Tak for det, formand.
I dag har vi en række 4.
Maj Kollegier landet over, som er oprettet af Frihedsfonden efter afslutningen på anden verdenskrig.
Formålet med 4.
Maj Kollegierne var, at de skulle minde fremtidens generationer om frihedskampen.
Samtidig skulle kollegierne pege fremad som hjælp til en fremtidig generations udviklingsmuligheder.
Her snart 70 år efter krigens afslutning lever 4.
Maj Kollegierne fortsat op til deres formål som beskrevet dengang.
Med dette lovforslag lægger vi op til at forlænge denne særordning, som gælder for 4.
Maj Kollegierne, og som udløber næste år.
Sagen er den, at kommunalbestyrelserne i dag kan omdanne kollegier som 4.
Maj Kollegierne, der er opført
uden
offentlig støtte, til almene ungdomsboliger, hvis de ønsker det.
Bliver kollegierne omdannet til almene ungdomsboliger, skal man samtidig opfylde en række krav, der følger med som følge af almenboligloven.
Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde godkende, at enkelte af reglerne ikke findes anvendelige.
Denne særordning er målrettet 4.
Maj Kollegierne, som dermed fortsat kan bestemme bestyrelsessammensætning og anvisning af ledige boliger.
Af de ni 4.
Maj Kollegier er der indtil nu fire, der har ladet sig omdanne efter særordningen, og det er denne særordning, som lovforslaget lægger op til forlænges med 10 år.
Vi mener, at 4.
Maj Kollegierne spiller en vigtig rolle i vores fælles historie og fortælling om frihedskæmperne.
Vi mener derfor, at særordningen for vores 4.
Maj Kollegier skal forlænges, så kollegierne kan bibeholdes som et særligt mindesmærke for Danmarks modstandskamp under anden verdenskrig.
Lovforslaget indeholder desuden, at vi giver en statsgaranti ved skift af lånetype til finansiering af alment byggeri.
Det er i dag ministeren for by, bolig og landdistrikter, der fastsætter lånetypen for alment byggeri.
Beslutter man at gøre brug af en anden og mere fordelagtig lånetype i løbet af byggeperioden, vil processen med lånedokumenterne skulle startes forfra.
Det er en langstrakt proces, der kan tage 2-3 måneder.
For at øge fleksibiliteten og hastigheden lægger lovforslaget op til, at staten garanterer for lånene frem til det tidspunkt, hvor der sker en tinglysning af pantebrevet, der vil sikre det nye lån.
Med denne statsgaranti vil lånet umiddelbart kunne udbetales, og de nødvendige lånedokumenter vil kunne håndteres efterfølgende.
Med disse bemærkninger kan jeg derfor meddele, at Socialdemokraterne støtter lovforslaget.