Besvarelse af spørgsmål 5ad L 137 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 31. marts 2014 efter ønske fra Hans Kristian
Skibby (DF)
Spørgsmål:
På hvilken måde finder ministeren, at en ophævelse af begrænsningen af,hvor mange forskellige måder en ejendomsmægler kan sammensætte sittilbud til en boligsælger på, vil gøre det mere overskueligt og forbruger-venligt for en boligsælger?Svar:
Der er i dag fastsat meget detaljerede regler for, hvordan og hvornår enejendomsmægler må tage betaling for sine ydelser, og hvordan vederlagetskal sammensættes. Ejendomsmægleren skal bl.a. over for sælger specifi-cere alle sine ydelser og priserne herpå, herunder for fremvisninger, udar-bejdelse af salgsopstilling og købsaftale, beregning af salgsprovenu, an-noncering og markedsføring med angivelse af antal, medie og størrelse.Endvidere skal ejendomsmægleren angive, om hver enkelt ydelse er obli-gatorisk. Der er altså tale om en høj grad af detailregulering, der ikkekendes fra andre serviceerhverv som eksempelvis revisorer, advokater oghåndværkere. De gældende regler hindrer ejendomsmæglere og sælgere iat aftale, hvordan de helst vil have, at vederlaget skal sammensættes.Forskning inden for adfærdsøkonomi viser, at hvis forbrugerne overbela-stes af for meget information eller for mange valgmuligheder, kan konse-kvensen være, at de ender med kun at forholde sig til en lille del heraf.Erhvervsstyrelsens analyser fra 2013 indikerer, at dette også er tilfældetmed den nuværende ejendomsmæglerlov, hvor forbrugerne tilkendegiver,at de ikke bruger mange af de oplysninger, der stilles krav om jf. min be-svarelse af spørgsmål 2 ad L 137.Det er derfor formålet med lovforslagets bestemmelser om vederlaget -udover at sikre parternes aftalefrihed og forenkle reglerne på området - atgive ejendomsmæglerne mulighed for at udvikle nye forretningskonceptertil gavn for både forbrugerne og for konkurrencen på området. Lovforsla-get medfører endvidere, at ejendomsmægleren bl.a. vil kunne nøjes medat oplyse om en samlet pris for sine ydelser.