Kommunaludvalget 2013-14
L 143 Bilag 1
Offentligt
1339889_0001.png
1339889_0002.png
EnhedKommunaløkonomiSagsbehandlerNMJKoordineret med-Sagsnr.2013-12302Doknr.201779Dato26-02-2014
Notat om høringsvar i forbindelse med forslag til lov om ændringaf lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved forhø-jelser af den kommunale skatteudskrivning(Ophævelse af lovens revisionsbestemmelse)Lovforslaget blev sendt i høring hos KL den 15. januar 2014 med frist den 12. februar2014. Økonomi- og Indenrigsministeriet har den 10. februar 2014 modtaget hørings-svar fra KL.KL´s brev fra oktober 2013KL bemærker indledningsvist, at KL har deltaget i Finansieringsudvalgets arbejde medat evaluere loven. KL har i den forbindelse i oktober 2013 sendt et brev til økonomi- ogindenrigsministeren med anmodning om, at kommissoriet blev udvidet, så Finansie-ringsudvalget også fik mulighed for at vurdere fordele og ulemper ved en afskaffelseaf skattesanktionen samt mulige alternativer til sanktioner.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerDet fremgik af økonomi- og indenrigsministerens svar til KL, at formålet med loven er,at understøtte aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke kommu-nernes incitament til at overholde de indgåede aftaler om den kommunale økonomi.Lovens bestemmelser om, at der vil ske sanktioner i tilfælde af en samlet kommunalskatteforhøjelse, giver kommunerne et økonomisk incitament til at sikre aftaleoverhol-delse.Det vurderes ikke, at det ligger inden for revisionsbestemmelsens formål at vurderekonsekvenserne af en afskaffelse af loven. Men der blev med kommissoriet lagt op til,at evalueringen ville omfatte en vurdering af fleksibiliteten i skatteudskrivningen, idetdet må ses som en risiko ved sanktionsordningen, at de enkelte kommuner undladerat tilpasse skatten i både opadgående og nedadgående retning.Synlighed af den kommunale skatKL påpeger, at det i Finansieringsudvalgets rapport nævnes, at det kan overvejes atstyrke synligheden af den kommunale skat, idet øget synlighed vurderes at have eneffekt på kommunernes incitament til at nedsætte skatten. KL finder, at regeringen børgive synlighed større vægt, og KL medvirker gerne, hvis regeringen ønsker at under-støtte kommuneskatternes synlighed.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerMed hensyn til synlighed af den kommunale beskatning skal det nævnes, at det i Fi-nansieringsudvalgets rapport fremgår, at de aftalte puljer til henholdsvis skattenedsæt-telser og skattestigninger vurderes at have bidraget til synlighed om den kommunaleskat og skærpet debatten herom. Særligt i forhold til skattenedsættelser vurderes til-skudspuljen – belønningsordningen for skattenedsættelser – at have haft en positiveffekt på en debat om muligheden for en skattenedsættelse.
Kollektivt frit lejdeKL nævner, at når kommunerne – som i 2014 – samlet set har gennemført en skatte-nedsættelse, sker der ikke samtidig for 2014 en forhøjelse af bloktilskuddet som kom-pensation for skattenedsættelsen. Samtidig finder KL det uhensigtsmæssigt, at derikke indføres en form for kollektivt frit lejde, dvs. at kommunerne for 2015 skulle kunneforhøje skatterne igen svarende til nedsættelsen for 2014, uden at det skulle udløsesanktioner.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerDet skal bemærkes, at når en kommune sætter skatten ned, sker det ud fra en vurde-ring af, at kommunens økonomi vil balancere med den lavere skat. For 2014 var der ialt 26 kommuner, der satte skatten ned og 5 kommuner, der satte skatten op. Detsamlede resultat var en kommunal skattenedsættelse på ca. 150 mio. kr. Samtidigthar kommunerne for 2014 budgetteret udgifterne svarende til det aftalte niveau. Hvisregeringen i den situation kompenserede for skattenedsættelsen ved at forhøje bloktil-skuddet med 150 mio. kr., ville det indebære en ekstra finansiering for 2014, somkommunerne ikke ville kunne omsætte i øget forbrug, da de allerede har budgetteretsvarende til det aftalte niveau. Det ville således føre til en uhensigtsmæssig overfinan-siering, som kommunerne kun ville kunne bruge til at forøge kassebeholdningen.Med hensyn til muligheden for et kollektivt frit lejde som følge af skattenedsættelsenfor 2014 skal det bemærkes, at der i økonomiforhandlingerne hvert år etableres ensituation, hvor bloktilskuddet justeres, så der skabes balance mellem udgifter og ind-tægter for kommunerne under ét. Hvis kommunerne herudover havde mulighed for atskaffe ekstra finansiering gennem en skatteforhøjelse, ville det give mulighed for fi-nansiering af et højere udgiftsniveau end det aftalte.Ny revisionsbestemmelseKL hæfter sig ved, at Finansieringsudvalget i sin rapport nævner, at det vil være rele-vant at foretage en ny vurdering af sanktionsbestemmelsen på et senere tidspunkt. KLfinder det på den baggrund relevant at forny revisionsbestemmelsen i stedet for atophæve den.Økonomi- og Indenrigsministeriets bemærkningerDen overordnede vurdering fra Finansieringsudvalget er, at loven har bidraget til atøge kommunernes incitamenter til at holde den samlede kommuneskat i ro. Finansie-ringsudvalget nævner dog også, at det på et senere tidspunkt kan være relevant atforetage en ny vurdering af sanktionsbestemmelserne med henblik på at se på erfa-ringerne med ordningen.Økonomi- og Indenrigsministeriet er enigt i, at det på et senere tidspunkt kan værerelevant at foretage en ny vurdering af ordningen. Men det vurderes ikke hensigts-mæssigt allerede på nuværende tidspunkt at fastlægge det mere præcise tidspunkt foren fremtidig vurdering. Det vurderes på den baggrund ikke hensigtsmæssigt at fornylovens revisionsbestemmelse, da det ville indebære, at man allerede på nuværendetidspunkt skulle fastlægge det præcise tidspunkt for en ny vurdering af ordningen.
2