Skatteudvalget 2013-14
L 144 Bilag 5
Offentligt
1362752_0001.png
1362752_0002.png
1362752_0003.png
1362752_0004.png
1362752_0005.png
Til lovforslag nr.L 144
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. april 2014
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven,selskabsskatteloven og skattekontrolloven(Selskabers m.v. registrering af fremførselsberettigede underskud, oplysningspligt om erhvervelse af visse aktier oginvesteringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.)[af skatteministeren (Morten Østergaard)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. december2013 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 72.Den 28. februar 2014 sendte skatteministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 14 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 41)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.Juridiske personer, som efter skattekontrollovens§ 4, stk. 2, skal indgive selvangivelse i perioden den 1. okto-ber til den 30. marts efter indkomstårets udløb, kan, hvisselvangivelsesfristen for indkomståret udløber i den periode,hvor indberetningen af fremførselsberettigede underskudfinder sted, vente med at indgive selvangivelse for ind-komståret til den 31. marts i året efter indkomstårets udløb.«[Udskydelse af selvangivelsesfristen for at understøtte enlængere periode for indberetning af underskud m.v.]
DokumentIdJournalnummer
2
BemærkningerTil nr. 1Det fremgår af det foreslåede § 35, stk. 4, i selskabsskat-teloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, at skatteministeren fast-sætter regler om blandt andet indberetningstidspunktet og-perioden for, hvornår selskaber m.v. skal indberette under-skud og skattefri omstruktureringer til underskudsregisteret.Indberetningstidspunktet og -perioden er således ikkefastlagt, men det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-get, at indberetningsperioden vil udgøre 3 måneder – for-mentlig i anden halvdel af 2014.De underskud m.v., der skal indberettes, dækker periodenfra og med indkomståret 2002 til og med indkomståret 2013.For at selskaberne kan få gavn af underskudsregisteretsautomatiske fremførsel og fordeling af underskud for ind-komståret 2014, er det nødvendigt, at disse underskud m.v.er indberettet inden, eller senest samtidig med, at der indgi-ves selvangivelse for indkomståret 2014.For at give selskaberne m.v. bedre tid til at foretage ind-beretningen vil skatteministeren i de administrativt fastsatteregler i medfør af den nye bestemmelse i selskabsskattelo-vens § 35, stk. 4, fastsætte indberetningsperioden til 6 måne-der i stedet for de oprindeligt påtænkte 3 måneder.Det er forventningen, at indberetningsperioden vil begyn-de i september eller oktober 2014. Tidspunktet afhænger afidriftsættelsen af underskudsregisteret, som er under udvik-ling. Det forventes således, at perioden for indberetning afunderskud m.v. vil løbe fra den 1. oktober 2014 til den 31.marts 2015.For at understøtte en indberetningsperiode på 6 månederer det nødvendigt at udskyde selvangivelsesfristen for sel-skaber m.v., hvis selvangivelsesfrist udløber i indberetnings-perioden. Hvis selvangivelsesfristen ikke udskydes, vil disseselskaber m.v. få en kortere indberetningsperiode til under-skudsregisteret.Selskaber m.v. skal som udgangspunkt selvangive 6 må-neder efter indkomstårets udløb, jf. skattekontrollovens § 4,stk. 2. For selskaber m.v., der har et fremadforskudt ind-komstår 2014, der udløber i perioden den 1. februar 2015 tilden 31. marts 2015, er selvangivelsesfristen dog senest den1. august 2015.I nogle situationer vil selskabernes selvangivelsesfrist ud-løbe i den periode, hvor der skal foretages indberetning tilunderskudsregisteret, det vil sige i perioden fra den 1. okto-
ber 2014 til den 30. marts 2015. Det foreslås i disse situatio-ner, at selvangivelsesfristen i alle tilfælde udskydes til den31. marts i året efter indkomstårets udløb. Herved sikres, atalle selskaber får 6 måneder til at foretage indberetning.Med forslaget sikres det, at selvangivelsesfristen for ind-komståret 2014 udskydes til den 31. marts 2015 for alle sel-skaber, hvis indkomstår 2014 starter i perioden fra den 2.april 2013 til den 1. oktober 2013 (bagudforskudte ind-komstår). Disse selskaber vil afslutte indkomståret 2014 iperioden fra den 1. april 2014 til den 30. september 2014.Som eksempel kan nævnes et selskab med bagudforskudtindkomstår, der har regnskabsperioden den 1. juli 2013 tilden 30. juni 2014 for indkomståret 2014. Selskabet skal se-nest selvangive 6 måneder efter. Det vil sige den 31. decem-ber 2014. Med forslaget udskydes selvangivelsesfristen tilden 31. marts 2015, og disse selskaber får dermed også 6måneder til at foretage indberetning til underskudsregisteret,det vil sige fra den 1. oktober til den 31. marts 2015.Selskaber, hvor indkomståret 2014 afsluttes senere endden 30. september 2014, berøres ikke af forslaget, da disseselskaber skal selvangive efter den 31. marts 2015, og derforunder alle omstændigheder vil skulle selvangive for ind-komståret 2014 efter den foreslåede indberetningsperiode på6 måneder er udløbet.Som eksempel herpå kan nævnes et selskab med kalende-rårsregnskab for indkomståret 2014. Selskabet skal senestindgive selvangivelse 6 måneder efter regnskabsårets udløb,det vil sige senest den 30. juni 2015. Selskaber med kalen-derårsregnskab berøres således ikke af den foreslåede ud-skydelse af selvangivelsesfristen, da selvangivelsesfristenfor indkomståret 2014 ligger efter udløbet af indberetnings-perioden.Den foreslåede udskydelse af selvangivelsesfristen vilmedføre, at selskaber m.v. senest skal indgive selvangivelsefor indkomståret 2014 i perioden fra den 31. marts 2015 tilden 1. august 2015, uanset hvilken regnskabsperiode selska-bet har valgt for indkomståret 2014. Dermed vil alle selska-ber, uanset regnskabsperioden for indkomståret 2014, få 6måneder til at indberette underskud m.v. for perioden 2002 -2013 til underskudsregisteret.Udskydelsen af selvangivelsesfristen vil omfatte ca.57.000 selskaber m.v., hvoraf ca. 1/3 forventes at have frem-førselsberettigede underskud. Udskydelsen af selvangivel-sesfristen gælder alle juridiske personer, uanset om de harfremførselsberettigede underskud at indberette til SKAT.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S)Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Peder Christensen (S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV)Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL)Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V)fmd.Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 144Bilagsnr.1234TitelHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenTidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144Spm.nr. Titel1Spm. om kommentar til, at det skattemæssige underskud - som skatte-ydere i dag uden videre har RET til at udnytte - vil bortfalde, hvisskatteyderen ikke selv aktivt indberetter til det nye register, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpå2Spm. om, hvordan ministeren kan argumentere for et lovforslag, derpå en række områder svækker borgernes retssikkerhed, jf. høringssva-rerne til lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå3Spm. om andre lande har lignende ordninger, hvor skattemæssige un-derskud, som skatteyderen har ret til, bortfalder ved manglende indbe-retning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå4Spm. om at oplyse om virksomhederne administrative omkostningerved lovforslaget, set i lyset af bl.a. Dansk Erhvervs høringssvar, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå5Spm. om SKAT har mulighed for at via træk på dets systemer at kom-me med et forslag til, hvad det indberettede underskud fra virksomhe-derne fra 2002 og frem beløber sig til, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpå6Spm. om det er rimeligt, at skattemæssige fremførbare underskud, derer opgjort og selvangivet korrekt, bortfalder, alene fordi virksomhe-derne ikke for anden gang får indberettet til SKAT inden for en megetkort frist, til skatteministeren, og ministerens svar herpå7Spm., om den 3 måneders frist, som der er lagt op til i lovforslagetsbemærkninger, er rimelig og tager tilstrækkeligt hensyn til, at virk-somhederne som et led i deres almindelige administrative rutiner skalbruge kræfter på at finde de efterspurgte oplysninger frem, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpå8Spm., om hensynet til at pålægge virksomhederne mindst muligeyderligere administrative byrder ikke bør veje tungere end nogle sy-stemkonstruktørers ideelle (og ofte urealistiske) ønsker, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå9Spm., om fristen for at oplyse disse underskud ikke i det mindste børfølge selvangivelsesfristen for virksomhederne for at mindske den ad-ministrative byrde ved forslaget, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå10Spm., om der ikke bør være en 3 års (5 år for sambeskatninger) frist,inden for hvilken, virksomhederne vil kunne registrere eventuelle fejl-
5
11
12
13
14
agtigt eller ikke registrerede underskud, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at tage særlige initiativer til at sikre, at SKATs systemer vilvære stabile og i stand til at modtage virksomhedernes oplysninger omunderskud, når disse skal indberettes, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at sikre, at de virksomheder, der har behov herfor, får til-strækkelig hjælp fra SKAT til at indberette de korrekte oplysninger, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en løsning, hvor det i stedet er SKAT, der kommer med etforslag til, hvordan underskudssaldoen for de enkelte virksomheder vilse ud, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan forældelsen for SKATs og virksomhedernes mulig-heder for at rette i de indtastede underskud vil være, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpå