Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMIHOSags nr.: 1304351Dok nr.: 1422192
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 4. marts 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 9 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 9:”Hvor mange kan få indsigt i en patientjournal, uden at borgeren er spurgt?”Svar:Sundhedslovens kapitel 9 handler om afgrænsningen mellem tavshedspligt ogsundhedspersoners adgang til at videregive og indhente helbredsoplysninger.Det klare udgangspunkt i sundhedslovens regler er, at alle sundhedspersonerhar tavshedspligt om det, de under udførelsen af deres erhverv erfarer eller fårformodning om, om deres patienters helbredsforhold og andre private eller for-trolige oplysninger om patienterne, jf. § 40.I nogle situationer er andre hensyn fundet så tungtvejende, at sundhedsperso-ner efter en konkret vurdering kan videregive eller indhente af helbredsoplys-ninger også uden patientens samtykke, jf. sundhedslovens §§ 41-49. Her erdet særligt § 41, stk. 2, om mulighed for at videregive helbredsoplysninger iforbindelse med behandling af patienter samt § 42 a om indhentning af elek-troniske helbredsoplysninger, som efter ministeriets opfattelse anvendes hyp-pigst i daglig praksis.Det er kun sundhedspersoner eller en særlig gruppe af sundhedspersoner, derkan få helbredsoplysningerne efter disse bestemmelser, og hjemlen til at ind-hente helbredsoplysninger i § 42 a er endvidere afgrænset mere snævert meden graduering i adgangen afhængigt af situationen.Hertil kommer § 43, stk. 2, om mulighed for at videregive helbredsoplysningertil andre, nærmere specifikke formål end behandling. Stk. 2, nr. 1 og nr. 3 fin-der anvendelse for videregivelse til myndigheder. Hvis betingelserne for vide-regivelse i øvrigt er opfyldt, finder værdispringsreglen i stk. 2, nr. 2, anvendel-se for en bred kreds af modtagere, jf. også mit svar på spm. 11 til L 126.L 126 indeholder forslag om ændring af adgangen til oplysninger efter § 41, §42 a og § 43 i en række afgrænsede tilfælde og med fornøden beskyttelse afhensynet til patienten. L 126 indebærer ikke ændringer i de øvrige regler omadgang til helbredsoplysninger.Det fremgår også specifikt af bemærkningerne, at forslaget ikke vedrører ad-gangen til at bruge helbredsoplysninger til fx forskning eller kvalitetssikringhverken med eller uden samtykke fra patienten.
Side 2
For så vidt angår forskning henviser jeg til mit svar på spørgsmål 12 til L 126og for så vidt angår oplysninger i øvrigt henviser jeg til mit svar på spørgsmål10 til L 126.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Irene Holm