Skatteudvalget 2013-14
L 144 Bilag 1
Offentligt
J.nr. 13-0110541Den 28. februar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hørings-svar vedrørende forslag tillov om selskabers m.v. registrering af fremførselsbe-rettigede underskud, oplysningspligt om erhvervelse af visse aktier og investe-ringsbeviser m.v., selvangivelse af kildeartsbegrænsede tab m.v.
Morten Østergaard/Lise Bo Nielsen
1 / 16
HøringsskemaOrganisationAdvokatrådetEngangsregistrering af underskudDet anføres, at lovforslaget er i strid medskatteforvaltningslovens § 26, stk. 4, for såvidt angår allerede selvangivne underskud.Det er opfattelsen, at lovforslaget ikke er istrid med skatteforvaltningslovens § 26, stk.4. Lovforslaget ændrer ikke ved selskaber-nes eller SKATs muligheder for at få æn-dret oprindeligt foretagne skatteansættelserefter bestemmelserne i skatteforvaltnings-lovens §§ 26 og 27. Engangsregistreringener alene en specifikation af de på indberet-ningstidspunktet eksisterende fremførsels-berettigede restunderskud. Bemærkningerneer tilrettet, således at dette fremgår tydelige-re.Det følger af aftale om Finansloven for2012 mellem den tidligere regering (Social-demokraterne, Radikale Venstre og Sociali-stisk Folkeparti) og Enhedslisten, at derskal indføres et underskudsregister. Nærvæ-rende lovforslag skal understøtte oprettel-sen og driften af registeret.For at sikre, at underskudsregisteret kanvirke, er det nødvendigt at få indberettetfremførselsberettigede underskud. Under-skudsregisteret overtager funktionen medfremførsel og fordeling af underskud.Af hensyn til underskudsregisterets funkti-onalitet vurderes det nødvendigt, at ikkeindberettede underskud fortabes, da under-skudsregisterets værdi ellers vil mindskesbetydeligt. Det skyldes, at underskudsregi-sterets funktion vil blive en forudsætningfor dannelsen af årsopgørelsen, såfremt derer underskud til fremførsel. Alene indberet-tede underskud kan således modregnes iden skattepligtige indkomst.Som det fremgår af bemærkningerne tillovforslaget, vil indberetningsperioden tilunderskudsregisteret være 3 måneder. Detforeslås på baggrund af de afgivne hørings-svar, at der i den foreslåede affattelse afselskabsskattelovens § 35, stk. 4, jf. lovfors-lagets § 2, nr. 2, fastsættes en bestemmelse,hvorefter SKAT kan se bort fra en frist-overskridelse af indberetningsperioden, hvisder foreligger særlige omstændigheder.SKAT vil således på baggrund af en kon-2 / 16
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet støtter ikke denne del af lov-forslaget, idet hensynet til driften af under-skudsregisteret ikke kan retfærdiggøre, atselskabers m.v. underskud bortfalder, så-fremt disse ikke indberettes til underskuds-registeret.
kret vurdering i hvert enkelt tilfælde havemulighed for at godtage en indberetning,som er indkommet for sent, hvis der fore-ligger særlige omstændigheder, som kanbegrunde, at der ses bort fra overskridelsenaf fristen.Hvis et selskab m.v. bliver opmærksom på,at et underskud er indberettet til under-skudsregisteret med et forkert beløb, kandet rette henvendelse til SKAT, der kankorrigere de indtastede beløb, således atbeløbene er i overensstemmelse med deoprindeligt foretagne skatteansættelser.Dette vil blive tydeliggjort i bemærkninger-ne, ligesom bemærkningerne vil blive æn-dret, så det ikke fremstår, som om det er enbetingelse for genoptagelse af en skattean-sættelse for et tidligere indkomstår, at der ersket rettidig registrering af underskud iunderskudsregisteret. Dette er ikke hensig-ten.Efter lovforslaget bliver det en betingelsefor at bevare retten til at anvende et kil-deartsbegrænset tab, at den skattepligtigehar selvangivet det pågældende kildearts-begrænsede tab for tabsåret. Det understre-ges dog, at selv om tabet ikke er selvangivetfor tabsåret, kan der eventuelt ske genopta-gelse af skatteansættelsen efter reglerne iskatteforvaltningslovens §§ 26 og 27, derogså gælder for kildeartsbegrænsede tab.
Herudover anser Advokatrådet det forproblematisk, at det anføres i bemærknin-gerne, at SKAT kan korrigere de indtastedebeløb, men at selskaberne m.v. ikke kan.Det findes endvidere problematisk, at det ibemærkningerne er anført, at det er enbetingelse for at få genoptaget de oprinde-ligt foretagne skatteansættelser, at der ersket rettidig engangsregistrering.
Kildeartsbegrænsede tabAdvokatrådet kan ikke tilslutte sig dennedel af lovforslaget, idet der ikke ses at væreet relevant behov for at afskære et lovhjem-let konstateret tab, såfremt dette ikke selv-angives.
Udtrykket ”tab” er erstattet med ”kildearts-begrænset tab” de relevante steder i lovfors-laget.Skatteministeriet opfordres til at erstatteudtrykket ”tab” med ”kildeartsbegrænsettab” de relevante steder i lovgivningen.
ProvenuDer ønskes en uddybning af begreberne”utilsigtet mindreprovenu” og ”skattega-bet”, jf. lovforslagets kapitel 4.
Skatteministeriet anvender generelt begre-bet ”utilsigtet mindre- /merprovenu” omlovforslag som imødegår situationer, hvorretstilstanden i praksis afviger fra den til-stand, der var tilsigtet med lovgivningen.Dette er fx. tilfældet med det indarbejdedeforslag om at forhindre pengeinstituttersdobbeltfradrag, hvis de midlertidigt overta-ger et selskab med underskud.Med udtrykket ”skattegabet” henvises dernormalt til det reducerede skattegrundlag,der følger af manglende regelefterlevelse.Forslag, der bidrager til øge regelefterlevel-sen, reducerer således skattegabet. Det gæl-
3 / 16
der fx nærværende forslag om at gøre ad-gangen til fradrag for tab på lagerbeskattedeinvesteringsbeviser afhængig af, at anskaf-felsen af beviserne er indberettet til SKAT.ATPDanske Advoka-terHar ingen bemærkninger til lovforslaget.InvesteringsbeviserDanske Advokater anfører overordnet set,at de finder det retssikkerhedsmæssigt be-tænkeligt, at tabsfradraget i ABL § 19 Abliver gjort betinget af oplysning til SKATom erhvervelsestidspunkt m.v.Derudover bemærker Danske Advokater, atdet er problematisk at indføre en regel ombortfald af en rettighed som følge af mang-lende selvangivelse, fordi skatteyderne ervænnet til, at oplysningerne automatiskindberettes til skattemyndighederne.Danske Advokater anfører desuden, atkonsekvenserne af forslaget er for indgri-bende, og at der i stedet bør indføres enregel om, at tabsfradraget ikke kan værestørre end det samlede beløb i den periode,hvori skatteyderen har ejet de pågældendeaktier.
Med forslaget om oplysningspligt ved er-hvervelse af investeringsbeviser sidestillesfradragsbetingelsen for tab på visse aktierog investeringsbeviser m.v., med det gæl-dende regelsæt i relation til aktier optaget tilhandel på et reguleret marked. Hensigten ernetop at sidestille indberetningspligterne pådisse former for værdipapirer, samt at sikre,at skattemyndighederne har de nødvendigeoplysninger i de situationer, hvor der ikkesker automatisk indberetning.
Endelig finder Danske Advokater ikke, attilføjelsen til ABL § 22, stk. 1, om, at § 14skal gælde for investeringsbeviser, der eroptaget til handel på et reguleret marked, vilhave den ønskede effekt, og de foreslår istedet, at der i § 14 indsættes en referencetil § 22, stk. 1, eller ved at der i § 22 indsæt-tes en bestemmelse svarende til § 14.
Aktieavancebeskatningslovens § 22 i sinnuværende form er alene en beskatnings-hjemmel, som ikke henviser til de alminde-lige betingelser i § 14. Som konsekvensheraf gælder fradragsbetingelsen ikke forinvesteringsbeviser omfattet af § 22. Medtilføjelsen af et 3. pkt. til § 22, stk. 1, udvi-des kravet om oplysning til told- og skatte-myndighederne som betingelse for at opnåskattemæssigt fradrag. Herved sikres, atdenne betingelse også fremover gælder foromsættelige investeringsbeviser i obligati-onsbaserede institutter med minimumsbe-skatning.
Værnsregel mod finansielle virksomhedersdobbelte fradragDanske Advokater mener, at den foreslåedeændring af selskabsskattelovens § 31C, stk.7, skal være til kursgevinstlovens § 4, stk. 2og ikke § 4, stk. 5, da definitionen af kon-cernforbindelser er indeholdt i § 4, stk. 2.
Det afgørende for, om et selskab i denovertagne koncern skal holdes udenfor denfinansielle virksomheds sambeskatning efterlovforslaget, er, om den finansielle virk-somhed har bestemmende indflydelse overselskabet, jf. selskabsskattelovens § 31 C.Det er således koncernforbindelsen i SEL §31 C, der lægges til grund og ikke koncern-forbindelsen i KGL § 4, stk. 2.
4 / 16
Endelig påpeger Danske Advokater, atbestemmelsens ikrafttrædelsestidspunktikke kan være allerede d. 1. december 2013som angivet, da det vil være lovgivning medtilbagevirkende kraft.Engangsregistrering af underskudDanske Advokater finder, at forslaget om,at skattepligtige selskaber, der ikke indbe-retter fremførselsberettigede underskud éngang for alle, fortaber deres underskud, erretssikkerhedsmæssigt betænkeligt.Kildeartsbegrænsede tabDanske Advokater finder, at det alleredefølger af de almindelige genoptagelsesregler,at underskud, der ikke selvangives, fortabesefter genoptagelsesfristens udløb. De finderderfor, at forslagets § 3 og § 4 er overflødi-ge.
Ikrafttrædelsestidspunktet er ændret til d. 1.juni 2014, da det angivne ikrafttrædelses-tidspunkt beroede på en fejl.
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.
Lovforslagets § 4 om ændringen i skatte-forvaltningsloven er taget ud af forslaget, daden er overflødig. Forslagets § 3 er fortsatnødvendig, hvilket skyldes bemærkningernetil lovforslaget fra 2002, der indførte rettentil tidsubegrænset fremførsel af de kil-deartsbegrænsede tab. Efter lovforslaget fra2002 blev der indført pligt til at selvangivede kildeartsbegrænsede tab for tabsåret,men der blev samtidigt anført i bemærknin-gerne, at skatteyderen ikke mistede retten tiltidsubegrænset fremførsel, selvom denpågældende ikke havde selvangivet det kil-deartsbegrænsede tab for tabsåret.
Dansk ByggeriDansk Erhverv
Har ingen bemærkninger til lovforslaget.Dansk Erhverv finder de administrativebyrder for erhvervslivet for betydelige, idetsamtlige indkomstår fra 2002 skal gennem-gås. Dansk Erhverv finder, at der bør givesen lang tidshorisont for indberetning.Engangsregisteringen af underskud og skat-tefri omstruktureringer er alene en specifi-kation af de oplysninger, som selskabernem.v. allerede i dag skal være i besiddelse af,for at kunne udfylde selvangivelsen korrekt.Selskaberne m.v. vil få en periode på 3 må-neder til at indberette data. Der vil desudeni den foreslåede affattelse af selskabsskatte-lovens § 35, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr.2, blive fastsat en bestemmelse, hvorefterSKAT kan se bort fra en fristoverskridelse,hvis der foreligger særlige omstændigheder.Dansk Erhverv finder, at underskud ikkebør fortabes, såfremt de pågældende oplys-ninger allerede er indberettet til SKAT.Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.Som det fremgår af bemærkningerne tillovforslaget, er det frivilligt at indberetteoplysninger om underskud til SKAT. Op-lysningerne angives som en saldo. Det ervurderingen, at disse oplysninger ikke haren karakter, så de kan anvendes som data-
5 / 16
grundlag i underskudsregisteret.Dansk IndustriDansk Industri hilser generelt administrati-ve forenklinger velkomne, herunder digita-liseringen af selskabsselvangivelsen og un-derskudsregisteret.Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.Dansk Industri anser det for problematisk,at underskud fortabes, såfremt de ikke erindberettet rettidigt i registreringsperiodenpå 3 måneder.Herudover anfører Dansk Industri, at detikke fremgår klart af lovforslaget, hvorledesengangsregistreringen har sammenhængmed skatteforvaltningslovens § 26, stk. 4.Der ønskes en afklaring på, om det er ad-ministrationsselskabet eller det enkelte sel-skab i en sambeskatningskreds, der skalforetage engangsregistreringen af under-skud.
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.
Den foreslåede lovtekst er blevet ændret,således at det fremgår, at indberetningsplig-ten påhviler administrationsselskabet. Ad-ministrationsselskabet skal indberette rest-underskud for hele den aktuelle sambeskat-ningskreds på indberetningstidspunktet.Det er det underskud, der fremgår af denseneste skatteansættelse, der skal indberet-tes til underskudsregisteret. Det gælder ogsåi de tilfælde, hvor ansættelsen er påklaget.Ændres skatteansættelsen og dermed un-derskuddet efterfølgende af eksempelvisdomstolene, vil det ændrede underskudblive registreret i underskudsregisteret afSKAT.Dette er præciseret i bemærkninger-ne til lovforslaget.For så vidt angår kommunikation vil SKATinformere alle selskaber om DIAS (Digitali-sering af selskabsskat) generelt - informati-onsindsatsen starter i februar 2014. Kom-munikationen om engangsregistreringen afunderskud vil blive prioriteret højt og erunder forberedelse, så den kan udsendes iforlængelse af fremsættelsen af lovforslaget.Informationen vil foregå via direkte mail tilselskaberne, samt via revisorer og interes-seorganisationer.
Der ønskes tillige en afklaring af, hvilkeunderskud der skal indberettes, hvis derverserer en sag i klage- eller domsstols-systemet af betydning for opgørelsen afunderskuddet.
Endelig opfordres der til, at vejledningenomkring underskudsregisteret prioritereshøjt.
Finansrådet
InvesteringsbeviserFinansrådet er overordnet enige i, at skatte-pligtige gevinster mv. skal bringes til be-skatning, men de finder ikke, at tabene børfortabes på grund af en fejltagelse eller
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Danske Advokater.
6 / 16
forglemmelse. Det er efter Finansrådetsopfattelse meget få personer, der undladerat selvangive deres værdipapirer, mens detgår godt, men kræver fradrag, når det efter-følgende går mindre godt. Finansrådet fin-der det derfor ikke rimeligt, at et efter deresopfattelse begrænset antal misbrugssituati-oner skal føre til, at andre borgere, der må-ske har troet, at deres værdipapirer skullerealisationsbeskattes, fremover skal mistederes fradragsmulighed.Finansrådet anfører samtidigt, at den om-vendte situation, hvor skatteyderen har tabpå investeringsbeviserne i de første år mengevinst i de sidste, og hvor der kun kan skegenoptagelse af skatteansættelsen tre årtilbage, er lige så urimelig, og at løsningenoverordnet set derfor burde være at sige, atskatteforvaltningslovens § 26, stk.7, finderanvendelse for lagerbeskattede værdipapi-rer.Endelig finder Finansrådet, at der i denforeslåede affattelse af aktieavancebeskat-ningslovens § 19A, stk. 2, udover henvis-ningen til skattekontrollovens § 10, stk. 4,også bør henvises til skattekontrollovens §10, stk. 1, om ultimo-indberetning. Dette erifølge Finansrådet henset til, at der kan væreoverførsler, som ikke indberettes efter § 10,stk. 4, men hvis værdipapiret er omfattet afen ultimo-indberetning efter § 10, stk. 1, erSKAT bekendt med værdipapiret, og derforbør der ifølge Finansrådet ikke kunne næg-tes fradrag.EjerlederneForsikring ogpensionDanske Reviso-rer- FSRHar ingen bemærkninger til lovforslaget.Har ingen bemærkninger til lovforslaget.
En model, hvor skatteforvaltningslovens §26, stk. 7, om nulstilling af anskaffelses-summen ved ændring af opgørelsen af enbalancepost finder anvendelse på lagerbe-skattede værdipapirer, er ikke aktuel, idetlagerbeskatningen ikke kan sidestilles meden balancepost.
Efter lovforslaget er fradrag betinget af, atSKAT har modtaget oplysning om bl.a.anskaffelsessum for de erhvervede aktier.En indberetning efter de bestemmelser iSKL, der henvises til i lovforslaget, omfat-ter anskaffelsessummer. Det gør skattekon-trollovens § 10, stk. 1, derimod ikke. Enindberetning efter § 10, stk. 1, omfatterdermed ikke alle de oplysninger, der erbetingelsen for fradraget.
Engangsregistrering af underskudDanske Revisorer mener, at selskabernepålægges at indgive oplysninger, som sel-skaberne ikke er i besiddelse af, som følgeaf at indkomstårene må anses for forælde-de.
Det er rigtigt, at der skal indberettes oplys-ninger fra indkomståret 2002, såfremt dereksisterer restunderskud. Det vil sige un-derskud fra et givent indkomstår, som end-nu ikke er brugt til modregning i positivindkomst fuldt ud. Imidlertid er der taleom oplysninger om underskud, som selska-berne skal være i besiddelse af, for at kunneudfylde selvangivelsen korrekt senest vedopgørelsen af den skattepligtige indkomstfor indkomståret 2013.
Danske Revisorer anbefaler, at selskaber,der ikke indgår i en aktuel sambeskatning,7 / 16
Lovforslaget ændres, så det foreslås at skat-teministeren kan dispensere fra periodise-
alene angiver den akkumulerede under-skudssaldo, der kan fremføres på tidspunk-tet for indberetningen.
ringen af underskud i visse situationer iforbindelse med indberetningen. Dervedgives der mulighed for, at selskaber, derikke indgår i sambeskatning, kun skal ind-berette en underskudssaldo.
Danske Revisorer foreslår, at det vurderesom det er tilstrækkeligt, at der alene angivesen fælles saldo for underskud, i tilfældehvor der er tale om simple sambeskatnings-forhold, og underskuddet alene stammer fradet samme selskab i sambeskatningen.
Danske Revisorer ønsker, at det fremgår afkommunikationsmaterialet i forbindelsemed engangsindberetningen, i hvilke tilfæl-de en skattefri omstrukturering har indfly-delse på underskudsfremførslen.
Det er nødvendigt, at få registreret hvilkeselskaber underskuddet hidrører fra. Detkan få betydning i tilfælde af, at et af sel-skaberne forlader sambeskatningen og iforbindelse hermed tager sit underskudmed ud af sambeskatningskredsen. Detgælder også i tilfælde, hvor selskabet delta-ger i en skattefri omstrukturering, hvorunderskuddet skal fordeles mellem de del-tagende selskaber.Det kommer til at fremgå af kommunikati-onsmaterialet, hvilke helt specifikke skatte-fri omstruktureringssituationer der skalindberettes. Der henvises til kommentarer-ne til bemærkninger fra Dansk Industrivedrørende vejledning omkring under-skudsregisteret.
Danske Revisorer foreslår, at SKAT benyt-ter allerede registrerede data om underskudog præsenterer disse som et forslag til, hvil-ke underskudsoplysninger der skal indberet-Selskaber m.v. har i selvangivelsens felt 85tes for ikke sambeskattede selskaber.mulighed for at indberette saldo for frem-førselsberettigede underskud til anvendelseefterfølgende indkomstår. Der er tale om etfrivilligt felt på selvangivelsen, hvorforSKAT ikke har et fuldstændigt overblikover, hvilke selskaber m.v., der har fremfør-selsberettigede restunderskud.Uanset om selskaberne kunne præsenteresfor en eventuel saldo eller ej, ville hvertselskab for at sikre konsistens i indberet-ningerne, skulle logge sig ind og godken-de/tage stilling til saldoen eller foretageindberetning ved engangsindberetningen.Omkostningerne ved en præsentation af eneventuel saldo i felt 85 står ikke mål medden meget begrænsede administrative lettel-se, det vil være for selskaberne at godkendesaldoen fremfor at taste samme beløb.
DIAS-projektet i SKAT - der varetager8 / 16
Danske Revisorer foreslår, at der afholdeset møde med repræsentanter for Skattemi-nisteriet og Danske Revisorer med det for-mål at begrænse de administrative byrder,samtidig med at formålet med underskuds-registeret opretholdes.
udviklingen af underskudsregisteret - serdette som et meget positivt tiltag og vil tagekontakt til Danske Revisorer med henblikpå at sikre, at der ved indberetningen afunderskud og skattefri omstruktureringertages hensyn til selskabernes administrativebyrder.Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.Herudoverbemærkes det, at det vil blive tydeliggjort ibemærkningerne til lovforslaget, at selska-berne har mulighed for efterfølgende at fåkorrigeret et fejlagtigt indberettet under-skud, således at dette er i overensstemmelsemed den foreliggende skatteansættelse.
Danske Revisorer stiller sig uforståendeoverfor, hvorfor underskuddene bortfalderved manglende indberetning. De foreslår iden forbindelse derfor en adgang til at gen-optage skatteansættelsen indenfor en korte-re årrække på f.eks. 3 år efter fristen forindberetning i de tilfælde, hvor det efterføl-gende viser sig, at der var fejl i indberetnin-gen.
Danske Revisorer ønsker oplyst, hvad dersker, hvis der ved en senere ansættelsesæn-dring foretaget af SKAT eller af skatteyde-ren opstår et underskud, som skal allokerestil indkomstår, som ligger før engangsind-beretningsperioden, samt hvad der sker,hvis skatteyderen har indberettet et forkertunderskudsbeløb.
Ændres det oprindeligt indberettede under-skud som følge af en efterfølgende ansæt-telsesændring, vil SKAT registrere det kor-rekte underskud i underskudsregisteret.Som nævnt ovenfor vil selskaberne havemulighed for at få korrigeret fejlagtigt ind-berettede underskud ved henvendelse tilSKAT. Der henvises til kommentarerne tilbemærkningerne fra Advokatrådet ogDansk Industri.
Det kan bekræftes.Danske Revisorer ønsker en bekræftelse på,at der med ”Skattepligtige selskaber m.v. ”menes selskaber m.v. omfattet af SEL § 1,fonde omfattet af FBL § 1 og selskaberomfattet af SEL § 2, når disse har fastdriftssted i Danmark efter bestemmelsenslitra a.Danske Revisorer beder om en præciseringaf, om det er administrationsselskabet foren sambeskatning, som har pligten til atforetage registreringen, eller om det er deenkelte sambeskattede selskaber. Desudenønsker Danske Revisorer bekræftelse på, atdet kun er de selskaber, som selv har indgå-et i en omstrukturering, hvor deres skatte-mæssige konsekvenser er blevet reguleretefter FUL, der skal afgive de ønskede op-lysninger.Det kan bekræftes, at administrationssel-skabet i en sambeskatning har pligten til atforetage registreringen. Det vil blive indfø-jet i den foreslåede lovtekst.Det kan bekræftes, at det er de selskaber,som indgår i den skattefri omstrukturering,der skal indberette oplysningerne. Herud-over vil administrationsselskabet få adganghertil på vegne af de selskaber, der indgår iden skattefri omstrukturering.
Konsekvensen ved manglende indberetning9 / 16
Endelig beder Danske Revisorer om enbeskrivelse af konsekvensen ved manglendeindberetning.
af skattefri omstruktureringer af betydningfor underskudsanvendelsen er, at under-skuddet ikke bliver fremført korrekt i un-derskudsregisteret.Danske Revisorers bemærkning forståssåledes, at der henvises til lovforslagetsafsnit 2.1.2, hvor det angives, at ”Ved atindberette gennemførte skattefri omstruk-tureringer, som har betydning for under-skudsanvendelsen, sikres det, at underskud-det fortsat kan anvendes af eksempelvis etsambeskattet datterselskab, selv om detselskab, der indgik i omstruktureringen,ikke selv kan anvende dette underskud.” Eteksempel herpå er, at et selskab med todatterselskaber fusionerer med et ikke sam-beskattet selskab. Det modtagende selskabvil ikke kunne bruge et underskud fra denindfusionerede koncern, men de to datter-selskaber kan stadig anvende dette under-skud.
Danske Revisorer anfører, at det angives ibemærkningerne, at hvis et underskud ikkekan fremføres til de selskaber, der deltog iomstruktureringen, men godt kan fremføreshos et sambeskattet selskab, da skal indbe-retning ikke ske. Skatteministeriet anmodesom at give eksempler herpå.
InvesteringsbeviserDanske Revisorer anfører, at hvis det reelleproblem i forhold til investeringsbeviserneer manglende primo/ultimo-regulering, såbør dette problem løses på anden vis endved at indføre en indberetningspligt.
Problemet i forhold til investeringsbeviser-ne opstår, når der ikke sker oplysning omerhvervelsen af disse til skattemyndigheder-ne. Denne manglende oplysning bevirker, atdet ikke er muligt for skattemyndighederneat sikre den løbende beskatning af disseværdipapirer. Derfor indføres et krav omoplysning om erhvervelsen af disse værdi-papirer som betingelse for at bevare rettentil fradrag for tab på dem svarende til, hvadder i øvrigt gælder for aktier generelt.
Endelig tilføjer Danske Revisorer, at mulig-heden i den foreslåede § 19 A, stk. 2, sidstepkt., om, at fristen kan anses for overholdt,hvis skatteyderen kan bevise, at de indbe-retninger, der er foretaget på dennes vegneer ukorrekte, forudsætter, at den skatteplig-tige sikrer, at der sker indberetning på dettidspunkt, hvor vedkommende bliver op-mærksom på, at der ikke er sket korrektindberetning.
Det er tilføjet lovforslagets bemærkninger,at indberetningsbetingelsen kan anses foropfyldt uanset tidsfristen ved ukorrekt ellermanglende indberetning fra anden indbe-retningspligtig, såfremt skatteyderen sikrer,at der sker indberetning på det tidspunkt,hvor vedkommende bliver opmærksom påfejlen.
Håndværksrådet
Håndværksrådet finder det betænkeligt, atDer henvises til kommentarerne til be-der ved engangsregistreringen bedes ommærkningerne fra Dansk Erhverv og Land-oplysninger, som allerede i et vist omfang er brug & Fødevarer.indberettet til SKAT, og spørger om det ermuligt at benytte allerede indberettede data.
10 / 16
IDT- Brancheor-ganisationen forDen DanskeVejgodstransportInvesteringsfore-ningsrådet
Har ingen bemærkninger til lovforslaget.
InvesteringsbeviserKritiserer eksemplet i afsnit 3.2.1. der illu-strerer problemstillingen vedrørende inve-steringsbeviser. Ifølge Investeringsfore-ningsrådet opnår skatteyderen i eksempletover ejertiden på seks år en samlet avancepå investeringsbeviserne på 150.000 DKK,mens den samlede skattemæssige konse-kvens bliver et fradrag på 110.000 DKK.Konkret finder Investeringsforeningsrådet,at eksemplet er misvisende, fordi der læggestil grund, at den manglende selvangivelse ieksemplet ikke kan anses for groft uagt-somt eller forsætligt, og at der derfor ikkekan ske genoptagelse. Dette mener Investe-ringsforeningsrådet godt, at der kan.Hertil kommer, at Investeringsforeningsrå-det mener, at der i eksemplet skal lægges tilgrund, der ifølge skatteforvaltningslovens §26, stk. 7, om balanceposter gælder, at engenoptagelse er betinget af, at der for detførste indkomstår, der ligger uden for gen-optagelsesfristen, sker en korrektion afultimoværdien.Dette betyder ifølge Investeringsforenings-rådet, at ultimoværdien for indkomstår 3skal fastsættes til 400.000 DKK. Dettemedfører ifølge Investeringsforeningsrådet,at skatteyder bliver beskattet af forskellenmellem primoværdien indkomstår 4 på400.000 DKK og salgssummen i år 6 på550.000 DKK, dvs. 150.000 DKK svarendetil den samlede gevinst.
Eksemplet i afsnit 3.2.1. er efter hørings-runden taget ud af forslaget.
Der er taget højde for betragtningen ved entilpasning af bemærkningerne til lovforsla-get.
Rækkevidden af adgangen til ordinær gen-optagelse efter skatteforvaltningslovens §26, stk. 7, indbefatter ikke lagerbeskattedeværdipapirer. Det skyldes, at opgørelsen afhenholdsvis varelager og beskatning afværdipapirer efter lagerprincippet sker efterto helt forskellige principper. Skatteforvalt-ningslovens § 26, stk. 7, har til formål atopfange de situationer, hvor værdien ultimoet indkomstår skal anvendes primo detnæste indkomstår.Ved opgørelsen af en balancepost, som fxet varelager, skal værdien ultimo et ind-komstår indtægtsføres primo det følgendeindkomstår. Ved opgørelsen efter lager-princippet er det derimod forskellen mel-lem værdien ultimo og primo, som skalbeskattes. Ved opgørelsen efter lagerprin-cippet er der således ikke behov for at an-vende værdien ultimo det foregående ind-komstår, når man genoptager skatteansæt-telsen for et indkomstår.Det fremgår desuden af Den juridiske vej-ledning 2013-2, afsnit C.B.4.3, at skattefor-valtningslovens § 26, stk. 7, om nulstillingaf anskaffelsessummen ved ændring af enbalancepost ikke finder anvendelse på la-gerbeskattede værdipapirer.
11 / 16
Investeringsforeningsrådet finder det be-tænkeligt, at indehaveren mister mulighedenfor at fradrage tab på investeringsbeviserne,Formålet med forslaget er at gøre retten tilhvis der ikke sker meddelelse om erhvervel-fradrag for tab på investeringsbeviser betin-sen.get af, at der er sket meddelelse om erhver-velsen. Det fremgår af bemærkningerne tilforslagets § 1, stk. 2, at hvis der er modtagetoplysninger om indberetningen fra andreindberetningspligtige efter skattekontrollo-ven, anses tidsfristen for overholdt, såfremtden skattepligtige kan påvise, at de indbe-retninger, der er foretaget på dennes vegneer henholdsvistmanglende eller ukorrekte,fordi disse indberetningspligtige ved en fejlikke har foretaget indberetning eller harlavet fejl heri.Investeringsforeningsrådet foreslår en tilfø-jelse til den foreslåede § 19 A, stk. 2, hvorkravet anses for opfyldt uanset tidsfristen,hvis skatteyderen kan bevise, at de oplys-ninger, som er indberettet, er forkerte. Derforeslås tilføjet, at tilsvarende gælder, så-fremt de indberetningspligtige pengeinsti-tutter m.v. helt har undladt at indberette.Bestemmelsen svarer til aktieavancebeskat-ningslovens § 14, stk. 2, 2. pkt. hvoreftermanglende indberetning og fejlagtig indbe-retning sidestilles i praksis, om end det ikkefremgår direkte af lovteksten, men alene afbemærkningerne lovforslaget bag bestem-melsen.
Endelig mener Investeringsforeningsrådet,at det beror på en fejl, at alle ejerandele iinvesteringsselska-bet/investeringsforeninger ifølge lovforsla-get er omfattet af ABL § 19 A, uanset omde er optaget til handel på et reguleret mar-ked eller ej. Investeringsforeningsrådetanfører hertil, at øvrige bestemmelser iskattelovgivningen, herunder ABL § 22, stk.1, alene gælder for værdipapirer optaget tilhandel på et reguleret marked.
Efter aktieavancebeskatningslovens § 3anses omsættelige investeringsbeviser altidfor investeringsbeviser, der er optaget tilhandel på et reguleret marked.Bestemmelsen gælder for hele aktieavance-beskatningslovens anvendelsesområde, ogden gælder således også for § 22, stk. 1, og §19 A.
KLLandbrug ogFødevarer
Investeringsforeningsrådet mener desuden,at det bør præciseres i lovforslaget, at be-stemmelsen i ABL § 3 ikke finder anvendel-Der henvises til svaret ovenfor.se ved vurderingen af, om et investerings-bevis anses for optaget til handel på et regu-leret marked eller ej.Har ingen bemærkninger til lovforslaget.Engangsregistrering af underskudLandbrug og Fødevarer mener ikke, at ret-ten til modregning af underskud og tab børfortabes ved manglende rettidig indberet-ning. Landbrug og Fødevarer læser forsla-get således, at retten til genoptagelse efterde almindelige regler fortabes, hvis der ikkesker indberetning i tide og finder, at dette eren for indgribende sanktion. Landbrug og
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne til Advokatrådet.
12 / 16
Fødevarer ønsker oplyst, hvilke særligeforhold der forhindrer, at man følger desædvanlige genoptagelsesbestemmelser.Derudover ønsker Landbrug og Fødevareroplyst, hvilken indsats der vil være fra skat-temyndighedernes side i forhold til oplys-ning om indberetningen.I forhold til bemyndigelsesbestemmelsenforholder Landbrug og Fødevarer sig stærktkritisk til denne løsning, da de mener, at detunderminerer borgernes retssikkerhed,herunder at de berørte selskaber ikke fården fornødne tid til at indrette sig.
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Dansk Industri vedrø-rende kommunikationen fra SKAT.
Det er ikke opfattelsen, at retssikkerhedenundermineres. Formålet med bemyndigel-sesbestemmelsen er at sikre, at indberet-ningsperioden og -formen kan afstemmesmed systemudviklingen af underskudsregi-steret. I modsat fald kunne situationenopstå, hvor selskaberne m.v. skal indberettetil underskudsregisteret på et tidspunkt,hvor registeret ikke er færdigudviklet. Deoplysninger, som skal indberettes til under-skudsregisteret, er oplysninger, som selska-berne i dag skal være i besiddelse af, for atkunne udfylde selvangivelsen korrekt. Somdet fremgår af bemærkninger til lovforsla-get, vil selskaberne få en periode på 3 må-neder til at indberette, såfremt registeretkan tages i brug ved indberetningen af selv-angivelsen for indkomståret 2014. Indbe-retningsperioden vil i tilfælde af forsinkelsei systemudviklingen aldrig blive mindre end3 måneder.Der vil desuden i den foreslåedeaffattelse af selskabsskattelovens § 35, stk.4, jf. lovforslagets § 2, nr. 2, blive fastsat enbestemmelse, hvorefter SKAT kan se bortfra en fristoverskridelse, hvis der foreliggersærlige omstændigheder. Der henvises tilkommentarerne til bemærkningerne fraAdvokatrådet.De oplysninger, som selskaberne har afgivettil SKAT, foreligger alene i papirform og erderfor ikke anvendelige. Herudover erSKAT ikke nødvendigvis i besiddelse af ensambeskatningsindkomstopgørelse for ind-komståret 2006, idet en del af selskaberneikke i dette indkomstår fremsendte regn-skab/skattemæssige specifikationer eller ethjælpeskema i den nødvendige specifice-ringsgrad.Herudover har skattefri omstruktureringerikke været indberettet til SKAT.
I forhold til engangsindberetningen anførerLandbrug og Fødevarer, at en del af oplys-ningerne allerede er indberettet til SKAT,og at de ønsker en vurdering af mulighedenfor at genbruge en del af disse oplysninger.
SRF - Skattefag-lig forening
Engangsregistrering af underskudSkattefaglig forening ser det som et stort
13 / 16
fremskridt, at SKAT gennemfører det ved-tagne underskudsregister.Skattefaglig forening ønsker en tydeliggø-relse af hvilke processuelle regler, engangs-registreringen er underlagt.Skattefaglig forening anser det for nødven-digt, at underskud fortabes, hvis ikke dersker indberetning heraf, men ønsker samti-dig en dispensationsmulighed, hvis der veden undskyldelig fejl ikke er sket indberet-ning.InvesteringsbeviserSkattefaglig forening foreslår en præciseringi relation til lovforslagets § 1, nr. 1, såledesat det tydeliggøres, om en manglende ind-beretning fra den indberetningspligtigemedfører at den skattepligtige har opfyldtoplysningspligten.Kildeartsbegrænsede tabSkattefaglig forening ønsker, at også selska-bers kildeartsbegrænsede tab samt tab ogrenteudgifter omfattet af reglerne i sel-skabsskattelovens §§ 11 B og 11 C skalomfattes af engangsregistreringen.Der henvises til Skatteministeriets kom-mentarer til bemærkningerne fra Advokat-rådet.
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Investeringsforeningsrå-det.
Det følger af aftale om Finansloven for2012 mellem den tidligere regering (Social-demokraterne, Radikale Venstre og Sociali-stisk Folkeparti) og Enhedslisten, at derskal indføres et underskudsregister. Nærvæ-rende lovforslag skal understøtte implemen-teringen af underskudsregisteret.Oprettelseaf underskudsregisteret omfatter alene skat-temæssige fremførselsberettigede under-skud.
Skattefaglig forening foreslår, at der for-uden indberetning af kildeartsbegrænsedetab hos personer tillige sker en indberetningaf en tabssaldo, således at skatteyderneløbende kan modtage en fortrykt oversigtover eventuelle fremførbare tabssaldi.
Personer skal i dag indberette tabssaldivedrørende kildeartsbegrænsede tab efterejendomsavancebeskatningsloven og kurs-gevinstloven. For kildeartsbegrænsede tabefter aktieavancebeskatningsloven skal selvetabet indberettes. Der dannes på baggrundheraf en tabssaldo. Skatteyderne har såledesi dag mulighed for at se fremførbaretabssaldi.Som nævnt i bemærkningerne til lovforsla-get må det forventes, at SKAT foretager enprøvelse af validiteten af de indberettedeunderskud ud fra en vurdering af væsent-lighed og risiko.
Skattefaglig forening anser det for væsent-ligt, at der afsættes ressourcer hos SKAT tilkontrol af de indberettede underskud ogindkøring af registeret.Videncentret forLandbrugEngangsregistrering af underskudVidencentret for Landbrug mener ikke, atunderskud bør fortabes, såfremt de ikkeindberettes til underskudsregisteret.
Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Advokatrådet.
14 / 16
Det ønskes, at selskaberne får god tid til atindberette underskud m.v., og at selskaber-ne modtager oplysning om fremgangsmå-den ved indberetning, herunder om derbliver mulighed for automatisk dataoverfør-sel.
For så vidt angår indberetningsperiodenhenvises til kommentarerne til bemærknin-gerne fra Landbrug & Fødevarer.Der henvises til kommentarerne til be-mærkningerne fra Dansk Industri vedrø-rende kommunikationen fra SKAT.Herudover bemærkes, at DIAS projektet eropmærksomme på muligheden for automa-tiske overførsler af regnskabsdata fra Er-hvervsstyrelsen, og er i den forbindelse i tætkontakt med Erhvervsstyrelsen omspørgsmålet. I forhold til engangsindberet-ningen vil der dog ikke blive mulighed forautomatisk dataoverførsel, men kun indbe-retning ved indtastning.
Vil en ændring i et underskud som følge afen ændret skatteansættelse medføre æn-dring af underskuddet i underskudsregiste-ret?
Ja, det ændrede underskud vil blive registre-ret i underskudsregisteret på baggrund afden ændrede skatteansættelse.
InvesteringsbeviserVidencentret for Landbrug finder detgrundlæggende problematisk, at der skerlagerbeskatning af investeringsbeviser. Vi-dencentret for Landbrug foreslå derfor enafskaffelse af lagerbeskatningen af disseværdipapirer. De finder videre, at det giveranledning til problemer, at der er forskelligeregler for lagerbeskatning afhængig af, omder er tale om investeringsbeviser, der eroptaget til handel på et reguleret marked,eller investeringsbeviser, der ikke er optagettil handel på et reguleret marked.
Lovforslaget ændrer ikke på lagerbeskatnin-gen af investeringsbeviser.
I forlængelse af denne problemstilling anfø-rer Videncentret for Landbrug, at SKATsoversigt over, hvilke ejerbeviser i hvilkeselskaber, der er hvad, ikke er fyldestgøren-de, og at den bør opdateres. Herudoverforeslår Videncentret for Landbrug, at derudarbejdes en beskrivelse af, hvornår ind-beretningspligten er opfyldt af andre, oghvornår skatteyder skal indberette.15 / 16
Forslagene til forbedring af oplysningsma-terialet vil indgå i det fremtidige arbejdehermed.
Kildeartsbegrænsede tab, selvangivelsespligtOverordnet set finder Videncentret forLandbrug, at konsekvenserne af manglendeselvangivelse bør fremgå af de enkelte be-stemmelser i de relevante særlove og ikkealene af skattekontrolloven.Derudover ønsker Videncentret for Land-brug en klar stillingtagen til, hvad der gæl-der, når et tab er selvangivet som ”anvendt”ved opgørelsen af årets skattepligtige ind-komst, men hvor det efterfølgende visersig, at der ikke var en gevinst, tabet skullemedregnes i.
Da skattekontrolloven regulerer det proces-suelle aspekt af indberetningen og herunderogså konsekvenser af manglende indberet-ning, er det ikke nærliggende at henføredisse til særlovgivningen.Såfremt et tab er selvangivet for tabsåret, vildet efter lovforslaget kunne fremføres tids-ubegrænset til fradrag i indkomst af sammeart, som tabet vedrører.Hvis der er sket en fejl i selvangivelsen iforhold til, om et tab er anvendt eller ej,gælder de almindelige regler om genopta-gelse og korrektion.
16 / 16