Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
7. januar 2014
Kommentarer til høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafiksel-
skaber
Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) har en lang række kommentarer i forbindelse med høringen
af udkastet til lovforslaget. Kommentarerne henholder sig primært til forslagene der omhand-
ler ændringerne for trafikselskaberne på Sjælland, men flere kommentarer dækker for hele
landet.
Generelt
Det er glædeligt, at den foretagne evaluering af loven nu medfører et forslag om en justering
af loven, så der nu tages hånd om en del af de problemer som den nuværende lov har med-
ført, ikke mindst på busområdet i hovedstadsområdet.
Det er dog tvivlsomt, om et udvidet samarbejde med en paraplyorganisation alene vil give de
forbedringer, som er formålet med forslaget til lovændringerne.
Der vil stadig være en lang række aktører med endog meget forskellige organiseringer, og
hvor den politiske styring og finansiering er af meget varierende art.
Det bør derfor i loven
præciseres at ”Samarbejdet” udadtil fremstår som
ét
”Trafikselskab”.
Samarbejdet omkring takster og koordinering af køreplaner bør ikke være et ”kan”, men
bør
indgå som en reel del af samarbejdet.
Der er endvidere nødt til at være bindende planer der indeholder målbare elementer, som ru-
tenettæthed, frekvenser for transportformerne og korrespondance i knudepunkter.
Reglerne om konkretisering af samarbejdet bør fastsættes overordnet i selve loven.
Samarbejdet bør ikke føre til at nugældende regler i et selskab gøres dårligere end i dag fordi
der er regler på samme område, der er dårligere i de andre selskaber. F.eks. bør den nuvæ-
rende gratis mulighed for medtagning af cykler på S-banen og hos Lokalbanen ikke ændres til
en betalingsordning fordi de andre selskaber ikke ønsker at gøre muligheden gratis. På sigt
bør reglerne naturligvis være ens, således at der f. eks. på dette område bliver gratis medtag-
ning af cykler hos alle aktørerne.
Den foreslåede ændring af den nuværende fordeling af indtægter og udgifter på busområdet
med ”millimeter-retfærdighed”,
der hæmmer udvikling og er administrativt belastende, vil
stadig give et stort administrativt arbejde og vil næppe virke meget forenklende i praksis. Den
typiske kunde er således helt ligeglad med, om der undervejs passeres en eller flere kommu-
negrænser, og det burde overvejes at afskaffe denne ordning og lade kommunerne solidarisk
deltage i aktørernes (forventede) underskud efter indbyggertal én gang om året.
1