Retsudvalget 2013-14
L 142 Bilag 5
Offentligt
Civilafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. april 2014FormueretskontoretLiv Ann Uggerhøj2012-520-00151118195
Jeg fremsatte den 26. februar 2014 forslag til lov om indsamling m.v. (lov-forslag nr. L 142). Lovforslaget bygger på anbefalingerne i betænkning nr.1532/2012 om indsamlinger afgivet af Udvalget om revision af reglerneom offentlige indsamlinger (Indsamlingsudvalget).Under 1. behandlingen af lovforslaget den 14. marts 2014 tilkendegav jeg,at jeg ville redegøre nærmere for de overvejelser, der ligger til grund forforslaget om at oprette et nyt uafhængigt offentligt nævn, Indsamlings-nævnet, herunder om nævnets sammensætning og placeringen af det tilhø-rende sekretariat.Jeg kan i den anledning oplyse følgende:1.
Med lovforslagets § 9, stk. 1, er der lagt op til, at nævnet skal bestå af enformand, der skal være jurist, og fire øvrige medlemmer, hvoraf to med-lemmer beskikkes efter indstilling fra ISOBRO, et medlem beskikkes somerhvervslivets repræsentant og et medlem beskikkes som offentlighedensrepræsentant. Hermed følger lovforslaget Indsamlingsudvalgets anbefalingherom, som der også er redegjort for under pkt. 4.11.1.4 i lovforslagetsalmindelige bemærkninger.Indsamlingsudvalget har i forhold til nævnets sammensætning lagt afgø-rende vægt på, at indsamlingsorganisationerne selv bliver repræsenteret inævnet, da det er deres forhold og virksomhed, nævnet behandler. Det erimidlertid af tilsvarende væsentlig betydning, at også offentligheden og er-hvervslivet bliver repræsenteret i nævnet, idet lovens ordning i høj grad erudtryk for en afvejning af hensynene til indsamlingsorganisationerne, be-folkningen og erhvervslivet.
Udvalget har endvidere lagt vægt på, at nævnet bør have en begrænsetstørrelse for at sikre en smidig sagsbehandling samt for at minimere udgif-terne ved nævnets drift.2.
Som anført i lovforslagets § 13, stk. 1, skal Indsamlingsnævnet bistås afet sekretariat. Forslaget herom er i overensstemmelse med Indsamlingsud-valgets anbefaling, jf. pkt. 4.11.1.5 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger. Det fremgår heraf bl.a., at udvalget har forudsat, at nævnet får denfornødne sekretariatsbistand, og at sekretariatet forventes at drive bl.a.nævnets hjemmeside og dermed lette kontakten mellem brugerne og næv-net.Udvalget har endvidere anført, at sekretariatet bør bemyndiges til at vare-tage visse konkrete opgaver på vegne af Indsamlingsnævnet, herundervurdering af indsendte indsamlingsregnskaber og modtagne anmeldelserom indsamlinger. Derimod må sager, der kræver nærmere sagsbehandling,forventes afgjort af nævnet (i visse tilfælde eventuelt af formanden alene),efter at sekretariatet har forberedt sagerne til afgørelse og udarbejdet enindstilling til nævnet.Vedrørende sekretariatets placering har udvalget peget på, at funktionenenten kan varetages af Justitsministeriet eller en myndighed under Justits-ministeriets område, idet Indsamlingsnævnet ligesom indsamlingsloven ogindsamlingsbekendtgørelsen vil henhøre under Justitsministeriets område,eller af en privat organisation som f.eks. indsamlingsorganisationernesbrancheorganisation ISOBRO, der generelt har et indgående kendskab tilbranchen og dens aktører. Udvalget har endvidere bemærket, at de opga-ver, der er forbundet med driften af et sekretariat for Indsamlingsnævnet,ikke er af et sådant omfang, at et selvstændigt sekretariat – som det f.eks.er tilfældet med Pressenævnet – bør etableres.I forhold til det endelige valg af placering af sekretariatet har udvalget pe-get på, at valget må afhænge af, hvilken ordning der bl.a. i indsamlingsfag-lig og driftsøkonomisk henseende synes mest hensigtsmæssig.3.
Som anført under pkt. 4.11.2 i lovforslagets almindelige bemærkningerkan Justitsministeriet tilslutte sig udvalgets overvejelser om Indsamlings-nævnets sammensætning og etableringen af et sekretariat.Det er således Justitsministeriets opfattelse, at nævnet – under hensyn tilde opgaver, som nævnet skal varetage – bør bestå af en formand og yderli-2
gere fire medlemmer, der repræsenterer henholdsvis ISOBRO, offentlig-heden og erhvervslivet.Særligt i forhold til vurderingen af sekretariatets størrelse og placering harJustitsministeriet navnlig lagt vægt på karakteren af de opgaver, som se-kretariatet vil skulle varetage, og det forventede antal af sager.Ligesom udvalget har Justitsministeriet fundet, at der ikke er behov for atetablere etselvstændigtsekretariat. For at minimere omkostningerne harJustitsministeriet fundet, at sekretariatet bør placeres inden for et system,der er vant til at behandle sager efter forvaltningsloven mv., som alleredehar sagsbehandlingssystemer til rådighed, og som også på andre områdervaretager sekretariatsbetjening af nævn. Hermed sikres det, at der kan dra-ges nytte af erfaringerne med at håndtere sekretariatsopgaver, og at de re-levante sagsbehandlingssystemer vil være til rådighed.I forhold til spørgsmålet om sekretariatets placering, er det – som anførtunder pkt. 4.11.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger – Justitsmini-steriets hensigt, at sekretariatet placeres i Civilstyrelsen. Civilstyrelsen va-retager allerede i dag sekretariatsbetjening af bl.a. Erstatningsnævnet, Ud-lændingenævnet og Flygtningenævnet. Civilstyrelsen har således erfaringmed at håndtere sådanne sekretariatsopgaver, ligesom Civilstyrelsen har derelevante sagsbehandlingssystemer til rådighed og den fornødne rutine i atbehandle sager efter forvaltningsloven.Der er således ved sammensætningen, størrelsen og forankringen af Ind-samlingsnævnet og sekretariatet søgt taget højde for, at dette skal gøres såenkelt og med så få omkostninger som muligt samtidig med, at der sikresforsvarlige rammer om de afgørelser og udfyldelsen af de kompetencer,der overdrages til det nye nævn.4.
For så vidt angår de forventede udgifter til oprettelse og drift af nævn ogsekretariat, kan jeg henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 vedrørendeforslag til lov om indsamling m.v. (L 142), som Folketingets Retsudvalghar stillet den 25. marts 2014.
Karen Hækkerup/Rikke-Louise Ørum Petersen
3