Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 140 Bilag 1
Offentligt
1339815_0001.png
1339815_0002.png
1339815_0003.png
1339815_0004.png
1339815_0005.png
1339815_0006.png
NOTAT
27. januar 2014
Notat om høringssvar vedrørende forslag til lov omændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,lov om aktiv socialpolitik og lov om fleksydelse(Beregning af fleksløntilskud, fortsat tilmelding tilfleksydelsesordningen m.v.)
J.nr. 2013-6786
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:Advokatrådet, Ankestyrelsen, ASE, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Be-skæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, BDO Kommunernes Revi-sion, Business Danmark, Danske Advokater, Danmarks Frie Fagforening, DanskSocialrådgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulent-ordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Finans-rådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-,sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, FSR - Foreningen af Statsautorise-rede Revisorer, Frie Funktionærer, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgiver-nes Brancheforening, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte(KTO), Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Pension Danmark, Retssikkerhedsfon-den, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Sundhedskartellet og Ældresagen.Følgende har afgivet høringssvar:Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Beskæfti-gelsesrådet (LO, FTF og AC har afgivet samlet svar, Danske Handicaporganisatio-ner (DH)), Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Institut forMenneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Kommunale Tjene-stemænd og Overenskomstansatte, Rigsrevisionen,Rådet for Socialt Udsatte og Sundhedskartellet.Høringssvarene vedlægges.Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Datatilsy-net, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Institut for Menneskerettigheder,Jobrådgivernes Brancheforening, Rigsrevisionen og Rådet for Socialt Udsatte haringen bemærkninger til lovforslaget.KL og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har telefonisk oplyst, at de ikke har be-mærkninger til lovforslaget.Bemærkninger til lovforslagetGenerelle bemærkninger
Danske Handicaporganisationer (DH)mener, at præciseringerne er en forbed-ring for fleksjobvisiterede, der er underlagt den nye reforms bestemmelser. Det er
særligt positivt, at fleksjobberne bevarer deres anciennitet i forhold til fleksydelseunder ressourceforløb, og at ledige fleksjobvisiterede fritages for at lægge cv påJobnet, når de i en periode ikke står til rådighed for fleksjob.DHpeger på behovet for yderligere justeringer, hvor reformen har vist sig util-strækkelig, herunder at borgernes adgang til at påbegynde et ressourceforløb børforstærkes.Sundhedskartelletfinder det overordnet positivt, at man ved lovforslaget bl.a. for-søger at præcisere visse tvivlspørgsmål opstået i praksis omkring udbetaling affleksløntilskud fra kommunen.KTOkvitterer for en række elementer i forslaget, herunder at der med forslagetrettes op på nogle af de forringelser, som blev indført med den nye fleksjobord-ning, således at ledige fleksjobpersoner, som har optjent ret til ferie medløn/feriegodtgørelse, får mulighed for at få suppleret løn under fe-rie/feriegodtgørelse med ledighedsydelse.KTOkvitterer desuden for, at det foreslås, at personer, der er visiteret til fleksjob,og som efterfølgende visiteres til et ressourceforløb, fortsat har mulighed for at væ-re tilmeldt fleksydelsesordningen.Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til lovforslaget § 1, nr. 2 og 3, og § 2, nr. 1 og 2 (Lønindtægtsbegrebet)Lønmodtagerorganisationerne i Beskæftigelsesrådet (LO, FTF og AC)er be-kymrede for, at arbejdsgiverne med ændringerne, hvor definitionen af lønindtægts-begrebet tages ud af loven, og hvor beskæftigelsesministeren får bemyndigelse tilat fastsætte nærmere regler om, hvilke indkomster der indgår i lønindtægtsbegre-bet, vil bruge ændringen til at holde lønnen nede for fleksjobansatte ved fx at stilleen bil til rådighed. Organisationerne mener, at løn skal udbetales, og at det kun erden løn, som er udbetalt, der bør modregnes i fleksløntilskuddet.Samtidig menerLO, FTF og AC,at lønindtægtsbegrebet bør fremgå af loven ogikke efterfølgende fastsættes i bekendtgørelser, da det efter organisationernes me-ning fremgår af bemærkningerne, at ændringerne vil føre til en nedsættelse affleksløntilskud eller ledighedsydelse.LO, FTF og AChar bemærket, at der fastsættes en ualmindelig bred og vidtgåen-de bemyndigelsesbestemmelse og mener, at reglerne bør fastsættes direkte i lovenaf hensyn til retssikkerheden.Kommentar:Lønmodtagerorganisationernes bemærkning om modregning i fleksløntilskuddet fxfor fri bil, er taget til efterretning. Lovforslaget tilrettes på denne baggrund.Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil bemyndigelsen blive anvendttil at fastsætte regler om, at lønindtægt er løn, som er A-indkomst, hvoraf der skal
2
betales arbejdsmarkedsbidrag, herunder den ansatte og arbejdsgiverens bidrag tilen pensionsordning, som er led i et ansættelsesforhold, i lighed med i dag.På baggrund af forespørgsler fra kommuner og borgere har det vist sig, at nogleansættelsesforhold fx som privat hushjælp, aflønnes som B-indkomst, hvoraf derskal betales arbejdsmarkedsbidrag og et eventuelt bidrag til en pensionsordning.Med den nuværende formulering i reglerne kan der ikke foretages fradrag ifleksløntilskuddet, hvis en person bliver ansat og får udbetalt løn, som er B-indkomst. Forslaget retter op på dette.Det er på denne baggrund fundet mest hensigtsmæssigt, at beskæftigelsesministe-ren får bemyndigelse til at fastsætte regler om hvilke indkomster, der indgår i løn-indkomstbegrebet. Det vil gøre det muligt at fastsætte nærmere regler, fx hvis ind-komstbegreberne ændres i indkomstregisteret.Samtidig er det i bemærkningerne til bemyndigelsesbestemmelsen udførligt beskre-vet, hvilke typer indkomster, der indgår i lønindtægtsbegrebet. Endelig er bemyn-digelsen til at fastsætte regler om tilbagebetaling udgået af bestemmelsen og indsatdirekte i loven.LO, FTF og ACpeger på, at gruppen af fleksjobbere er en særlig gruppe, som, of-tere end andre grupper efter mange års ansættelse i et nedslidende job, afskedigespga. sygdom og får udbetalt 1, 2 eller 3 måneders løn i fratrædelsesgodtgørelse.Beløb over 8.000 kr. er både A-indkomst og AM-pligtigt, men der er ikke tale omløn. Lønmodtagerorganisationerne finder ikke, at det er rimeligt, hvis der kan blivetale om modregning til en person, som kommer hurtigt i et fleksjob.Kommentar:Lovforslaget retter sig mod løn udbetalt for arbejde, der er udført i fleksjobbet, ogsom er grundlag for beregningen af fleksløntilskuddet. Løn udbetalt i forbindelsemed et tidligere job eller en fratrædelsesgodtgørelse er ikke omfattet af forslaget.LO, FTF og ACanfører, at ansatte i fleksjob kun får indbetalt bidrag til et ar-bejdsmarkedspensionsselskab for den løn, arbejdsgiveren betaler, og at dette vilmindske pensionsopsparingen og sandsynligvis medføre forringelser pensionsret-tighederne (invalidedækning, ulykke mv.) pga. lavere indbetaling som følge af in-validitet. Efterorganisationernesopfattelse betyder ændringen, at fleksjobansattestilles ringere end øvrige ansatte. Det gælder både, mens man er erhvervsaktiv ogefter arbejdsophør.LO, FTF og ACopfordrer aftaleparterne til, at der i stedet ydeset tillæg til fleksløntilskuddet, som sikrer den enkeltes pensionsopbygning. Det fo-reslås, at bidraget til ATP fx kunne forhøjes uden fradrag i løntilskuddet.Kommentar:Sammensætningen af aflønningen i fleksjobbet indebærer, at der kun indbetales bi-drag fra arbejdsgiveren til pension og ATP for en mindre del af den samlede ind-tægt fra fleksjobbet.
3
For at sikre at den ansattes samlede pensionsvilkår ikke forringes markant somfølge af sammensætningen af aflønningen i fleksjobbet, er det fastsat i loven, at denansatte i et fleksjob skal indbetale et forhøjet bidrag til ATP af fleksløntilskuddet.Det forhøjede bidrag er fastsat til 5 pct. af det beregnede fleksløntilskud, dog hø-jest 500 kr. om måneden.Ud over den ansattes betaling af ATP-bidrag indbetaler kommunen et ATP-bidragaf fleksløntilskuddet, som beregnes på grundlag af antallet af timer med fleksløn-tilskud. Indbetalingen af bidraget sker til den ansattes eksisterende ordning i ATPog administreres dermed som en del af denne.LO, FTF og ACmener, at forslaget til formuleringen af § 70 f, stk. 1: ”… Til-skuddet beregnes på baggrund af et beløb, der svarer til 98 pct. af arbejdsløsheds-dagpengenes højeste beløb...”, er forkert. Det er LO, FTF og AC´s opfattelse, at datilskuddet højst kan udgøre 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb,kan det beløb, der beregnes på baggrund af, ikke samtidig være højst 98 pct. af ar-bejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Derved vil fleksløntilskuddet altid blivemindre end 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, hvilket er imodlovens intentioner.Kommentar:Ændringen i formuleringen skal underbygge lovforslagets præcisering af, at derheller ikke kan udbetales fleksløntilskud, medmindre, der udbetales løn. Fleksløn-tilskuddet er således et tilskud til lønnen i fleksjobbet.Med hensyn til bemærkningen om, at det strider mod lovens intentioner, atfleksløntilskuddet altid vil blive mindre en 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengeneshøjeste beløb, skal det bemærkes, at det hele tiden har været forudsat, at der skalske modregning i fleksløntilskuddet for lønindtægt, hvorfor det udbetalteflekslønstilskud altid vil udgøre mindre end 98 pct. af arbejdsløshedsdagpengeneshøjeste beløb.LO, FTF, AC og KTOfinder, at der er behov for, at det præciseres i bekendtgø-relsen om beregning og fradrag i fleksløntilskud, hvilke indtægter der ikke fradra-ges i fleksløntilskuddet.KTOforudsætter, at der som hidtil ikke sker fradrag ifleksløntilskuddet for bl.a. løbende udbetalinger af pensioner fx fra en pensionsop-sparing fra en gruppelivsordning/-forsikring, erstatninger eller en pension, der fxudbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere an-sættelsesforhold, samt den forhøjelse af pensionen, som en tjenestemand modtagersom følge af arbejdsskade (tilskadekomstpension) eller for vederlag for deltagelse iborgerligt ombud.Kommentar:Det sker alene fradrag i fleksløntilskuddet for løn inkl. pensionsbidrag samt foroverskud fra selvstændig bibeskæftigelse. Der sker således ikke fradrag for løbendeudbetalinger fra pensionsopsparinger, erstatninger og pensioner som følge af tabterhvervsevne eller arbejdsevne, tilskadekomstpension eller vederlag for deltagelsei borgerligt ombud. Dette fremgår af vejledning om fleksjob m.v.
4
DHanfører, at deres udgangspunkt er, at alle fleksjobbere skal have reguleretflekstilskuddet på lige fod, og at det ikke skal være muligt at spekulere ved at sam-le lønnen.Sundhedskartelletmener, at det i relation til § 1, nr. 3 (§ 70 f, stk. 11, 1. pkt.) eruhensigtsmæssigt, at Beskæftigelsesministeriet bemyndiges til at fastsætte nærmereregler for, at en evt. udbetalt provision eller resultatløn, der udbetales fx 1. januar2014, og som dækker hele 2013, skal kunne modregnes i fremtidige fleksløntilskudeller, hvis dette ikke er muligt, tilbagebetales.Sundhedskartelletfinder, at fleks-jobberen herved i princippet bliver ringere stillet end en ikke-fleksjobber, idet manreelt ikke opnår den økonomiske gevinst/motivation, som man har optjent i løbet afet år.Kommentar:Der er med de eksisterende regler ikke mulighed for at fordele en resultatløn mv.,der kommer til udbetaling i en måned, men som vedrører arbejde udført i en ellerflere forudgående måneder, ud over flere måneder.Med forslaget tilstræbes det at imødegå den situation, hvor der skal udbetales etuforholdsmæssig og utilsigtet stort fleksløntilskud i de måneder, hvor der ikke er enlønudbetaling, og at der alene reguleres i fleksløntilskuddet i den måned, hvor re-sultatløn mv. bliver udbetalt. Fleksjobbere der modtager løn på normal månedsba-sis og fleksjobbere med anden aflønningsform sidestilles hermed.LO, FTF, AC og KTOfinder generelt, at lovgivningen bør ændres, således at det,for så vidt angår modregning af fleksløntilskud, alene skal ske på baggrund af A-indkomst, hvoraf der skal betales arbejdsmarkedsbidrag. Det vil indebære, at derikke modregnes for pensionsindbetalinger.Kommentar:Det er en del af den politiske aftale om reformen af førtidspension og fleksjob, atden fleksjobansattes eget og arbejdsgiverens pensionsbidrag skal indgå i modreg-ningen af fleksløntilskuddet.Til lovforslaget § 1, nr. 3 (Tilbagebetaling)DHbemærker, at der bør tages hensyn til den enkelte fleksjobvisiteredes økonomi-ske situation i fastsættelsen af reglerne om tilbagebetaling.Sundhedskartelletanfører, at det i forbindelse med lovforslagets § 1, nr. 3, eruklart, hvor længe efter udbetaling af fleksjobberens provision eller resultatlønkommunen kan kræve tilbagebetaling af for meget udbetalt fleksløntilskud. Sund-hedskartellet foreslår, at der fastsættes en frist herfor, fx senest 3 måneder efter, atbeløbet er udbetalt. I modsat fald er det Sundhedskartellets opfattelse, at den al-mindelige god-ond-tro regel finder anvendelse i relation til tilbagebetaling afflekslønstilskuddet som følge af den udbetalte provision/resultatløn.Kommentarer:Lovforslaget er ændret, således at det fremgår direkte af § 70 f, stk. 10, S i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, at der kan kræves tilbagebetaling af for meget udbe-
5
talt fleksløntilskud. I § 70 f, stk. 10 er der allerede indsat en bestemmelse om tilba-gebetaling i visse situationer. Tilbagebetalingsbestemmelsen er således ikke længe-re en del af bemyndigelsesbestemmelsen.De nuværende regler i bekendtgørelse om kommunernes opkrævning af tilbagebe-talingskrav efter lov om aktiv socialpolitik og § 70 f, stk. 10, i lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats kommer dermed også til at gælde i forbindelse med opkrævningaf tilbagebetalingskrav af for meget udbetalt fleksløntilskud. Det betyder, at kom-munen kan fastsætte en ordning om afdragsvis betaling eller yde henstand med be-talingen. For personer, der skal tilbagebetale fleksløntilskud, fastsætter kommunenafdragsordningen med udgangspunkt i den tabel og den beregningsmåde af detmånedlige afdrag, der fremgår af Skatteministeriets bekendtgørelse om inddrivelseaf gæld til det offentlige.Med hensyn til at indføre en frist for tilbagebetaling på 3 måneder bemærkes det,at det for meget udbetalte fleksløntilskud først skal modregnes i fleksløntilskud el-ler ledighedsydelse. Det er først herefter, at der bliver tale om tilbagebetaling affleksløntilskuddet, fx fordi en borger tilkendes førtidspension eller ikke længere op-fylder betingelserne for at være visiteret til fleksjob. Det er dog fastsat i tilbagebe-talingsreglen, at tilbagebetalingskravet bortfalder, når der er gået 3 år efter hjæl-pens ophør, uden der har været økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.Det bemærkes endvidere, at der allerede findes regler om, at kommunerne skaltræffe en afgørelse overfor en borger, så hurtigt som muligt.Bemærkningerne i lovforslaget ændres og uddybes i forhold til tilbagebetaling.Til § 2, nr. 3 (Supplerende ledighedsydelse under ferie)DHmener, at det bør være muligt at modtage feriegodtgørelse uden modregning iledighedsydelse, hvis den fleksjobvisiterede ikke ønsker at afholde ferie.Kommentar:Hensigten med lovforslaget er at sikre, at personer, der er blevet ledige efter enansættelse i et fleksjob, der er påbegyndt den 1. januar 2013 eller derefter, ikke op-lever en indtægtsnedgang, når de holder ferie, mens de er ledige.
6