Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
1356628_0001.png
1356628_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1304351Dok nr.: 1428746
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. april 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 21 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 21:”Hvorfor vil regeringen med lovforslaget alene forsøge at sikre større gennem-sigtighed om kvaliteten på de private hospitaler, der kun fylder omkring 1,5procent af den samlede sygehusaktivitet? Eller vil ministeren være indstilletpå at revidere regeringens lovforslag, således at gennemsigtigheden øges in-den for både det offentlige og private, og dermed at det offentlige sundheds-væsen skal opfylde tilsvarende krav om gennemsigtighed?”Svar:Idet jeg henviser til mit svar på spørgsmål 2, kan jeg oplyse, at der med deforslåede regler i L 126 om offentliggørelse af tilsynsrapporter fra Sundheds-styrelsens tilbagevendende (proaktive) tilsyn pålægges både private sygehuseog klinikker og offentlige plejehjem en forpligtelse til at offentliggøre Sund-hedsstyrelsens tilsynsrapport på egen hjemmeside og gøre rapporten tilgæn-gelig på behandlingsstedet.Når der ikke er lagt op til en lignende forpligtelse for de offentlige sygehuse ogalmen praksis m.v., skyldes det, at der ikke gennemføres regelmæssigt tilba-gevendende (proaktive) tilsyn med disse områder. I forbindelse med fastlæg-gelse af anvendelsesområdet for den tidligere regerings forslag om fast tilba-gevendende (proaktive) tilsyn med private sygehuse, klinkker og praksis blevdet således vurderet, at dette proaktive tilsyn ikke skal omfatte offentlige syge-huseFor de offentlige sygehuse og almen praksis m.v. foregår Sundhedsstyrelsenstilsyn med sundhedsvæsenet og sundhedspersoner på baggrund af viden ogoplysninger, som tilgår Sundhedsstyrelsen (reaktivt).På baggrund af Sundhedsstyrelsens reaktive tilsynsvirksomhed udarbejdesder andet skriftligt materiale end egentlige tilsynsrapporter. Indholdet og om-fanget af det skriftlige materiale, der er slutproduktet i en tilsynssag, variererafhængig af genstanden for og forløbet i den enkelte tilsynssag.I forhold til disse tilsynssager vurderes det, at der ikke produceres materiale,der generelt er egnet til systematisk offentliggørelse.I forlængelse heraf kan jeg oplyse, at Sundhedsstyrelsen offentliggøre tilsyns-foranstaltninger og domme (skærpet tilsyn, fagligt påbud, midlertidig eller en-
Side 2
delig fratagelse af autorisation eller indskrænkning af virksomhedsområde ogom retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemidler) vedrørende kon-krete sundhedspersoner på sin hjemmeside og på sundhed.dk. Det gælderuanset, om man er ansat på et offentligt eller privat behandlingssted.Hvis de sundhedsmæssige forhold på et sygehus, i en klinik, i en praksisel.lign. kan bringe patientsikkerheden i fare, kan Sundhedsstyrelsen endvideregive disse behandlingssteder et påbud, hvori der opstilles sundhedsmæssigekrav til den pågældende virksomhed. Sundhedsstyrelsen kan også give påbudom midlertidigt at indstille virksomheden helt eller delvis. Det gælder både of-fentlige og private behandlingssteder.Sundhedsstyrelsen offentliggør på sin hjemmeside og på sundhed.dk de om-talte påbud til for eksempel offentlige eller private sygehuse m.v.Jeg agter i den kommende folketingsamling at fremsætte lovforslag om, at of-fentlige og private sygehuse m.v., der får påbud af Sundhedsstyrelsen, skal of-fentliggøre disse påbud samtidig med styrelsens offentliggørelse.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Kirkegaard