Socialudvalget 2013-14
L 147 Bilag 11
Offentligt
Bruger & Hjælper Gruppen
Klubben for Brugere og Hjælpere i Nordjylland
Den
13.
april
2014
Socialminister
Manu
Sareen
Folketingets
Socialudvalg
Vedr.
L-·‐147
/
Borgerstyret
Personlig
Assistance,
BPA
Vi
er
rystede
over,
at
læse
Socialministerens
svar
på
spørgsmål
nr.
58,
vedr.
en
kommende
takst
i
BPA
(L-·‐147)
–
at
I
med
et
lovindgreb
nu
vil
nedsætte
lønnen
i
en
betydelig
del
af
vores
BPA-·‐ordninger.
Det
er
helt
usædvanligt
på
det
danske
arbejdsmarked,
at
praktisere
politisk
dikteret
yo-·‐yo-·‐løn,
og
forringe
aftalt
løn
med
et
pennestrøg.
Nogle
kommuner
har
allerede
forringet
handicaphjælpernes
løn
ved
at
fjerne
lønelementer,
og
nu
skal
den
laveste
fællesnævner
åbenbart
være
gældende
på
landsplan.
Alle
eksisterende
lønaftaler
fejes
af
bordet
med
et
lovindgreb!
Vi
har
bemærket,
at
det
indgår
i
svaret,
at
lønnen
aftales
mellem
arbejdsgiver
og
hjælpere.
Men
det
fordrer
så,
at
der
er
midler
hertil.
Hvorfra
skal
den
enkelte
borger
der
selv
er
arbejdsgiver,
eller
de
relativt
små
for-·‐eninger
af
brugere,
få
midlerne?
Det
vil
alene
være
stordrift-·‐leverandører,
evt.
med
overskud
fra
mere
gun-·‐stige
forretningsområder,
der
kan
generere
midler
til
BPA-·‐løn
udover
den
fastsatte
takst.
De
facto
dikterer
I
derfor
nu
en
lønnedgang
og
I
dikterer
samtidig
et
loft
over
lønnen.
Det
er
os
bekendt
ikke
set
før
på
det
danske
arbejdsmarked.
Handicaphjælperne
er
principielt
ufaglærte,
men
de
løser
en
ganske
speciel
og
betroet
arbejdsopgave.
Selv
efter
hjælpeordningen
blev
til
BPA,
er
handicaphjælperne
fortsat
de
lavestlønnede
der
–
trods
status
af
pri-·‐vatansættelse
–
løser
opgaver
for
det
offentlige.
De
fleste
BPA-·‐ordninger
er
velfungerende,
og
vi
ser
mange
ordninger,
hvor
borger
opretholder
et
fast
stabilt
hjælperteam
med
årelange
ansættelser.
I
disse
ordninger
er
der
et
sundt
arbejdsmiljø
og
dermed
også
et
relativt
lavt
sygefravær.
Den
type
ordninger
er
typisk
kendetegnet
ved
en
nærværende
og
synlig
ledelse.
Hvis
borger
har
døgnbevilling,
er
vagterne
oftest
organiseret
i
døgnvagter.
Vi
ved,
at
for
lav
løn
til
hjælperne
giver
hyppige
hjælperskift
og
ikke
mindst
et
højt
sygefravær.
I
et
sam-·‐fundsøkonomisk
perspektiv
er
det
derfor
næppe
en
besparelse
at
forringe
hjælpernes
lønvilkår.
I
klubberne
er
vi
er
kede
af
det
og
bekymrede
for
fremtiden.
Vi
oplever,
at
I
er
ved
at
sætte
hele
fundamen-·‐tet
for
vores
BPA-·‐ordning
over
styr.
Hjælp
os,
så
”Verdens
bedste
hjælpeordning”
ikke
ødelægges!
I
bør
medoverveje,
at
BPA
ordningerne
ikke
kan
fungere
med
de
arbejdstagere
der
er
”i
overskud”
fra
det
øvrige
arbejdsmarked.
Vores
hjælpere
ansættes
primært
på
deres
helt
særlige
personlige
kvalifikationer
og
typisk
på
få
formelle
kvalifikationer
som
f.eks.
et
kørekort.
Det
tager
år
at
samle
et
stabilt
team.
Det
bespa-·‐
relsen
ødelægger,
kan
derfor
tage
år
at
genoprette.
Dermed
sætter
i
brugerne
–
ca.
2000
borgere
med
vidt-·‐gående
funktionsnedsættelser
i
en
særdeles
vanskelig
situation.
BPA-·‐ordningerne
kan,
alt
andet
lige,
ikke
beskæftige
unge
der
er
droppet
ud
af
skolen,
ej
heller
arbejdssø-·‐gende
med
fysiske
eller
psykiske
udfordringer,
eller
arbejdssøgende
der
ikke
er
tilpasset
til
stabilt
fremmøde
på
en
arbejdsplads.
Vi
kan
heller
ikke
fungere
med
arbejdskraft
fra
den
del
af
det
frit
bevægelige
arbejdsmar-·‐ked
der
er
vant
til
en
meget
lav
timeløn.
I
mange
BPA
ordninger
er
det
brugers
behov,
at
hjælperne
mestrer
skriftlig
dansk
på
et
vist
niveau.
Desuden
har
”voksne”
brugere
oftest
behov
for
jævnaldrende
hjælpere.
I
de
seneste
år
har
vores
ordninger
været
under
et
hårdt
pres.
Vi
har
haft
flere
lovændringer
og
kommuner
der
–
trods
utallige
skrivelser
fra
de
skiftende
socialministre,
fik
lov
at
tilsidesætte
BPA-·‐bekendtgørelsens
minimumssatser
for
løn.
Det
har
medført
stor
uro
og
utryghed
og
vi
har
set,
at
dygtige
hjælpere
af
samme
årsag
skiftede
branche.
Herudover
ser
vi
nu
velfungerende
ordninger
der
ødelægges,
fordi
nogle
kommuner
pludselig
blander
sig
i
vagtplanlægningen,
og
ikke
anerkender
de
aftaler
der
i
årtier
har
været
vedr.
døgnvagter
i
hjælpeordningen
/
BPA.
Kommunerne
forlanger
ordninger
med
døgnvagter
omlagt
til
12
timers
skift
-·‐
trods
både
bruger,
hjæl-·‐pere
og
arbejdsmiljøet
hos
de
pågældende
trives
godt
med
døgnvagterne.
Hjælpeordningen
/
BPA
har
hidtil
været
unik,
ved
at
kunne
rumme
meget
forskellige
hjælpebehov
og
dermed
også
meget
forskellige
arbejdspladser.
Det
skal
vi
bevare.
Som
nævnt
er
vi
bange
for,
at
I
med
lovændringen
forringer
vores
ordning
yderligere
-·‐
så
der
ikke
er
plads
til
forskelle
–
herunder
individuelle
aftaler
mellem
bruger
og
hjælpere
i
det
enkelte
team.
Og
ikke
mindst
så
vores
døgnvagter
umuliggøres.
”Dispensationen”
der
er
givet
i
handicaphjælperoverenskomsten
forhindrer
f.eks.
døgnvagter
i
de
langt
de
fleste
teams
–
både
for
respiratorbrugere
og
brugere
med
flere
kortvarige
hjælpebehov
I
løbet
af
natten.
Den
synes
desværre
givet
uden
forståelse
for
den
særlige
arbejdsplads
BPA
er.
Vi
håber,
I
vil
genoverveje
lovforslaget,
så
vi
kan
bevare
BPA.
Med
venlig
hilsen
Ingrid
Petersen
Jesper
Mathiesen
Lotte
Mørkhøj
Formand
Formand
Formand
Bruger
&
Hjælper
Gruppen
Brugerklubben
Klubben
for
Brugere
og
Hjælpere
Midt-·‐
og
Sydjylland
Aarhus
Nordjylland
Bilag
-·‐
Hvilke
løndele
mister
vi
-·‐
nogle
eksempler
-·‐
Kontaktoplysninger
til
klubberne
Side
2
Hvilke
løndele
mister
vi
–
nogle
eksempler
Vejle
Her
vil
brugere
med
udmålinger
primært
i
dagtimerne
blive
meget
hårdt
ramt,
idet
man
udmåler
lønsummen
efter
den
oprindelige
handicaphjælperoverenskomst,
der
har
en
høj
grundtimeløn
i
hele
døgnet
(139,9
kr.).
Desuden
fjernes
det
særlige
tillæg
ved
f.eks.
respiratorbrugere
(14,69
kr.
pr.
time),
og
den
sjette
ferieuge
fjernes.
Udmålingen
til
anciennitet
(3,26
kr.
pr.
time)
og
pension
(8
%
af
bruttolønnen)
vil
desuden
blive
forringet.
Lønsummen er i øvrigt beregnet så rummeligt, at der er plads til individuelle tillæg, herunder f.eks.ved tilkald og forbliven i tjenesten.
Aarhus
I
Aarhus
vil
alle
ordninger
hvor
brugerne
har
høj
anciennitet
blive
ramt,
idet
der
gives
et
ekstra
løntrin
ved
6
års
anciennitet
(trin
13).
Desuden
gives
hjælpere
hos
respiratorbrugere
et
tillæg
(7,71
kr.
pr.
time),
ligesom
der
udbetales
et
tillæg
ved
tilkald
og
forbliven
i
tjenesten
(400
kr.)
Aarhus
Kommune
fjernede
den
sjette
ferieuge
fra
2011
og
har
tilsidesat
at
følge
den
sammenlignelige
grup-·‐pes
satser
for
arbejdstidsbestemte
tillæg.
Aalborg
I
Aalborg
vil
besparelsen
ramme
den
sjette
ferieuge,
fritvalgspension
og
pension
af
arbejdstidsbestemte
til-·‐læg.
Desuden
vil
der
ske
besparelser
hvor
bruger
udbetaler
tillæg
af
rummelighedssummen
(3,5
%,
svarende
til
godt
5
kr.
pr.
time)
–
anciennitet
dækkes
også
af
rummelighedssummen.
I
andre
kommuner
Der
er
forskellige
lønmodeller
i
BPA,
men
en
del
kommuner
medregner
fortsat
den
sjette
ferieuge.
Desuden
fritvalgspension,
beklædningstillæg,
respirationstillæg,
tillæg
ved
tilkald
og
merarbejde,
og
i
nogle
tilfælde
gives
ekstra
løntrin.
Kontaktoplysninger
Bruger
&
Hjælper
Gruppen
(Midt-·‐
og
Sydjylland)
Formand
Ingrid
Petersen
Valmuevej
1
7100
Vejle
E-·‐mail:
[email protected]
Brugerklubben
i
Aarhus
Formand
Jesper
Mathiesen
Skelagervej
200B
8200
Aarhus
N
E-·‐mail:
[email protected]
Klubben
for
Brugere
og
Hjælpere
i
Nordjylland
Formand
Lotte
Mørkhøj
Løvenborgparken
151
9400
Nørresundby
E-·‐mail:
lm@kbh-·‐nord.dk
Side
3