Skatteudvalget 2013-14
L 144 Bilag 9
Offentligt
1369303_0001.png
Til lovforslag nr.
L 144
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,
selskabsskatteloven og skattekontrolloven
(Selskaber m.v.s registrering af fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om erhvervelse af visse aktier og
investeringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.)
[af skatteministeren (Morten Østergaard)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til
1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. december
2013 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 72.
Den 28. februar 2014 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra FSR – danske revisorer. Skatte-
ministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis, Det Radikale
Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlem-
mer af udvalget udtaler, at underskudsregisteret vil skabe et
bedre grundlag for at sikre korrekt anvendelse af fremførte
underskud og på sigt lette virksomhedernes administrative
byrder i forbindelse hermed. Ændringsforslaget sikrer, at al-
le vil kunne foretage den første indberetning til under-
skudsregisteret, samtidig med at der afleveres selvangivelse.
Med ændringsforslaget tages der højde for den bekymring,
som har været rejst under udvalgsbehandlingen, og de admi-
nistrative byrder for virksomhederne i forbindelse med før-
stegangsregistreringen reduceres.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 4
1)
Stk. 5
affattes således:
»Stk. 5.
Juridiske personer, som efter skattekontrollovens
§ 4, stk. 2, skal indgive selvangivelse i perioden fra den 1.
oktober til den 31. juli efter indkomstårets udløb, kan, hvis
selvangivelsesfristen for indkomståret udløber i den periode,
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1369303_0002.png
2
hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskud
finder sted, vente med at indgive selvangivelse for ind-
komståret til den 1. august i året efter indkomstårets udløb.«
[Udskydelse af selvangivelsesfristen for at understøtte en
længere periode for indberetning af underskud m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede § 35, stk. 4, i selskabsskat-
teloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, at skatteministeren fast-
sætter regler om bl.a. indberetningstidspunktet og -perioden
for, hvornår selskaber m.v. skal indberette underskud og
skattefri omstruktureringer til underskudsregisteret.
Indberetningstidspunktet og -perioden er således ikke
fastlagt, men det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get, at indberetningsperioden vil udgøre 3 måneder – for-
mentlig i anden halvdel af 2014.
De underskud m.v., der skal indberettes, dækker perioden
fra og med indkomståret 2002 til og med indkomståret 2013.
For at selskaberne m.v. kan få gavn af underskudsregisterets
automatiske fremførsel og fordeling af underskud for ind-
komståret 2014, er det nødvendigt, at disse underskud m.v.
er indberettet inden eller senest, samtidig med at der indgi-
ves selvangivelse for indkomståret 2014.
For at give selskaberne m.v. bedre tid til at foretage ind-
beretningen forventer skatteministeren i de administrativt
fastsatte regler i medfør af den foreslåede bestemmelse i sel-
skabsskattelovens § 35, stk. 4, at fastsætte indberetningspe-
rioden til 10 måneder i stedet for de oprindelig påtænkte 3
måneder.
Det er forventningen, at indberetningsperioden vil begyn-
de i september eller oktober 2014. Tidspunktet afhænger af
idriftsættelsen af underskudsregisteret, som er under udvik-
ling. Det forventes således, at perioden for indberetning af
underskud m.v. vil løbe fra den 1. oktober 2014 til den 1.
august 2015.
For at understøtte en indberetningsperiode på 10 måneder
er det nødvendigt at udskyde selvangivelsesfristen for sel-
skaber m.v., hvis selvangivelsesfrist udløber i indberetnings-
perioden.
Selskaber m.v. skal som udgangspunkt selvangive senest
6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. skattekontrollovens
§ 4, stk. 2. For selskaber m.v., der har et fremadforskudt
indkomstår 2014, der udløber i perioden fra den 1. februar
2015 til den 31. marts 2015, er selvangivelsesfristen dog den
1. august 2015.
Det er forventningen, at selve selvangivelsesløsningen
for indkomståret 2014 vil være klar i marts 2015. Derved vil
SKAT kunne modtage selvangivelsesoplysninger for ind-
komståret 2014 fra og med marts 2015. Den foreslåede ud-
skydelse af selvangivelsesfristen giver selskaberne m.v. mu-
lighed for, i en periode på 4-5 måneder at afgive oplysninger
til underskudsregisteret for indkomstårene 2002-2013,
samtidig med at selskaberne m.v. afgiver selvangivelsesop-
lysninger for indkomståret 2014. Forslaget understøtter såle-
des selskaberne m.v.s mulighed for at afgive oplysningerne i
samme arbejdsgang.
Den foreslåede udskydelse af selvangivelsesfristen vil
medføre, at selskaber m.v. skal indgive selvangivelse for
indkomståret 2014 senest den 1. august 2015, uanset hvilken
regnskabsperiode selskabet m.v. har valgt for indkomståret
2014. Dermed vil alle selskaber m.v. uanset regnskabsperio-
den for indkomståret 2014 få 10 måneder til at indberette
underskud m.v. for perioden 2002-2013 til underskudsregi-
steret.
Udskydelsen af selvangivelsesfristen gælder alle juridi-
ske personer, uanset om de har fremførselsberettigede un-
derskud at indberette til SKAT.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)
Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Peder Christensen (S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV)
Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)
Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)
fmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
47
22
17
12
12
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1369303_0003.png
3
Liberal Alliance (LA)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1369303_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 144
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag, fra skatteministeren
2. udkast til betænkning
Henvendelse af 29/4-14 fra FSR – danske revisorer
Supplerende ændringsforslag, fra skatteministeren
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til, at det skattemæssige underskud – som skatte-
ydere i dag uden videre har RET til at udnytte – vil bortfalde, hvis
skatteyderen ikke selv aktivt indberetter til det nye register, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren kan argumentere for et lovforslag, der
på en række områder svækker borgernes retssikkerhed, jf. høringssva-
rene til lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om andre lande har lignende ordninger, hvor skattemæssige un-
derskud, som skatteyderen har ret til, bortfalder ved manglende indbe-
retning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om virksomhedernes administrative omkostninger ved lovforsla-
get set i lyset af bl.a. Dansk Erhvervs høringssvar, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om SKAT har mulighed for via træk på sine systemer at komme
med et forslag til, hvad det indberettede underskud fra virksomheder-
ne fra 2002 og frem beløber sig til, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om det er rimeligt, at skattemæssige fremførbare underskud, der
er opgjort og selvangivet korrekt, bortfalder, alene fordi virksomhe-
derne ikke for anden gang får indberettet til SKAT inden for en meget
kort frist, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den 3-månedersfrist, som der er lagt op til i lovforslagets
bemærkninger, er rimelig og tager tilstrækkeligt hensyn til, at virk-
somhederne som et led i deres almindelige administrative rutiner skal
bruge kræfter på at finde de efterspurgte oplysninger frem, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om hensynet til at pålægge virksomhederne mindst mulige
yderligere administrative byrder ikke bør veje tungere end nogle sy-
stemkonstruktørers ideelle (og ofte urealistiske) ønsker, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om fristen for at oplyse underskud ikke i det mindste bør følge
selvangivelsesfristen for virksomhederne for at mindske den admini-
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1369303_0005.png
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
strative byrde ved forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om der ikke bør være en 3-årsfrist (5 år for sambeskatninger),
inden for hvilken virksomhederne vil kunne registrere eventuelle fejl-
agtigt eller ikke registrerede underskud, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at tage særlige initiativer til at sikre, at SKATs systemer vil
være stabile og i stand til at modtage virksomhedernes oplysninger om
underskud, når disse skal indberettes, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at sikre, at de virksomheder, der har behov herfor, får til-
strækkelig hjælp fra SKAT til at indberette de korrekte oplysninger, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en løsning, hvor det i stedet er SKAT, der kommer med et
forslag til, hvordan underskudssaldoen for de enkelte virksomheder vil
se ud, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan forældelsen for SKATs og virksomhedernes mulig-
heder for at rette i de indtastede underskud vil være, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om selvangivelsesfristen for de virksomheder, der har forskudt
indkomstår, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der sker, hvis SKAT efterfølgende finder ud af, at no-
get af en skattefri omstrukturering ikke har været i orden, og man der-
med ikke har ret til underskuddene, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om det, hvis en virksomhed i forbindelse med en skattefri om-
strukturering har placeret et underskud i et forkert selskab, indebærer,
at det selskab, der havde ret til underskuddet, fortaber det, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad konsekvensen er, når virksomhederne skal genindbe-
rette underskud, hvis SKAT efterfølgende mener, at en virksomhed
har indberettet for meget eller for lidt, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om det vil give anledning for SKAT til at imødekomme dispen-
sationsanmodninger, hvis udenlandske firmaer på grund af manglende
brug af den elektroniske postkasse fortaber retten til fradrag, til skatte-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/4-14 fra FSR – danske re-
visorer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå