Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14, Transportudvalget 2013-14
L 136 Bilag 1, L 136 A Bilag 1, L 136 B Bilag 1
Offentligt
1337028_0001.png
Transportministeriet
[email protected]
[email protected]
LBP
TS 139155
07-01-2013
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber.
Forbrugerrådet Tænk har modtaget ovennævnte høring og har følgende at
bemærke.
Generelt
Forbrugerrådet Tænk finder, at den kollektive trafik bør være et reelt alternativ til
den individuelle trafik, hvorfor det er nødvendigt at sikre et sammenhængende
kollektivt trafiksystem, som sætter brugeren i fokus på hele rejsen fra dør til dør.
Vi skal pege på behovet for udarbejdelse af nationale, uvildige undersøgelser af
kundernes oplevelse af det leverede serviceniveau på den samlede rejse i den
kollektive trafik. Det vil kunne bidrage til at skabe øget viden om tiltag der kan
forbedre kundernes oplevelse af den kollektive trafik. Som bekendt arbejder
Forbrugerrådet Tænk i øjeblikket, finansieret af Transportministeriet, på at
konkretisere, hvorledes dette vil kunne organiseres. Vi skal foreslå, at sådanne
undersøgelser skrives ind i lovudkastet.
Bedre planlægning af den offentlige servicetrafik.
Forbrugerrådet Tænk finder det positivt, at lovforslaget lægger op til en styrkelse af
den strategiske planlægning på området. Det er vigtigt, at en langsigtet, strategisk
planlægning sikrer en bedre koordinering af både den kollektive og den
individuelle transport, så det samlede transportsystem bliver en god oplevelse for
brugeren.
Brugerinddragelse og reel indflydelse kan sikre en større forståelse og et ejerskab
til de prioriteringer, som foretages i den kollektive trafik. Derfor vil det være
relevant at sikre dette i forbindelse med arbejdet med strategisk langsigtet
planlægning.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337028_0002.png
Vi finder desuden, at man med fordel kan skærpe formuleringen i udkastet, således
at der lægges vægt på, at den strategiske planlægning skal tage udgangspunkt i den
sammenhængende rejse med både bus, tog og metro.
Samarbejde mellem selskaberne
Et øget samarbejde mellem selskaberne på Sjælland vil på sigt kunne forbedre
brugernes oplevelse af den kollektive trafik. Det er imidlertid afgørende, hvordan
samarbejdet organiseres, og hvordan tiltag prioriteres. Vi vil opfordre til, at
organiseringen præcises i udkastet. Et styrket samarbejde skal sikre, at brugerne
oplever større sammenhæng i den samlede rejse, samt at den kollektive trafik bliver
let tilgængelig for nye brugere og attraktiv for den faste brugere.
I § 7, stk. 3, lægges op til at selskaberne kan samarbejde om opgaver i relation til
takster, indtægtsdeling, koordinering af køreplaner, analyser og benchmarking mv.
Forbrugerrådet TÆNK vil opfordre til at teksten skærpes, således at selskaberne
forpligtes til at samarbejde på disse områder. For eksempel er et velfungerende
samarbejde om koordinering af køreplaner altafgørende for om den kollektive
trafik opleves som et sammenhængende system.
Målrettet indsats mod håndtering af uforudsete hændelser:
Alle transportformer bør styrke og koordinere indsatsen for at begrænse effekter af
hændelser. Der bør være et højt beredskab i pendlertidsrummene, således at der kan
sættes hurtigt og effektivt inde i tilfælde af uheld mv.
Forbrugerrådet TÆNK vil opfordre til, at man lader sig inspirerer af Transport of
London i forhold til koordineringen og håndteringen af hændelser. Overvågningen
og styringen af alle transportmidler er samlet et sted, hvilket gør det muligt at
handle hurtigt og effektivt i forhold at få relevant information ud til brugerne, få
omdirigeret trafikken og ryddet hurtigt op.
I første omgang kan dette arbejde styrkes som et element i det øgede samarbejde
mellem selskaberne på Sjælland og derved indskrives under § 7, stk.3.
Med venlig hilsen
Vagn Jelsøe
Vicedirektør
Lise Bjørg Pedersen
Seniorrådgiver
2/2