Til lovforslag nr.
L 130
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 26. marts 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af byggeloven
(Ændring af byggelovens dispensationsbestemmelse i forbindelse med kravet om etablering af parkeringspladser på egen
grund m.v.)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2014 og var til
1. behandling den 18. februar 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og den tidligere klima-, energi- og bygnings-
minister sendte den 12. november 2013 dette udkast til ud-
valget, jf. KEB alm. del – bilag 55. Den 10. februar 2014
sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Politiske bemærkninger
Udvalget med undtagelse af Enhedslistens medlemmer
bemærker, at lovforslaget sikrer, at en kommunes beslutning
om antallet af parkeringspladser i forbindelse med nybygge-
ri og beslutning om eventuel dispensation herfra ikke kan
udskydes til et senere tidspunkt, men skal meddeles bygge-
ansøgeren på det tidspunkt, hvor byggetilladelsen gives.
Efter byggeloven kan en kommune i forbindelse med et
nybyggeri fastsætte, at der er behov for et givet antal parke-
ringspladser, men kan tilbyde bygherren dispensation fra
denne pligt, mod at bygherren indbetaler til en fælles parke-
ringsfond. Herefter er det kommunen, der har ansvaret for at
bygge parkeringspladserne.
Der er imidlertid eksempler på, at en kommune i stedet
tinglyser en såkaldt deklaration på ejendommen, som giver
kommunen ret til på et senere tidspunkt at fastsætte antallet
af parkeringspladser, eller hvor stor den kompenserende ind-
betaling til parkeringsfonden skal være. Det betyder, at
kommunen, mange år efter at bygningen er opført, pludselig
kan kræve, at bygherren anlægger et antal parkeringspladser
eller indbetaler et beløb til en parkeringsfond.
Lovforslaget sikrer, at alle kommuner træffer beslutning
om antallet af parkeringspladser allerede i forbindelse med
byggetilladelsen eller alternativt beslutter, hvad bygherren
skal indbetale i kompensation til parkeringsfonden. På den
måde sikrer lovforslaget, at bygherren får sikker viden om,
hvad han eller hun har at rette sig efter.
Lovforslaget ændrer ikke på, at det er kommunerne selv,
der bestemmer, hvor mange parkeringspladser der skal opfø-
res i forbindelse med nybyggeri. Her kan kommunen f.eks.
tage hensyn til, at der ikke er behov for mange parkerings-
pladser til virksomheder, der ligger tæt på offentlig trans-
port, eller at elever på ungdomsuddannelser typisk cykler.
Lovforslaget har hverken til hensigt at forøge eller for-
mindske antallet af parkeringspladser.
Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker derud-
over, at LAʼs støtte til lovforslaget ikke blåstempler kom-
munernes ret til at pålægge private bygherrer krav om opfø-
relse af parkeringspladser generelt, men at LA opfatter lov-
forslaget som en »lempelse« af gældende regler.
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter ikke lovfor-
slaget, da det er Enhedslistens vurdering, at resultatet bliver
flere parkeringspladser i byen og lovforslaget endvidere kan
medføre, at der vil skulle opkræves meget store beløb hos
den almene boligsektor.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
AX015933