Tak for det.
Jeg vil godt starte med at sige tak for den brede tilslutning til forslaget i dag.
Jeg kan konstatere, at det er alle i Folketingets partier, inklusive hr.
Lars Dohn fra Enhedslisten, som er optaget af, at vi får skabt studieboliger nok.
Jeg kan bekræfte, at det har været drøftet med mange forskellige partier, og jeg er også glad for, at vi i vores finanslovsaftale med Venstre og Konservative fik den fornødne støtte på området.
Jeg kan sige, at det, jeg fornemmer hos alle, er, at man er optaget af den her boligsituation for de unge mennesker.
Vi udmønter i dag en rigtig god aftale.
Om formålet med ommærkningen og det særlige ommærkningsbidrag, og det er også til hr.
Ole Birk Olesen:
Det er faktisk sådan, at det vil være meget dyrere for de studerende at bo i de her ældreboliger, hvis ikke de bliver ommærket, således at huslejen bliver fornuftig.
De vil formentlig ikke med deres SU og det, de kan tjene ved siden af, have råd til at bo i dem.
Og i modsætning til Liberal Alliance synes vi altså, at der skal være studieboliger, også i København, til de studerende, der er i København.
Men der er selvfølgelig ideologiske forskelle her, og det tager jeg selvfølgelig med.
Men formålet med det særlige ommærkningsbidrag er jo at nedsætte huslejen i boligerne og dermed imødekomme en stigende, akut efterspørgsel efter ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende, og det er navnlig i de store uddannelsesbyer.
Samtidig skal der også opnås en mere fleksibel udnyttelse af den eksisterende boligmasse.
Så vi slår i virkeligheden flere fluer med et smæk, og det er jo ikke så ringe endda.
Men jeg vil godt sige, at skulle der være spørgsmål undervejs i udvalgsarbejdet, vil vi selvfølgelig også stille os til rådighed for det.
Så havde fru Karina Adsbøl et spørgsmål om flere ungdomsboliger i 2020, og jeg noterede mig, at Dansk Folkeparti var villige til at kigge på fleksible løsninger.
Jeg vil bare herfra kvittere for, at også Dansk Folkeparti er meget optaget af den her situation, og det vil vi selvfølgelig inddrage i diskussionen, når vi løbende skal vurdere, hvad der er behov for af ungdomsboliger, for jeg synes det er væsentligt.
Jeg vil så bare sige med hensyn til planloven, som hr.
Lars Dohn var inde på, at det for det første er sådan, at planloven er et område, der hører under miljøministeren, ikke under by-, bolig- og landdistriktsministeren, men det er selvfølgelig et vigtigt instrument, og det er dertil, der skal rettes spørgsmål om den del af det.
Men når det så er sagt, er byudvikling en del af det, der ligger under mit ministerium, og i samarbejdet med kommunerne er vi meget optaget af også løbende at drøfte den her situation med de store kommuner, som jo er universitetsbyerne.
Og jeg vil sige, at boligsituationen og sikringen af, at der er boliger nok, altså hele boligforsyningen, er det jo kommunen, der står for.
Det, vi har gjort, er, at vi så at sige har nedsat prisen for kommunerne for at bygge nye boliger, for den er sænket fra 14 pct.
af anskaffelsessummen til 10 pct.
Vi kan se, at der er rigtig meget gang i boligbyggeriet – jeg tror, hr.
Jan Johansen havde alle tallene med heroppe på talerstolen – og vi forventer faktisk også, at tallet vil stige i 2016 for, hvor mange ekstra boliger der vil blive.
Men den her ordning er jo i virkeligheden en rigtig, rigtig god måde lige at tage, hvad kan man sige, det akutte behov, der er for ungdomsboliger, på, fordi det er over en 10-årsperiode.
Man får boliger, som er beregnet til to mennesker, og man får boliger, som fleksibelt i perioden frem til 2024 kan bruges til det her.
Så må vi jo diskutere med hinanden, når vi når dertil, om ordningen skal forlænges, hvis behovet er det samme, men det er en rigtig, rigtig god måde at imødekomme den efterspørgsel, der er, på.
Det er også en metode, som vi vil skele til i fremtiden, hvis der viser sig at være yderligere behov.