Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 131
Offentligt
1365590_0001.png
1365590_0002.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
6. maj 2014Kontoret for Humanitærtophold og udsendelserSagsbeh: Sasha Maria BaronSagsnr.: 2013-949-0252Dok.:1156654
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketin-gets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til justitsmi-nisteren den 30. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarstenLauritzen (V).
Karen Hækkerup/Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 18 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik:

”Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 1, oplyse,hvad de øgede administrationsomkostninger skal bruges til,hvis det ikke er udtryk for, at det fremover bliver sværere atudvise tredjelandsstatsborger?”

Svar:

Som angivet i besvarelsen af spørgsmål nr. 1 vedrørende lovforslaget, erde øgede sagsomkostninger ikke udtryk for, at det fremover vil blive svæ-rere at udvise udenlandske tredjelandsstatsborgere.Lovforslaget medfører tværtimod, som det også fremgår af afsnit 3 i dealmindelige bemærkninger, at der i flere tilfælde end i dag skal ske udvis-ning med indrejseforbud.Herudover medfører lovforslaget, at et indrejseforbud skal kunne gøreskortere, hvis ganske særlige grunde taler herfor, ligesom et indrejseforbudkan ophæves, hvis en udlænding har forladt landet i overensstemmelsemed en meddelt udrejsefrist, og hvor udvisningen og dermed indrejsefor-buddet derfor er meddelt på et forkert grundlag.Ingen af disse ændringer vil gøre det sværere at udvise udlændinge. Der vildog som nævnt skulle træffes flere afgørelser om udvisning med indrejse-forbud, ligesom det forventes, at flere vil søge om forlængelse af udrejse-frist og om at få ophævet et indrejseforbud.Det er på den baggrund, at der er afsat 0,8 mio. kr., heraf 0,6 mio. kr. tillønsum, som merudgifter forbundet med lovforslaget. Der er tale om me-get begrænsede merudgifter, som holdes inden for rammen, og som på in-gen måde er udtryk for, at det bliver sværere at udvise udlændinge.
2