Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 137 Bilag 8
Offentligt
Til lovforslag nr.L 137
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 8. maj 2014
Betænkningover
Forslag til lov om formidling af fast ejendom m.v.[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 8 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 26. februar 2014 og var til1. behandling den 18. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den20. december 2013 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 110. Den 26. februar 2014 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra EDC Gruppen A/S.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, deri et vist omfang er medvirkende til en forenkling af reglernefor formidling af fast ejendom i Danmark.Venstre hilser med glæde de stillede ændringsforslag vel-komne. De er i overensstemmelse med Venstres ønsker, så-ledes som bl.a. udtrykt under førstebehandlingen i Folketin-get.Med ændringsforslagene sikres således, at en ejendoms-mægler på så tidligt et tidspunkt som muligt i handelsforlø-bet oplyser køberne om, at vedkommende (eventuelt via sel-skab, familie etc.) har personlige interesser i en eventuelhandel. Det er vigtigt for en potentiel køber at vide alleredefra den første fremvisning.Ligeledes sikres med ændringsforslagene, at en anden afVenstres vigtige indvendinger er korrigeret. Mægleren, der idag har pligt til at oplyse brutto- og nettoydelse i annonce-ringen får ikke som oprindelig foreslået et forbud herimod.Et forbud ville i realiteten betyde, at en potentielt interesse-ret køber mod betaling skulle få sit pengeinstitut til at udreg-ne »huslejen« for hvert hus, den pågældende kigger på.Mægleren har i forvejen denne oplysning. Vælger mæglerenat annoncere hermed – hvilket må forventes – sikres, at ud-regningen som i dag sker i henhold til et standardfinansie-ringsforslag.Etmindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilfor-kastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for destillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:
AX016088
2
Til § 351)Istk. 2, 1. pkt.,ændres »købsaftalen« til: »salgsopstil-lingen«.[Fremrykkelse af tidspunktet for ejendomsmæglerens oplys-ning om interesse]Til § 392)Istk. 1udgår »de årlige«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]Til § 413)Istk. 2udgår »årlige«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]Til § 424)Stk.1affattes således:»Ejendomsmægleren må ikke udarbejde eller lade udar-bejde finansieringsforslag, jf. dog stk. 3.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 5]5)Somstk. 3indsættes:»Stk. 3.Ejendomsmægleren må dog beregne brutto- ognettoudgift og oplyse herom på baggrund af et standardfi-nansieringsforslag. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmereregler om standardfinansieringsforslaget, beregningen afbrutto- og nettoudgiften, og hvad der skal oplyses i forbin-delse hermed.«[Mulighed for beregning af brutto- og nettoudgift på bag-grund af et standardfinansieringsforslag]Til kapitel 106)I kapiteloverskriften indsættes efter»Klageadgang«:»m.v.«[Præcisering af kapiteloverskrift]Til § 687)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 8 b, stk. 2og3,ændres »lov om omsætning af fastejendom« til: »lov om formidling af fast ejendom.««[Konsekvensændring grundet ny titel til loven]Ny paragraf8)Efter § 69 indsættes som ny paragraf:»§ 01.I lov om tinglysning, jf. lovbekendtgørelse nr. 158af 9. marts 2006, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 539 af 8.juni 2006 og senest ved § 4 i lov nr. 1613 af 26. december2013, foretages følgende ændring:1.§ 49 d, stk. 2, nr. 3,affattes således:»3) personer, der i henhold til § 6 i lov om formidling affast ejendom er godkendt som ejendomsmægler,««[Konsekvensændring af tinglysningsloven]
BemærkningerTil nr. 1Fremrykningen af tidspunktet for ejendomsmægle-rens oplysning om interesser vil bidrage til øget gennemsig-tighed for køberen, da køberen vil være oplyst om ejen-domsmæglerens eventuelle personlige eller økonomiske in-teresse allerede i salgsopstillingen frem for først i købsafta-len.Til nr. 2Det foreslås, at kravet om, at oplysning af ejerudgifter isalgsopstillinger skal være på baggrund af den årlige udgift,udgår. Ændringen sker som følge af, at det i ændringsforslagnr. 5 nu bliver muligt for ejendomsmægleren at oplyse ombrutto- og nettoydelse på baggrund af et standardfinansie-ringsforslag. Da brutto- og nettoydelsen oplyses som denmånedlige ydelse, kan det være forvirrende for forbrugeren,at oplysning om ejerudgifter er baseret på de årlige udgifter.Ændringen medfører, at der i bestemmelsen alene angives,at der skal oplyses om ejerudgifter. Det er således op til Er-hvervsstyrelsen at fastsætte nærmere regler herom, herunderom ejerudgifterne bør oplyses på grundlag af den månedligeudgift, jf. den bemyndigelsesbestemmelse, der alleredefremgår af lovforslagets § 39, stk. 2.Til nr. 3Det foreslås, at kravet om, at oplysning om ejerudgifter iannoncer og anden markedsføring skal være på baggrund afden årlige udgift, udgår. Der henvises til bemærkningerne tilændringsforslag nr. 2. Samme hensyn gør sig gældende iforhold til annoncer og anden markedsføring, så det ikke erforskellige ejerudgifter, som vil fremgå af salgsopstillingerog annoncer m.v.Til nr. 4Der har i forbindelse med behandlingen i Folketinget væ-ret ønske om, at ejendomsmægleren skal kunne oplyse ombrutto- og nettoudgift på baggrund af et standardfinansie-ringsforslag.Det foreslås, at der indføres en modifikation til forbuddetmod udarbejdelse af finansieringsforslag i lovforslagets §42, stk. 1.Der henvises til bemærkningerne nedenfor til ændrings-forslag nr. 5.Til nr. 5I dag er det en obligatorisk pligt for ejendomsmæglerenat beregne en brutto- og nettoudgift på baggrund af et stan-dardfinansieringsforslag. Ejendomsmægleren kan frivilligtvælge også at beregne alternative finansieringsforslag.Lovforslaget indfører et generelt forbud mod beregningaf finansieringsforslag i lovforslagets § 42, stk. 1.Under behandlingen i Folketinget har der været udtryktønske om at sikre, at forbrugerne fortsat kan få oplyst brut-to- og nettoudgiften. Brutto- og nettooplysninger giver for-brugerne mulighed for at kunne sammenligne finansierings-forslag for forskellige ejendomme uanset ejendomstype ogbeliggenhed. Sammenligneligheden opnås, ved at brutto- og
3
nettoudgifterne beregnes på et ensartet grundlag. Man skaldog være opmærksom på, at oplysningen ikke svarer til denkonkrete udgift, som køber efter konsultation af egen finan-siel rådgiver kommer til at afholde på sit lån.Det foreslås derfor, at der indføres en modifikation tilforbuddet mod beregning af brutto- og nettoudgifter. Detskal således være muligt for ejendomsmægleren at beregneog oplyse om brutto- og nettoudgiften på baggrund af etstandardiseret finansieringsforslag. Den standardiserede be-regning skal sikre, at når der fremgår en brutto- og nettoud-gift, så vil det være de samme beregningsparametre, somligger til grund for tallene. Dermed kan tallene stadig tjenesom sammenligningsgrundlag på tværs af ejendomstyper ogbeliggenhed.Ejendomsmægleren har ifølge forbuddet i stk. 1 fortsatikke mulighed for at beregne alternative finansieringsfor-slag. Dermed bevares lovforslagets hensigt om at tilskyndekøber til at søge rådgivning om finansiering af sit boligkøbdér, hvor ekspertisen er størst.Der er, modsat i dag, ikke tale om en pligt for ejendoms-mægleren til at foretage denne beregning af brutto- og netto-udgiften, men ejendomsmægleren kan tilbyde at foretage be-regningen som en frivillig ydelse. Hvis der ikke er oplystom brutto- og nettoudgiften, kan købere beregne finansie-ringsmuligheder på finansielle aktørers hjemmesider, hvorder findes låneberegningsværktøjer til rådighed for forbru-gerne, som ejendomsmæglerne også gerne må henvise for-brugeren til, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 21,stk. 1, og § 42, stk. 1.Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om det stan-dardfinansieringsforslag, der skal ligge til grund for bereg-ningen af brutto- og nettoudgift. Der er også i dag i formid-lingsbekendtgørelsen fastsat en beregningsmodel for et stan-dardfinansieringsforslag. Modellen er fastlagt ud fra et for-sigtigt skøn over, hvad det koster at finansiere købet af ejen-dommen, og i samråd med branchen og de finansielle inte-ressenter. Det er hensigten, at modellen med passende mel-lemrum optimeres og opdateres i samråd med de førnævnteinteressenter. Det er endvidere hensigten, at modellen skaltage udgangspunkt i de regler, som de finansielle virksom-heder i dag lægger til grund i forbindelse med deres kredit-vurdering af kunder. Samtidig vil der blive fastsat regler om,at brutto- og nettoudgiften ikke skal indeholde ejerudgifter,da disse er af så væsentlig betydning, at de bør oplyses selv-stændigt og ikke skjules i det samlede tal. De nærmere reg-
ler fastsat af Erhvervsstyrelsen skal således sikre en tydeligadskillelse mellem oplysninger om kontantpris, ejerudgifterog eventuelt brutto- og nettoudgift.Det er endvidere hensigten, at Erhvervsstyrelsen fastsæt-ter nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal gives iforbindelse med brutto- og nettoudgiften. I dag er der i for-midlingsbekendtgørelsen fastsat regler om, at det i salgsop-stillingen skal oplyses, at brutto- og nettoudgiften er bereg-net på baggrund af et standardfinansieringsforslag, og atdenne standardfinansiering i visse tilfælde ikke kan opnås.Det er hensigten, at der også efter den nye lov skal fastsæt-tes regler herom. Endvidere kan Erhvervsstyrelsen fastsætteregler om, at ejendomsmægleren skal oplyse køber om, atder findes et offentligt prissammenligningsværktøj for bolig-lån med pant i fast ejendom i forbindelse med oplysning ombrutto- og nettoydelsen. Et sådant prissammenligningsvær-ktøj forventes etableret primo 2015 og skal gøre det nemme-re for forbrugerne at sammenligne lån med pant i fast ejen-dom på tværs af både lånetyper og institutter, jf. regeringensaftale med V, SF og K af 6. februar 2014 om regulering afrefinansieringsrisiko i forbindelse med rentetilpasningslån.Til nr. 6Ændringen er en præcisering af kapiteloverskriften tillovforslagets kapitel 10. Ændringen medfører, at kapitelo-verskriften bliver »Klageadgang m.v.« i stedet for »Klage-adgang«.Til nr. 7I lov om fremme af energibesparelser i bygninger henvi-ses der i § 8 b, stk. 2 og 3, til lov om omsætning af fast ejen-dom. Da den gældende lovs titel, lov om omsætning af fastejendom, med det fremsatte lovforslag ændres til lov omformidling af fast ejendom, ændres titlen også i lov omfremme af energibesparelse i bygninger.Til nr. 8Der henvises i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, nr. 3, tilregistrerede ejendomsmæglere, jf. § 25 i lov om omsætningaf fast ejendom. I medfør af at der fremsættes lovforslag tilen ny hovedlov om formidling af fast ejendom, samt at dengældende lovs titel ændres, foretages en konsekvensændringaf formuleringen i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, nr. 3, såder henvises til godkendte ejendomsmæglere, jf. § 6 i lovom formidling af fast ejendom.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Henning Hyllested (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V)Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
4
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 137Bilagsnr.1234567TitelHøringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 10/4-14 fra EDC Gruppen A/S1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 137Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor ministeren finder det nødvendigt at indføre et egent-ligt forbud for ejendomsmægleren til at oplyse brutto- og nettoydelser,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ejendomsmæglere skal kunne nøjes med at signale-re på deres hjemmeside, hvem de har som samarbejdspartnere, oghvorfra de får deres provision, til erhvervs- og vækstministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, med hvilken begrundelse ministeren finder, at det er til-strækkeligt, at ejendomsmæglere fremover kan vente helt til købsafta-lens indgåelse med at oplyse egne eller nære familierelationers per-sonlige interesser i salg af en ejendom, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken forskel ministeren mener, at det vil gøre for forbru-gerne, at ejendomsmæglere ikke længere må formidle finansiering, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken måde ministeren finder, at en ophævelse af be-grænsningen af, hvor mange forskellige måder en ejendomsmæglerkan sammensætte sit tilbud til en boligsælger på, vil gøre det mereoverskueligt og forbrugervenligt for en boligsælger, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/4-14 fra EDC GruppenA/S, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6