MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. april 2014
2014-946
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. marts 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 136
–
Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov
om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan ministeren vil få Movia, Metroselska-
bet og DSB til at samarbejde under ét ansigt på områder i relation til takster,
indtægtsdeling, koordinering af køreplanlægning, analyse, benchmarking m.v.,
når disse områder kun er områder, der ”kan” samarbejdes om. I den forbindel-
se ønskes også oplyst, om ministeren ønsker, at disse områder på sigt inddra-
ges i et forpligtende samarbejde.
Svar:
For flere af de nævnte områder er der allerede i den gældende lovgivning en
pligt for selskaberne til at samarbejde, bl.a. på landsdækkende plan, hvorfor
samarbejde om f.eks. takster og køreplanskoordinering allerede er sikret.
Samarbejdet omkring flere af disse ”kan”-opgaver
er ikke fundet hensigtsmæs-
sigt at placere i paraplyorganisationen
som en ”skal”-opgave,
da selskaberne er
bedst til at vurdere, om samarbejde om f.eks. køreplanskoordinering eller tak-
ster varetages bedst i et særskilt landsdækkende samarbejde, i en anden type
fora eller samlet i regi af paraplyorganisationen.
Valget af netop de opgaver, som selskaberne er forpligtiget til at varetage i pa-
raplyorganisationen, er baseret på, at det er aktiviteter, som er direkte rettet
mod kunden.
Jeg vil ikke afvise, at
”kan”-opgaverne
på sigt inddrages i samarbejdet, men jeg
synes først og fremmest at samarbejdet skal have lov til at starte op og også
fungere noget tid, før det overvejes, om der skal placeres flere
”skal”-opgaver
i
samarbejdet.