Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 137 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag med bemærkninger
Til § 35
1) Istk. 2, 1. pkt.,ændres »købsaftalen« til: »salgsopstillingen«.
[Fremrykkelse af tidspunktet for ejendomsmæglerens oplysning om interesse]
Til § 392) Istk. 1udgår »de årlige«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]Til § 41
3) Istk. 2udgår »årlige«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]Til § 424) Istk. 1udgår: »herunder beregning af brutto- og nettoydelse.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
5) Istk. 1indsættes efter »finansieringsforslag, «ordene: »jf. dog stk. 3.«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
6) Somstk. 3indsættes:»Stk.3.Ejendomsmægleren må dog beregne brutto- og nettoudgift og oplyse herom på baggrund af etstandardfinansieringsforslag. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler omstandardfinansieringsforslaget, beregningen af brutto- og nettoudgiften, samt hvad der skal oplyses iforbindelse hermed.«[Mulighed for beregning af brutto- nettoudgift på baggrund af et standardfinansieringsforslag]
Til kapitel 101
7) I kapiteloverskriften indsættes efter »Klageadgang« forkortelsen: »m.v.«.[ Præcisering af kapiteloverskrift]
Til § 688) I1. pkt.,ændres »ændring« til: »ændringer«.
9) Efternr. 1,indsættes sompkt. 2:»2. I§ 8 b, stk. 2og3,ændres »lov om omsætning af fast ejendom« til: »lov om formidling af fast ejendom.«[Konsekvensændring grundet ny titel til loven]
Ny paragraf10) Efter § 69 indsættes ikapitel 12som ny paragraf:»§1.
I lov om tinglysning, jf. lovbekendtgørelse nr. 158 af 9. marts 2006, som senest ændret ved § 4 i lov nr. 1613af 26. december 2013, foretages følgende ændring:1.
§ 49 d, stk. 2, nr. 3,affattes således:»3) personer, der i henhold til § 6 i lov om formidling af fast ejendom er godkendt som ejendomsmægler,«[Konsekvensændring af tinglysningsloven]
BemærkningerTil nr. 1Fremrykningen af tidspunktet for ejendomsmæglerens oplysning om interesser vil bidrage til øgetgennemsigtighed for køberen, da køberen vil være oplyst om ejendomsmæglerens eventuellepersonlige eller økonomiske interesse allerede i salgsopstillingen frem for først i købsaftalen.Til nr. 2Det foreslås, at kravet om, at oplysning af ejerudgifter i salgsopstillinger skal være på baggrund afdenårligeudgift, udgår. Ændringen sker som følge af, at det i ændringsforslag nr. 6 nu bliver2
muligt for ejendomsmægleren at oplyse om brutto- og nettoydelse på baggrund af etstandardfinansieringsforslag. Da brutto- og nettoydelsen oplyses som den månedlige ydelse, kan detvære forvirrende for forbrugeren, at oplysning om ejerudgifter er baseret på de årlige udgifter.Ændringen medfører, at der i bestemmelsen alene angives, at der skal oplyses om ejerudgifter. Deter således op til Erhvervsstyrelsen at fastsætte nærmere regler herom, herunder om ejerudgifternebør oplyses på grundlag af den månedlige udgift, jf. den bemyndigelsesbestemmelse, der alleredefremgår af lovforslagets § 39, stk. 2.Til nr. 3Det foreslås, at kravet om, at oplysning om ejerudgifter i annoncer og anden markedsføring skalvære på baggrund af denårligeudgift, udgår. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslagnr. 2. Samme hensyn gør sig gældende i forhold til annoncer og anden markedsføring, så det ikke erforskellige ejerudgifter, som vil fremgå af salgsopstillinger og annoncer mv.Til nr. 4Der har i forbindelse med behandlingen i Folketinget været ønske om, at ejendomsmægleren skalkunne oplyse om brutto- og nettoudgift på baggrund af et standardfinansieringsforslag. Derhenvises til bemærkningerne nedenfor til ændringsforslag nr. 6.Til nr. 5Det foreslås, at der indføres en modifikation til forbuddet mod udarbejdelse af finansieringsforslag ilovforslagets § 42, stk. 1. Der henvises til bemærkningerne nedenfor til ændringsforslag nr. 6.Til nr. 6I dag er det en obligatorisk pligt for ejendomsmægleren at beregne en brutto- og nettoudgift påbaggrund af et standardfinansieringsforslag. Ejendomsmægleren kan frivilligt vælge også atberegne alternative finansieringsforslag.Lovforslaget indfører et generelt forbud mod beregning af finansieringsforslag i lovforslagets § 42,stk. 1.Under behandlingen i Folketinget har der været udtrykt ønske om at sikre, at forbrugerne fortsat kanfå oplyst brutto- og nettoudgiften. Brutto- og nettooplysninger giver forbrugerne mulighed for atkunne sammenligne finansieringsforslag for forskellige ejendomme uanset ejendomstype ogbeliggenhed. Sammenligneligheden opnås ved, at brutto- og nettoudgifterne beregnes på et ensartetgrundlag. Man skal dog være opmærksom på, at oplysningen ikke svarer til den konkrete udgift,som køber efter konsultation af egen finansiel rådgiver kommer til at afholde på sit lån.Det foreslås derfor, at der indføres en modifikation til forbuddet mod beregning af brutto- ognettoudgifter. Det skal således være muligt for ejendomsmægleren at beregne og oplyse om brutto-og nettoudgiften på baggrund af et standardiseret finansieringsforslag. Den standardiseredeberegning skal sikre, at når der fremgår en brutto- og nettoudgift, så vil det være de sammeberegningsparametre, som ligger til grund for tallene. Dermed kan tallene stadig tjene somsammenligningsgrundlag på tværs af ejendomstyper og beliggenhed.3
Ejendomsmægleren har ifølge forbuddet i stk. 1 fortsat ikke mulighed for at beregne alternativefinansieringsforslag. Dermed bevares lovforslagets hensigt om at tilskynde køber til at søgerådgivning om finansiering af sit boligkøb dér, hvor ekspertisen er størst.Der er, modsat i dag, ikke tale om en pligt for ejendomsmægleren til at foretage denne beregning afbrutto- og nettoudgiften, men ejendomsmægleren kan tilbyde at foretage beregningen som enfrivillig ydelse. Hvis der ikke er oplyst om brutto- og nettoudgiften kan købere beregnefinansieringsmuligheder på finansielle aktørers hjemmesider, hvor der findeslåneberegningsværktøjer til rådighed for forbrugerne, som ejendomsmæglerne også gerne måhenvise forbrugeren til, jf. også bemærkningerne til lovforslagets § 21, stk. 1 og § 42, stk. 1.Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om det standardfinansieringsforslag, der skal ligge tilgrund for beregningen af brutto- og nettoudgift. Der er også i dag i formidlingsbekendtgørelsenfastsat en beregningsmodel for et standardfinansieringsforslag. Modellen er fastlagt ud fra etforsigtigt skøn over, hvad det koster at finansiere købet af ejendommen, og i samråd med branchenog de finansielle interessenter. Det er hensigten, at modellen med passende mellemrum optimeresog opdateres i samråd med de førnævnte interessenter. Det er endvidere hensigten, at modellen skaltage udgangspunkt i de regler, som de finansielle virksomheder i dag lægger til grund i forbindelsemed deres kreditvurdering af kunder. Samtidig vil der blive fastsat regler om, at brutto- ognettoudgiften ikke skal indeholde ejerudgifter, da disse er af så væsentlig betydning, at de børoplyses selvstændigt og ikke skjules i det samlede tal. De nærmere regler fastsat afErhvervsstyrelsen skal således sikre en tydelig adskillelse mellem oplysninger om kontantpris,ejerudgifter og eventuelt brutto/nettoudgift.Det er endvidere hensigten, at Erhvervsstyrelsen fastsætter nærmere regler om, hvilke oplysningerder skal gives i forbindelse med brutto- og nettoudgiften. I dag er der i formidlingsbekendtgørelsenfastsat regler om, at det i salgsopstillingen skal oplyses, at brutto- og nettoudgiften er beregnet påbaggrund af et standardfinansieringsforslag, og at denne standardfinansiering i visse tilfælde ikkekan opnås. Det er hensigten, at der også efter den nye lov skal fastsættes regler herom. Endviderekan Erhvervsstyrelsen fastsætte regler om, at ejendomsmægleren skal oplyse køber om, at derfindes et offentligt prissammenligningsværktøj for boliglån med pant i fast ejendom i forbindelsemed oplysning om brutto- og nettoydelsen. Et sådant prissammenligningsværktøj forventesetableret primo 2015 og skal gøre det nemmere for forbrugerne at sammenligne lån med pant i fastejendom på tværs af både lånetyper og institutter jf. regeringens aftale med V, SF og K af 6. februar2014 om regulering af refinansieringsrisiko i forbindelse med rentetilpasningslån.Til nr. 7Ændringen er en præcisering af kapiteloverskriften til lovforslagets kapitel 10. Ændringenmedfører, at kapiteloverskriften bliver » Klageadgang m.v.« i stedet for »Klageadgang«.Til nr. 8Idet der til § 68 tilføjes endnu en ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger,4
ændres ordlyden af 1. pkt., således at der tages højde for, at der ikke kun foretages én ændring, menflere ændringer.Til nr. 9I lov om fremme af energibesparelser i bygninger, henvises der i § 8 b, stk. 2 og 3, til lov omomsætning af fast ejendom. Da den gældende lovs titel, ”lov om omsætning af fast ejendom”, meddet fremsatte lovforslag ændres til ”lov om formidling af fast ejendom”, ændres titlen også i lov omfremme af energibesparelse i bygninger.Til nr. 10Der henvises i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, nr.3, til registrerede ejendomsmæglere, jf. § 25 ilov om omsætning af fast ejendom. I medfør af at der fremsættes lovforslag til en ny hovedlov omformidling af fast ejendom samt at den gældende lovs titel ændres, foretages en konsekvensændringaf formuleringen i tinglysningslovens § 49 d, stk. 2, nr. 3, så der henvises til godkendteejendomsmæglere, jf. § 6 i lov om formidling af fast ejendom.
5