Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
1356617_0001.png
1356617_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1304351Dok nr.: 1428496
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. april 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 19 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 19:”Vil ministeren være indstillet på at gennemføre et servicetjek af ”det samledetilsynsregime for privathospitalerne”, som foreslået af Brancheforeningen forPrivathospitaler og Klinikker, således at der undgås overlap og bliver størresammenhæng mellem de lovpligtige tilsyn og akkrediteringen i forhold tilDDKM?”Svar:Som jeg forstår spørgsmålet efterspørges min holdning til, om jeg på nuvæ-rende tidpunkt er indstillet på at igangsætte en evaluering af registrerings- ogtilsynsordningen med private sygehuse klinkker og praksis med henblik på atundersøge uhensigtsmæssige overlap og sikre større sammenhæng mellemde tilbagevendende (proaktive) tilsyn og akkreditering efter Den Danske Kvali-tetsmodel.Jeg mener ikke, at der er grundlag for en sådan evaluering på nuværendetidspunkt.Jeg har herved lagt vægt på følgende:Den tidligere indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarders (V) forslag til enregistrerings- og tilsynsordning for private sygehuse, klinikker og praksis (medvisse undtagelser) blev vedtaget af et enigt Folketing i 2011, og ordningentrådte i kraft den 1. januar 2012. Registrerings- og tilsynsordningen har såle-des kun været i funktion i godt to år.Det ligger i registrerings- og tilsynsordningen, at Sundhedsstyrelsen ca. hverttredje vil år foretage tilbagevendende (proaktivt) tilsynsbesøg med de registre-rede behandlingssteder. Sundhedsstyrelsen har tilrettelagt udførelsen af dettilbagevendende (proaktive) tilsyn med de registrerede behandlingssteder så-dan, at tilsynsbesøgene på de større private hospitaler bliver varslet til sidst iden første 3 års periode efter ordningens ikrafttræden. Endnu har Sundheds-styrelsen således ikke aflagt tilbagevendende (proaktivt) tilsynsbesøg på allede af ordningen omfattede behandlingssteder.Det forhold, at Sundhedsstyrelsen først mod afslutning af den første 3 årspe-riode aflægger tilbagevendende (proaktivt) tilsyn på de større private hospita-ler skyldes for det første, at Sundhedsstyrelsen på dette tidspunkt har haft mu-
Side 2
lighed for at udvikle alle de specialespecifikke målepunkter, der er nødvendigefor disse tilsynsbesøg og for det andet, at der er sket en koordinering af styrel-sens tilsynsvirksomhed og IKAS´ akkrediteringsvirksomhed efter Den DanskeKvalitetsmodel.Det er aftalt, at besøgene fra IKAS og Sundhedsstyrelsen så vidt muligt fast-lægges, så de falder med 1½ års mellemrum. Dette sker for at opnå den størstmulige effekt af besøgende, både hvad angår patientsikkerhed og kvalitetsud-vikling og for at bryde mindst muligt ind i behandlingsstedernes daglige drift.Jeg kan således konstatere, at der som forudsat i forarbejderne til registre-rings- og tilsynsordningen er etableret et samarbejde mellem IKAS og Sund-hedsstyrelsen omkring koordinering af akkreditering og tilbagevendende (pro-aktive) tilsynsbesøg.Videre kan jeg oplyse, at det fremgår af forarbejderne til registrerings- og til-synsordningen, at en evaluering af vil blive iværksat efter tre år.Jeg er enig med spørgeren i, at unødvendig dobbeltkontrol bør undgås. Derforskal der også fremadrettet være fokus på, at arbejds- og opgavefordelingenmellem tilsyn og akkreditering er hensigtsmæssig.Jeg synes imidlertid, at det er for tidligt at gennemføre en (del) evaluering afregistrerings- og tilsynsordningen endnu før den første tilsynscyklus er gen-nemført, og det er muligt at have et samlet overblik over ordningen i praksis. Iforbindelse med den kommende evaluering af ordningen vil det imidlertid værerelevant at undersøge samspillet mellem akkreditering og det tilbagevendende(proaktive) tilsyn.Afslutningsvis kan jeg til orientering henvise til svar af 10. oktober 2012 fra tid-ligere minister for sundhed og forebyggelse, Astrid Krag, på spørgsmål 695(SUU alm. del) og mit svar af 26. marts 2014 på spørgsmål S 167.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mads Kirkegaard