Retsudvalget 2013-14
L 142
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. april 2014FormueretskontoretChristina Thode Hansen2014-0037-00721117944
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov omindsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 25. marts 2014.
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 3 vedrørende forslag til lov om indsamling m.v. (L 142)
fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 24. marts 2014fra Poul Erik Lytken og Anders Oreby Hansen, jf. L 142 - bi-lag 4.”
Svar:
1.
I henvendelsen af 24. marts 2014 fremkommer advokaterne Poul ErikLytken og Anders Oreby Hansen med bemærkninger til bl.a. afgrænsnin-gen af, hvilke organisationer der omfattes af lovforslagets § 4, stk. 1, ogsom dermed kan foretage indsamlinger uden anmeldelse til Indsamlings-nævnet. De to advokaters henvendelse vedrører endvidere spørgsmålet omlovens anvendelse ved hel eller delvis grænseoverskridende indsamlinger.Justitsministeriet kan oplyse, at bestemmelsen i lovforslagets § 4, stk. 1,har til formål at sikre, at de organisationer, som skal kunne foretage ind-samlinger uden anmeldelse, opfylder en række nærmere betingelser, her-under at de indsamlede midler anvendes i overensstemmelse med formålet,at der foretages regnskabsmæssig kontrol, og at det er muligt for bidrags-ydere at få kendskab til organisations årsregnskab mv.2.
I forhold til en organisations mulighed for at blive omfattet af lovforsla-gets § 4, stk. 1, fremgår det af henvendelsen, at ordlyden af bestemmelsenogså synes at omfatte organisationer, der er godkendt efter ligningslovens§ 8 H. Efter ligningslovens § 8 H kan foreninger, stiftelser, institutionermv., der anvender deres midler til forskning, også være godkendt af skat-teministeren som berettiget til at modtage gaver, som kan fradrages vedindkomstopgørelsen af den skattepligtige indkomst.I henvendelsen henvises der i den forbindelse til, at det følger af lovforsla-gets § 4, stk. 1, at en organisation, der er godkendt af skatteministeren somberettiget til at modtage gaver, som kan fradrages ved indkomstopgørel-sen, kan foretage indsamlinger uden anmeldelse og efterfølgende indsen-delse af regnskab, hvis organisationen har indsendt de oplysninger til Ind-samlingsnævnet, som følger af lovforslagets § 4, stk. 1, nr. 1-3. Heroverforfremgår det af bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 1, at bestemmel-sen (alene) omfatter de organisationer, som er godkendt enten efter lig-ningslovens § 8 A eller ligningslovens § 12, stk. 3.2
3.
Justitsministeriet kan oplyse, at en godkendelse efter ligningslovens § 8A og og § 12, stk. 3, forudsætter, at en række betingelser er opfyldt, her-under bl.a. at midlerne anvendes til fordel for en kreds af personer, der ik-ke geografisk eller på anden måde er begrænset til et befolkningsunderlagpå under 35.000, at antallet af gavegivere i EU/EØS årligt overstiger 100,og at den enkelte gavegiver yder en gave på mindst 200 kr. Endvidere skalden årlige bruttoindtægt eller formuen (egenkapital) overstige 150.000 kr.De nærmere betingelser fremgår af bekendtgørelse nr. 282 af 26. marts2014 om godkendelse mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, afalmengørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner ogreligiøse samfund mv. her i landet eller i et andet EU/EØS-land.Er en organisation godkendt efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3,betyder det, at SKAT har vurderet, at organisationen opfylder de nævntebetingelser. Skattecenter Bornholm påser, om godkendelsesbetingelsernefortsat er opfyldt.Det er på den baggrund vurderingen, at der med ligningslovens § 8 A og §12, stk. 3, er sikret den fornødne kontrol med de organisationer, der kaniværksætte indsamlinger.Organisationer omfattet af ligningslovens § 8 H vil imidlertid også kunnevære omfattet af lovforslagets § 4, stk. 1, og dermed kunne foretage ind-samlinger uden anmeldelse til Indsamlingsnævnet, hvis de har opnået for-håndsgodkendelse hos Indsamlingsnævnet.Baggrunden for, at organisationer omfattet af ligningslovens § 8 H ikke eromtalt i bemærkningerne til lovforslaget, er, at sådanne organisationer ikkevurderes at afholde indsamlinger i indsamlingslovens forstand.4.
For så vidt angår lovens mulige anvendelsesområde i forhold til grænse-overskridende indsamlinger bemærkes det, at det er forudsat, at loven fin-der anvendelse på indsamlinger, der foretages i Danmark.Hvis en indsamling foretages i flere lande, må det bero på en konkret vur-dering, om indsamlingen omfattes af de danske regler.Opstår der tvivl om, hvorvidt en konkret påtænkt indsamling er omfattet afloven, vil der kunne rettes henvendelse herom til Indsamlingsnævnet.
3
5.
Af henvendelsen fremgår det endelig, at lovforslaget indeholder EU-retlige aspekter, som der ikke er redegjort for i lovforslagets bemærknin-ger, og der rejses i den forbindelse en række spørgsmål.For så vidt angår de rejste spørgsmål om, hvorvidt der kan stilles krav om,at et regnskab for en indsamling eller et årsregnskab skal revideres af endansk autoriseret revisor, om regnskaber kan udarbejdes på fremmedsprog,og om der for indsamlinger, der har gavegivere i andre EU/EØS-lande, kanudarbejdes ét samlet regnskab, bemærkes det, at justitsministeren efter lov-forslagets § 15, stk. 1, foreslås bemyndiget til at fastsætte nærmere reglerbl.a. om, hvordan indsendelse af regnskab skal ske m.v.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 15, forventes der imedfør af den foreslåede bemyndigelse fastsat regler bl.a. om krav tilregnskab og revision samt om kravene til indsendelse af årsregnskab.Justitsministeriet bemærker i den forbindelse, at der i de tilfælde, hvor derfastsættes krav om revision, ikke vil blive stillet krav om, at det skal væreen dansk autoriseret revisor.Derimod forudsættes det i overensstemmelse med formålet med at kræveindsendelse og offentliggørelse af regnskaber – nemlig at skabe gennem-sigtighed og åbenhed for bidragsyderne – at regnskabet og årsregnskabetudfærdiges på dansk.Endvidere forventes der med hjemmel i lovforslagets § 15 fastsat reglerom, at regnskabet alene skal omfatte de indtægter og udgifter, der vedrørerden del af indsamlingen, som er iværksat i Danmark og i den forbindelseer anmeldt til Indsamlingsnævnet.I forhold til det rejste spørgsmål om organisationer, der er underlagt et til-syn eller en kontrol i et andet EU/EØS-land, der svarer til de danske skat-temyndigheders tilsyn efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, skal Ju-stitsministeriet bemærke, at adgangen til at blive godkendt efter lignings-lovens § 8 A og § 12, stk. 3, også omfatter almenvelgørende og almennyt-tige organisationer mv., der er godkendt i et andet EU/EØS-land.En organisation, der er godkendt som almenvelgørende i et andetEU/EØS-land, kan således ansøge om godkendelse efter ligningslovens § 8A eller § 12, stk. 3, hos de danske skattemyndigheder.
4
En organisation, der har hjemsted i et andet EU/EØS-land, vil dermed – pålige fod med danske organisationer – kunne forhåndsgodkendes efter lov-forslagets § 4, stk. 1, og foretage indsamlinger uden forudgående anmel-delse til Indsamlingsnævnet, hvis der opnås godkendelse fra de danskeskattemyndigheder, og organisationen indsender de oplysninger, som føl-ger af lovforslagets § 4, stk. 1-3, til Indsamlingsnævnet. En sådan organi-sation vil i givet fald endvidere skulle opfylde indsamlingslovens øvrigekrav, herunder regler fastsat i medfør af lovforslagets § 15 om indsendelseaf årsregnskab mv.En organisation, der er etableret i et andet EU/EØS-land, vil i øvrigt kunneforetage indsamlinger i Danmark, hvis indsamlingen anmeldes til Indsam-lingsnævnet, inden den iværksættes, og lovens øvrige bestemmelser over-holdes.Justitsministeriet finder på den anførte baggrund, at lovforslaget ikke med-fører direkte eller indirekte diskrimination af organisationer etableret i an-dre EU/EØS-lande.
5