Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138 Bilag 39
Offentligt
1352005_0001.png
1352005_0002.png
Brøndby den 28. marts 2014Notat til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Lystbådehavne udeladt fra stormflodsaftalenForeningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID) ønsker med dette notat og tilhørende foretrædefor udvalget at sammenfatte foreningens synspunkter i relation til den netop indgåedestormflodsaftale.FLIDs holdning til den aktuelle situation for lystbådehavnene er:At lystbådehavne er særdeles sårbare over for stærke naturkræfter, herunder stormfloder– og derfor ikke med rimelighed bør være udelukket fra erstatningsmuligheder viastormflodspuljen. Stormflodsordningens negativliste fjerner et økonomisk sikkerhedsnetunder lystbådehavnene.At Folketingets partier bør indse, at negativlisten rammer lystbådehavnene på enutilsigtet og urimelig hård måde, som dels bør kompenseres i den aktuelle situation efterBodil, og dels bør korrigeres ved fremadrettet at fjerne lystbådehavne fra negativlisten.
FLIDs holdning underbygges af følgende:FLID har registreret ødelagte havneanlæg for cirka 28 mio. kr. som direkte følge af”Bodil”s hærgen den 5.-6. december 2013. Beløbet omfatter hovedsageligt molertræbroer, belægninger, elanlæg og fortøjningspæle – alt sammen skader, der indtil 1.oktober 2012 var dækket af stormflodspuljen.Lystbådehavne med træbroer og spinkle moler er sårbare over for naturkræfter på enhelt anden måde end erhvervshavne. De to tåler ingen sammenligning i forhold til risicimed stormfloder. Lystbådehavne har ingen mulighed for at investere sig til sikkerhedmod stormfloder. Dertil rækker hverken omsætning eller lånemuligheder – sådanneinvesteringer ville i enhver henseende være uholdbare. Efter FLIDs opfattelse er detsåledes absolut urealistisk og ude af trit med virkeligheden for lystbådehavnene at følgeregeringens opfordring til ”at investere i bedre sikring”. Når vandet i fx Mullerup presses100 meter ind over land – som det skete i december – er selv de bedste havneanlægintet værn mod alvorlige skader.Bygninger på havnene er fortsæt dækket af stormflodsordningen. Det er naturligvispositivt, men disse skader udgør kun en meget lille andel af de samlede ødelæggelser.Havneanlæggene i vandet udgør langt hovedparten.Alene Gilleleje Havn har ødelæggelser for cirka ti mio. kr. Havnene i Humlebæk, RørvigHornbæk, Hundested og Mullerup (ved Slagelse) har hver især ødelæggelser for to-tremio. kr. Det er beløb i størrelsesorden, der svarer til flere års samlet omsætning for flerehavnes vedkommende.Fælles for lystbådehavnene er deres afgørende værdi for deres nærområder. Havnenetiltrækker turister i tusindtal. Samtidig er de lokale udflugtsmål for familier, børnehaver1
og pensionistforeninger. Havne har vitale almennyttige funktioner i deres lokalområder.Lystbådehavne skaber arbejdspladser – ikke kun på havnen i form af kiosker mv., men ihøj grad også i det tilstødende næringsliv med butikker, restauranter og cafeer. I mangebyer er det lokale forretningsliv dybt afhængig af den omsætning, som havnens gæsterog lystsejlere bringer med. Gilleleje er et godt eksempel på en by, hvor butikker mv.frygter at miste omsætning, fordi dele af havnen vil være lukket ned lang tid frem.Der er reelt tale om en ”dobbelt straf” for de havne og byer, som først bliver ramt afstormflodsødelæggelser – og dernæst mister omsætning på grund af nedsathavnekapacitet.Hornbæk Havn er et eksempel på en havn, der over en lang periode havde opsparetpenge til investering i forbedrede faciliteter, så som udebrusere, udekøkkener,grillpladser, borde/bænke og nye toiletforhold. Alt sammen med det formål at styrkehavnens attraktionsværdi som turistmål. Nu er investeringerne imidlertid udskudt, fordialle penge skal bruges til at bringe havnen tilbage på ret køl.I en tid, hvor mange erhverv forsvinder fra udkantsområderne, er turisme, herunderkystturisme, et af de få aktiver, der stadig er tilbage. Et godt eksempel er det sydfynskeområde med ø-havet. Det er et af de mest attraktive sejladsområder i det nordligeEuropa – her er sejladsturismen af vital betydning for de mange havnebyer langs kystenog på øerne. I flere småbyer er både købmanden og kroen for længst lukket – menkiosken på havnen lever stadig. Det er små sårbare enheder, for hvem Bodil-lignendeoplevelser kan få altødelæggende følger.Erhvervs- og Vækstministeren har i sin ”Danmark i arbejde – Vækstplan for danskturisme” fra januar 2014 fremhævet kystturisme som et væsentligt aktiv.I et notat fra EU-Kommissionen om vækst og beskæftigelse inden for kyst- oghavturisme, dateret februar 2014, fremgår følgende: ”Turisme er uden tvivl en vigtigøkonomisk aktivitet, især i mange kyst- og havområder.”
Tilbage står, at der efter FLIDs opfattelse er et betydeligt misforhold mellem regeringens italesatteambitioner for turisme og udkantsområder – set i forhold til den faktiske vilje (eller mangel påvilje) til at imødekomme et antal urimeligt hårdt ramte lystbådehavne. For hvordan skal mankunne drive virksomhed, hvis man ikke har mulighed for at få erstattet sine værdier nårkatastrofen rammer?FLID har beregnet, at et så beskedent beløb som 2,5 kr. ekstra i præmie pr. forsikringspolice vilvære tilstrækkeligt til at dække lystbådehavnenes fremadrettede udgiftsbehov i tilfælde af selvvoldsomme stormfloder som ”Bodil”.
2