Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 139 Bilag 10
Offentligt
1367498_0001.png
1367498_0002.png
1367498_0003.png
1367498_0004.png
Til lovforslag nr.L 139
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 6. maj 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af SU-loven og lov om specialpædagogisk støtteved videregående uddannelser(Uddannelsesstøtte til uddannelse i udlandet m.v.)[af uddannelses- og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)]1. ÆndringsforslagUddannelses- og forskningsministeren har stillet 1 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til1. behandling den 13. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk-ningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 20. december 2013dette udkast til udvalget, jf. FIV alm. del – bilag 81. Den 26.februar 2014 sendte uddannelses- og forskningsministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til uddannelses- ogforskningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed detstillede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget understreger,at L 139 handler om et lille, men vigtig element i SU-lov-givningen. Lovforslaget spiller ind i den igangværende de-bat og problematik om velfærdsturisme forstået på den må-de, at SU-området og Danmarks måde at etablere velfærds-systemer på også her angribes af EU. Danmark har også pådette område opbygget et system, der har som primært for-mål at understøtte det danske samfunds mål, nemlig at støt-te, at danske unge kan tage en uddannelse, og i relation tildette lovforslag, at de også har mulighed for at få støtte tiluddannelse i udlandet. Det er glimrende, men det er natur-ligvis ikke hensigten, at de danske skattemidler skal brugestil at understøtte uddannelse af unge fra det øvrige EU. Detmå og skal være de øvrige landes opgave at understøtte de-res borgeres uddannelse.Der er faldet en række domme ved EU-Domstolen, somkræver handling. Dansk Folkeparti accepterer, at regeringenmed det konkrete lovforslag forsøger at opstille værnsinitia-tiver. Dansk Folkeparti lægger vægt på, at det i både lovenog i bekendtgørelsen understreges, at der skal være tale omen reel og betydelig tilknytning til Danmark, for at man kanvære berettiget til SU.Dansk Folkeparti accepterer lovforslagets tilgang tilværnsinitiativer som nødvendige her og nu. Men Dansk Fol-keparti peger på, at vi forventer, at regeringen aktivt følgerop på den aftale, som blev indgået i forbindelse med SU-for-handlingerne i foråret 2013. På det tidspunkt handlede detom udenlandske studerendes ret til som vandrende arbejds-tagere at få SU til uddannelse i Danmark. I den aftale, somblev indgået med den daværende minister, står der i forlæn-gelse af omtalen af værnsinitiativer:»I den forbindelse vil Danmark arbejde aktivt i enhver re-levant europæisk sammenhæng for at fremme forudsætnin-gerne for at opretholde det nuværende danske SU-system.«Når gentagne domme viser, at vore systemer er udfordret,burde det give sig selv, at vi ikke bare skal lægge os fladtned igen og igen, men at vi skal arbejde for politisk at fåændret de EU-love, som ligger til grund for EU-Domstolensafgørelser.
DokumentIdJournalnummer
2
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalgetkan støtte forslaget, da KF erkender, at det nu viser sig nød-vendigt at lempe på 2-årsreglen for SU-modtagere, som øn-sker at tage SU med til en uddannelse i udlandet. Men KFstøtter forslaget med en vis bekymring. De foreslåede para-metre er mere upræcise end 2-årsreglen, og KF frygter, atgennemsigtigheden og ensartetheden i tildelingen kan bliveringe. Derfor vil KF på det kraftigste opfordre ministeren tilat udfordre EU-retten til det yderste på dette område, og KFvil også opfordre regeringen til helt generelt at tage en grun-dig drøftelse med kollegerne i de andre EU-lande om dethensigtsmæssige i, at vi på det ene område efter det andetfår stadig stigende problemer med at tildele velfærdsydelsertil vores borgere efter de hensigter, som vi havde med ydel-serne.Der er behov for en drøftelse i EU, der gør det muligt atfastholde vores velfærdssamfund, som vi kender det,samtidig med at vi sikrer arbejdskraftens frie bevægelighed.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfuddannelses- og forskningsministeren,tiltrådt afudval-get:Til § 11)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 30, stk. 6,udgår »og 4«.«[Forældelse af tilbagebetalingskrav]BemærkningerTil nr. 1Med lov nr. 899 af 4. juli 2013 blev der i SU-loven § 30om den endelige tildeling af SU indsat et nyt stk. 6, der re-
gulerer forældelsesfristen for krav, der rejses efter stk. 2 og4, sådan at fristen regnes fra tidspunktet for den endelige til-deling. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, atformålet hermed var at fastsætte et entydigt tidspunkt for,hvornår forældelsen af de såkaldte indkomstkontrolkrav reg-nes fra.Indkomstkontrolkrav er de krav, der rejses efter SU-lo-ven § 30, stk. 2, i forbindelse med den endelige tildeling afSU efter støtteårets udgang, hvis den uddannelsessøgendesindkomst i støtteåret (egenindkomsten) overstiger det beløb,som den uddannelsessøgende må tjene i støtteåret (årsfribe-løbet). Efter § 30, stk. 6, regnes forældelsesfristen fra dettidspunkt, hvor den endelige tildeling sker; det vil sige, nårStyrelsen for Videregående Uddannelser efter støtteårets ud-gang sammenholder støttemodtagerens egenindkomst medårsfribeløbet. Dette sker tidligst, umiddelbart efter at SKATi løbet af foråret danner årsopgørelserne for det afsluttedeskatteår.Efter SU-loven § 30, stk. 4, kan der imidlertid også efterstøtteårets udgang rejses krav om tilbagebetaling af for me-get modtaget SU, fordi den uddannelsessøgende ikke opfyl-der oplysningspligten. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis denuddannelsessøgende ikke har oplyst om orlov fra uddannel-sen, lønnede praktikperioder el.lign. De uddannelsessøgen-des oplysningspligt er nærmere reguleret i § 52 i bekendtgø-relse nr. 1269 af 17. december 2012 om statens uddannel-sesstøtte. Krav, der rejses efter § 30, stk. 4, er således ikkeindkomstkontrolkrav, og forældelsen af disse krav skal der-for ikke omfattes af bestemmelsen i § 30, stk. 6. Det er der-for en fejl, at der i § 30, stk. 6, henvises til § 30, stk. 4. Detforeslås derfor i overensstemmelse med bemærkningerne til§ 30, stk. 6, at henvisningen til stk. 4 udgår.Forældelsen af krav efter § 30, stk. 4, vil herefter alenefølge reglen i § 2, stk. 1, i forældelsesloven, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1063 af 28. august 2013, hvorefter forældelses-fristen ved tilbagesøgningskrav løber fra det tidligste tids-punkt, hvor fordringshaveren kunne kræve fordringen op-fyldt, hvilket som udgangspunkt vil sige det tidspunkt, hvorden fejlagtige udbetaling fandt sted.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Per Husted (S) Ole Hækkerup (S)Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Annette Vilhelmsen (SF)Jonas Dahl (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V)Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) Mads Rørvig (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF)Christian Langballe (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
3
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 139Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag, fra uddannelses- og forskningsministerenNotat om EU-regler vedrørende vandrende arbejdstageres rettigheder2. udkast til betænkning3. udkast til betænkning4. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 139Spm.nr.12TitelSpm. om udformning af de nærmere regler om tilknytningskravet, tiluddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke beregninger der ligger til grund for den vurderedemerudgift på 40 mio. kr., til uddannelses- og forskningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke grupper der efter lovforslaget får adgang til danskSU, som ikke havde adgang efter de gamle regler, til uddannelses- ogforskningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om sikring af, at der stilles krav om integration for opnåelse afmulighed for SU, til uddannelses- og forskningsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil leve op til aftalen fra SU-forliget om,at »arbejde aktivt i enhver relevant europæisk sammenhæng for atfremme forudsætninger for at opretholde det nuværende danske SU-system«, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke tiltag ministeren gør for at skabe et samarbejde medde øvrige lande, som har fået domme imod sig på SU-området om atarbejde for ændring af EU's regler, til uddannelses- og forskningsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for, at der ikke gives SU fra den dag, hvor denstuderende fylder 18 år, men først fra det kvartal, der følger efter detkvartal, hvor den studerende er fyldt 18 år, til uddannelses- og forsk-ningsministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7