Jeg vil gerne starte med at sige tak for en rigtig positiv modtagelse.
Det er jo faktisk samtlige af Folketingets partier, som har bakket op.
Selvfølgelig har man nogle spørgsmål, og det er helt naturligt og forventeligt, men alle har sådan set bakket op om at lave en modernisering af indsamlingsloven.
Så det vil gerne starte med at sige tak for.
Der er rigtig mange, der har gennemgået de konkrete ting, men jeg bliver nødt til at gennemgå en lille bitte smule af det igen, for der ligger i noget af det også svar på nogle af de spørgsmål, som forskellige partier har stillet.
Med lovforslaget samles administrationen af indsamlingsområdet med det nye indsamlingsnævn ét sted, og det er som sagt blevet nævnt, at det er gebyrfinansieret.
Og for nu at starte med at tage det først, vil jeg sige, at der sådan set i den udvalgsbetænkning, som ligger bag det her lovforslag, var lagt op til, at det skulle gebyrfinansieres, og at det skulle skrives ind i en bekendtgørelse.
Men vi har fra ministeriets side syntes, at det var mest reelt, at det blev skrevet ind i lovforslaget, sådan at der blev større klarhed over det.
Endvidere præciseres det, at loven som udgangspunkt gælder for alle indsamlinger.
Hermed søges loven også fremtidssikret, således at alle indsamlinger, uanset hvordan de foretages, fremover vil være omfattet.
Desuden sikres der med lovforslaget en fleksibilitet i forhold til ordningen omkring tilladelse til hus- og gadeindsamlinger, sådan at nye organisationer også får mulighed for at søge herom.
Det er så en kommentar, som jeg gerne vil give til Venstre, for Venstre spurgte, hvordan vi nu følger med på området, når det bliver givet frit.
Der vil jeg gerne sige, at det er skrevet ind sådan, at vi skal have et de facto-niveau, som det er i dag.
I dag er der de her ti tilladelser, men det er ikke alle, der bruger dem.
Så det bliver sådan, at indsamlingsnævnet skal holde øje med, at niveauet de facto bliver som i dag, og hvis det ikke bliver det, skal det tages op igen.
Det er bare for at sige, at den krølle, som Venstre spurgte til, er taget med.
Som det også er tilfældet i dag, omfattes private indsamlinger ikke af loven.
Ved private indsamlinger forstås en indsamling, hvor opfordringen rettes til indsamlerens bekendte eller til personer, som har en særlig tilknytning til indsamlingsformålet.
Indsamlinger til støtte for politiske partier er som hidtil heller ikke omfattet af indsamlingsloven.
Sådanne indsamlinger må dog fortsat ikke finde sted som hus- og gadeindsamlinger.
Indsamlingsloven gælder for opfordringer til at yde bidrag og for salg, når det i umiddelbar tilknytning til salget fremgår, at en del af købesummen går til et bestemt formål.
Loven gælder som udgangspunkt ikke for hjælpeorganisationernes hvervning af medlemmer.
Hjælpeorganisationernes hvervning af medlemmer ved personlig henvendelse på gaden eller ved telefonisk henvendelse anses ikke for at være en opfordring til at yde bidrag, som er omfattet af indsamlingsloven.
Men det er selvfølgelig en forudsætning, at der er tale om et reelt medlemskab, hvor medlemmet for sit kontingent modtager en modydelse fra organisationen.
Ikke mindst i lyset af den kritik, der har været rejst af de såkaldte facere, som også flere ordførere har nævnt, dvs.
de personer, som henvender sig til forbipasserende på gaden for at få dem til at blive medlem af en organisation, foreslås det med lovforslaget at udvide den del af lovens anvendelsesområde til også at omfatte medlemshvervning.
Med lovforslaget lægges der således op til, at medlemshvervning underlægges de nye retningslinjer om god indsamlingsskik.
Således foreslås der også som noget nyt indført en generalklausul om god indsamlingsskik.
God indsamlingsskik er udtryk for, hvad der bør være det sædvanlige handleområde inden for området.
Det kunne f.eks.
være i forhold til, hvordan man respektfuldt henvender sig til en bidragsyder.
Det bliver indsamlingsnævnet, der skal fastlægge og udfylde denne nye standard, og det bliver også nævnt, at det er dem, som skal behandle klager om overtrædelser af god indsamlingsskik.
De Konservative, men også andre, stillede nogle spørgsmål vedrørende nævnet.
Hvordan skal det forankres, hvor mange medlemmer skal der være, og hvor skal de bo?
Det svarer jeg selvfølgelig rigtig, rigtig gerne på.
Jeg vil sige, at der nu ligger et grundigt arbejde bag det, som vi er kommet frem til, og det er ikke min umiddelbare vurdering, at man hverken kan skære ned eller gøre det meget billigere.
Det er gjort så billigt, som jeg tror man kan gøre det, når man samtidig tager i betragtning, at det nye indsamlingsnævn jo skal føre tilsyn, oprette hjemmeside, det skal driftes, og det skal føre tilsyn med, at alle de penge, som bliver samlet ind, også bliver anvendt til det korrekte formål.
Men jeg svarer rigtig gerne uddybende på det.
Men jeg tror nu egentlig, at det grundige arbejde, som ligger til grund for loven, forhåbentlig også vil overbevise De Konservative om, at der er taget højde for den slags ting.
Så er der spørgsmålet om økonomien, og der er flere, der har nævnt gebyrerne.
Der vil jeg gerne sige, at for størstedelen af indsamlingernes vedkommende vil det ikke medføre en økonomisk byrde for organisationerne sammenlignet med i dag.
De små indsamlinger vil skulle betale omkring 1.000 kr.
i gebyr, hvorimod de i dag vil skulle betale mellem 2.000 og 4.000 kr.
eventuelt for en avisannonce, hvor de skal offentliggøre resultatet af deres indsamling.
Det vil sige, at det sådan set bliver billigere for de små organisationer, men det er klart, at de rigtig, rigtig store, som jo også er dem, der tjener mange penge, vil skulle betale noget mere, men de vil også få meget mere for den betaling.
Dermed vil det for størstedelen af indsamlingernes vedkommende ikke medføre en økonomisk byrde for organisationerne sammenlignet med i dag, fordi der samtidig med lovforslaget foretages en lettelse i forhold til, hvordan indsamlingsregnskaberne skal offentliggøres.
Det vil fremover, som det også er blevet nævnt, ske på indsamlingsnævnets hjemmeside, og indsamlingsorganisationerne vil dermed ikke selv skulle betale for de annoncer, som de betaler for i dag.
Med de afsluttende bemærkninger vil jeg sige tak til alle ordførerne for den positive modtagelse.
Jeg vil glæde mig til at kunne besvare eventuelle spørgsmål og håber at få et enigt Folketing bag den her gode lov.