Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 133
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. marts 2014
Besvarelse af spørgsmål 6 ad L 133 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 3. marts 2014 efter ønske fra Frank Aaen (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvordan dette lovforslag begrænser bankernes mu-lighed for at geare deres kapital?Svar:
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med forordning (EU) nr. 575/2013(CRR), som vil betyde, at pengeinstitutternes muligheder for at gearekapitalgrundlaget reduceres.Kravene til kvaliteten af kapitalen vil således blive skærpet, idet en størredel af kapitalgrundlaget vil skulle udgøres af egentlig kernekapital. I dengældende lovgivning skal pengeinstitutter som minimum have kernekapi-tal svarende til 4 pct. af den samlede risikoeksponering (risikovægtedeudlån m.v.), hvoraf op til halvdelen kan udgøres af hybrid lånekapital,mens den resterende del skal udgøres af egentlig kernekapital (aktiekapi-tal, garantkapital og overført overskud). Fremover skal institutterne op-fylde krav om kernekapital på 6 pct., hvoraf mindst 4,5 procentpoint skalvære egentlig kernekapital.Med lovforslaget vil der tillige komme krav om, at pengeinstitutterneholder yderligere kapital til at opfylde bufferkravene, som gradvist indfa-ses frem til 2019.Dermed vil pengeinstitutterne med de nye regler skulle holde mere kapi-tal i forhold til udlån/eksponeringer i forhold til de gældende regler, dvs.reducere gearingen.CRR indeholder endvidere en forpligtelse for institutterne til at foretageindberetninger til Finanstilsynet om bl.a. gearingsgraden og dens kompo-nenter. Finanstilsynet skal videresende disse oplysninger til Den Europæ-iske Banktilsynsmyndighed (EBA).EBA er i medfør af CRR forpligtet til senest den 31. oktober 2016 at ud-arbejde en rapport til Kommissionen vedrørende regulering af gearing iCRD IV og CRR. Kommissionen skal herefter senest den 31. december2016 fremlægge en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet om virknin-gen og effektiviteten af gearingsgraden. Om nødvendigt skal Kommissio-nens rapport ledsages af et lovgivningsforslag.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 78
2/2
Lovforslaget medfører desuden, at penge- og realkreditinstitutter i forholdtil vurderingen af, om de har et tilstrækkeligt kapitalgrundlag (søjle 2-processen) skal forholde sig til risiko for overdreven gearing, herunder udfra gearingsgraden opgjort ved artikel 429 i CRR. Institutter skal bl.a.tage højde for risikoen for en potentiel fremtidig forøgelse af gearingsri-sikoen og skal kunne modstå stressscenarier for gearingsrisiko. Det følgervidere af artikel 87 i CRD IV, at institutter skal råde over politikker ogprocesser til identifikation, styring og overvågning af overdreven gearing.Artikel 87 vil blive implementeret i bekendtgørelsen om kapitaldækningsamt bekendtgørelse om ledelse og styring for pengeinstitutter.Finanstilsynet skal ifølge CRD IV som en del af sit tilsyn kontrollere ogvurdere et instituts eksponering over for overdreven gearing, herunder udfra gearingsgraden. Finanstilsynet kan i medfør af forslaget til § 124, stk.3, i lov om finansiel virksomhed individuelt fastsætte et højere krav tilkapitalgrundlaget (solvenskrav). I fastsættelsen af solvenskravet skal bl.a.indgå risiko for overdreven gearing.Det skal også bemærkes, at det følger af den politiske aftale af 10. okto-ber 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre ogSocialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance ogDet Konservative Folkeparti om regulering af systemisk vigtige finansiel-le institutter (SIFI) samt krav til alle banker og realkreditinstitutter ommere og bedre kapital og højere likviditet (Bankpakke 6), at der skal ned-sættes en ekspertgruppe, der skal vurdere behovet for at indføre et mål forgearing. Ekspertgruppen forventes at påbegynde sit arbejde i første halvår2014.