Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337024_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovforslaget betyder også, at kommunernes incitamenter til at lade regio-
nerne overtage ansvar for tværkommunale ruter i en forhandling i trafiksel-
skabets bestyrelse er meget små, da dette i givet fald vil medføre, at kom-
munerne vil skulle finansiere en større andel af de samlede administrations-
udgifter. Dermed er det usandsynligt, at problemet med manglende incita-
menter til udvikling af de tværkommunale ruter løses.
Side 2
Uddybning
Finansiering af busdrift (punkt 5, 6 og 7)
Danske Regioner er helt enig i behovet for at ændre finansieringsmodellen
øst for Storebælt. Der er for det første behov for, at Movias administrati-
onsudgifter fordeles på såvel kommuner som regioner, så incitamenterne til
at spare på de administrative udgifter forbedres. For det andet er der behov
for, at regionerne overtager ansvaret for flere tværkommunale ruter af regi-
onal betydning, så der kan sikres incitamenter til udvikling af disse ruter.
Det er der ikke i den nuværende lovgivning.
Fordeling af alle administrationsudgifter efter kørsel
Den oplagte løsning er at gennemføre en lovgivning øst for Storebælt, som
svarer til resten af landet, hvor praksis er, at administrationsudgifterne for-
deles efter køreplantimer. Dette svarer også til forslaget i evalueringen af
loven.
Danske Regioner er derfor helt uforstående overfor, at lovforslaget lægger
op til
ikke
at fordele finansieringen af trafikselskabets administrationsudgif-
ter ligeligt efter kommuners og regioners træk på trafikselskabets ressourcer
– men i stedet pålægge regionerne at finansiere et fast grundbeløb af admi-
nistrationsudgifterne, og lade størrelsen heraf afhænge af en beslutning i
trafikselskabets bestyrelse.
Transportministeriets beregninger (udleveret til Danske Regioner i forbin-
delse med den økonomiske høring) viser, at den i lovforslaget skitserede
løsning vil kunne betyde, at Region Sjælland fortsat vil skulle finansiere
over 3/4 og Region Hovedstaden ca. �½ af administrationsomkostningerne i
deres respektive områder. Dette afviger markant fra anbefalingerne i evalu-
eringen og vil ikke ændre væsentligt på kommunernes manglende incita-
menter til at spare på administrationsudgifterne.
Danske Regioner anbefaler derfor som nævnt en finansieringsmodel øst for
Storebælt svarende til den, der gælder for resten af landet, dvs. hvor
alle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
administrationsomkostningerne fordeles i relation til indkøb af trafik. Det
vil dels sikre kommunernes incitamenter til at holde trafikselskabets admi-
nistrationsomkostninger nede og dels harmonisere reglerne i hele landet.
Danske Regioner støtter, at regionerne overtager ruter af regional betyd-
ning. Dette gælder primært for en del af ruterne, der går gennem tre eller
flere kommuner. Der er dog, som det nævnes i bemærkningerne til lov-
forslaget, en lang række forhold i praksis, som medfører, at en del af de
tværkommunale ruter – uanset om de går gennem tre eller flere kommuner -
ikke har regional betydning.
Danske Regioner lægger vægt på, at ændringerne er udgiftsneutrale set for
hver region for sig, som det også er tilfældet i lovforslaget. Danske Regio-
ner lægger desuden vægt på, at det er regionens
totale
økonomi, dvs. inklu-
sive driftslån, rejsekortlån mv., der tages udgangspunkt i.
Hvordan finansieringen af regionale og kommunale ruter skal fordeles, bør
- ligesom i resten af landet - ske ved en forhandling mellem kommunerne
og regionen.
Lovforslaget indebærer, at trafikselskabet skal fastsætte regionens bidrag
til administrationsudgifter
Lovforslaget fastslår, at ”trafikselskabets udgift til administration og drift
dækkes delvist af de to regioner på baggrund af et grundbeløb, der er fastsat
af trafikselskabet”. Det fastslås desuden i bemærkningerne, at dette kun kan
fraviges, hvis alle parter er enige herom. Danske Regioner skal præcisere,
at trafikselskabets bestyrelse ikke kan forpligte regionerne til bestemte ud-
gifter. Disse bestemmelser er derfor efter Danske Regioners opfattelse ikke
i overensstemmelse med Regionsrådets ret til og ansvar for, at fastlægge sit
eget budget.
Danske Regioner skal desuden understrege, at princippet i lov om trafiksel-
skaber er, at det er kommunen /regionen, der via sin trafikbestilling afgør,
hvilke ruter kommunen /regionen bestiller og betaler til. Ved omfordeling
af ansvaret for ruter som konsekvens af ændret lovgivning, kan der ske en
forhandling af fordelingen af bestillinger mellem kommuner og regioner –
men generelt er beslutningen om bestilling af ruter et kommunalt/regionalt
ansvar.
Hvis baggrunden for ændringen i lovforslaget i forhold til evalueringen er,
at man ønsker at mindske fordelingseffekterne mellem kommunerne, står
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Regioner uforstående heroverfor. Det er irrelevant i forhold til at
sikre, at regionen varetager ruter af regional interesse og at loven giver vel-
fungerende rammevilkår for effektiv kollektiv busdrift tilpasset kundernes
behov og for løbende udvikling af rutenettet. Fordelingseffekter mellem
kommuner/regioner er helt almindelige i forbindelse med lovændringer.
Loven bør som udgangspunkt formuleres, så der opnås ensartethed i forhold
til resten af landet i forhold til, at regionen betaler ruter af regional betyd-
ning og administrationsudgifterne fordeles efter ressourcetræk. Der kan
derefter i bemærkningerne til loven gøres opmærksom på, at det – såfremt
det ikke lykkes for kommuner og regioner at forhandle sig frem til en forde-
ling af kommunalt og regionalt ansvar for busruter, som svarer til regioner-
nes nuværende finansiering af administration og busdrift – kan aftales mel-
lem kommunerne og regionen, at kommunerne og regionen finansierer en
større del af de administrative udgifter, end en fordeling baseret på køre-
plantimer vil tilsige. Dette forudsætter dog, at det samtidig af bemærknin-
gerne til loven fremgår, at det skal tilstræbes, at sådanne grundbeløb til fi-
nansiering af administration minimeres, og at de bør aftrappes over tid.
Lovforslaget løser ikke problemet med fastlåsning af tværkommunale ruter
Forslaget betyder, at kommunerne øst for Storebælt kun vil have få incita-
menter til at lade regionerne overtage ansvaret for tværkommunale ruter, da
det vil medføre, at kommunerne skal finansiere en større andel af de samle-
de administrationsudgifter. Det vil markant mindske muligheden for i tra-
fikselskabets bestyrelse at blive enige om en fordeling af ruter, der reelt af-
spejler, hvilke ruter, der har en regional betydning, og i stedet kunne skabe
uhensigtsmæssige interessekonflikter i Movias bestyrelse. Disse interesse-
konflikter vil desuden kunne gentages år efter år, da regionernes andel af
finansieringen af administrationsomkostninger vil kunne komme til for-
handling år efter år.
Danske Regioner tager derfor afstand fra den skitserede løsning, og vil i
den forbindelse opfordre Transportministeren til at forklare, hvad baggrun-
den for den markante afvigelse fra anbefalingerne i evalueringen i loven er.
Igen vil en løsning være at sikre, at der opnås ensartethed i forhold til resten
af landet, så administrationsudgifter som udgangspunkt fordeles efter køre-
plantimer, og at der – som ovenfor beskrevet – i bemærkningerne til lov-
forslaget gøres opmærksom på, at kommuner og regioner kan aftale en an-
den ordning.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Styrket integration af trafikselskabernes aktiviteter øst for Storebælt
(Punkt 15 og 16)
Danske Regioner støtter forslaget om en styrket integration af trafikselska-
bernes aktiviteter øst for Storebælt, der har fokus på at skabe sammenhæng
på tværs af de kollektive transportformer. I lovforslaget anføres, at
”selska-
berne også kan samarbejde om, at udføre opgaver i relation til takster, ind-
tægtsdeling, koordinering af køreplanlægning, analyse og benchmarking”.
Dette er en svagere formulering i forhold til evalueringen, der anbefalede,
at selskaberne
skal
samarbejde om indtægtsdeling og koordinering af køre-
planlægning. Danske Regioner ser gerne, at dette bliver en pligt.
Danske Regioner anbefaler desuden, at der sikres en forankring af samar-
bejdet med en politisk bestyrelse for at sikre tilstrækkelig politisk opmærk-
somhed og legitimitet af beslutningerne.
Der henvises desuden til Region Hovedstadens og Region Sjællands egne
høringssvar.
Region Nordjyllands overtagelse af togtrafik (punkt 12)
Danske Regioner støtter, at regionerne efter aftale med transportministeren
kan overtage en del af den statslige togtrafik. Der er en række steder i lan-
det, hvor den sammenhængende togtrafik kan styrkes ved at lade regionerne
overtage den del af den statslige kørsel, som hænger naturligt sammen med
regionernes lokalbanetrafik. Den anførte bestemmelse bør derfor udvides til
at omfatte hele landet, dog således at muligheden kun kan benyttes efter af-
tale mellem regionen og transportministeren.
Hvis det ikke ønskes at udvide ordningen til hele landet, bør formuleringen
i loven ændres til at dække hele den potentielle strækning Hobro – Frede-
rikshavn.
Styrket samarbejde mellem statslig, kommunal og regional kollektiv trafik
(nyt punkt)
For at sikre at den kollektive trafik hænger bedre sammen, foreslår Danske
Regioner, at det indarbejdes i loven, at loven forpligter til samarbejde i hele
landet mellem trafikselskaberne og de statsligt finansierede togoperatører
omkring køreplanlægning m.v. – og at statsligt finansierede togoperatører
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
får pligt til at udmelde køreplansændringer til trafikselskaberne mindst 3
mdr. før ikrafttræden.
Side 6
Bedre planlægning af offentlig servicetrafik (punkt 17)
Der er behov for stabilitet i busdriften. Danske Regioner kan derfor tilslutte
sig, at trafikselskabernes trafikplan også skal indeholde et strategisk grund-
lag, der som minimum fastlægger de overordnede principper for rutenettet
samt et flerårigt budgetoverslag. Det bør dog klart fremgå, at det strategiske
grundlag i trafikselskaberne og de overordnede principper for rutenettet
skal være i overensstemmelse med kommunernes og regionernes beslutnin-
ger. Det er derfor afgørende for Danske Regioners tilslutning til forslaget,
at trafikplanen godkendes af de enkelte kommuner og regioner, og ikke blot
– som det fremgår af standardvedtægten – besluttes af trafikskabets besty-
relse med inddragelse af kommuner og regioner.
Danske Regioner finder det i den forbindelse positivt, at det er fremhævet i
bemærkningerne til lovforslaget, at der med flerårige budgetter er tale om
en hensigtserklæring fra kommuner og regioner om at sikre stabilitet i bus-
udbuddet fra år til år, og at de flerårige budgetter ikke kan forpligte de en-
kelte regioner og kommuner.
Regioners og trafikselskabernes mulighed for varetagelse af ejerskab el-
ler drift af faste anlæg (punkt 8 og 9, del 2)
Danske Regioner støtter forslaget om
regionernes mulighed for at finansie-
re faste anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik.
Danske Regioner
støtter også forslaget om
trafikselskabernes varetagelse af ejerskab eller
drift af faste anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik.
Danske Regioner tolker formuleringerne i lovforslaget og bemærkningerne
hertil, som at vetobestemmelserne i loven om trafikselskaber sikrer, at regi-
onerne ikke kan tvinges til at betale til faste anlæg mod regionens ønske.
Det er en forudsætning for Danske Regioners støtte til forslaget, at det er
tilfældet.
Danske Regioner forudsætter desuden, at kommunen eller staten som
vejmyndighed finansierer de udgifter, trafikselskabet overtager. Hvis Dan-
ske Regioner efterfølgende vurderer, at staten eller kommunerne ikke over-
holder deres forpligtelse til etablering og vedligehold af f.eks. stoppesteder,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
men overlader det til finansiering fra regionerne, vil Danske Regioner for-
beholde sig ret til at rejse krav om DUT-kompensation herfor.
For at sikre en tilstrækkelig kvalitet i standarden af stoppesteder bør det sik-
res, at trafikselskaberne får økonomisk mulighed for at udføre opgaven til-
fredsstillende, og at ansvarsfordelingen mellem trafikselskabet og den en-
kelte kommune bliver fuldstændig klar i forbindelse med aftalen mellem
kommune og trafikselskab herom.
Side 7
Sammenhængende takstsystem (punkt 14)
Danske regioner støtter de foreslåede bestemmelser om, at transportministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om et sammenhængende takstsystem på
tværs af takstområder. Dette forudsætter dog, at det fremgår af transportmi-
nisterens bemyndigelse, at trafikselskabernes bestyrelsers takstkompetence
bevares.
Mulighed for at almindelige passagerer kan køre med skolebussen (punkt
9 første del)
Danske Regioner støtter, at kommuner selv kan bestemme, hvem der må
køre med kommunalt betalte skolebusser – kørslen skal dog være gratis for
alle passagerer. Danske Regioner anbefaler dog, at transportministeren får
bemyndigelse til at sikre, at denne type kørsel, der er åben, skal tilknyttes
Rejseplanen og andre regler, der gælder for den offentlige servicetrafik (rej-
segaranti mv.), så den kollektive trafik af kunderne opfattes som sammen-
hængende.
Tilladelser til rutekørsel (punkt 19)
Danske Regioner støtter, at der indføres en generel bemyndigelsesbestem-
melse, hvorefter transportministeren kan fastsætte regler om, hvilke typer af
rutekørsel, der er undtaget fra kravet om tilladelse. Danske Regioner fore-
slår dog, at der indføres en evaluering af ordningen efter 2 og 5 år for at sik-
re, at den offentlige servicetrafik ikke udsættes for unfair konkurrence.
Ø-kommuner (ikke brofaste) kan melde sig ud af trafikselskaberne (punkt
2, 18, 20, 21 og 22)
Danske Regioner støtter, at ø-kommuner, som ikke er brofaste, kan melde
sig ud af trafikselskabet. For at sikre, at den kollektive trafik af kunderne
opfattes som sammenhængende, skal transportministeren dog have bemyn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337024_0008.png
digelse til at sikre, at kommunens ruter er omfattet af Rejseplanen og andre
regler, der gælder for offentlig servicetrafik (rejsegaranti m.v.) Da det ikke
er alle disse ordninger, der har hjemmel i lov om trafikselskaber, er be-
mærkningen om, at kommunen overtager de forpligtigelser, der følger af
lov om trafikselskaber ikke tilstrækkelig.
Side 8
Venlig hilsen
Bent Hansen
Carl Holst