Tak til ordførerne for den meget positive modtagelse af lovforslaget her.
Som det også har været fremme, foreslår vi jo med lovforslaget, at der fastsættes regler for, hvornår forvaltningsmyndigheder skal forsyne dokumenter, der sendes til borgere og virksomheder, med en personlig underskrift.
Der gælder i dag et ulovbestemt grundlag og krav om, at forvaltningsmyndigheders udgående papirbaserede breve i afgørelsessager skal være forsynet med en personlig underskrift.
Hvad der gælder ved elektronisk fremsendelse af breve til borgere og myndigheder er derimod mere uklart.
Som det også har været fremme – jeg tror, det var SF's ordfører, der lagde vægt på det – er regeringens mål, at 80 pct.
af al kommunikation mellem myndigheder, borgere eller virksomheder skal foregå digitalt fra 2015 og frem.
I takt hermed vurderes det, at underskriftskravet i stigende grad udgør en hindring for en effektiv udnyttelse af den øgede digitalisering og dens muligheder i samfundet som sådan.
Derfor foreslår vi, at der i forvaltningsloven som sagt foretages en generel regulering af spørgsmålet om underskriftskrav.
Formålet hermed er at sikre en smidig, men også mere tidssvarende regulering af området, og samtidig tilgodeses de retssikkerhedsmæssige og også bevismæssige og ordensmæssige hensyn, der ligger bag underskriftskravet.
Den foreslåede regulering går som sagt nærmere bestemt ud på, at i afgørelsessager skal de dokumenter, der udgår fra myndigheden til borgerne, virksomhederne eller andre, enten være forsynet med en personlig underskrift eller være udformet på en måde, der i øvrigt sikrer en entydig identifikation af den, som er afsender af dokumentet, og at dokumentet også er endeligt.
De her krav skal dog ikke gælde for dokumenter, hvor der anvendes automatisk sagsbehandling.
Kravene skal heller ikke gælde for dokumenter, hvorved myndigheder kvitterer, rykker eller foretager andre sagsbehandlingsskridt, der ikke er væsentlige.
Det var hr.
Tom Behnke også inde på.
Det foreslås desuden at indsætte en bemyndigelsesbestemmelse.
Efter den kan vedkommende minister fastsætte nærmere regler for, hvornår kravene om identifikation skal anses for at være opfyldt.
Lovforslaget indeholder, som vi også har været inde på, herudover en ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste, som indebærer, at offentlighedsloven med undtagelse af § 8 – og det er den om egenacces – skal finde anvendelse for PET's sager om administrative forhold.
Det betyder, at almindelige borgere eller journalister, også når PET-loven træder i kraft – og det gør den jo her den 1.
januar 2014 – som i dag kan søge aktindsigt i PET's sager om administrative forhold.
Endelige foreslår vi også enkelte konsekvensændringer i lov om Politiets Efterretningstjeneste og lov om Forsvarets Efterretningstjeneste.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af den nye offentlighedslov og den nye regel heri om forvaltningsmyndigheders notatpligt.
Med disse ord vil jeg gerne takke for en god debat og opbakning til forslaget, og hvis der er spørgsmål til lovforslaget, står vi selvfølgelig til rådighed for behandling af dem i Folketingets Retsudvalg.