Tak for ordet.
Det lovforslag, vi skal behandle i dag, omhandler ændringer af reglerne for tilbagesendelse af tredjelandsborgere med ulovligt ophold, og lovforslaget er en tilpasning af de danske regler til EU's udsendelsesdirektiv.
Danmark er jo på grund af den retlige undtagelse ikke omfattet af de fælles EU-regler om tilbagesendelse af tredjelandsborgere med ulovligt ophold.
Danmark har dog valgt at tilslutte sig reglerne, det er der god fornuft i, og derfor er vi selvfølgelig også forpligtet til at efterkomme de henstillinger, som Europa-Kommissionen er kommet med i forbindelse med den danske implementering af reglerne.
Med lovforslaget foreslås det, at adgangen til at afvise udlændinge i indtil 3 måneder efter indrejse afskaffes, og at der i stedet for skal foregå udvisning.
Det foreslås også, at varigheden af et indrejseforbud, der er meddelt i forbindelse med administrativ udvisning efter udlændingelovens § 25, når udlændingen er udvist som bl.a.
værende en trussel mod den offentlige sundhed, kan forkortes, hvis der er særlige grunde – f.eks.
familiemæssig og social tilknytning – og hvis indrejseforbud for bestandig er i strid med konventioner, som Danmark har underskrevet.
Desuden foreslås det, at gentagelsesvirkningen af et indrejseforbud udvides til også at omfatte indrejseforbud udstedt af andre Schengenlande, og at varigheden af et indrejseforbud begrænses til 5 år, hvis en tredjelandsstatsborger er udvist som værende en trussel mod den offentlige sundhed.
Reglerne om ophævelse af et indrejseforbud foreslås også ændret, således at et indrejseforbud kan ophæves, hvis en udlænding kan påvise at have forladt landet, f.eks.
Danmark, i overensstemmelse med afgørelsen om tilbagesendelse.
Det foreslås herudover, at udrejsefristen kan forlænges, hvis der er særlige hensyn såsom skolesøgende børn eller anden særlig tilknytning.
Endelig foreslås det, at udlændingeloven ændres, således at man følger EU-Domstolens dom i en sag, som slog fast, at en tredjelandsstatsborger ikke må straffes med fængsel alene på grund af ulovligt ophold, når den pågældende ikke tidligere har været undergivet tvangsforanstaltninger med henblik på udsendelse.
I Venstre må vi sige, at vi er lidt bekymret over lovforslaget, da det indeholder en række ændringer, som potentielt – ikke nødvendigvis, men potentielt – kan betyde en lempelse af dansk udlændingepolitik.
Det er navnlig regelændringerne omkring afvisning og udvisning, som bekymrer os i Venstre.
Det er lidt teknisk, så det vil vi dykke ned i i udvalgsbehandlingen.
Selv om der sker en tilpasning af udlændingeloven, er det altså lidt uklart, i hvert fald for os, hvilke ændringer den her lovgivning vil betyde, og om den vil betyde, at det bliver vanskeligere og mere tidkrævende at sende personer med ulovligt ophold i Danmark ud af landet.
I den forbindelse er det i hvert fald værd at bemærke sig – det har vi gjort i Venstre – at Justitsministeriet selv skønner, at lovforslaget vil betyde en merudgift i forbindelse med øget sagsbehandling.
Det bekræfter jo desværre kun bekymringen om, at lovforslaget gør det sværere at sende tredjelandsstatsborgere, som har ulovligt ophold i Danmark, tilbage eller afvise eller udvise dem.
Og det er præcis det modsatte af det, der er brug for, eftersom en større andel af den kriminalitet, der begås i Danmark, desværre begås af udlændinge, hvoraf mange ikke har lovligt ophold i landet.
Samtidig er det yderst bekymrende, at der slækkes på reglerne om indrejseforbud, da det kan betyde, at det kan blive vanskeligt at udvise tredjelandsstatsborgere, og at de samme tredjelandsstatsborgere hurtigere kan komme tilbage til Danmark.
I Venstre frygter vi, at lovforslaget forstærker den tendens, at kriminelle og grundløse asylansøgere får bedre muligheder for at opholde sig i Danmark, altså at man med lovforslaget kommer til at give dem flere rettigheder, mens lovlydige udlændinge, der gerne vil bidrage til det danske samfund, får vanskeligere ved opholde sig i landet.
Vi vil derfor gerne i udvalgsbehandlingen have grundigt undersøgt, hvad de egentlige konsekvenser bliver af den lovændring, inden vi tager endelig stilling.
Når det er sagt, vil jeg også godt understrege, at som medlem af EU skal Danmark naturligvis efterkomme de beslutninger, som vi selv er med til at træffe.
Imidlertid må man jo så også kunne forvente en vis rimelighed i reglerne, og at det er muligt at have en dialog med i det her tilfælde Europa-Kommissionen om det formålstjenlige i deres henstillinger og kommentarer til den danske lovgivning.
Derfor vil vi også se nærmere på, hvilken dialog der har været mellem de danske myndigheder og Kommissionen i den her sag, og om det her absolut er nødvendige ændringer.
Så vi vil i Venstre kort sagt ikke tage stilling til lovforslaget på det foreliggende grundlag, men afvente udvalgsbehandlingen, hvor vi som bekendt får mulighed for at stille nogle afklarende spørgsmål om, hvad lovforslaget egentlig kommer til at betyde.
Vi har det udgangspunkt, at det principielt skal være ganske let og ubesværet at udvise folk, som ikke har lovligt ophold i landet.
Det må kunne gøres gældende, og det er sådan set også vores indtryk, at regeringen er enig i det.
Så jeg vil ikke afvise, at vi kommer til at stemme for, men vi har altså nogle ting, som vi lige skal have afklaret.