By- og Boligudvalget 2013-14
L 129 Bilag 7
Offentligt
1358491_0001.png
1358491_0002.png
1358491_0003.png
1358491_0004.png
1358491_0005.png
Til lovforslag nr.L 129
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af By- og Boligudvalget den 10. april 2014
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering afboligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer og forskellige andrelove(Energisparepakke omfattende bl.a. totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt grøn byfornyelse)[af ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)]1. ÆndringsforslagMinisteren for by, bolig og landdistrikter har stillet 6 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 5. februar 2014 og var til1. behandling den 20. februar 2014. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i By- og Boligudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for by, bolig og landdistriktersendte den 25. november 2013 dette udkast til udvalget, jf.BYB alm. del – bilag 18. Den 5. februar 2014 sendte mini-steren for by, bolig og landdistrikter de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til ministeren for by, bo-lig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret. Spørgsmål 1 og ministeren for by, bolig og landdi-strikters svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, S, DF, RV, SF og KF) indstillerlovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL og LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling.Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at lov-forslaget tidligere er fremsat som led i udmøntningen afenergiaftalen af 22. marts 2012 mellem regeringen (S, RV,SF, V, DF, EL og KF), jf. L 109 (2012/13). EL var uenigepå en række punkter, idet partiet fandt, at udmøntningen afenergiaftalen ikke levede op til en erklæret balance mellemlejere og udlejere. EL fremsatte derfor ændringsforslag forat skabe en bedre balance, men blev nedstemt.Med det totaløkonomiske princip (af lejerorganisationer-ne kaldet tvangsmodellen) kan udlejer ensidigt gennemføreenergirenoveringer, der indeholder vedligeholdelsesarbej-der, som lejerne allerede har betalt for over huslejen. Medtvangsmodellen forringes den nuværende lejerbeskyttelse,der består i, at moderniseringen kan afvises med begrundel-se i manglende hensigtsmæssighed.Desuden mister lejerne retten til ved store moderniserin-ger at blive tilbudt erstatningsbolig. Det lejedes værdi somhuslejeloft fjernes, når det totaløkonomiske princip anven-des. Det betyder, at lejerne kan risikere at skulle betale enleje helt ude af trit med, hvad andre lejere betaler for en til-svarende bolig. Der vil også være en risiko for, at de nyetårnhøje huslejeniveauer vil indgå i sammenligningsvurde-ringer.En lejeforhøjelse efter tvangsmodellen løber uendeligt.Derfor vil lejerne ikke som boligejerne opleve, at energifor-bedringerne vil være tilbagebetalt inden for en kortere år-række. EL kan ikke medvirke til, at der fjernes grundlæg-gende beskyttelse og væsentlige rettigheder fra lejer-ne. Derfor stemmer EL imod forslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.
AX016034
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for by, bolig og landdistrikter,tiltrådt af etflertal(V, S, DF, RV, SF og KF):Til § 11)I det undernr. 2foreslåede§ 37, stk. 3, 2. pkt.,udgår»dog«.[Præcisering af, at 2. pkt. ikke er en undtagelse fra 1. pkt.]2)I den undernr. 14foreslåede§ 59 eudgårstk. 4, 3.pkt.,og i stedet indsættes:»Fristen for indbringelse for boligretten efter samme lovs§ 43, stk. 1, og for ankenævnet efter § 44, stk. 1, regnes fradet tidspunkt, hvor lejeren får udleveret huslejenævnets af-gørelse. Fristen for indbringelse for boligretten efter sammelovs § 44, stk. 6, regnes fra det tidspunkt, hvor lejeren fårudleveret ankenævnets afgørelse.«[Præcisering af frister for indbringelse for boligretten]Til § 23)Nr. 1affattes således:»1.I§ 5, stk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »dog stk. 3«: »og 4«,og i3. pkt.indsættes efter »omfattet af«: »§ 58, stk. 3, i lovom leje,«.«[Konsekvens af indsættelsen af nyt § 5, stk. 3. ]4)I den undernr. 8foreslåede§ 25 eudgårstk. 4, 3. pkt.,og i stedet indsættes:»Fristen for indbringelse for boligretten efter § 43, stk. 1,og for ankenævnet efter § 44, stk. 1, regnes fra det tids-punkt, hvor lejeren får udleveret huslejenævnets afgørelse.Fristen for indbringelse for boligretten efter § 44, stk. 6, reg-nes fra det tidspunkt, hvor lejeren får udleveret ankenævnetsafgørelse.«[Præcisering af frister for indbringelse for boligretten]Til § 65)Istk. 1indsættes efter »2014«: », jf. dog stk. 2«.[Konsekvens af ændret ikrafttrædelsestidspunkt for bestem-melser om forbrugsmåling]6)Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.§ 1, nr. 2, 4 og 5, og §§ 4 og 5 træder i kraft den1. juni 2014.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt for bestemmelser om for-brugsmåling]
BemærkningerTil nr. 1Det fremgår af lejelovens § 37, stk. 3, at udlejeren kankræve, at hvis fordelingen af udgifterne til varme sker efterbruttoetageareal eller rumfang, skal udgifterne fremover for-deles på grundlag af fordelingsmålere. Med ændringsforsla-get præciseres det, at den foreslåede bestemmelse i lejelo-vens § 37, stk. 3, 2. pkt., om fordelingen af udgifter til varmtvand ikke er en undtagelse fra bestemmelsens 1. pkt.Til nr. 2 og 4Ændringsforslagene præciserer, fra hvilket tidspunkt fri-sten for indbringelse af huslejenævnets afgørelse om for-håndsgodkendelse af lejen for ankenævnet i KøbenhavnsKommune og for boligretten beregnes.Det fremgår af boligreguleringslovens § 43, stk. 2, at ind-bringelse af huslejenævnets afgørelse for boligretten må ske,senest 4 uger efter at underretning om nævnets afgørelse ermeddelt parterne.Det fremgår af boligreguleringslovens § 44, stk. 6, at reg-lerne i lovens § 43 finder tilsvarende anvendelse ved ind-bringelse af ankenævnets afgørelse for boligretten. Indbrin-gelse må således ske, senest 4 uger efter at underretning omankenævnets afgørelse er meddelt parterne.Det foreslås præciseret i lejelovens § 59 e, stk. 4, at ind-bringelsesfristen på 4 uger regnes fra det tidspunkt, hvor le-jeren har fået udleveret huslejenævnets afgørelse om for-håndsgodkendelse af den leje, der vil kunne kræves pågrundlag af gennemførelse af en aftale om grøn byfornyelse,jf. de i lovforslagets § 1, nr. 12, og § 3 foreslåede regler.Tilsvarende foreslås det præciseret, at indbringelsesfri-sten på 4 uger for ankenævnets afgørelse regnes fra det tids-punkt, hvor lejeren har fået udleveret ankenævnets afgørelseom forhåndsgodkendelse af lejen.Til nr. 3Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det i lovforsla-get er foreslået, at der indsættes et nyt stk. 3 i boligregule-ringslovens § 5. Det foreslås således, at såvel udlejerensmanglende opfyldelse af det i lovforslaget § 2, nr. 2, foreslå-ede energikrav til ejendommen eller beboelsesdelen herafsom udlejerens manglende orientering af beboerrepræsen-tanterne eller lejerne efter boligreguleringslovens § 5, stk. 3,der bliver stk. 4, vil kunne medføre, at lejen ved genudlej-ning ikke kan fastsættes efter boligreguleringslovens § 5,stk. 2.Til nr. 5 og 6Bestemmelserne om måling af forbruget af varmt ogkoldt vand samt køling indgår i lovforslaget med henblik påat gøre det muligt i medfør af byggelovgivningen at imple-mentere EUʼs energieffektiviseringsdirektiv. Direktivet skalvære implementeret i dansk lovgivning senest den 5. juni2014.Det foreslås derfor, at disse bestemmelser træder i kraftden 1. juni 2014.
3
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S)fmd.Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)Peder Christensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Lone Loklindt (RV) Ida Auken (RV) Eigil Andersen (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm (V)Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V)nfmd.Karsten Lauritzen (V) Fatma Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Morten Marinus (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Ole Birk Olesen (LA) Charlotte Dyremose (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 129Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for by, bolig og landdi-strikter2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag, fra ministeren for by, bolig og landdistrikter5Udkast til betænkning62. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 129Spm.nr.1TitelSpm. om forkortelse af perioden, hvor lejerne har mulighed for at pe-ge på et energimærkningsfirma til at forestå ekstern kvalitetssikring,til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
5
Bilag 2Udvalgets spørgsmål til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og dennes svar herpå.Spørgsmålet og ministeren for by, bolig og landdistrikters svar herpå er optrykt efter ønske fra V, DF ogKF.Spørgsmål nr. 1:Er ministeren enig i, at dokumentationshensynet bag det foreslåede krav om, at udlejeren skal foreslå tocertificerede energimærkningsfirmaer til at forestå den eksterne kvalitetssikring af et totaløkonomiprojekt,hvorefter et flertal af lejerne skal have 3 uger til at pege på ét af de certificerede energimærkningsfirmaer,kan tilgodeses med en kortere periode for lejerne til at reagere, f. eks. 10 dage?Svar:Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget er det hensigten i en bekendtgørelse at fastsætteregler bl.a. om, at udlejeren forud for påbegyndelsen af et projekt om totaløkonomisk rentable energifor-bedringer skal indhente en vurdering fra et certificeret energimærkningsfirma af, om de energimæssigeforudsætninger for projektet i henseende til såvel anlæg som drift er holdbare. Hensigten hermed er atsikre bedst mulig dokumentation over for lejerne af totaløkonomien i projektet.Det er min opfattelse, at et certificeret energimærkningsfirma vil være i besiddelse af de nødvendigekvalifikationer til at foretage den ovennævnte vurdering. For imidlertid at give lejerne en yderligere sik-kerhed for et firmas uvildighed er det hensigten, at et flertal af lejerne kan få indflydelse på udlejerensvalg af certificeret energimærkningsfirma til at dokumentere totaløkonomien.Efter min opfattelse vil det være tilstrækkeligt til at opfylde formålet med at give lejerne indflydelse påvalget at give dem en periode på 10 dage til at pege på det firma blandt de af udlejeren valgte, som deønsker valgt til at foretage dokumentationen.Når perioden gøres så kort, kan der imidlertid ved opgørelsen af perioden være behov for at se bort frajuli måned og uge 52.