Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138 Bilag 33
Offentligt
1351043_0001.png
1351043_0002.png
1351043_0003.png

26. marts 2014

Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,

Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det

Konservative Folkeparti om udvidelse af stormflods- og oversvømmelsesordnin-

gen.

Store dele af Danmark blev ramt af stormflod i forbindelse med stormen ”Bodil” den 5.-6. de-cember 2013, der ramte Danmark med voldsom kraft. Stormfloden medførte, at mange husejereoplevede meget store skader på deres ejendom og indbo. Det skyldes ikke mindst, at stormflodenramte mange helårshuse, og ikke kun sommerhusområder ved kystnære områder, der primært harværet de ramte ejendomme ved tidligere stormfloder.Der er tale om en ekstraordinær situation, hvor det er vigtigt at sikre de skaderamte familier enordentlig og redelig behandling, så de kan komme på fode igen.Regeringen har på den baggrund fremsat et lovforslag den 26. februar 2014, som har til formål atudvide og forbedre stormflodsordningens dækningsområde til også at dække udgifter til genhus-ning, opmagasinering og flytning samt udbedring af skimmelsvamp. Forbedringerne omfatterogså de skaderamte som følge af stormfloden i forbindelse med stormen Bodil. Derudover harlovforslaget til formål at justere ordningens økonomiske rammer for derigennem at sikre en for-bedret erstatningsudmåling ved en ændret praksis i brugen af afskrivninger på fast ejendom.Konkret foreslås, at stormflodsordningens dækningsområde udvides til at omfatte erstatning tilejere af helårshuse for omkostninger til genhusning, opmagasinering og flytning. En række hels-årshuse, der er privatpersoner primære bolig, blev ramt af stormfloden efter stormen Bodil i ensådan grad, at der vil være behov for genhusning i en længere periode, fordi boligerne vil væreubeboelige, mens skaderne udbedres. Det foreslås, at erstatningen dækker udgifter til genhusningefter den første måned, samt at erstatningen maksimalt kan udgøre 12.000 kr. pr. måned.Det foreslås endvidere, at stormflodsordningen udvides til at yde erstatning for omkostninger tiludbedring af skimmelsvamp, som er opstået som en direkte følge af stormflod eller oversvøm-melser.Det er endvidere iværksat en forbedring af afskrivningstabellerne på fast ejendom i Stormrådet,så afskrivning følger den gennemsnitlige praksis i forsikringsselskaberne. I forhold til løsøre harStormrådet og Forsikring & Pension bekræftet, at værdien bliver opgjort efter samme generelleprincipper som hos de private forsikringsselskaber, og det er blevet præciseret, at afskrivningsta-bellerne alene er vejledende. Det betyder, at en genstand kan værdiansættes til en anden værdiend hvad der følger af afskrivningstabellen ud fra blandt andet en nytteværdi-betragtning.Aftaleparterne er enige om at støtte lovforslaget med nedenstående justeringer og tilkendegivel-ser.
1. Ændring af selvrisikoLovforslaget justeres, således at selvrisikoen generelt sænkes på fast ejendom med 3 procentpo-int, eksempelvis fra 8 pct. til 5 pct. for den første skade på helårsboliger og fra 13 pct. til 10 pct.for fritidsboliger. Derudover foreslås det at halvere selvrisikoen på løsøre fra 10 pct. til 5 pct. Forprivate helårsboliger og sommerhuse, som er godkendt til helårsbeboelse, indføres der et loft overselvrisikoen for så vidt angår skader på boligen og/eller løsøre heri på samlet 30.000 kr.Selvrisikoen vil herefter udgøre følgende:Selvrisiko i stormfoldsordningen (tallene er i pct.).
1. skadeHelårsboligFritid/erhverviiLøsøreii
2. skade510510155
3. skade15205
i
dog mindst 5.000 kr. og maksimalt 30.000 kr. inkl. løsøre i helårsboliger.iidog mindst 10.000 kr.
2. Justering af dækningen for længerevarende genhusningLovforslaget justeres, så de familier i helårsboliger, hvor længerevarende genhusning, opmagasi-nering og flytning, er nødvendigt, også opnår dækning for den første måneds omkostninger tilgenhusning mv.3. Øget fleksibilitet i anvendelsen af erstatningsudbetalingLovforslaget justeres, så der åbnes mulighed for øget fleksibilitet for den skaderamtes anvendelseaf den udbetalte erstatning fra stormflodsordningen. Med justeringen gives den skaderamte mu-lighed for at anvende erstatningen til udbedring fleksibelt, og dermed rokere rundt på udgiftspo-sterne, som skaderamte finder mest hensigtsmæssigt, dog med respekt af pantets værdi. Mulighe-den for fleksibel anvendelse af erstatningen kan benyttes, hvis der ikke er nogen panthavere, ellerhvis den skaderamte boligejer får en panthavererklæring fra samtlige panthavere med accept afden ændrede anvendelse. Herved skabes der en alternativ mulighed for erstatningsudbetaling somsupplement til stormflodsordningens generelle praksis for erstatningsudbetaling.4. Dispensation for anmeldelsesfristenLovforslaget justeres, således at Stormrådets praksis med at dispensere fra stormflodsordningensanmeldelsesfrist på 2 måneder, såfremt fristoverskridelsen beror på forhold som den skaderamteer uden skyld i eller der i øvrigt foreligger berettigede undskyldelige grunde, fx sygdom eller lig-nende, kodificeres.5. Udvalg til evaluering af stormflodsordningenErhvervs- og vækstministeren nedsætter et udvalg, som skal se på en række forhold vedrørendestormflodordningen.
2
Udvalget skal se på sammenhængen mellem selvrisiko og betaling, mulighed for differentieretbetaling, herunder fx mere risikobaseret selvrisiko eller differentieret på baggrund af en procent-sats af brandforsikringen, samt hvordan incitamentet for den enkelte til at forebygge skader fast-holdes. Udvalget skal inddrage erfaringer med andre finansieringsordninger i sammenligneligeudenlandske landes tilsvarende katastrofeordninger samt fremtidige klimascenariers betydningfor finansieringen af ordningen. Det er i den forbindelse også relevant at se på sammenhængenmellem stormflodsordningen og initiativerne i regeringens klimatilpasningsstrategi samt kommu-nernes planlægningsredskaber og incitamenter til at forebygge oversvømmelsesskader.Endvidere skal udvalget se på mulighederne for og de økonomiske konsekvenser ved at lade løs-øre i kældre blive omfattet af stormflodsordningens dækning.Udvalget skal derudover i øvrigt se på erfaringerne med administrationen af stormflodsordningeni lyset af stormfloden den 5.-6. december 2013 for at vurdere, om der er grundlag for justeringeraf den praktiske administration med det sigte at sikre en let, hurtig og smidig administration afordningen. Der skal i den forbindelse gennem en spørgeskemaundersøgelse indhentes erfaringerfra skaderamte efter stormen Bodil.Udvalget sammensættes af repræsentanter fra de relevante ministerier samt erhvervs- og forbru-gerorganisationer og bistås af sagkyndige med særlige kompetencer inden for klima, meteorologi,statistik, finansiering og forsikring.Udvalget skal aflevere sin rapport senest ultimo 2015. Aftaleparterne vil herefter drøfte opfølg-ning på udvalgets rapport.6. ØkonomiLovforslaget med ovenstående justeringer nødvendiggør en øget finansiering for at sikre det til-strækkelige økonomisk fundament under ordningen, hvorfor der sker en forøgelse af den årligeafgift, som finansierer ordningen, fra 30 kr. til 40 kr., og en midlertidig udvidelse af statsgaranti-en fra 200 mio. kr. til 400 mio. kr. kombineret med en ændring af den afgift, der opkræves til attilbagebetale statsgarantien, fra 10 kr. til 20 kr.7. IkrafttrædenDer er enighed om, at arbejde for at loven kan vedtages hurtigst muligt, så loven kan træde i kraftprimo april 2014 og få virkning fra starten af december 2013, så alle skaderamte efter stormenBodil får opgjort skade og udbetalt erstatning efter de ændrede principper. Dette gælder også forskaderamte, som allerede har godkendt deres taksatorrapport og fået udbetalt en del eller helederes erstatning.
3