Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 140 Bilag 1
Offentligt
1339814_0001.png
1339814_0002.png
1339814_0003.png
1339814_0004.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG15. januar 2014
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats, lov om aktiv socialpolitik og lov om fleksydelse
J.nr. 2013-67868./5. kontor
Myndighed/AfsenderIkrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering15. april 2014Mette Frandsen41 71 42 00[email protected]
Baggrund for loven
Lovforslaget indeholder en række forslag til ændringer, der præciserer eller retterop på uklarheder og uhensigtsmæssigheder som følge af lov nr. 1380 af 23. decem-ber 2012, der gennemførte aftalen om en reform af fleksjob og førtidspension frajuni 2012, og som trådte i kraft den 1. januar 2013.Lovforslagets formål
Lovforslagets formål er at rette op på uklarheder og uhensigtsmæssigheder i denævnte love som følge af lov nr. 1380 af 23. december 2012, der gennemførte afta-len om en reform af fleksjob og førtidspension.Udbetaling af og fradrag i fleksløntilskudDet præciseres, at det er forudsat, at udbetaling af fleksløntilskud modsvares af enlønudbetaling. Samtidig skal det fremgå, at løn i form af resultatløn m.v., der dæk-ker arbejde udført over en længere periode, kan fordeles månedsvis over denne pe-riode.Der foreslås endvidere indsat bemyndigelse til, at beskæftigelsesministeren fastsæt-ter nærmere regler om, hvordan beregning og fradrag i fleksløntilskuddet skal ske,når der er indtægter i form af resultatløn eller lignende samt for tilbagebetaling affor meget udbetalt fleksløntilskud eller ledighedsydelse i de situationer, hvor detikke har været muligt at efterregulere i fleksløntilskuddet eller ledighedsydelsen.Ændring af lønindtægtsbegrebetDet foreslås, at definitionen af lønindkomst udgår af bestemmelserne i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik, samt at beskæftigelses-ministeren i stedet får bemyndigelse til at fastsætte, hvilken indkomst der indgår ilønindtægten.
Bemyndigelsen vil blive brugt til at fastsætte nærmere regler om, dels at også per-soner, der modtager lønindkomst, der er B-indkomst, hvoraf der skal betales ar-bejdsmarkedsbidrag, får foretaget fradrag i fleksløntilskuddet eller ledighedsydel-sen, dels hvordan indtægt for selvstændig bibeskæftigelse skal fradrages i fleksløn-tilskuddet.Supplerende ledighedsydelse under ferieDet foreslås, at personer, der har optjent ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse,i ledighedsperioden kan få suppleret lønnen med ledighedsydelse for de dage, somlønnen under ferie eller feriegodtgørelsen dækker.Fritagelse for indlæggelse af cv i JobnetDet foreslås, at en person, der er visiteret til fleksjob og er ledig, kan fritages for atlægge sit cv i Jobnet, hvis den pågældende i en længere periode i øvrigt er fritagetfor pligten til at stå til rådighed for et fleksjob.Mulighed for at være tilmeldt fleksydelsesordningen efter ophør med tilskud til atvidereføre selvstændig virksomhedDet foreslås, at en person, der ophører med en selvstændig virksomhed, som perso-nen har fået tilskud til at videreføre med nedsat arbejdsevne efter reglerne i § 70 g ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats, får mulighed for at fortsætte med at væretilmeldt fleksydelsesordningen i op til 3 år efter ophøret.Dermed er personen som udgangspunkt sikret en fortsat mulighed for tidlig tilbage-trækning fra arbejdsmarkedet i form af fleksydelse.Tilmelding til fleksydelsesordningen under ressourceforløbDet foreslås, at en person, der visiteres til ressourceforløb fra ledighedsydelse, fårmulighed for at fortsætte med at være tilmeldt fleksydelsesordningen, selvom per-sonen ikke er visiteret til fleksjob i denne periode. Det sikres dermed, at personenikke får et afbrud i sin anciennitet, som kan betyde, at personen ikke vil kunne op-fylde kravene til anciennitet i forhold til fleksydelsesordningen. Det vil dermed væ-re muligt at overgå til fleksydelse fra et ressourceforløb.Den primære målgruppe for lovforslaget
Nuværende fleksjobvisiteredeKommende fleksjobvisiteredeDe sekundære målgrupper for lovforslaget
Arbejdsgivere (både private og offentlige arbejdsgivere)KommunerSamlet vurdering
Lovforslaget gælder for både mænd og kvinder og har ikke til formål at forskelsbe-handle mænd og kvinder. Herved svarer forslaget til de gældende regler.Lovforslaget er i forhold til målgrupperne kønsneutralt.
2
Baggrunden for konklusionen er, at der i lovforslaget gives lige rettigheder tilkvinder og mænd, og at lovforslaget ikke skønnes at påvirke de strukturer, der i dagstiller mænd og kvinder forskelligt.Udbetaling af og fradrag i fleksløntilskud, ændring i lønindtægtsbegrebet samtsupplerende ledighedsydelse under ferieDe dele af lovforslaget, der vedrører udbetaling af og fradrag i fleksløntilskud, æn-dring i lønindtægtsbegrebet samt supplerende ledighedsydelse under ferie, kan be-røre personer, der enten er eller har været ansat i et fleksjob under den nye fleks-jobordning.Det fremgår af tabel 1, at der er flere kvinder end mænd blandt de personer, der harværet ansat i et fleksjob efter den nye ordning, hvorfor de dele af forslaget, dervedrører fleksjobansatte på ny ordning, skønnes at berøre flere kvinder end mænd.Tabel 1Antal personer i fleksjob efter ny ordning, fordelt på køn. Andele. Januar-oktober 2013

Mænd

40,0Kilde: Jobindsats.dk

Kvinder

60,0

I alt

100
Fritagelse for indlæggelse af cv i JobnetEfter forslaget kan en person, der på grund af sygdom eller børnepasningsproble-mer i en længere periode ikke kan stå til rådighed for et fleksjob, fritages for atlægge sit cv i Jobnet.Da der er flere kvinder end mænd blandt de ledige fleksjobvisiterede, skønnes den-ne del af forslaget at berøre flere kvinder end mænd,jf. tabel 2.Tabel 2Antal ledighedsydelsesmodtagere, fordelt på køn. Andele. Januar-oktober 2013

Mænd

36,2Kilde: Jobindsats.dk

Kvinder

63,8

I alt

100
Mulighed for at være tilmeldt fleksydelsesordningen efter ophør med tilskud til atvidereføre selvstændig virksomhedTil at belyse dette forslag er der taget udgangspunkt i selvstændige i fleksjob i ja-nuar-oktober 2013. Det ses af tabel 3, at mændene udgjorde 67,8 pct. og kvinderne32,2 pct. Lovforslagets punkt om muligheden for at være tilmeldt fleksydelsesord-ningen efter ophør med tilskud til at videreføre selvstændig virksomhed forventespå den baggrund at berøre flere mænd end kvinder.Tabel 3Selvstændige i fleksjob, fordelt på køn. Andele. Januar-oktober 2013

Mænd

67,8Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM

Kvinder

32,2

I alt

100
3
Tilmelding til fleksydelsesordningen under ressourceforløbTil at belyse dette forslag er der taget udgangspunkt i personer, som overgik fra le-dighedsydelse til ressourceforløb i januar-oktober 2013. Det ses af tabel 4, at mæn-dene udgjorde 37,6 pct. og kvinderne 62,4 pct. Lovforslagets punkt om mulighedenfor at være tilmeldt fleksydelsesordningen under ressourceforløb forventes på denbaggrund at berøre flere kvinder end mænd.Tabel 4Personer overgået fra ledighedsydelse til ressourceforløb, fordelt på køn. Andele. Januar-oktober 2013.

Mænd

37,6Kilde: Beskæftigelsesministeriets forløbsdatabase DREAM

Kvinder

62,4

I alt

100
Konklusion
Det vurderes, at det samlede lovforslag ikke medfører tilsigtede eller utilsigtedeforskelle for mænd eller kvinder.Det skønnes på baggrund af ovenstående, at det ikke vil være relevant at gennem-føre yderligere vurderinger af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
4