Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 138 Bilag 14
Offentligt
1343844_0001.png
1343844_0002.png
1343844_0003.png
1343844_0004.png
1343844_0005.png
1343844_0006.png
1343844_0007.png
Bemærkninger til tekster i love og bekendtgørelser - samt forslag til ændringer:Lov/bekendtgørelseBekendtgørelse af lovomstormflodogstormfald.§-stk.§ 4,stk. 2,3)Tekst – uddrag.OvervejelserForslag til ændringerBemærkninger – begrundelser.
Erstatning ydesikke for – 3)Løsøre i kældreog rum underterræn.
Alle rum er aktive dele afen bolig.
Løsøre i kældre ogrum under terrænbør medtages.
Kældre bruges i dag mere aktivt end tidligere bådetil aktiviteter og til opbevaring af f.eks. værktøj.Løsøre i kældre er normalt forsikrede – og blivererstattet ved en almindelig forsikringsbegivenhed.
§ 6,stk. 1
Helårsbeboelse:Selvrisiko på 8%ved førsteskadesbegivenhed - 13% vedandenskadesbegivenhed – 18% vedtredje ogefterfølgendeskadesbegivenheder – minimum8.000 kr.
Kan blive til voldsommehøje beløb – eks. ved enskade på 1 mil. Kanselvrisikoen andrage80.000 kr. alene ved 1.skadesbegivenhed. Hertilkommer selvrisiko ognedskrivninger for løsøreog mange andreomkostninger – samtudlæg til forsikringssagener afgjort.
Selvrisikoen børenten bortfalde –eller ændres til etfast beløb, svarendetil almindeligeforsikringer.
Sammenholdt med nedskrivning på løsøre vil dettemedføre meget store tab for rigtig mange. Hertilkommer voldsomme værdiforringelser på grund afrisiko for gentagne stormfloder. En del står p.t., afdenne årsag, på kanten til en tvangsauktion og evt.efterfølgende en personlig konkurs – og hertilkommer en manglende bolig. Alle opsparedemidler er ofte sat i ejendommen.Reglen er bemærkelsesværdig stram, således erder også selvrisiko på eget arbejde – og affugtning.
§ 6,stk. 2
Fritids- ogsommerhuse:Selvrisiko på 13%ved førsteskadesbegivenhed - 18% vedanden skades-begivenhed –23% ved tredje ogefterfølgendeskadesbegivenheder – minimum13.000 kr.
Kan blive til voldsommehøje beløb – eks. ved enskade på 1 mil. Kanselvrisikoen andrage130.000 kr. alene ved 1.Skadesbegivenhed.
Selvrisikoen børenten bortfalde –eller ændres til etfast beløb, svarendetil almindeligeforsikringer.
Sammenholdt med nedskrivning på løsøre vil dettemedføre meget store tab for rigtig mange. Hertilkommer voldsomme værdiforringelser på grund afrisiko for gentagne stormfloder. En del står p.t., afdenne årsag, på kanten til en tvangsauktion og evt.efterfølgende en personlig konkurs – og hertilkommer en manglende bolig for de, der bor i deresfritids-/sommerhus på dispensation.Alle opsparede midler er ofte sat i fritids-/sommerhuset, da mange, der har sommerhus, bori en lejet lejlighed. Mange af disse er ældrepensionister.Reglen er bemærkelsesværdig stram, således erder også selvrisiko på eget arbejde – og affugtning.Sammenholdt med selvrisiko på bygninger vil dettemedføre meget store tab for rigtig mange. En delstår p.t., af denne årsag, på kanten til entvangsauktion og evt. efterfølgende en personligkonkurs – og hertil kommer en manglende bolig forde, der bor i deres fritids-/sommerhus pådispensation. Alle opsparede midler er ofte sat ifritids-/sommerhuset, da mange, der harsommerhus, bor i en lejet lejlighed.Med de nedskrivningsregler, der eksisterer p.t. kandet give problemer hvis indboet er af sådan enalder, at alt er nedskrevet til kr. 0,- . Isærpensionister vil i sådan en situation blive ramt.
§ 6,stk. 3
Løsøre:Selvrisiko på 10%- minimum10.000 kr.
Kan blive til voldsommehøje beløb – eks. ved enskade på 1 mil. kan detandrage 100.000 kr.hvortil kommernedskrivninger ved slid ogælde, således atgenanskaffelser – også viagenbrugsmarkedet -utvivlsomt vil give rigtigmange økonomiskeproblemer.
Selvrisikoen børenten bortfalde –eller ændres til etfast beløb, svarendetil almindeligeforsikringer.Man bør somminimum sikres etbeløb, så man -uansetnedskrivningsregler -kan genanskaffe etindbo i samme standsom det skadede.
§8stk. 1& stk.5
Anmeldelse skalske senest 2måneder efterskadesbegivenheden.
Mange af de skadesramterammes samtidig af enpersonlig krise, idet envæsentlig del af dereslivgrundlag er ødelagtsamtidighed med, at deudsættes for store truslerom økonomiskeproblemer på grund afden usikkerhed isærforsikringsselskaberne harskabt ved dereshåndtering af sagerne,herunder de for mangevoldsomme trusler omdårlige erstatninger.Sekretariatsfunktionen harværet utilstrækkelig til enstormflodshændelse medca. 3.000 ramte boliger.Der mangler især enstartvejledning der erhurtig og effektiv – og somer rettet mod kriseramteborgere.
Da der isærvedrørende dennefrist – ikke kanforetagesdispensation børden forlænges til 6måneder.
Et kriseforløb varer typisk i lang tid, heraf er der enchokfase på nogle dage, hvor mange har problemermed at reagere adækvat. Der er ofte forvirring ogmanglende erkendelse af skadens omfang ogkonsekvenser. Herefter indtræder enreaktionsfase, der kan vare nogle uger ellermåneder. Også i denne fase kan der være storeproblemer med at overskue situationen. Derhersker derfor usikkerhed om alle skadeslidteindenfor de 2 måneder formår – og har fåetanmeldt deres skader.
Bekendtgørelse omvaretagelseafsekretariatsfunktionenforStormrådet….
§1
Konkurrence- ogForbruger-styrelsensvaretagelse…
Dels sekretariatetsopgaver og delsaftalen medKonkurrence- ogForbrugerstyrelsenskal gennemgås medhenblik på en bedreoverensstemmelsemellem de afsatteressourcer ogopgaverne.
De ramte har den klare opfattelse, at der har væretbåde kompetencemæssige problemer – herunderIT-kompetencer - og ressourcemæssige problemer iStormrådets sekretariat til at varetage opgaven.Der skal endvidere være tilstrækkelig kapacitet tilat sikre et højt informationsniveau både påhjemmesiden og telefonisk – samt til at deltage idiverse informationsmøder med ramte borgere.Hurtig hjælp er afgørende for et godt forløb.
Bekendtgørelse ombehandlingaf sager omerstatningforskader……..
§1m.v.
Forsikringsselskab Håndteringen afer, som tilbyderskadesager eftertegning af ……stormflodsloven er fordeltmellemForsikringsselskaberne ogStormrådet på en måde,der resulterer i mangeuhensigtsmæssigheder –bl.a. således at mangeopgaver er overladt tilskadelidte – i modsætningtil almindeligeforsikringsbegivenheder.
Forsikringsselskaberne skal håndtererstormflodsskadernefuldstændig som veden almindeligforsikringsbegivenhed. Dvs. taksering,skadesbegrænsning,styring afhåndværkere ogbetaling afregninger.
Der kan opnås samme rabatter somforsikringsselskaberne kan opnå – dvs. væsentligebesparelser.Håndteringen af sagerne varetages afprofessionelle – og man undgår belastning af destormflodsramte, der jo ofte mangler kompetencertil at styre byggesager.Mellemfinansieringen bortfalder, idet det erforsikringsselskaberne, der tager sig af alleudbetalinger. De skadelidte sparer dyre renter hvisde kan undgå selv at varetagemellemfinansieringen – ligesom de oftest ikke harmulighed for at stille kapital til rådighed for denne– f.eks. ved banklån, da bankerne er megettilbageholdene med at låne penge ud til destormflodsramte.Ved en begivenhed med 3.000 skadelidte bliver destore forskelle i forsikringsselskabernes håndteringmeget tydelige. Der skal derfor stilles krav tilforsikringsselskaberne om ensartet taksering samtuddannelse af taksatorer.
§1m.v.
Det har været oplevetmeget store forskelle ibåde taksatorernesbehandling af deskadesramte ogopgørelserne af skaderne.
Der bør sikres enmere ensartettaksering samtuddannelse aftaksatorer ipsykologiskhåndtering afkriseramteskadelidte.I aftalerne medforsikringsselskaberne bør der aftales enbod ved forsinkelser,der modsvarer deekstra omkostningertil genhusning ogekstra påførteomkostninger for deskadesramte.
§1m.v.
Der hersker en meget storlangsommelighed blandmange taksatorer. Deangivne frister i love ogbekendtgørelseroverholdes ikke. Detteforsinker igangsættelse afbyggerierne – og vilutvivlsom blive fordyrendefor genhusningsomkostn.
De beløb, der indkommer ved udløsning afbodsbestemmelser skal dels tilgå puljen tilgenhusning samt til den skadesramte til dækning afde ekstra omkostninger, der løber på – f.eks. ekstrakørselsomkostninger eller f.eks. ekstraomkostninger til den dyre mad som følge af, atman ikke har tilstrækkelige køkkenfaciliteter o.a.
§1m.v.
Reglerne derbeskriverStormrådetsbeføjelser iforhold tilforsikringsselskabernes skal væreklare – og der skalvære en tætterekontakt til deramte.Principper forerstatningsopgørelse
Der har været voldsommeproblemer med de regler,der er udstukket afStormrådet – samtuenigheder mellemForsikring og Pension ogStormrådet og manglendefleksibilitet vedsagsafgørelser.
Stormrådetsfunktion og reglerskal gennemgås –muligvis ogsåsammensætningenaf rådet. Stormrådetbør besøge de ramteområder både straksefter en begivenhedsamt i forløbet,
Det bør overvejes en større og anderledesbrugerrepræsentation – evt. I form af udpegedepolitikere. Stormrådet skal have en tættere kontakttil de ramte borgere, så de får en større forståelsefor de problemer, de ramte har. Det vil givetvissikre en højere grad af proaktivitet fra Stormrådetsside i forbindelse med både løsning af problemerne– og i det lovforberedende arbejde i forbindelsemed lovrevisioner, herunder også udformning afinterne regler, så der sikres både fleksibilitet ogensartet i sagsbehandlingen.I lighed med umiddelbare opståede skader børogså medtagesfølgeskader, f.eks. enbrændeovn,hvor der opstår rust efter få dage -ellerskimmelsvamp. Skimmelsvamp er medtaget Inyt lovudkast.Endvidere bør der medtages reparationer ogarbejde, der er absolut nødvendig at udbedreforsikringsskaden. F.eks. en bordplade i et køkken,som ikke kan genanvendes, eller at det kræverflytning af fyret, for at kunne reetablere denbeskadigede væg. Flytningen af fyret har væretforsøgt afvist. Alle skader og omkostninger, som eropstået som følge af stormfloden, børsåledesmedtages og dækkes.Der er eksempler på, at forsikringsselskabernefastholder de meget rigide regler. Dette skaberbåde frustration hos de skadesramte – ligesom dernaturligt er en total manglende forståelse for atman ikke kan få lov til at fremtidssikre sit hus –uagtet man holder sig indenfor sammebeløbsramme.
§2
Formulering ertilfredsstillende, og følgesnu også af Stormråd og endel forsikringsselskaber.
De almindeligeanvendteforsikrings-betingelser skalfinde anvendelse
§?
Der stilles nogle megetpræcise krav sombetingelse for, at der kanudbetales erstatning.Bygningen skal f.eks.reetableres med desamme materialer førskaden.
Der bør kunne givestilladelse tilanvendelse af andrematerialer – f.eks.betongulv fremfortrægulv så man kanforebygge skaderved evt. Senereoversvømmelser.
§?
Betingelse for udbetalingaf erstatning er, at ettotalt skadethusgenopføres.
I et stormflodsramtområde bør detvære mulig, atudbetale en kontakterstatning – modf.eks. at grundennedlægges sombyggegrund.
Der har været overvejelser om, at nogle af destorflodsramte områder, der er vanskelige at sikreskal nedlægges som sommerhus-, fritidshus- ogboligområder. Såfremt, der ligger et totalt skadethus i et sådant område og den skadesramte ønskerdet – bør der kunne gives tilladelse til aterstatningen udbetales mod at grunden ikkefremover bebygges.
§?
Der er eksempler på, atforsikringsselskabernefastholder, at et hus skalrenoveres fremfor at derskal opføres et nyt hus.
Reglerne bør værefleksible, således atman – forudsat manholder sig indenforbeløbsrammen - kanopføre et nyt husfremfor at renoveredet gamle hus.
Dette vil skabe bedre muligheder for atfremtidssikre huset mod eventuelle fremtidigestormfloder ved f.eks. at kunne søgebyggetilladelse i en højere kote – eller i materialer,der kan klare at blive våde.
§4&§5
Skaden skalanmeldes tilforsikringsselskabet – elektronisk istormbasen påStormrådetshjemmeside.Udbetaling aferstatninger.
Disse bestemmelser harLoven skal vedskabt nogen forvirring. Der næste revision gøresmangler en klarmere klar.formulering om, til hvemskaden skal anmeldes.
Mange skadelidte er uklare og forvirrede i denførste tid, derfor skal loven være klar, så der ikkeopstår misforståelser.Uklarheden har i øvrigt også forplantet sig tilforsikringsselskaber og Stormrådet.
§9
Erstatninger holdes tilbagetil hele sagen er afsluttet –dvs. både betaling tilskadesbekæmpelse,genhusning, løsøre ogrenovering af bygninger.
Der skal kunneudbetales én sumfor bygningensamlet.Skadelidtebør kunne disponereover det samledebeløb moddokumentation.
Såfremt skadelidte ønsker at klage over enafgørelse af en del af erstatningen – f.eks. løsøre,kan skadeslidte komme under økonomisk pres, dagenhusningen så ej heller betales.HVIS en entreprise eks. bliver 5.000 billigere og enanden 5.000 kr. dyrere, må skadelidte kunneoverføre det overskydende beløb til denentreprise, der evt. er blevet lidt dyrere. Naturligviser det det takserede arbejde, der skal udføres.
§9
Udbetaling aferstatninger.
De store beløb til den/delovbestemte selvrisici påhhv. bygninger, løsøre ogførste måneds genhusningsamt medskrivning afløsøre for slid og ælde ogandet, har - sammenholdtmed kreditinstitutionernestotal tilbageholdenhedmed at yde lån i deberørte områder - skabt etmeget stort behov for selvat kunne udførereparationsarbejde forsåledes at kunne få den aftaksator udmålteerstatning til at strækkelængere.Tilbageflytning bør ogsådækkes.
Der burde kunneudbetales kontanteerstatningsbeløbsvarende til udmålteerstatningsbeløb forudført arbejde afhåndværkere m.v.mod dokumentationfor naturligvis atarbejdet udføres.
Mange af grundejerne i de berørte områder erteknisk insolvente, da husene er usælgelige ogderfor intet værd – eller meget lidt værd -medmindre der foretages foranstaltninger, der kanhindre en tilsvarende fremtidig hændelse somstormfloden. Mange af grundejerne har ingenmulighed for at bidrage økonomisk til disseforanstaltninger - og der er skrappe begrænsningerfor hvilke løsninger kommunen må finansiere.Grundejerne er derfor hårdt økonomisk belastet –og stavnsbundne med risiko for, at en ny stormflodruinerer dem helt, da selvrisikoen ved næstestormflod vil stige til en højere %.Det er derfor afgørende at grundejerne får en”håndsrækning” i form af muligheden for selv atrenovere deres bolig.
Forslag tillov omgenhusning
Pkt. 1
Indirekteomkostninger
Da det ikke stårkonkret ilovforslaget bliverdet afvist.Bør være dækket.
Denne omkostning er– sammen med diversenedskrivninger, selvrisiko m.v. - med til at øge denøkonomiske byrde for de skadeslidte. Ermedtageti nyt lovudkast.Også her er der en væsentlig omkostning, dersammen med de øvrige er med til at belaste denskadelidte økonomisk. Hertil kommer, at den førstemåned er den mest kaotisk, hvor der er brug for enhurtig indsats.
Pkt. 2
1. måneds genhusning
Aktionsgruppen Roskilde/Jyllinge v./Finn N. Andersen, Flemming Østergaard, Inger Kehlet, Jakob Rossing, Lars Olsen og Mogens HallagerDer tages forbehold for senere tilføjelser eller rettelser