Retsudvalget 2013-14
L 142
Offentligt
1365124_0001.png
1365124_0002.png
1365124_0003.png
1365124_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. maj 2014FormueretskontoretChristina Hjeresen2014-0037-00721153545
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omindsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 31. marts 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraKarina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om indsamling m.v. (L 142)

fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren yde teknisk bistand til formulering af et æn-dringsforslag, der medfører, at kommuner – evt. i samarbejdemed handelsstandsforeningerne – får hjemmel til at anvise,hvor gadehververne må stå?”

Svar:

1.

En ændring af lovforslaget med henblik på at indføre en hjemmel forkommunerne til administrativt at træffe afgørelse om, hvor hjælpeorgani-sationer, der hverver medlemmer på gaden, må opholde sig, vil f.eks. kun-ne udformes på følgende måde:”Æ n d r i n g s f o r s l a gAf…, tiltrådt af…:

Ny paragraf

1)

Efter § 15 indsættes ikapitel 6som ny paragraf:

Ȥ 01.

Kommunalbestyrelsen træffer bestemmelse om, hvor og i hvilkettidsrum hjælpeorganisationer må hverve medlemmer på gaden.«[Bemyndigelse til at anvise, hvor og hvornår hjælpeorganisationer måhverve medlemmer på gaden]
BemærkningerMed ændringsforslaget foreslås der indsat en bemyndigelse til kommunal-bestyrelsen til at træffe bestemmelse om, hvor og i hvilket tidsrum hjælpe-organisationer må hverve medlemmer på gaden.Kommunalbestyrelsen vil i medfør af den foreslåede bemyndigelse kunneanvise, hvor hjælpeorganisationer, der hverver medlemmer på gaden, kanopholde sig i bybilledet. Endvidere vil kommunalbestyrelsen kunne angivebestemte tidsrum, hvor de pågældende organisationer kan foretage med-lemshvervning på de anviste steder. Det bemærkes, at kommunalbestyrel-sen vil kunne udnytte bemyndigelsen til alene at angive, hvor hjælpeorga-2
nisationerne kan hverve medlemmer, uden samtidig at angive et specifikttidsrum herfor.Ved udnyttelsen af bemyndigelsen er det afgørende, at hjælpeorganisatio-nen fortsat sikres mulighed for at komme i kontakt med dem, som kunnetænkes at ville tilslutte sig organisationen. Det vil bl.a. også betyde, at or-ganisationerne ikke udelukkende kan anvises en placering væk fra han-delsstrøg mv., eller alene anvises et tidsrum uden for forretningernes nor-male åbningstid. Med bestemmelsen vil derimod f.eks. en nærmere angi-ven del af en vejstrækning, et torv eller en plads mv., som er en del af by-centrummet, efter omstændighederne kunne anvises som opholdssted forgadehververe.”

2.

Justitsministeriet bemærker, at der med forslaget til en ny indsamlings-lov (L 142) som noget nyt lægges op til, at hjælpeorganisationers hverv-ning af medlemmer på gaden nærmere reguleres. Det sker ved, at med-lemshvervning inddrages under den nye generalklausul om god indsam-lingsskik.Forslaget herom vil indebære, at det nye Indsamlingsnævn vil kunne rettekritik af hjælpeorganisationer, der søger at hverve medlemmer på en måde,som strider mod det, der må anses for at være god handlemåde på området.Det må i den forbindelse antages, at der vil være grundlag for at udtale kri-tik bl.a. i tilfælde, hvor en organisations medlemshververe tager ophold ilængere tid foran en forretning og i den forbindelse er til gene for forret-ningen og dennes kunder.Den foreslåede adgang for Indsamlingsnævnet til over for hjælpeorganisa-tioner, der foretager medlemshvervning, at påtale overtrædelser af godskik vil dermed få en adfærdsregulerende virkning i forhold til, hvordanmedlemshvervning finder sted, og medvirke til at sikre, at medlemshverv-ning foregår på en ordentlig og hensigtsmæssig måde.Det er som anført en helt ny kompetence, som Indsamlingsnævnet medlovforslaget tillægges, ligesom der er tale om en hel ny generalklausul,hvis indhold nævnet nærmere må fastlægge og påse overholdelsen af.Efter Justitsministeriets opfattelse bør de erfaringer, som vil blive indhø-stet i forbindelse med det nye Indsamlingsnævns udmøntning af og tilsynmed generalklausulens anvendelse på medlemshvervning, foreløbigt af-
3
ventes, idet disse erfaringer vil kunne belyse hensigtsmæssigheden ellernødvendigheden af at regulere adgangen til medlemshvervning yderligere.Det er på den anførte baggrund Justitsministeriets opfattelse, at der ikke pånuværende tidspunkt er fuldt tilstrækkeligt grundlag for at give kommu-nalbestyrelserne kompetence til at træffe bestemmelse om at indskrænkehjælpeorganisationers adgang til frit at opholde sig i bybilledet med hen-blik på, at organisationerne herigennem søger at hverve nye medlemmer.

3.

Justitsministeriet finder i øvrigt anledning til at bemærke, at fremsættel-sen af et ændringsforslag med det under pkt. 1 nævnte indhold efter mini-steriets opfattelse rejser en række spørgsmål.Således bør det i givet fald bl.a. overvejes, om der ved en overtrædelse afde bestemmelser, som fastsættes i henhold til bemyndigelsen, bør være enadgang for kommunalbestyrelsen til at meddele påbud, eller om en sådanovertrædelse umiddelbart bør kunne strafsanktioneres.Endvidere bør spørgsmålet om offentliggørelse af de lokale bestemmelser,som kommunalbestyrelsen eventuelt fastsætter i medfør af bemyndigelses-bestemmelsen, overvejes nærmere. Herudover vil der være behov for at fo-retage en konsekvensrettelse af forslaget til indsamlingslovens § 1, stk. 2,således at der i denne bestemmelse – der opregner de bestemmelser i lo-ven, som finder anvendelse for hjælpeorganisationers hvervning af med-lemmer – tillige henvises til den nye bemyndigelsesbestemmelse. Endeligbør der foretages en konsekvensrettelse af lovforslagets § 17, således atden nye bemyndigelsesbestemmelse tilføjes i bestemmelsens stk. 2 (omikrafttrædelsestidspunkt).
4