Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 133 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.L 133
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 11. marts 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andrelove(Gennemførelse af kreditinstitut- og kapitalkravsdirektiv (CRD IV) og ændringer som følge af den tilhørende forordning(CRR) samt lovgivning vedrørende SIFIʼer m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 28 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 7. februar 2014 og var til1. behandling den 25. februar 2014. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget. Udvalget beder om, at lovforslaget henvi-ses til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den7. november 2013 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del– bilag 63. Den 7. februar 2014 sendte erhvervs- og vækst-ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Forsikring & Pension,FSR – Danske Revisorer ogRealkreditrådet.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret 2 af de skriftlige henvendelser til udvalget. De 3øvrige henvendelser forventes ministeren at kommentere in-den 2. behandling af lovforslaget.DeputationerEndvidere har FSR – Danske Revisorer mundtligt overfor udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaretmed undtagelse af 3 spørgsmål, som forventes besvaret in-den 2. behandling af lovforslaget.1 af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er op-trykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, RV, SF, LA og Uffe El-bæk (UFG)) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at præ-cisere, at Dansk Folkeparti støtter lovforslaget ud fra denpræmis, at Dansk Folkeparti har indgået en politisk aftale iforligskredsen omhandlende SIFI og implementering afCRD IV-krav. Dansk Folkeparti lægger vægt på, at det er enpolitisk aftale imellem regeringen og en række partier i Fol-ketinget og ikke en glidebane for automatisk implemente-ring af fremtidige EU-lovinitiativer. Dansk Folkeparti anbe-faler lovforslaget til vedtagelse, fordi det er godt og fornuf-tigt, og ikke fordi det indeholder EU-direktivforslag. Samti-dig henviser Dansk Folkeparti til erhvervs- og vækstministe-rens besvarelse af spørgsmål 4, som er optrykt som bilag 2til betænkningen.Etmindretali udvalget (EL) vil ved 2. behandling af lov-forslaget redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget og destillede ændringsforslag.
AX015829
2
Etandet mindretali udvalget (KF) vil ved 2. behandlingaf lovforslaget redegøre for sin stillingtagen til lovforslagetog de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(V, S,DF, RV, SF, LA og Uffe Elbæk (UFG)):Til § 11)I den undernr. 4foreslåede ændring af§ 1, stk. 2, 1.pkt.,indsættes før »»§ 117««: »»§ 64, stk. 4,« til: »§ 64 stk.5,«, og«.[Korrektion]2)I den undernr. 7foreslåede ændring af§ 5, stk. 1, nr.18,ændres »i2. pkt.«til: »i3. pkt.«[Lovteknisk korrektion]3)I den undernr. 75foreslåede ændring af§ 143, stk. 1,nr. 3,indsættes efter »finansielle virksomheder«: »og kon-cerner, der er omfattet af §§ 171-174«, og efter »kapital-grundlagskravet og kapitalgrundlaget for« udgår »investe-ringsforvaltningsselskaber samt«.[Korrektion]4)Nr. 77udgår.[Korrektion]5)Efter nr. 84 indsættes som nyt nummer:»01.§ 148ophæves.«[Korrektion]6)I den undernr. 101foreslåede affattelse af§ 170æn-dres istk. 3, 4. pkt.,»§ 126« til: »§ 126 a«.[Lovteknisk korrektion]7)Efter nr. 116 indsættes som nye numre:»02.I§ 179, nr. 2,ændres »§ 64, stk. 2, nr. 1, 2 og 4,« til:»§ 64, stk. 3, nr. 1, 2 og 4,«.03.I§ 180, nr. 2,ændres »§ 64, stk. 2, nr. 1-2 og 4,« til: »§64, stk. 3, nr. 1, 2 og 4,«.«[Lovteknisk korrektion]8)I den undernr. 126foreslåede§ 308udgår istk. 8»,herunder fastsætte oplysningskrav«.
[Flytning af bemyndigelse til foreslået nyt stk. 10, jf. æn-dringsforslag nr. 10]9)I den undernr. 126foreslåede§ 308ændres istk. 9»jf. stk. 7« til: »jf. stk. 6«.[Korrektion]10)I den undernr. 126foreslåede§ 308indsættes somstk. 10:»Stk. 10.Finanstilsynet kan fastsætte regler for systemiskvigtige finansielle institutters offentliggørelse af det system-isk vigtige finansielle instituts indikatorer, faktorer og sy-stemiskhed.«[Konsekvens af, at hjemmelen til offentliggørelse udgår i §308, stk. 8, og præcisering af hjemmelen]11)Efter nr. 126 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 343 i, stk. 1,ændres »§ 64, stk. 1-3,« til: »§ 64, stk.1-4,«.«[Korrektion]12)I den undernr. 130foreslåede§ 344 cændres stykke-betegnelsen»Stk. 3«til:»Stk. 2«,og stykkebetegnelsen»Stk.4«ændres til:»Stk. 3«.[Korrektion]13)I den undernr. 130foreslåede§ 344 cændres istk. 4»intern metode til at opgøre kapitalgrundlagskravet for mar-kedsrisiko« til: »intern markedsrisikomodel«.[Korrektion]14)Efter nr. 175 indsættes som nyt nummer:»05.I§ 355, stk. 2, nr. 4,ændres »§ 64, stk. 1 og 2« til: »§64, stk. 1-3«.«[Korrektion]15)I de undernr. 181foreslåede ændringer af§ 373, stk.1,indsættes efter »»§ 126 a, stk. 1-3, 5, 7 og 9,«,«: »»§ 145,stk. 1-3, stk. 4, 1. pkt., stk. 5 og stk. 6, 1. pkt.« udgår,«.[Korrektion]Til § 216)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Overalt i loven ændres »Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning nr. 2012/648 af 4. juli 2012« til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4.juli 2012«.«[Lovteknisk korrektion]17)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 84ændres istk. 2»Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.2012/648 af 4. juli 2012« til: »Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 16]
3
18)I den undernr. 14foreslåede ændring af§ 84 a, stk. 6,nr. 19,der bliver nr. 24, udgår »og efter »opgaver« indsæt-tes: », jf. dog stk. 11 og 12««.[Lovteknisk korrektion]19)Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 84 a, stk. 6, nr. 23,der bliver nr. 30, ændres »Euro-pa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2012/648/EU af 4.juli 2012« til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012«.«[Lovteknisk korrektion]20)Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:»03.I§ 84 c, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk. 4«.«[Lovteknisk korrektion]21)I den undernr. 24foreslåede ændring af§ 84 c, stk. 2,3. pkt.,der bliver stk. 3, 3. pkt., indsættes efter »Virksomhe-der under tilsyn skal«: »offentliggøre informationer omfattetaf 1. og 2. pkt.«.[Lovteknisk korrektion]22)Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:»04.I§ 84 c, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres »offentliggørel-se efter stk. 1 og 2« til: »offentliggørelse efter stk. 1-3«.«[Lovteknisk korrektion]Til § 323)Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 33 c, stk. 7, 1. pkt.,der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres»stk. 7 og 9« til: »stk. 6 og 8«, og istk. 10,der bliver stk. 8,ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.«[Konsekvensændring]Til § 424)I den undernr. 2foreslåede ændring af§ 3, stk. 1, nr.34,indsættes før »artikel 25-88«: »som omhandlet i«.[Korrektion]25)I den undernr. 26foreslåede affattelse af§ 156ind-sættes efter »investeringsfonde«: »og depositarer«.[Korrektion]26)I den undernr. 51foreslåede ændring af§ 190, stk. 4,indsættes før »»§ 16, stk. 8 og 9««: »»§ 3, stk. 9« til: »§ 3,stk. 8«,«.[Konsekvensændring]Til § 727)I de undernr. 13foreslåede§ 175, stk. 6, nr. 24-26,ændres »lande inden for Den Europæiske Union eller i lan-de, som Unionen har indgået aftale med« til: »lande uden
for Den Europæiske Union, som Unionen ikke har indgåetaftale med«.[Korrektion]Til § 2228)Istk. 10, 1. pkt.,ændres »nr. 50« til: »nr. 131«.[Korrektion]BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring af § 1, stk. 2, 1. pkt., i lov om fi-nansiel virksomhed er en konsekvensændring som følge af,at der med § 1, nr. 20, i lovforslaget L 133 bl.a. tilføjes etnyt stykke i § 64, således at det gældende § 64, stk. 4, hvor-til der henvises i § 1, stk. 2, 1. pkt., bliver til § 64, stk. 5.Til nr. 2Der er tale om en lovteknisk korrektion, da det med § 1,nr. 7, i lovforslaget rettelig ønskes at foretage en ændring i §5, stk. 1, nr. 18, 3, pkt., i lov om finansiel virksomhed og ik-ke som anført i lovforslaget i bestemmelsens 2. pkt.Til nr. 3Investeringsforvaltningsselskaber var omfattet to steder ide foreslåede ændringer til § 143, stk. 1, nr. 3, i lov om fi-nansiel virksomhed, jf. § 1, nr. 75, i lovforslaget. Dette ret-tes ved at lade »investeringsforvaltningsselskaber samt« ud-gå af de foreslåede ændringer til § 143, stk. 1, nr. 3, i lov omfinansiel virksomhed.Med ændringsforslaget vil Finanstilsynet endvidere kun-ne fastsætte nærmere regler for indberetning af solvensbeho-vet for koncerner, der er omfattet af kravet om opgørelse afindividuelt solvensbehov. Finanstilsynet har denne bemyn-digelse i medfør af den gældende § 143, stk. 1, nr. 3, i lovom finansiel virksomhed, og ved lovforslaget blev bemyndi-gelsen ved en fejl alene videreført i forhold til finansiellevirksomheder. Med forslaget videreføres således den gæl-dende bemyndigelse for Finanstilsynet til at fastsætte reglerfor indberetning af solvensbehovet for koncerner, der er om-fattet af kravet om opgørelse af individuelt solvensbehov.Til nr. 4Med § 1, nr. 77, i lovforslaget er der fejlagtigt indsat et»og« i § 143, stk. 1, nr. 6. Henset til at § 143, stk. 1, nr. 6, ilov om finansiel virksomhed ikke er næstsidste nummer iopregningen i stykket, foretages en lovteknisk korrektion.Til nr. 5Med § 1, nr. 81, i lovforslaget ophæves § 145 i lov omfinansiel virksomhed om store engagementer (benævnesfremadrettet »store eksponeringer«). § 148 i lov om finan-siel virksomhed giver finanstilsynet bemyndigelser til atfastsætte nærmere regler for store engagementer. Forslagetom ophævelse af § 148 i lov om finansiel virksomhed er så-ledes en konsekvens af ophævelsen af § 145 i lov om finan-siel virksomhed. Reguleringen af store eksponeringer, her-under opgørelse m.v., vil fremadrettet være reguleret i CRR.
4
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåedeophævelse af § 145 i lov om finansiel virksomhed, jf. § 1,nr. 81, i lovforslaget.Til nr. 6Kravene til kapitalgrundlaget for investeringsforvalt-ningsselskaber fremgår af § 126 a og ikke § 126. Der er der-for alene tale om en konsekvensrettelse.Til nr. 7De foreslåede ændringer er en konsekvensændring somfølge af, at der med lovforslagets § 1, nr. 24, bl.a. tilføjes enny § 64, stk. 2, hvorved det gældende § 64, stk. 2, hvortilder henvises i bestemmelserne, bliver til § 64, stk. 3.Til nr. 8Det foreslås, at hjemmelen til, at Finanstilsynet kan fast-sætte regler om oplysningskrav, flyttes til et nyt stk. 10 i §308. Der henvises i øvrigt til bemærkninger til ændringsfor-slag nr. 10.Til nr. 9Henvisningen i stk. 9 vedrørende beregningen af system-iskhed skal rettelig være til stk. 6 og ikke til stk. 7. Der erderfor tale om en teknisk korrektion.Til nr. 10I medfør af § 347 c i lov om finansiel virksomhed somaffattet ved § 1, nr. 135, i lovforslaget kan Finanstilsynetstille yderligere oplysningskrav til pengeinstitutter, realkre-ditinstitutter og fondsmæglerselskaber I. Det foreslås at ind-sætte et nyt stk. 10 i forslaget til § 308, der præciserer, at Fi-nanstilsynet kan fastsætte regler for systemisk vigtige finan-sielle institutters offentliggørelse af det systemisk vigtige fi-nansielle instituts indikatorer, faktorer og systemiskhed.Samtidig foreslås det i nr. 7, at Finanstilsynets hjemmel til atfastsætte oplysningskrav i § 308, stk. 8 flyttes til det nye stk.10. Sammen med den foreslåede § 347 c i lov om finansielvirksomhed, jf. § 1, nr. 135, i lovforslaget, gennemfører detforeslåede stk. 10 artikel 104, stk. 1, litra l, i CRD IV. Detforeslåede stk. 10 kan bl.a. benyttes til at efterleve kommen-de retningslinjer fra EBA vedrørende offentliggørelse af G-SIFI indikatorer og systemiskhed.Til nr. 11Den foreslåede ændring af § 343 i, stk. 1, i lov om finan-siel virksomhed er en konsekvensændring som følge af, at §1, nr. 20, i lovforslaget ophæver det gældende § 64, stk. 1,og indsætter et nyt § 64, stk. 1 og 2. Derved skal henvisnin-gen i § 343 i, stk. 1, rettelig være til § 64, stk. 1-4, og ikke til§ 64, stk. 1-3. Der er således tale om en teknisk korrektion.Til nr. 12Ved en fejl er der ikke et stk. 2 i forslaget til § 344 c,hvorfor stk. 3 og 4 foreslås ændret til stk. 2 og 3. Der er ale-ne tale om en teknisk korrektion.
Til nr. 13I § 344 c, stk. 4, der bliver stk. 3, jf. § 1, nr. 12, som af-fattet under § 1, nr. 130, i lovforslaget, anvendes såvel be-tegnelsen modeller som metoder. Med forslaget foreslås detat ensrette betegnelserne i bestemmelsen, idet det bemærkes,at den interne metode til opgørelse af kapitalgrundlagskravetfor markedsrisiko i CRDIV og CRR benævnes »metodenmed interne modeller«. Der tilsigtes ingen materielle æn-dringer med ændringsforslaget til bestemmelsen.Til nr. 14Den foreslåede ændring af § 355, stk. 2, nr. 4, i lov omfinansiel virksomhed er en konsekvensændring, som følge afat § 1, nr. 20, i lovforslaget ophæver den gældende § 64, stk.1, og indsætter et nyt § 64, stk. 1 og 2.Derved skal henvisningen i § 355, stk. 2, rettelig være til§ 64, stk. 1-3, og ikke til § 64, stk. 1 og 2. Der er således taleom en teknisk korrektion.Til nr. 15Der er tale om en konsekvensrettelse af, at § 145 i lov omfinansiel virksomhed foreslås ophævet, jf. § 1, nr. 81, i lov-forslaget.Til nr. 16 og 19Der er tale om en lovteknisk korrektion vedrørende angi-velsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.648/2012 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen).Til nr. 17Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af æn-dringsforslag nr. 16.Til nr. 18Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet ordet opga-ver ikke indgår i den nævnte bestemmelse. Endvidere frem-går, jf. dog stk. 11 og 12 allerede af bestemmelsen.Til nr. 20 og 22Der er tale om en lovteknisk korrektion som følge af lov-forslagets § 2, nr. 23, som indsætter et nyt stk. 2 i § 84 c.Til nr. 21Der er tale om en korrektion som følge af, at ordet offent-liggørelse var udeladt i det oprindelige lovforslag. Ændrin-gen medfører en klarere forståelse af den offentliggørelses-pligt, som påhviler virksomheder under tilsyn. Henvisningtil informationerne omfattet af bestemmelsens 1. og 2. pkt.tydeliggør, at der er tale om den offentliggørelse, som sker ihenhold til 1. og 2. pkt.Lov om værdipapirhandel m.v. § 84 c, stk. 2, 1. pkt., fast-slår således, at i de tilfælde, hvor en sag, som Finanstilsynethar overgivet til politimæssig efterforskning, har medført heleller delvis fældende dom eller vedtaget bøde, eller hvis sag-en er afgjort ved vedtagelse af et administrativt bødeforlæg,skal der ske offentliggørelse af dommen, bødevedtagelseneller et resumé heraf. § 84 c, stk. 2, 1. pkt., fastslår, at så-fremt dommen ikke er endelig, anket eller påklaget, skaldette fremgå af offentliggørelsen.
5
Til nr. 23Der er tale om en konsekvensændring af, at stk. 2 og 4ophæves, og stk. 3 og 5-10 bliver herefter stk. 2-8. Endvide-re konsekvensændres henvisningerne i henhold til en tidlige-re lovændring i 2008, hvor § 33 c, stk. 2, blev indsat.Til nr. 24Der er alene tale om en sproglig korrektion.Til nr. 25Med L 119 (Forslag til lov om ændring af lov om finan-siel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., straffelo-ven, retsplejeloven, lov om forvaltere af alternative investe-ringsfonde m.v. og forskellige andre love), som blev fremsatden 29. januar 2014, foreslås, at Finanstilsynet får mulighedfor at føre tilsyn med depositarer for alternative investe-ringsfonde. Finanstilsynet får dermed en række tilsynsbefø-jelser over for depositarerne.På den baggrund foretages en korrektion af lovforslagets§ 4, nr. 26, hvormed depositarer for alternative investerings-fonde omfattes af Finanstilsynets bestyrelses kompetence ioverensstemmelse med L 119.Til nr. 26Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at § 3,stk. 8, ophæves med lovforslagets § 4, nr. 4. Derved bliver §
3, stk. 9, til § 3, stk. 8, og henvisningen i § 190, stk. 4, skaltilsvarende ændres.Til nr. 27Numrene 24-26 i § 175, stk. 6, i lov om investeringsfor-eninger m.v. skal vedrøre organer i andre lande uden forDen Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået afta-le med på det finansielle område, og ikke lande inden forDen Europæiske Union eller i lande, som Unionen har ind-gået aftale med på det finansielle område. Der er således taleom en korrektion.Til nr. 28Det fremgår af § 22, stk. 10, 1. pkt., i lovforslaget, at Fi-nanstilsynets bestyrelse, jf. § 1, nr. 50, udpeges første gangden 1. juli 2014. Udpegning af Finanstilsynets bestyrelse erreguleret i § 1, nr. 131, vedrørende nyaffattelse af § 345 ilov om finansiel virksomhed. Henvisningen til § 1, nr. 50,skulle således rettelig have været til § 1, nr. 131. Der er taleom en korrektion.
Benny Engelbrecht (S) Poul Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Thomas Jensen (S)Mette Gjerskov (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V)Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 133Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 5/3-14 fra FSR – Danske RevisorerHenvendelse af 6/3-14 fra Forsikring & PensionÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenHenvendelse af 7/3-14 fra Realkreditrådet1. udkast til betænkningHenvendelse af 11/3-14 fra Forsikring & PensionPræsentation fra FSR – Danske Revisorers foretræde for udvalget den11/3-14Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 133Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor lang tid ministeriet har arbejdet med lovforslaget, oghvorfor det ikke er fremsat tidligere, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren finder, at en så kort tid til Folketingets behand-ling af lovforslaget er udtryk for god betjening af Folketingets med-lemmer og god lovbehandlingsskik, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilke områder Baselreglerne og EU-reglerne adskillersig, henholdsvis er sammenfaldende, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke udfordringer og konsekvenser gennemførelsen afkreditinstitut- og kapitalkravsdirektivet får for den danske realkredit-sektor aktuelt og på sigt, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang Danmark har mulighed for at fastsættestrammere regler for den finansielle sektor end de regler, der indgår idirektivet henholdsvis i lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan dette lovforslag begrænser bankernes mulighed forat geare deres kapital, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke regler der gælder for, hvordan bankerne skal vurdere,hvor sikre henholdsvis usikre deres udlån er, og hvordan dette lovfor-slag sikrer, at de store banker ikke bare selv kan vurdere værdien afderes udlån, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-påSpm., om ministeren ikke er enig i, at hvis vurderingerne af udlån ikkeer retvisende/korrekte, vil man nemt kunne komme i samme situationigen, hvor bankerne låner langt mere ud, end der er dækning for iegenkapitalen, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpå
2
3
4
5
6
7
8
7
910111213
Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/3-14 fra FSR – Danske Re-visorer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/3-14 fra Forsikring & Pen-sion, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/3-14 fra Realkreditrådet, tilerhvervs- og vækstministerenSpm. om at kommentere henvendelsen af 11/3-14 fra Forsikring &Pension, til erhvervs- og vækstministerenSpm. om kommentar til præsentationen fra FSR – Danske Revisorersforetræde for udvalget den 11/3-14, til erhvervs- og vækstministeren
8
Bilag 2Et af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpåSpørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra DF.Spørgsmål 4:Vil ministeren redegøre for, hvilke udfordringer og konsekvenser gennemførelsen af kreditinstitut- ogkapitalkravsdirektivet får for den danske realkreditsektor aktuelt og på sigt, og oplyse hvad ministeren ag-ter at gøre i forhold hertil?Svar:Den 7. februar 2014 fremsatte jeg for Folketinget lovforslag L 133, som implementerer EU’s kapital-kravsdirektiv (CRD IV) og ændringer som følge af den tilhørende kapitalkravsforordning (CRR). Imple-menteringen i dansk lovgivning af CRD IV og CRR vil få en række konsekvenser for alle kreditinstitutteri Danmark, herunder realkreditinstitutter.Mange af bestemmelserne i CRD IV og CRR og de deraf følgende lovændringer i L 133 har baggrund ierfaringerne fra den finansielle krise, der pegede på behov for blandt andet styrkede kapitalkrav og styr-kede likviditetskrav. I forhold til kapitalkravene stilles der både øgede krav til kvaliteten og kvantiteten afkapitalen, f.eks. i form af introduktion af de nye kapitalbuffere.I forlængelse af den politiske aftale om regulering af systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI) samtkrav til alle banker og realkreditinstitutter om mere og bedre kapital og højere likviditet af 10. oktober2013 (Bankpakke 6) vil der endvidere blive stillet særlige kapitalkrav til de systemisk vigtige kreditinsti-tutter (SIFIer), nye krav til god selskabsledelse og øget tilsynsindsats hos SIFIerne, herunder realkreditin-stitutter.Grundlæggende er der tale om, at direktivimplementeringen vil medføre en lang række betydelige æn-dringer for kreditinstitutter og herunder altså også realkreditinstitutterne. Særligt vigtige problemstillingerfor realkreditsektoren er likviditets- og fundingkravene.Det skal i den sammenhæng nævnes, at i henhold til CRR skal EU-Kommissionen inden den 30. juni2014 udarbejde en delegeret retsakt om et harmoniseret likviditetskrav, der tidligst kan træde i kraft den1. januar 2015. Dette likviditetskrav (Liquidity Coverage Requirement, LCR) medfører, at kreditinstitut-ter – herunder realkreditinstitutter – skal have en beholdning af likvide aktiver af høj kvalitet, der kandække institutternes likviditetsbehov inden for en 30-dages tidshorisont i tilfælde af en likviditetskrise.Kommissionen skal ved udarbejdelsen af den delegerede retsakt tage en række faktorer i betragtning,herunder internationale likviditetsstandarder, særlige europæiske forhold og en række analyser fra DetEuropæiske Banktilsyn (EBA).EBA har i december 2013 offentliggjort en omfattende teknisk analyse, som viser, at en stor del af dedanske realkreditobligationer er blandt de mest likvide aktiver. Ud fra den tekniske analyse bør likviderealkreditobligationer derfor placeres i den bedste del af likviditetsbufferen (level 1). EBA har imidlertidvalgt at se bort fra denne tekniske analyse og har i stedet anbefalet Kommissionen, at alle realkreditobli-gationer kategoriseres som aktiver i den næstbedste del af likviditetsbufferen (level 2), der ikke i sammeomfang som aktiver i den bedste del kan bruges til at opfylde LCR.Kommissionen er ikke bundet af EBA’s politiske anbefalinger og overvejer stadigvæk det nøjagtigeindhold af den delegerede retsakt, der efter planen sætter LCR i kraft den 1. januar 2015. Regeringen ar-bejder i den forbindelse intensivt på alle niveauer for at sikre, at de mest likvide danske realkreditobligati-oner kan tælles med som likvide aktiver i den bedste eller næstbedste del i LCR (level 1).
9
På nuværende tidspunkt kan det imidlertid ikke endeligt fastslås, om danske realkreditobligationer kantælles med som likvide aktiver i LCR. Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre de-taljeret for, hvilke udfordringer og konsekvenser den danske realkreditsektor står over for aktuelt og pålængere sigt i forhold til overholdelse af LCR.Kommissionen skal endvidere i medfør af CRR senest den 31. december 2016 forelægge Rådet ogEuropa Parlamentet et lovforslag om, hvordan det kan sikres, at institutter anvender stabile finansierings-kilder (NSFR). Et evt. krav forventes indført fra 2018. En eventuel EU-regulering baseret på NSFR for-ventes blandt andet at tage udgangspunkt i kommende internationale standarder. CRR fastslår i den for-bindelse, at fastsættelse af kravene til stabil finansiering skal ske under fuld hensyntagen til de forskelli-gartede finansieringsstrukturer på bankmarkedet i EU, herunder realkreditfinansiering. Regeringen vil ar-bejde for, at også realkreditobligationer med kort løbetid underlagt de kommende regler i L 89 vedr. real-kreditinstitutternes refinansieringsrisiko opnår status som stabil finansiering i en eventuel ny EU-regule-ring.På nuværende tidspunkt kan det imidlertid ikke endeligt fastslås, om realkreditobligationer med kort lø-betid vil blive betragtet som stabil finansiering, såfremt et krav til stabil finansiering i form af NSFR ind-føres i EU i 2018. Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt muligt at redegøre detaljeret for, hvilke ud-fordringer og konsekvenser den danske realkreditsektor står over for aktuelt og på længere sigt i forholdtil overholdelse af NSFR.