Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 9. april 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1304351Dok nr.: 1428580
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. april 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 17 (L 126) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V).Spørgsmål nr. 17:’’Ministeren bedes oversende de beregninger, som ministeriet har lagt til grundfor vurderingen i bemærkningerne om, at lovforslaget ikke får nogen betydningfor private sundhedsaktører, og dermed at der ikke er omkostninger forbundetmed forsikring mod skader op til 30 år på et privat forsikringsmarked for privatesundhedsaktører?”Svar:Som anført i bemærkningerne til L 126, afsnit 4, har forslaget til den nye for-ældelsesbestemmelse i klage- og erstatningslovens § 60b visse økonomiskekonsekvenser for erhvervslivet, som dog er af ubetydelig størrelsesorden.Som anført i bemærkningerne anslår Patienterstatningen, at man i periodenfra juni 2011 og frem har givet afslag på genoptagelse i ca. 50 sager. Patient-skadeankenævnet har i perioden fra juni 2012 og frem givet afslag på genop-tagelse i godt 25 – 30 sager, hvor Patienterstatningen og/eller Patientskade-ankenævnet tidligere havde anerkendt et ansvarsgrundlag og udmålt erstat-ning. Lægemiddelskadeankenævnet har i samme periode givet tilsvarende af-slag i 2 – 3 sager.I den periode, hvor praksissen har været afbrudt, er der således i alt anslåetgivet afslag om genoptagelse i ca. 60 sager, svarende til ca. 25 sager årligt.Der er tale om sager, som, efter den foreslåede bestemmelse i § 60b, ville væ-re blevet genoptaget med henblik på vurdering af erstatningsspørgsmålet.Der er tale om sager både på offentlige og private sygehuse.Det er de private sygehuse, klinikker, speciallægepraksisser og speciallæge-praksisser med speciale i almen medicin, som ikke virker efter overenskomst,der pr. 1. september 2013 er blevet pålagt en forsikringspligt for egne patient-skader. Forsikringspligten gælder behandlinger som følge af det udvidede friesygehusvalg eller som er betalt af en fysisk eller juridisk person, som står udenfor det offentlige sundhedsvæsen (f.eks. behandlinger betalt af en sundheds-forsikring eller af patienten selv). Det anslås, at forsikringspligten omfatter ca.76 % af sagerne.
Side 2
Ifølge oplysninger fra Patienterstatningen var der 597 anmeldelser om skaderpå de private sygehuse i 2013, hvoraf der er pålagt forsikringspligt på ca. 76%, svarende til 454 sager.Ifølge oplysninger fra Patienterstatningen var der 492 anmeldelser om skaderhos de privatpraktiserende speciallæger i 2013, hvoraf der er pålagt forsik-ringspligt på ca. 5 %, svarende til 25 sager.Statistisk set har der således i 2013 været anmeldt i alt 479 sager fra de priva-te sundhedsaktører inden for det forsikringspligtige område.Ifølge oplysninger fra Patienterstatningen var der 6.812 anmeldelser om ska-der hos de offentlige sygehuse i 2013.Den procentvise fordeling mellem anmeldte sager på det offentlig og privateområde udgør således ca. 7 %.Det må herefter anslås, at 7 % af de årlige 25 sager, der statistisk set vil bliveafgjort efter den foreslåede § 60 b, vil være sager, hvor den private sundheds-aktør er erstatningsansvarlig og skal dække skaden via en forsikring. Det sva-rer til ca. 2 sager om året.Det er desuden ministeriets vurdering, at ingen private sundhedsaktører vil bli-ve mødt af krav som følge af lovforslagets tilbagevirkende kraft. Dette skyldesblandt andet, at forsikringspligten først trådte i kraft 1. september 2013 og ale-ne gælder behandlinger som følge af det udvidede frie sygehusvalg eller somer betalt af en fysisk eller juridisk person, som står uden for det offentligesundhedsvæsen (f.eks. behandlinger betalt af en sundhedsforsikring eller afpatienten selv).Ministeriet har sammen med Patienterstatningen vurderet, at den foreslåedeforældelsesregel i § 60b ikke giver anledning til ændring af bekendtgørelse nr.1054 af 28. august 2013 om forsikringspligten gennemførelse, herunder de ibekendtgørelsen anførte minimumsdækningssummer for de tegnede forsikrin-ger.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Mie Saabye