Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
1356556_0001.png
1356556_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1304351Dok nr.: 1427533
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. februar 2014 stil-let følgende spørgsmål nr. 4 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 4:’’På side 13 i høringsnotatet (L 126 - bilag 1) oplyser ministeriet, at "..det pånuværende tidspunkt ikke er fundet hensigtsmæssigt at fastsætte regler forregionernes oplysning om gentagne erstatningsudbetalinger som følge af ska-der forvoldt på offentlige sygehuse", vil ministeren uddybe, hvorfor det ikke erfundet hensigtsmæssigt ift. offentlige sygehuse, men alene ift. private sygehu-se, klinikker og speciallægepraksisser? ”Svar:For mig er det altafgørende, at borgerne har tillid til, at vores sundhedsvæsenfungerer, og at patientsikkerheden er i top.Derfor er det vores opgave at sikre, at Sundhedsstyrelsen får de oplysninger,som styrelsen skal bruge til at kontrollere, at patientsikkerheden ikke halternogen steder.Det gælder både for de private og de offentlige behandlingssteder.Jeg har med forslaget til de nye bestemmelser i klage- og erstatningslovens §29, stk. 4 – 6, foreslået en model, der på en enkel og ubureaukratisk måde sik-rer, at Sundhedsstyrelsen får besked fra enten regionen eller forsikringssel-skabet, når et privat behandlingssted kommer over gennemsnittet for sit ni-veau for patienterstatningsudbetalinger målt over de seneste 5 år.Det er så op til styrelsen at vurdere, om denne oplysning, sammen med de øv-rige oplysninger styrelsen måtte have om behandlingsstedet, giver styrelsenanledning til at iværksætte tilsynsmæssige foranstaltninger efter sundhedslo-ven over for det konkrete behandlingssted.Bestemmelsen er som bekendt en opdatering af den tidligere bestemmelse iklage- og erstatningslovens § 29, stk. 3, der alene var målrettet de private be-handlingssteder.Da jeg som nævnt finder det afgørende, at Sundhedsstyrelsen får de oplys-ninger om patientskader, som kan være nødvendige til varetagelse af derestilsyn med patientsikkerheden vil jeg stille ændringsforslag om, at regionernesom driftsansvarlige for de offentlige sygehuse og den præhospitale indsats
Side 2
efter sundhedsloven i medfør af klage- og erstatningslovens § 29, stk. 1. nr. 1omfattes af oplysningspligten i § 29, stk. 4.Hertil skal det dog bemærkes, at det oplysningssystem via Netservice (trigger-systemet), der er lagt op til i L 126 for de private behandlingssteder, ikke nød-vendigvis er den mest enkle måde at indrette oplysningspligten for regionernefor så vidt angår de offentlige sygehuse m.v.De offentlige sygehuse har langt flere specialer og behandlingstyper, som idag ikke er tilstrækkeligt beskrevet i datagrundlaget i Netservice. Triggerme-kanismen kan dermed ikke benyttes umiddelbart på tilsvarende måde som forde private behandlingssteder, hvor de nødvendige registreringer allerede i dagfremgår af Netservice, og hvor der således allerede eksisterer et fyldestgøren-de grundlag til at opgøre erstatningsudbetalinger udover gennemsnittet.Der vil derfor skulle udvikles et nyt datagrundlag og tilføjes nye moduler i Net-service, hvis det skal bruges som grundlag for en oplysningspligt for regioner-ne for de offentlige sygehuse.Derudover har regionerne allerede i dag en række systemer til at opspore ogkvalitetssikre de afdelinger og specialer, hvor der sker skader.Det er således behov for at overveje, hvordan oplysningspligten for regionernevedr. de offentlige sygehuse mest hensigtsmæssigt indrettes, og det har jegbedt ministeriet om at indgå i en dialog med Danske Regioner om.Jeg lægger derfor i ændringsforslaget også op til, at oplysningspligten førsttræder i kraft den 1. juli 2015, uanset om oplysningspligten vedrører privatebehandlingssteder eller offentlige sygehuse.Når der er fundet en hensigtsmæssig løsning for indberetningspligten vil løs-ningen blive beskrevet i en bekendtgørelse jf. bemyndigelsesbestemmelsen i §29, stk. 6 i L 126. Bekendtgørelsen træder i kraft samtidig med lovforslaget.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye