Retsudvalget 2013-14
L 142
Offentligt
1357921_0001.png
1357921_0002.png
1357921_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. april 2014FormueretskontoretChristina Thode Hansen2014-0037-00721128741
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omindsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 2. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per-nille Skipper (EL).
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om indsamling m.v. (L 142)

fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvordan kravet om folkelig for-ankring nærmere skal forstås samt for, hvordan det forventesudmøntet i praksis?”

Svar:

Efter lovforslagets § 5, stk. 2, nr. 3, er det bl.a. en forudsætning for, at Ind-samlingsnævnet kan meddele tilladelse til husindsamling, at den ansøgen-de organisation har den fornødne folkelige forankring.Som anført i bemærkningerne til bestemmelsen vil der ved Indsamlings-nævnets vurdering heraf indgå en række kriterier.Således vil bl.a. organisationens indtægter i form af medlemsbidrag ogkontingenter, frivillige bidrag, indsamlede midler, testamentariske bidrag,firmabidrag, overskud ved salg og arrangementer samt værdien af frivilligarbejdskraft indgå ved vurderingen af organisationens folkelige forankring.Det samme gælder antallet af frivillige, der er knyttet til organisationen.Det kan både være antallet af aktive medlemmer, antal frivillige involvereti fortalervirksomhed, oplysningsaktiviteter, indsamling og projektgennem-førelse. Ved fortalervirksomhed forstås målrettede indsatser, der gennempåvirkning af beslutningstagere og borgere lokalt, regionalt, nationalt oginternationalt søger at forme og påvirke politiske, økonomiske, kulturelleog sociale processer og beslutninger med henblik på at forbedre livsvilkårfor et betragteligt antal mennesker.Endvidere vil også organisationens kontaktflader i form af samarbejdsafta-ler eller netværk i det danske samfund og organisationens informations- ogoplysningsvirksomhed indgå ved vurderingen af organisationens folkeligeforankring.Med lovforslaget overlades der Indsamlingsnævnet et vidt skøn i forholdtil administrationen af indsamlingsloven, herunder også i forhold til, hvor-dan de oven for angivne kriterier udmøntes i praksis. Justitsministerietbemærker dog, at der med kriterierne i § 5, stk. 2, nr. 1-3 – herunder krite-riet om, at en organisation skal være folkeligt forankret for at kunne opnåtilladelse til at afholde husindsamling – lægges op til, at adgangen til at fo-retage husindsamling fremadrettet skal være forbeholdt organisationer,2
som er af en vis størrelse og kapacitet, og som den danske befolkning haret godt kendskab til.Der henvises herom i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 6vedrørende lovforslaget.
3