Skatteudvalget 2013-14
L 144 Bilag 8
Offentligt
1368497_0001.png
1368497_0002.png
1368497_0003.png
1368497_0004.png
1368497_0005.png
Til lovforslag nr.L 144
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2014
3. udkast(Supplerende ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og skattekontrolloven(Selskabers m.v. registrering af fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om erhvervelse af visse aktier oginvesteringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.)[af skatteministeren (Morten Østergaard)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. december2013 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 72.Den 28. februar 2014 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlig henvendelseUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra FSR - danske revisorer. Skatte-ministeren har over for udvalget kommenteret den skriftligehenvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 20 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 41)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.Juridiske personer, som efter skattekontrollovens§ 4, stk. 2, skal indgive selvangivelse i perioden den 1. okto-ber til den 31. juli efter indkomstårets udløb, kan, hvis selv-angivelsesfristen for indkomståret udløber i den periode,hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskudfinder sted, vente med at indgive selvangivelse for ind-komståret til den 1. august i året efter indkomstårets udløb.«
DokumentIdJournalnummer
2
[Udskydelse af selvangivelsesfristen for at understøtte enlængere periode for indberetning af underskud m.v.]BemærkningerTil nr. 1Det fremgår af den foreslåede § 35, stk. 4, i selskabsskat-teloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, at skatteministeren fast-sætter regler om blandt andet indberetningstidspunktet og -perioden for, hvornår selskaber m.v. skal indberette under-skud og skattefri omstruktureringer til underskudsregisteret.Indberetningstidspunktet og -perioden er således ikkefastlagt, men det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-get, at indberetningsperioden vil udgøre 3 måneder -for-mentlig i anden halvdel af 2014.De underskud m.v., der skal indberettes, dækker periodenfra og med indkomståret 2002 til og med indkomståret 2013.For at selskaberne m.v. kan få gavn af underskudsregisteretsautomatiske fremførsel og fordeling af underskud for ind-komståret 2014, er det nødvendigt, at disse underskud m.v.er indberettet inden, eller senest samtidig med, at der indgi-ves selvangivelse for indkomståret 2014.For at give selskaberne m.v. bedre tid til at foretage ind-beretningen forventer skatteministeren i de administrativtfastsatte regler i medfør af den foreslåede bestemmelse i sel-skabsskattelovens § 35, stk. 4, at fastsætte indberetningspe-rioden til 10 måneder i stedet for de oprindeligt påtænkte 3måneder.Det er forventningen, at indberetningsperioden vil begyn-de i september eller oktober 2014. Tidspunktet afhænger afidriftsættelsen af underskudsregisteret, som er under udvik-ling. Det forventes således, at perioden for indberetning afunderskud m.v. vil løbe fra den 1. oktober 2014 til den 1.august 2015.
For at understøtte en indberetningsperiode på 10 månederer det nødvendigt at udskyde selvangivelsesfristen for sel-skaber m.v., hvis selvangivelsesfrist udløber i indberetnings-perioden.Selskaber m.v. skal som udgangspunkt selvangive senest6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. skattekontrollovens§ 4, stk. 2. For selskaber m.v., der har et fremadforskudtindkomstår 2014, der udløber i perioden den 1. februar 2015til den 31. marts 2015, er selvangivelsesfristen dog den 1.august 2015.Det er forventningen, at selve selvangivelsesløsningenfor indkomståret 2014 vil være klar i marts 2015. Derved vilSKAT kunne modtage selvangivelsesoplysninger for ind-komståret 2014 fra og med marts 2015. Den foreslåede ud-skydelse af selvangivelsesfristen giver selskaberne m.v. mu-lighed for, i en periode på 4-5 måneder, at afgive oplysnin-ger til underskudsregisteret for indkomstårene 2002 - 2013samtidig med, at selskaberne m.v. afgiver selvangivelsesop-lysninger for indkomståret 2014. Forslaget understøtter såle-des selskabernes m.v. mulighed for at afgive oplysningerne isamme arbejdsgang.Den foreslåede udskydelse af selvangivelsesfristen vilmedføre, at selskaber m.v. skal indgive selvangivelse forindkomståret 2014 senest den 1. august 2015, uanset hvilkenregnskabsperiode selskabet m.v. har valgt for indkomståret2014. Dermed vil alle selskaber m.v., uanset regnskabspe-rioden for indkomståret 2014 få 10 måneder til at indberetteunderskud m.v. for perioden 2002 - 2013 til underskudsregi-steret.Udskydelsen af selvangivelsesfristen gælder alle juridi-ske personer, uanset om de har fremførselsberettigede un-derskud at indberette til SKAT.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Peder Christensen (S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV)Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)fmd.Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
3
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 144Bilagsnr.1234567TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenTidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkningHenvendelse af 29/4-14 fra FSR - danske revisorerSupplerende ændringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144Spm.nr. Titel1Spm. om kommentar til, at det skattemæssige underskud - som skatte-ydere i dag uden videre har RET til at udnytte - vil bortfalde, hvisskatteyderen ikke selv aktivt indberetter til det nye register, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpå2Spm. om, hvordan ministeren kan argumentere for et lovforslag, derpå en række områder svækker borgernes retssikkerhed, jf. høringssva-rerne til lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå3Spm., om andre lande har lignende ordninger, hvor skattemæssige un-derskud, som skatteyderen har ret til, bortfalder ved manglende indbe-retning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå4Spm. om at oplyse om virksomhederne administrative omkostningerved lovforslaget set i lyset af bl.a. Dansk Erhvervs høringssvar, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå5Spm., om SKAT har mulighed for via træk på dets systemer at kommemed et forslag til, hvad det indberettede underskud fra virksomheder-ne fra 2002 og frem beløber sig til, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå6Spm., om det er rimeligt, at skattemæssige fremførbare underskud, derer opgjort og selvangivet korrekt, bortfalder, alene fordi virksomhe-derne ikke for anden gang får indberettet til SKAT inden for en megetkort frist, til skatteministeren, og ministerens svar herpå7Spm., om den 3 måneders frist, som der er lagt op til i lovforslagetsbemærkninger, er rimelig og tager tilstrækkeligt hensyn til, at virk-somhederne som et led i deres almindelige administrative rutiner skalbruge kræfter på at finde de efterspurgte oplysninger frem, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpå8Spm., om hensynet til at pålægge virksomhederne mindst muligeyderligere administrative byrder ikke bør veje tungere end nogle sy-stemkonstruktørers ideelle (og ofte urealistiske) ønsker, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå9Spm., om fristen for at oplyse disse underskud ikke i det mindste børfølge selvangivelsesfristen for virksomhederne for at mindske den ad-ministrative byrde ved forslaget, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå
5
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm., om der ikke bør være en 3 års (5 år for sambeskatninger) frist,inden for hvilken, virksomhederne vil kunne registrere eventuelle fejl-agtigt eller ikke registrerede underskud, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at tage særlige initiativer til at sikre, at SKATs systemer vilvære stabile og i stand til at modtage virksomhedernes oplysninger omunderskud, når disse skal indberettes, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at sikre, at de virksomheder, der har behov herfor, får til-strækkelig hjælp fra SKAT til at indberette de korrekte oplysninger, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en løsning, hvor det i stedet er SKAT, der kommer med etforslag til, hvordan underskudssaldoen for de enkelte virksomheder vilse ud, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan forældelsen for SKATs og virksomhedernes mulig-heder for at rette i de indtastede underskud vil være, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om at indgivelsen af oplysninger ligger i forlængelse af den al-mindelige selvangivelsesfrist, men hvad med de virksomheder, der harforskudt indkomstår?, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad sker der, hvis SKAT efterfølgende finder ud af, at no-get af en skattefri omstrukturering ikke har været i orden, og at mandermed ikke har ret til underskuddene, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om det, hvis en virksomhed i forbindelse med en skattefri om-strukturering har placeret et underskud i et forkert selskab, indebærer,at det selskab, der havde ret til underskuddet, fortaber det, til skattemi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad konsekvensen er, når virksomhederne skal genindbe-rette underskud, hvis SKAT efterfølgende mener, at en virksomhedhar indberettet for meget eller for lidt, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om det vil give anledning for SKAT til at imødekomme dispen-sationsanmodninger, hvis udenlandske firmaer på grund af manglendebrug af den elektroniske postkasse fortaber retten til fradrag, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 29/4-14 fra FSR - danske re-visorer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå