Til lovforslag nr.
L 142
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 8. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om indsamling m.v.
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til
1. behandling den 14. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Justitsministeriets betænkning nr.
1532/2012 om insamlinger. Justitsministeren sendte den 25.
april 2012 betænkningen til udvalget, jf. REU alm. del – bi-
lag 366. Betænkningen har været sendt i høring, og den 26.
februar 2014 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Poul Erik Lytken og Anders
Oreby Hansen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det
stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget finder forslaget om en moder-
nisering af lovgivningen om indsamlinger fornuftigt, særlig
set i lyset af de nye digitale muligheder, der med fordel kan
anvendes til indsamlinger.
V, DF og KF mener dog, at det i forslaget og i bemærk-
ningerne hertil fortsat er svært at gennemskue den reelle be-
tydning af de gebyrer, organisationerne bliver pålagt ved an-
meldelse af indsamlinger til det nye indsamlingsnævn, her-
under om gebyrerne afspejler omkostningsniveauet. V, DF
og KF mener, at det er afgørende, at niveauet for de nye ge-
byrer ikke afskrækker mindre organisationer fra at lave ind-
samlinger, ligesom gebyrerne ikke skal signalere, at indsam-
lingsmidler går til administration. Det er dog V, DF og KFʼs
overvejende indtryk, at fordelene ved et sådant nyt nævn
fuldt ud kompenserer for de nye administrative gebyrer,
særlig set i lyset af at det nye indsamlingsnævn vil være
med til at sikre, at der i fremtiden bliver mere styr på, hvilke
organisationer der samler ind, hvor ofte de samler ind, og
hvordan de samler ind. På den måde bliver risikoen for fup-
indsamlinger minimeret, og bidragsydernes tillid til hjælpe-
organisationerne vokser. Indsamlingsnævnet skal desuden
træffe afgørelser i sager om brud på god indsamlingsskik.
Det er også et nyt tiltag, som V, DF og KF ser yderst posi-
tivt på.
V, DF og KF er dog fortsat optaget af, at antallet af hus-
og gadeindsamlinger ikke får et omfang, der er til gene for
borgerne. Det bør stadig være sådan, at de borgere, der ikke
ønsker at deltage i indsamlinger, ikke føler sig nødsaget her-
til under pres. Derfor mener V, DF og KF, at det er vigtigt,
at det fastsatte niveau på ca. ti husindsamlinger årligt fast-
holdes og ikke overskrides unødigt. V, DF, og KF undrer sig
dog over, at der med forslaget ikke er sikret en vis spredning
i de projekter, der kan samles ind til ved hus- og gadeind-
samlinger.
Overordnet mener V, DF og KF, at forslaget er med til at
sikre bedre og mere moderne rammer for de mange hjælpe-
organisationer, der yder en stor indsats til gavn for store og
mindre velgørenhedssager. V, DF og KF støtter derfor for-
slaget.
AX016106