Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 14 Bilag 1
Offentligt
Social-, Børne- og IntegrationsministerietKontoret for IntegrationspolitikJ.nr. 2012-5048dwp
23. august 2013
Notat
om
de indkomne høringssvar vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om social service
(Rådgivning og handleplaner til voksne udsat for æresrelaterede konflikter)1. Indledning
Social- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 2. juli 2013 hørt en række myndigheder og organisationerover udkast til lovforslag om ændring af lov om social service (Handleplaner for voksne udsat for alvorligeæresrelaterede konflikter m.v.) med høringsfrist den 9. august 2013. Lovforslaget har endvidere væretoptaget på høringsportalen.Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lovudkastet: Dansk Røde Kors, DanskSocialrådgiverforening,InstitutforMenneskerettigheder,KommunernesLandsforening(KL),Landsforeningen af Kvindekrisecentre (LOKK), De private Sociale Tilbud (LOS).Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lovudkastet: Advokatrådet,Ankestyrelsen, Jobrådgivernes Brancheorganisation, Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte.Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet bemærkninger til lovudkastet: DanskFlygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Den Danske Dommerforening, Danske Advokater, DanskeRegioner, Dansk Psykologforening, Det Centrale Handicapråd, Dommerfuldmægtigforeningen,Domstolsstyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Landsforeningen af Socialpædagoger,Politiforbundet i Danmark, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rådet for Etniske Minoriteter.I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar samt Social-, Børne- ogIntegrationsministeriets bemærkninger hertil. Social-, Børne og Integrationsministeriet kan for en fuldstændiggennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvise til vedlagte høringssvar.
2. Bemærkninger til udkastet til lovforslag
2.1. Generelle bemærkninger
Dansk Røde Kors hilser lovudkastet velkommen, idet det bl.a. giver mulighed for en tidligere og merehelhedsorienteret og systematisk indsats mod æresrelaterede konflikter. Dansk Røde Kors er tilfreds med, atder ikke er en øvre aldersgrænse for målgruppen for lovforslaget, samt at lovforslaget henvender sig til alleuanset køn og overbevisning.Dansk Socialrådgiverforening er enig i og bakker op om, at der gøres noget for målgruppen, men mener atdet kan gøres ved at justere servicelovens § 141.LOKK udtrykker stor glæde over, at der fremsættes et lovforslag om handleplaner for voksne.LOS ser positivt på regeringens tiltag for at sikre øget støtte til voksne, der er udsat for æresrelateredekonflikter.Institut for Menneskerettigheder finder det positivt, at indsatsen for personer, der er udsat for æresrelateredekonflikter, styrkes.2.2. Kommunal pligt til at yde rådgivning til personer udsat for æresrelaterede konflikter samt
indførelse af pligt til at tilbyde handleplaner til personer udsat for alvorlige æresrelaterede konflikter
(lovforslagets § 1).
Om rådgivning og handleplaner
Røde Kors foreslår, at der i forlængelse af lovændringen bør udarbejdes mere sammenhængendevejlednings- og informationsmateriale. Røde Kors finder det positivt, at kommunen kan videreformidleinformation til borgeren om frivillige tilbud, men påpeger, at det er vigtigt, at kommunens rolle sommyndighed fastholdes.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at der løbende udarbejdesinformationsmateriale. Information om lovændringen vil bl.a. fremgå af undervisningen på ministeriets gratiskurser om æresrelaterede konflikter, VISO’s rådgivning om æresrelaterede konflikter, LOKK’s rådgivning omæresrelaterede konflikter, ministeriets hjemmeside, ministeriets retningslinjer til fagfolk om æresrelateredekonflikter som distribueres til sagsbehandlere, lærere mv. Ministeriet er enigt i, at det erkommunalbestyrelsen, der skal varetage myndighedsrollen, og bestemmelsen er derfor også formuleret somen kommunal forpligtelse.Dansk Socialrådgiverforening foreslår, at kommunerne skal have mulighed for at hente ekspertise udefra viaen hotline i f.eks. VISO, og at der i særlige tilfælde er mulighed for at få en ekspert ud i kommunen. DanskSocialrådgiverforening foreslår desuden, at der tilbydes kurser om æresrelaterede konflikter til kommunerne.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at der ultimo 2012 er etableret en særligenhed i VISO, der tilbyder gratis rådgivning til kommunerne om æresrelaterede konflikter i såvel enkeltsagersom den generelle tilrettelæggelse af indsatsen mod æresrelaterede konflikter, herunder f.eks. udarbejdelseaf beredskabsplaner, etablering af tværfaglige teams mv. Enheden kan tilbyde såvel telefonisk rådgivningsamt komme ud i kommunen. Ministeriet kan desuden henvise til, at kommunerne kan søge gratis rådgivningog støtte hos LOKK i sager om æresrelaterede konflikter. Desuden kan ministeriet oplyse, at ministerietsiden primo 2012 har tilbudt gratis kurser til kommunale medarbejdere om æresrelaterede konflikter. Disse
kurser fortsætter indtil videre til udgangen af 2015. Dette er nu præciseret i lovbemærkningerne. Der vildesuden som en del af udmøntningen af den Nationale strategi mod æresrelaterede konflikter blive udvikletefteruddannelse på professionshøjskolerne omhandlende æresrelaterede konflikter for bl.a. sagsbehandlere.Det er derfor ministeriets vurdering, at der er tilstrækkelig mulighed for kommunerne for at indhenteekspertise udefra og deltage på kurser om æresrelaterede konflikter.Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at det fremhæves i den foreslåede bestemmelse § 12a, atindsatsen for personer under 18 år, der henvender sig med æresrelaterede konflikter, behandles efter kapitel11 i lov om social service, idet det ikke af servicelovens kapitel 11 specifikt fremgår, at kapitlet finderanvendelse for personer under 18 år udsat for æresrelaterede konflikter. Instituttet finder, at ordlyden af § 12a og kapitel 11 kan give indtryk af, at § 12a udtømmende regulerer kommunens forpligtelser i forhold tilæresrelaterede konflikter.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at det fremgår af ændringsvejledning tilserviceloven om særlig støtte til børn, unge og deres familier (vejledning nr. 3 til serviceloven), at kapitel 11finder anvendelse for børn og unge under 18 år udsat for æresrelaterede konflikter, og ministeriet finder ikke,at der er behov for yderligere at præcisere dette.KL finder, at forslaget om, at kommunerne skal tilbyde handleplaner er endnu et proceskrav til kommunerne.KL giver desuden udtryk for, at rådgivning og indsatser i forhold til personer udsat for ærsrelateredekonflikter ofte vil forudsætte betydelige ekspertise. KL vurderer, at det kan forudses, at ikke alle kommunervil kunne leve op til den detaljerede forpligtelse, som lovforslaget lægger op til, hvis der ikke kan trækkes påekspertise fra anden side, og hvis der ikke tilføres ekstra ressourcer til uddannelse af medarbejdere.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal for så vidt angår muligheden for at indhente ekspertise fraanden side samt behovet for tilførsel af ressourcer til uddannelse af medarbejdere henvise til ministerietsbemærkninger herom ovenfor, s.1.KL giver udtryk for, at man finder vurderingen af lovforslagets økonomiske konsekvenser meget lavt sat, ogat man derfor imødeser DUT-forhandlinger herom.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at der efter den gældende servicelov er enforpligtelse for kommunerne til at tilbyde rådgivning. Selve forpligtelsen til at yde rådgivning er således ikkeny, men med forslaget præciseres kommunernes eksisterende rådgivningsforpligtelse, hvilket nu ertydeliggjort i lovbemærkningerne. Forpligtelsen for kommunerne til at tilbyde en handleplan gælder alenemeget alvorlige sager, hvor det vurderes, at borgeren risikerer at blive udsat for en handling, som vurderesat være omfattet af straffeloven. Antallet af handleplaner vurderes på den baggrund meget begrænset.LOKK anbefaler, at det fremgår af lovbemærkningerne, at kommunerne kan søge bistand hos VISO ogLOKK.Social-, Børne- og Integrationsministerietoverensstemmelse hermed.erenigheriogharjusteretlovbemærkningernei
LOS påpeger, at også de personer, der er årsag til konflikten, kan have behov for rådgivning og støtte,ligesom LOS giver udtryk for, at det skal overvejes, hvem der skal vurdere, hvornår en given støtte skalophøre, og hvordan det afklares, hvornår en konflikt er overstået.
Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at der i en handleplan kan indgå elementer,hvor de personer, der er årsag til konflikten, tilbydes rådgivning, konfliktmægling mv. hos f.eks. LOKK.Ministeriet skal desuden bemærke, at det vil være sagsbehandleren, som skal vurdere, hvornår en givenstøtte skal ophøre, samt hvornår en konflikt er overstået. Dette vil kunne ske med bistand fra f.eks. LOKK ogpolitiet.2.2.1. Præcisering af pligt til at yde rådgivning.
Om rådgivning
Dansk Socialrådgiverforening mener, at personer udsat for æresrelaterede konflikter må være omfattet afden gældende § 12 i lov om social service, hvoraf det fremgår, at der skal ydes rådgivning til personer medsærlige sociale problemer. Det er Dansk Socialrådgiverforenings opfattelse, at hvis personer udsat foræresrelaterede konflikter skal nævnes specifikt i § 12, bør mange andre målgrupper også skrives ind.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at æresrelaterede konflikter er et forholdsvistnyt fænomen i Danmark, og stadig et forholdsvist nyt område for mange sagsbehandlere, og det er derforvurderet, at der er et særligt behov for at præcisere rådgivningsforpligtelsen i denne type sager i enselvstændig bestemmelse.LOS foreslår, at der også skal rådgives i sager, hvor kommunen får kendskab til en æresrelateret konflikt viaden lovpligtige underretningspligt.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at underretningspligten alene gælder for børnog unge under 18 år, mens dette lovforslag kun vedrører de over 18-årige. Social-, Børne- ogIntegrationsministeriet kan i øvrigt oplyse, at børn og unge under 18 år vil få hjælp efter servicelovens kapitel11 også i æresrelaterede sager.LOS bemærker desuden, at kommunerne skal være klædt ordentligt på til at kunne rådgive.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal i den anledning henvise til ministeriets bemærkninger heromovenfor, s.1.2.2.2. Tilbud om handleplaner.
Om handleplaner
Dansk Røde Kors påpeger, at det ikke bør være en forudsætning, at flere af hinanden uafhængigetredjeparter skal gøre opmærksom på, at en person er udsat for en æresrelateret konflikt, idet en enkelthenvendelse i nogle tilfælde kan give en begrundet formodning om, at en handleplan og konkrete tiltag skaliværksættes med henblik på beskyttelse.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at hvis en kommune finder, at enenkeltstående henvendelse fra en tredjepart giver anledning til, at kommunen vurderer, at der bør tilbydes enhandleplan, er lovforslagets ordlyd ikke til hinder herfor.Dansk Socialrådgiverforening bemærker, at man foretrækker én samlet plan for borgerne, hvori der kanindgå flere delelementer, fremfor flere handleplaner. Dansk Socialrådgiverforening stiller sig derfor tvivlendeoverfor, om det er nødvendigt med en specifik handleplan for voksne udsat for æresrelaterede konflikter.Indsatsen bør efter Dansk Socialrådgiverforenings opfattelse indgå som en del af den handleplan, der
allerede kan udarbejdes efter serviceloven. Dansk Socialrådgiverforening foreslår, at der sker en justering af§ 141, så der f.eks. indsættes en bestemmelse, der forpligter kommunerne til at udarbejde handleplaner iforhold til voksne, som har brug for en omfattende indsats efter serviceloven. Det foreslås, at der i dennebestemmelse evt. kan laves en bemyndigelse til ministeren, så det i en bekendtgørelse kan præciseres,hvilke målgrupper, der kan dækkes og hvordan.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at § 141 omhandler handleplaner til voksne,der ydes hjælp efter servicelovens afsnit V, dvs. f.eks. hjælp til personer med nedsat fysisk og psykiskfunktionsevne mv. Personer udsat for æresrelaterede konflikter vil ofte ikke være omfattet af dissemålgrupper, hvorfor de ikke vil blive tilbudt hjælp efter servicelovens afsnit V. Det vil derfor ikke værehensigtsmæssigt, at en bestemmelse om handleplaner til voksne udsat for æresrelaterede konflikter indgår i§ 141. Personer udsat for æresrelaterede konflikter vil ofte ikke have brug for indsatser efter serviceloven,bortset fra en handleplan, der sikrer at tiltag vedr. f.eks. uddannelse, arbejde, bopæl mv. koordineres, og atden pågældendes sikkerhed prioriteres. Er den pågældende omfattet af den målgruppe, der modtagerhandleplan efter § 141, kan handleplanen efter den foreslåede § 12a indarbejdes i den handleplan, derudarbejdes efter § 141.LOKK foreslår, at det tilføjes i bemærkningerne, at en handleplan også skal tilbydes, hvis LOKK i forbindelsemed rådgivning anbefaler det.Social-, Børne- og Integrationsministerietskal hertil bemærke, at ministeriet finder, at denne mulighed eromfattet af lovforslagets ordlyd om, at der skal udarbejdes en handleplan, hvis flere af hinanden uafhængigetredjeparter anbefaler det. Det er ministeriets opfattelse, at kun myndigheder – konkret politiet – alene skalkunne anbefale en handleplan.LOKK påpeger desuden, at det nu fremgår af lovbemærkningerne, at den handling, som udløser enhandlingsplan, skal være omfattet af straffeloven. LOKK foreslår, at det præciseres, at sagsbehandleren skalskønne,at handlingen vil være omfattet af straffeloven.Social-, Børne- og Integrationsministerietoverensstemmelse hermed.erenigheriogharjusteretlovbemærkningernei
LOS henstiller til, at de eksisterende tilbud, hvor en borger udsat for en æresrelateret konflikt eventueltanbringes, skal have samme mulighed som kommunerne for at blive opkvalificeret til at kunne rumme dennemålgruppe. LOS giver i den forbindelse udtryk for bekymring over, om der er afsat tilstrækkelige økonomiskemidler til opkvalificering af sagsbehandlere og andre relevante parter.Social-, Børne- og Integrationsministerietkan hertil oplyse, at der i medfør af den Nationale strategi modæresrelaterede konflikter sker en opkvalificering af døgntilbud til børn og unge under 18 år, enopkvalificering af medarbejdere på kvindekrisecentre ligesom der etableres særlige pladser til enlige mændudsat for æresrelaterede konflikter, hvor der også vil ske en opkvalificering af personalet på de bosteder,hvor disse pladser etableres. De eksisterende botilbud kan desuden få rådgivning om æresrelateredekonflikter hos LOKK.