Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 131
Offentligt
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
31. marts 2014Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Sasha Maria BaronSagsnr.: 2014-0037-0069Dok.:1083296
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov omændring af direktiv 2008/115/EF om fælles standarder og procedurer imedlemsstaterne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulov-ligt ophold (udsendelsesdirektivet) m.v.) (L 131), som Folketingets Udvalgfor Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsministeren den21. februar 2014.
Karen Hækkerup/Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Ændring af reglerne om afvisning m.v. til gennemførelse af di-
rektiv 2008/115/EF om fælles standarder og procedurer i medlemssta-
terne for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt op-
hold (udsendelsesdirektivet) m.v.) (L 131):
”Vil ministeren give en nærmere uddybning af og præciseringaf den dialog med Kommissionen, som danner baggrund for deforeslåede justeringer af Udlændingeloven, herunder om der ersteder i forslaget, hvor ministeren har valgt at gå længere endKommissionen har peget på, og i givet fald en nærmere be-grundelse herfor?Svar:
Som det fremgår af lovforslaget, sendte Kommissionen efter at have væreti dialog med Justitsministeriet sine endelige bemærkninger til den danskegennemførelse af direktiv 2008/115/EF af 16. december 2008 (udsendel-sesdirektivet).Om denne dialog kan Justitsministeriet oplyse følgende:Den 11. januar 2012 modtog Justitsministeriet en foreløbig konformitets-rapport om implementeringen af udsendelsesdirektivet i dansk ret. I rap-porten var anført 29 punkter, som ikke overensstemmende (notconform)eller delvist overensstemmende (partiallyconform).Efter en gennemgang af de 29 punkter sendte Justitsministeriet den 23. fe-bruar 2012 sine bemærkninger hertil til Kommissionen.Den 23. april 2012 modtog Justitsministeriet den endelige konformitets-rapport fra Kommissionen. Det fremgik af rapportens konklusioner, at degenerelle principper og betingelser såvel som de fleste detaljerede krav idirektivet så ud til at være gennemført i dansk ret i overensstemmelse meddirektivet. Bl.a. med baggrund i de danske bemærkninger til den foreløbi-ge rapport indeholdt den endelige rapport 18 punkter, der var anført somikke overensstemmende (notconform)eller delvist overensstemmende(partiallyconform).Den 22. juni 2012 sendte Justitsministeriet sine bemærkninger til rappor-ten, og den 4. september 2012 kom Kommissionen med sine bemærknin-ger hertil. Kommissionen stillede endvidere en række supplerende2
spørgsmål, som blev drøftet på et uformelt møde med Kommission den 10.december 2012.Justitsministeriet tilkendegav herefter over for Kommissionen den 1. juli2013, at regeringen på 7 punkter fandt behov for at foretage ændringer idansk ret for at gennemføre direktivet fuldt ud.Den 4. juli 2013 accepterede Kommissionen den danske regerings hold-ning bortset fra to punkter.Kommissionen fandt det således fortsat nødvendigt at ændre udlændinge-lovens § 59, stk. 1, nr. 2, vedrørende anvendelse af fængselsstraf på bag-grund af EU-domstolens dom i sag C-329/11, Achughbabian, ligesomKommissionen fandt, at en henvisning til de fælles retningslinjer for sik-kerhedsbestemmelser i forbindelse med fælles udsendelse med fly, der eroptaget som bilag til beslutning 2004/573/EF, udtrykkeligt skulle fremgåaf udlændingeloven.Regeringen kunne tilslutte sig disse to synspunkter fra Kommissionen.Udover afskaffelsen af adgangen til at idømme fængselsstraf for manglen-de medvirken efter § 40, stk. 4, indeholder lovforslaget ikke ændringer, dergår videre end det, som Kommissionen har peget på.Det skal i den forbindelse bemærkes, at overtrædelse af udlændingelovens§ 59, stk. 1, nr. 2, og § 40, stk. 4, jf. § 60, stk. 1, straffes i praksis med bø-de. Forslaget er således udtryk for en kodificering af praksis.
3