Til lovforslag nr.
L 136 B
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 4. juni 2014
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Region Nordjyllands overtagelse af statens trafikkøberansvar for lokaltogstrafik mellem Hobro og Frederikshavn)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. februar 2014 og var til
1. behandling den 27. februar 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 8. maj 2014. Lovforslaget
var til 2. behandling den 3. juni 2014, hvor lovforslaget blev
delt i 2 lovforslag. Herefter blev L 136 B henvist til fornyet
udvalgsbehandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF, EL og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. So-
cialdemokratiets, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folke-
partis og Enhedslistens medlemmer af udvalget betragter
overdragelsen af trafikkøberansvaret for den lokale togtrafik
i Nordjylland som et enkeltstående forsøg og ikke et oplæg
til en generel model for ansvarsfordelingen for togtrafikken i
Danmark. Forsøget skal ses i lyset af, at regionen i forvejen
driver to adskilte privatbaner i området, og at der kan opnås
sammenhæng ved at koble denne trafik med Aalborg nærba-
ne, således at der bliver mulighed for en langt bedre togbe-
tjening for passagererne. Forsøget skal også måles på, om
der kan opnås bedre sammenhæng mellem bus- og nærbane-
trafikken. Partierne forudsætter endvidere, at der i forbindel-
se med den nærmere tilrettelæggelse af forsøget sikres den
bedst mulige koordination og opgavefordeling og det bedst
mulige samarbejde mellem DSB´s togdrift og den lokale
togdrift i regionen.
Et
mindretal
i udvalget (V og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil dog stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil redegøre for sin
indstilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Danske Folkepartis og Liberal Alliances med-
lemmer af udvalget ønsker, at der gennemføres udbud af
togdriften på flere banestrækninger på baggrund af de kon-
krete positive erfaringer fra konkurrenceudsættelsen af tog-
driften i Midt- og Vestjylland med bedre service og øget ef-
fektivitet som resultat. Dette lovforslag lægger op til en
overdragelse af statens trafikkøberansvar for regionaltogs-
driften mellem Skørping og Frederikshavn til Region Nord-
jylland, samtidig med at opgaven som operatør i den regio-
nale togdrift blot overdrages fra DSB til Nordjyske Jernba-
ner, uden at der sker en konkurrenceudsættelse med deraf
følgende potentiel effektivisering. I stedet opstår der behov
for en merbevilling, der ikke ses inddækket i medfør af lov-
forslaget. Det skal endvidere noteres, at regeringen beklage-
ligvis ikke har ønsket at gennemføre en politisk forhandling
som optakt til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX016347