Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337038_0001.png
24. januar 2014/OS
1-10-70-101-1-13
Transportministeriet
[email protected]
[email protected]
NT’s endelige høringssvar vedr.
ændring af lov om trafikselskaber
Transportministeriet har i brev af 13. december 2013 anmodet om NT’s bemærkninger til ud-
kast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber med svarfrist den 7. januar 2014.
NT fremsendte den 7. januar 2014 et administrativt høringssvar til ministeriet, idet høringspe-
riodens placering hen over julen, gjorde høringsfristen meget kort navnlig i betragtning af, at
NT var nødsaget til at inddrage den afgående bestyrelse i høringsbesvarelsen.
Der er nu gennemført en skriftlig høring i NT’s bestyrelse, og nedenstående er således NT’s
endelige høringssvar.
I forhold til det administrative høringssvar er det tilføjet et ny afsnit vedr. § 6 b, nyt stk. 3 om
regler om et sammenhængende takstsystem nederst side 3.
Herudover er teksten uændret.
NT’s bemærkninger er som følger:
§ 1 nyt stk. 3 vedr. ø-kommuners medlem af trafikselskab
NT støtter forslaget om, at ø-kommuner uden bro eller anden landfast forbindelse får mulig-
hed for at melde sig ud af et trafikselskab, herunder at det forudsættes, at de opgaver, der
efter lov om trafikselskaber påhviler trafikselskaberne, varetages af ø-kommunen.
Det er helt centralt for den kollektive trafikforsyning generelt, at øvrige kommuner på sigt ikke
tilbydes samme mulighed.
§ 2 stk. 4 vedr. vedtægtsændringer
NT hilser det meget velkommen, at processen for de statslige myndigheders godkendelse af
vedtægtsændringer smidiggøres, så selskabets vedtægter efter godkendelse af repræsentant-
skabet og de berørte regionsråd, sendes til transportministeren og økonomi- og indenrigsmi-
nisteren, der har en frist på 12 ugers for indsigelser, og at trafikselskaberne kan forudsætte, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337038_0002.png
vedtægtsændringer er godkendt, hvis der ikke er indkommet indsigelser senest 12 uger efter
modtagelse i ministerierne.
Fristen kan forlænges ved en begrundet udtalelse fra transportministeren eller økonomi- og
indenrigsministeren til trafikselskabet.
Ny § 3a vedr. regionernes mulighed for at finansiere faste anlæg, der relaterer sig til offent-
lig servicetrafik
NT støtter forslaget om, at regionerne får mulighed for at finansiere faste anlæg, der relaterer
sig til offentlig service trafik, f.eks. projekter, der forbedrer fremkommelighed for regionalt
finansierede busruter. Derved kan regionernes mulighed for at varetage sine opgaver så øko-
nomisk ansvarligt som muligt blive forbedret, hvis de kan investere i tiltag, der gavner ruter-
nes driftsøkonomi.
§ 5 nyt stk. 2 vedr. åben skolebuskørsel for alle passagerer
NT støtter forslaget om, at kommunerne lader andre end skolebørn køre med skolebussen,
når kommunen alligevel betaler for kørslen. Som udgangspunkt er NT enig i, at den konkur-
rence, der evt. kunne opstå til trafikselskabets rutekørsel, ikke vil være af betydning, da kom-
munale skolebusruter ofte oprettes i områder, hvor kommunen ikke i forvejen via trafiksel-
skabet har indsat offentlig servicetrafik, der passer med tidspunkterne for befordring af skole-
børn. Det er centralt, at det fastholdes, at ruten skal forløbe indenfor en kommune og plan-
lægges ud fra skoleformål, og at der ikke må opkræves betaling fra passageren for brug af ru-
ten.
Endvidere er det centralt, at der fortsat skal opnås tilladelse til skolekørsel, så Trafikstyrelsen
har mulighed for at foretage en prøvelse af, hvorvidt behovet for kørslen er dækket eller vil
kunne dækkes af eksisterende offentlig servicetrafik. I den forbindelse bør der også skulle op-
nås tilladelse til at medtage andre passagerer end skolebørn på en eksisterende rute, som har
ovennævnte tilladelse i forvejen.
§ 5, nyt stk. 3 vedr. trafikselskabernes ejerskab, medfinansiering eller drift af faste anlæg,
der relaterer sig til offentlig servicetrafik
NT støtter forslaget om, at trafikselskaberne efter aftale med regionen eller vejmyndigheder-
ne, kan varetage ejerskab eller opsætning, drift mv. af faste anlæg, der relaterer sig til offent-
lig servicetrafik. Derved skabes der i højere grad mulighed for, at trafikselskabet kan få indfly-
delse på stoppesteder mv., der af passagerne anses som en naturlig service i forbindelse med
busdriften. Endvidere får trafikselskaberne mulighed for skabe et ensartet udtryk ved især
stoppestedsstanderne, der har en nær tilknytning til busdriften fra passagerernes synspunkt, i
hele trafikselskabets område, og at kommunerne bestræber sig på ikke at udarbejde forskelli-
ge retningslinjer for standere i hver enkelt kommune.
NT støtter endvidere, at trafikselskabernes bestyrelse kan beslutte, at selskaberne kan medfi-
nansierer faste anlæg, der relaterer sig til offentlig servicetrafik. Dette er en fordel for det
samlede busnet, f.eks. ved forbedring af busterminaler, der fungerer som knudepunkt for en
del busruter, udskiftning af en række læskure på en strækning, der benyttes af et større antal
busser mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337038_0003.png
Hvis NT skal kunne tilbyde denne ydelse på vilkår, der er økonomisk attraktive for kommuner-
ne og regionen, vil det kræve, at NT får mulighed for at tilbyde ydelsen på samme momsmæs-
sige vilkår, som gælder for vejbestyrelsernes egne indkøb.
§ 5, nyt stk. 5 vedr. samarbejde mellem trafikselskaberne i hele landet om handicapkørsel
NT hilser det meget velkommen, at trafikselskaberne får mulighed for at samarbejde om indi-
viduel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, der berører mere end to trafikselska-
bers områder. Desuden at trafikselskaberne kan samarbejde om opgaver, som trafikselskabet
varetager vedrørende indkøb af trafik, der berører to eller flere trafikselskabers områder, som
kommunen eller regionen skal varetage efter anden lovgivning.
I den forbindelse vil NT endvidere foreslå, at ændringen får konsekvens i lovens § 19, stk. 2
omhandlende almindelig rutekørsel, således at pkt. 1 udvides til udover individuel handicap-
kørsel også at omfatte den kørsel, som trafikselskabet varetager for kommunen eller regionen
i medfør af § 5. Hermed vil det, som det i mange år har været tilfældet med handicapkørslen,
være fastslået, at al den kørsel, som NT varetager for kommuner og region, kan betegnes som
almindelig rutekørsel, og dermed kan kørslen udføres af NT under de tilladelser, som trafiksel-
skaberne generelt har til offentlig servicetrafik.
§ 5, nyt stk. 10 vedr. Region Nordjyllands mulighed for at overtage statens trafikkøberan-
svar vedr. regional togbetjening i Nordjylland
NT hilser det meget velkommen, at der med forslaget bliver mulighed for, at transportministe-
ren kan indgå en aftale med Region Nordjylland om overdragelse af bestilleransvaret for regi-
onal togtrafik i Nordjylland. Endvidere, at Region Nordjylland kan overdrage trafikkøberansva-
ret til Nordjyllands Trafikselskab, så trafikselskabet vil skulle varetage de samme opgaver vedr.
regional togbetjening, som trafikselskabet varetager i forhold til lokalbanerne i Nordjylland.
NT finder dog, at ændringen bør gøres mere generel og ikke alene omfatte en konkret stræk-
ning. Der bør overordnet set være mulighed for, at lignende aftaler kan indgås andre steder i
landet, og konkret i Nordjylland bør der være mulighed for, at strækningen kan udvides f.eks.
til Hobro.
Endvidere finder NT det centralt at præcisere, at regionerne og kommunerne har et trafikbe-
stilleransvar, og at trafikselskaberne har et trafikkøberansvar, hvilket er den gængse ansvars-
fordeling i relation til trafikselskabernes virke.
§ 6 b, nyt stk. 3 vedr. regler om et sammenhængende takstsystem
Der foreslås indsat en ny bestemmelse om, at transportministeren kan fastsætte nærmere
regler om et sammenhængende takstsystem på tværs af takstområderne. Forslaget er ikke
kommenteret i bemærkningerne, og NT kan derfor ikke vurdere forslaget, men skal bemærke,
at det er centralt for NT, at udmøntningen sker under iagttagelse af den takstkompetence,
som ligger i NT’s bestyrelse.
§ 9 vedr. bedre planlægning af offentlig servicetrafik (trafikplaner)
NT støtter forslaget om, at trafikplanen også skal indeholde et strategisk grundlag, der som
minimum fastlægger de overordnede principper for rutenettet samt et flerårigt budgetover-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337038_0004.png
slag. Herunder er det centralt, at det strategiske grundlag ses som en form for aftale mellem
kommuner og regioner i trafikselskabet, hvor de overfor hinanden har lagt sig fast på dette
grundlæggende rutenet, som kommuner og regioner efterfølgende vil kunne arbejde ud fra i
forbindelse med planlægningen af øvrige ruter.
Endvidere bifalder NT, at det med forslaget lægges op til, at de overordnede principper for
rutenettet fastlægges ud fra en længere planlægningshorisont, end det er tilfældet med plan-
lægningen af bustrafikken i dag, og at der i samspil med disse overordnede principper for ru-
tenettet udarbejdes et flerårigt budgetoverslag. På den måde er det muligt for de enkelte
kommuner og regioner at tilrettelægge egen trafik og midlerne hertil bedre.
Kommunernes og regionernes 1-årige budgetplanlægning er naturligvis fortsat det bærende
element i økonomien, og det strategiske grundlag er ikke til hinder for, at en kommune eller
regions økonomi nødvendiggør, at der med kort frist ændres eller nedlægges en busrute, der
indgår i det strategiske grundlag.
§ 20 nyt stk. 3 vedr. tilladelse til rutekørsel
NT har forståelse for forslaget om, at der fastsættes en generel bemyndigelsesbestemmelse,
hvor transportministeren kan fastsætte regler om, hvilke typer af rutekørsel, der er undtaget
fra kravet om tilladelse. NT er enig i, at det inden for en række kategorier af rutekørsel som
kørsel med handicappede og ældre samt kørsel til kirke, læge, speciallæge, tandlæge mv. ikke
virker formålstjenligt at opretholde tilladelseskravet i forhold til lov om trafikselskaber.
Det er centralt for NT, at der ved fastsættelsen af reglerne tages hensyn til, hvorvidt rutekørs-
len muligvis vil blive udført i konkurrence med de regionale trafikselskaber, og om en behovs-
vurdering derfor fortsat vurderes nødvendig.
Visse kategorier af rutekørsel, såsom almindelig rutekørsel i form af almindelig busdrift med
en fast køreplan, bør fortsat være omfattet af kravet om tilladelse til rutekørsel, da sådan ru-
tekørsel vil blive udført i konkurrence med de regionale trafikselskaber. I den forbindelse bør
der også skulle opnås tilladelse til at medtages andre passagerer end skolebørn på en eksiste-
rende rute, som har ovennævnte tilladelse i forvejen jf. bemærkningerne til § 5.