Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126 Bilag 9
Offentligt
1359712_0001.png
1359712_0002.png
1359712_0003.png
1359712_0004.png
1359712_0005.png
1359712_0006.png
1359712_0007.png
1359712_0008.png
Til lovforslag nr.L 126
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 0. april 2014
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven, lov om klage- ogerstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov om autorisation afsundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.(Ændring af regler om patienters retsstilling, nedlæggelse af Lægemiddelskadeankenævnet, oplysningspligt vederstatningsudbetalinger i patientskadesager, afbrydelse af forældelse i sager om patient- og lægemiddelskadeserstatninger,offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens tilsynsrapporter ved tilbagevendende tilsyn m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagMinisteren for sundhed og forebyggelse har stillet 10 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. januar 2014 og var til1. behandling den 20. februar 2014. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-byggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 14. november 2013 dette udkast til udvalget, jf.SUU alm. del – bilag 131. Den 30. januar 2014 sendte mini-steren for sundhed og forebyggelse de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Forbrugerrådet Tænk og Forsik-ring & Pension.Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for ud-valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
Til § 11)I det undernr. 7foreslåede§ 41, stk. 2, nr. 6,ændres»den pågældende« til: »modtageren«.[Sproglig justering]2)I det undernr. 10foreslåede§ 42 a, stk. 6,ændres»vedkommende« til: »modtageren«.[Sproglig justering]3)Efter nr. 20 indsættes som nye numre:»01.I§ 271 stk. 3,ændres »stk. 6« til: »stk. 8«.02.I§ 272indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Sundhedsstyrelsen kan i forskrifter om offentlig-gørelse af tilsynsrapporter, der udstedes i medfør af § 215 a,stk. 8, eller § 219, stk. 6, fastsætte bestemmelser om straf iform af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifter-ne.««[Konsekvensændring og bemyndigelse til at fastsætte reglerom straf for manglende offentliggørelse]Til § 24)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 18, stk. 2,og§ 37, stk. 2,ændres »Patientskadean-kenævnet« til: »Ankenævnet for Patienterstatningen«.«[Lovteknisk ændring]5)Nr. 1affattes således:»1.§ 29, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Såfremt et regionsråd efter stk. 1, nr. 1, 5 og 6, iet omfang ud over det gennemsnitlige har været erstatnings-pligtig efter disse bestemmelser, skal regionsrådet oplyseSundhedsstyrelsen herom til brug for styrelsens tilsyn eftersundhedsloven.««[Oplysningspligt for regionerne om patienterstatningsudbe-talinger for offentlige sygehuse]6)Nr. 3udgår.[Lovteknisk ændring]7)Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 58, stk. 2,ændres »Lægemiddelskadeankenævnet«til: »Ankenævnet for Patienterstatningen«.«[Lovteknisk ændring]8)Nr. 8affattes således:»8.Efterkapitel 4indsættes:»Kapitel 4aAnkenævnet for Patienterstatningen§ 58 a.Ministeren for sundhed og forebyggelse nedsætteret ankenævn for Patienterstatningen, der består af en for-
mand og et af ministeren for sundhed og fore-byggelse fast-sat antal næstformænd og beskikkede medlemmer.Stk. 2.Formanden og næstformændene, der udnævnes afministeren for sundhed og forebyggelse, skal være domme-re. Nævnets øvrige medlemmer udpeges af Sundhedsstyrel-sen, regionsrådene i forening, KL, Forsikring og Pension,Advokatrådet, Forbrugerrådet Tænk, Danske Handicaporga-nisationer og Danske Patienter.Stk. 3.Sundhedsstyrelsen udpeger for de faglige områder,hvor det findes nødvendigt for sagernes behandling, et antalsagkyndige medlemmer, der alle er fagligt uddannede.Stk. 4.Ved afgørelsen af den enkelte sag skal nævnetsammensættes af 1) formanden eller 1 næstformand, 2) 2sagkyndige medlemmer udpeget af Sundhedsstyrelsen efterstk. 3, 3) 1 medlem udpeget af regionsrådene i forening, 4) 1medlem udpeget af KL 5) 1 medlem udpeget af Forsikringog Pension, 6) 1 medlem udpeget af Advokatrådet, 7) 1medlem udpeget af Forbrugerrådet Tænk 8) 1 medlem udpe-get af Danske Handicaporganisationer og 9) 1 medlem ud-peget af Danske Patienter.Stk. 5.Formanden eller vedkommende næstformand af-gør, inden for hvilket fagligt område eller områder sagkyn-dige medlemmer efter stk. 4 skal deltage ved afgørelsen afden enkelte sag.Stk. 6.Nævnet er beslutningsdygtigt, hvis nævnet ved af-gørelsen af den enkelte sag består af formanden eller ennæstformand samt mindst 4 medlemmer, heraf mindst etmedlem efter stk. 4, henholdsvis nr. 2 og nr. 6, et medlemefter stk. 4, nr. 3, nr. 4 eller nr. 5, samt et medlem efter stk.4, nr. 7, nr. 8 eller nr. 9.Stk. 7.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan be-myndige nævnets formand eller en næstformand til at træffeafgørelse i sager, der ikke skønnes at frembyde tvivl.Stk. 8.Nævnets medlemmer udpeges for 4 år. Finder ud-pegningen sted i løbet af en periode, gælder den kun til pe-riodens udløb.Stk. 9.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætterefter forhandling med nævnet dettes forretningsorden.Stk. 10.Patientombuddet stiller sekretariatsbistand til rå-dighed for nævnet.Stk. 11.§ 18 finder tilsvarende anvendelse for afholdelsenaf udgifter til drift af nævnet.§ 58 b.De afgørelser, der træffes efter §§ 33 og 55, kanindbringes for Ankenævnet for Patienterstatningen, der træf-fer den endelige administrative afgørelse. Ankenævnet kanstadfæste, ophæve eller ændre afgørelsen og tillægge en kla-ge opsættende virkning.Stk. 2.Klage til Ankenævnet for Patienterstatningen skalindgives inden 3 måneder efter, at klageren har fået medde-lelse om afgørelsen.Stk. 3.Ankenævnet for Patienterstatningen kan se bort fraoverskridelse af klagefristen, når der er særlig grund hertil.§ 58 c.Ankenævnet for Patienterstatningens afgørelse kanindbringes for retten, der kan stadfæste, ophæve eller ændreafgørelsen.Stk. 2.Afgørelsen skal indbringes for retten, inden 6 må-neder efter, at afgørelsen er meddelt.««
3
[Sammensætning af Ankenævnet for Patienterstatningen]Til § 49)Stk. 2,affattes således:»Stk. 2.§ 2, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1. juli 2015 og §2, nr. 3-8, træder i kraft den 1. januar 2015.«[Udskudt ikrafttræden for oplysningspligten vedrørende pa-tienterstatningsudbetalinger]10)Istk. 4,ændres »1. juli 2014« til: »1. juli 2015«.[Konsekvensændring]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en sproglig justering med henblik på atensrette terminologien i bestemmelsen.Til nr. 2Der er tale om en sproglig justering med henblik på atensrette terminologien i bestemmelsen.Til nr. 301. Der er tale om en konsekvensændring.Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås indsat to nye styk-ker i § 41. Hermed ændres nummereringen, således at be-myndigelsesbestemmelsen i det nugældende § 41, stk. 6,med lovforslaget bliver til stk. 8. Som følge heraf skal ogsåhenvisningen i § 271, stk. 3, til bemyndigelsesbestemmelsenændres.02.Sundhedsloven (private behandlingssteder og pleje-hjem m.v.)Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen, i forbindelse med ud-møntning af bemyndigelsen i sundhedslovens § 215 a og §219, til i forskrifter at fastsætte regler om offentliggørelse aftilsynsrapporter vedrørende tilsyn med private behandlings-steder og plejehjem m.v., jf. lovforslagets § 1, nr. 18 og 19,også bemyndiges til at fastsætte bestemmelser om straf iform af bøde for overtrædelse af de fastsatte bestemmelserom offentliggørelse. Hjemmel til at fastsætte regler om strafi form af bøde foreslås indsat i sundhedslovens § 272, jf.ændringsforslagets § 1, nr. 4.Det følger af afsnit 2.5.2.1. i de almindelige bemærknin-ger til L 126, at der i tilknytning til de foreslåede regler omoffentliggørelse af tilsynsrapporter ikke foreslås regler omstraf for et behandlingssteds manglende eller mangelfuldeopfyldelse af pligten til offentliggørelse af tilsynsrapporter.Videre følger det af bemærkningerne, at der heller ikke fore-slås hjemmel for Sundhedsstyrelsen til at fastsætte regler omstraf for manglende overholdelse.Til støtte herfor anføres, at hjemmel til straf, herunderogså bøde, vurderes at være en uforholdsmæssig indgriben-de sanktion i forhold til pligten for plejehjem m.v., privatebehandlingssteder og kosmetiske behandlingssteder til selvat offentliggøre tilsynsrapporter.Det anføres endvidere, at et behandlingssteds manglendeopfyldelse af pligten til at offentliggøre tilsynsrapporter i sigselv udgør en relevant oplysning om et givent behandlings-
sted, når en borger søger information om det pågældendested. Viden om, at et givent behandlingssted ikke ønsker atoffentliggøre en tilsynsrapport, vil således styrke borgerensmulighed for at træffe et kvalificeret valg af behandlings-sted. Endvidere er tilsynsrapporterne allerede offentligt til-gængelige på bl.a. Sundhedsstyrelsens hjemmeside.Efter fornyet overvejelse er det opfattelsen, at der er be-hov for en hjemmel til at kunne påføre de behandlingssteder,der ikke offentliggør Sundhedsstyrelsens tilsynsrapport, ensanktion i form af bøde.Med muligheden for bødestraf for manglende offentlig-gørelse sikres et yderligere incitament for behandlingsste-derne til at offentliggøre tilsynsrapporterne, hvilket styrkerborgernes stilling over for sundhedsvæsenet, når der skalvælges en sundhedsperson og et behandlingssted. Det med-virker til at sikre, at borgerne får den service og kvalitet, dehar brug for og efterspørger.Et behandlingssted, der ikke efterkommer pligten til atoffentliggøre en tilsynsrapport, skal således kunne straffesmed bøde.Det følger af sundhedslovens § 276, at der kan pålæggesselskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglernei straffelovens kapitel 5. Heraf følger, at der kan fastsættesregler om straf for juridiske personer etableret på privatret-ligt grundlag og offentlige myndigheder, herunder kommu-ner med ansvar for plejehjem m.v.Det er forventningen, at muligheden for bødestraf vil ha-ve en præventiv effekt, således at den blotte mulighed forbødestraf vil tilskynde til at sikre offentliggørelse, og at detkun undtagelsesvis vil være nødvendigt at indlede sager ombødestraf.Hvis Sundhedsstyrelsen bliver opmærksom på, at et be-handlingssted ikke har offentliggjort sin tilsynsrapport, vilstyrelsen i overensstemmelsen med proportionalitetsprincip-pet søge at bringe behandlingsstedet til at offentliggøre til-synsrapporten frivilligt, før styrelsen indgiver anmeldelse tilanklagemyndigheden om overtrædelse af den strafbelagteoffentliggørelsespligt.På den baggrund er det vurderingen, at bødestraf ikke eren uforholdsmæssigt indgribende sanktion i forhold til be-handlingssteder, der ikke overholder forpligtelsen til selv atoffentliggøre Sundhedsstyrelsens tilsynsrapporter.Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-hedsfaglig virksomhed (kosmetiske behandlingssteder)I lighed med det ovenfor anførte om mulighed for bødetil private behandlingssteder og plejehjem m.v. for manglen-de offentliggørelse af tilsynsrapporter skal der også væremulighed for, at Sundhedsstyrelsen kan fastsætte regler omstraf i form af bøde, hvis et kosmetisk behandlingssted und-lader at offentliggøre en tilsynsrapport i henhold til regler,som Sundhedsstyrelsen har udstedt med hjemmel i den fore-slåede § 71, stk. 6, i autorisationsloven, jf. lovforslagets § 3,nr. 1.Det følger af afsnit 2.5.1.1. i lovforslagets almindeligebemærkninger, at Sundhedsstyrelsen har hjemmel i autorisa-tionslovens § 91 til i forskrifter, der er udfærdiget i medføraf loven, at fastsætte straf i form af bøde for overtrædelse afbestemmelser i forskrifterne.
4
Videre følger det af afsnit 2.5.2.1. i lovforslagets almin-delige bemærkninger, at Sundhedsstyrelsen ikke forudsættesat fastsætte regler om bødestraf for kosmetiske behandlings-steders manglende eller mangelfulde opfyldelse af pligten tiloffentliggørelse af tilsynsrapporter. Henset til indholdet afdette ændringsforslag gælder denne forudsætning ikke læn-gere.Sundhedsstyrelsen kan derfor med hjemmel i autorisati-onslovens § 91 i forbindelse med udmøntning af bemyndi-gelsen i autorisationslovens § 71, stk. 6, jf. lovforslagets § 3,nr. 1, også fastsætte bestemmelser om straf af bøde, forovertrædelse af de fastsatte bestemmelser om offentliggørel-se.Endelig bemærkes, at det følger af autorisationslovens §90, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.OvergangsbestemmelsenAfslutningsvis bemærkes, at Sundhedsstyrelsen, jf. over-gangsbestemmelsen i lovforslagets § 4, stk. 10, bemyndigestil at fastsætte regler om offentliggørelse af tilsynsrapportervedrørende det senest afholdte tilsyn inden den 1. juli 2014.Pligten for et behandlingssted til at offentliggøre en til-synsrapport, herunder også en tilsynsrapport vedrørende detsenest afholdte tilsyn inden den 1. juli 2014, kan tidligst ind-træde den 1. juli 2014, hvor lovforslaget foreslås at træde ikraft.Et behandlingssted vil således også kunne straffes i formaf bøde ved undladelse af at efterkomme pligten til at offent-liggøre en tilsynsrapport, der vedrører et tilsyn afholdt førden 1. juli 2014.Til nr. 4Der er tale om en ændring af lovteknisk karakter som føl-ge af, at Lægemiddelskadeankenævnet nedlægges og sager-ne overføres til Patientskadeankenævnet, som samtidig skif-ter navn til Ankenævnet for Patienterstatningen.Til nr. 5Som det fremgår af bemærkningerne til L 126 er denforeslåede § 29, stk. 4 oprindeligt tiltænkt som en oplys-ningspligt for regionerne til at indberette gentagne tilfældeaf erstatningsudbetalinger for de private behandlingsstedertil Sundhedsstyrelsen. Den foreslåede bestemmelse i L 126tager højde for, at forsikringsselskaberne nu udbetaler en delaf erstatningerne for de private sygehuse, klinikker og spe-ciallægepraksisser.Samtidig er bestemmelsen gjort operationel med henblikpå at sikre, at Sundhedsstyrelsen på en enkel og ubureaukra-tisk måde får besked fra regionerne og forsikringsselskaber-ne, når et privat behandlingssted kommer over gennemsnit-tet for sit niveau for patienterstatningsudbetalinger målt overde seneste 5 år.Det er så op til Sundhedssstyrelsen at vurdere om denneoplysning, sammen med de øvrige oplysninger styrelsenmåtte have om behandlingsstedet, giver Sundhedsstyrelsenanledning til at iværksætte tilsynsmæssige foranstaltningerefter sundhedsloven over for det konkrete behandlingssted.Oplysningspligten er således et supplement til de oplysnin-
ger, som Sundhedsstyrelsen i øvrigt får fra forskellige aktø-rer.Drøftelserne under 1. behandlingen af L 126 og de efter-følgende spørgsmål stillet som led i udvalgsbehandlingen aflovforslaget har givet anledning til fornyede overvejelser omafgrænsningen af den målgruppe, der oprindeligt var omfat-tet af oplysningspligten i den foreslåede § 29, stk. 4.Det er afgørende, at Sundhedsstyrelsen får de oplysnin-ger om patientskader, som kan være nødvendige til vareta-gelse af tilsynet med patientsikkerheden på både private be-handlingssteder og offentlige sygehuse.Det foreslås derfor, at regionerne som driftsansvarlige forde offentlige sygehuse og den præhospitale indsats eftersundhedsloven i medfør af klage- og erstatningslovens § 29,stk. 1. nr. 1 omfattes af oplysningspligten i § 29, stk. 4.Hertil skal det bemærkes, at det oplysningssystem viaNetservice, der er lagt op til i L 126 for de private behand-lingssteder (Triggersystemet), ikke er tilstrækkelig præcistfor så vidt angår de offentlige sygehuse.De offentlige sygehuse har langt flere specialer og be-handlingstyper, som i dag ikke er tilstrækkeligt beskrevet idatagrundlaget i Netservice. Triggermekanismen kan der-med ikke benyttes umiddelbart på tilsvarende måde som forde private behandlingssteder, hvor de nødvendige registre-ringer allerede i dag fremgår af Netservice, og hvor der såle-des allerede eksisterer et fyldestgørende grundlag til at op-gøre erstatningsudbetalinger udover gennemsnittet. Der vilderfor skulle udvikles et nyt datagrundlag og tilføjes nyemoduler i Netservice, hvis det skal bruges som grundlag foren oplysningspligt for regionerne for de offentlige sygehuse.Derudover har regionerne allerede i dag en række syste-mer til at opspore og kvalitetssikre de afdelinger og specia-ler, hvor der sker skader.Der er således behov for at overveje, hvordan oplysnings-pligten for regionerne vedrørende de offentlige behandlings-steder mest hensigtsmæssigt indrettes. Det vil Ministeriet forSundhed og Forebyggelse indgå i en dialog med Danske Re-gioner og Patienterstatningen om.På den baggrund lægger ændringsforslaget også op til, atoplysningspligten først træder i kraft den 1. juli 2015 uansetom oplysningspligten vedrører offentlige eller private be-handlingssteder jf. ændringsforslagets § 4, nr. 8. Hermed ud-skydes oplysningspligten for regionerne og forsikringssel-skaberne for de private behandlingssteder således med 1 årtil den 1. juli 2015.Når der er fundet en hensigtsmæssig løsning for oplys-ningspligten for regionerne for så vist angår de offentligesygehuse, vil løsningen blive beskrevet i en bekendtgørelsejf. bemyndigelsesbestemmelsen i § 29, stk. 6 i L 126. Be-kendtgørelsen træder i kraft samtidig med lovforslaget.Der vurderes ikke at være grundlag for at omfatte de øv-rige behandlingssteder, der fremgår af § 29, stk. 1, nr. 2-4 og8 af oplysningspligten i § 29, stk. 4. Det drejer sig bl.a. omregionstandplejen m.v., kommunale sundhedsydelser eftersundhedsloven og skader i Sundhedsstyrelsen. Der er taleom små enheder med en meget lav skadesfrekvens. Det vilderfor ikke give mening at indrette et oplysningssystem, idet
5
det er tvivlsomt om et skadebillede med så få skader kan an-vendes som led i Sundhedsstyrelsens tilsyn.Til nr. 6Der er tale om en konsekvensændring.Til nr. 7Patientforsikringen har den 3. marts 2014, og dermed ef-ter fremsættelsen af L 126, skiftet navn til Patienterstatnin-gen. Derfor foreslås det, at det kommende ankenævn fårnavnet »Ankenævnet for Patienterstatningen«.Til nr. 8På baggrund af fornyede politiske overvejelser, er detfundet hensigtsmæssigt, at Forbrugerrådet Tænk forbliverrepræsenteret i Ankenævnet for Patienterstatningen, såledesat forbrugernes rettigheder på sundhedsområdet sikres bedstmuligt. Herudover er det af hensyn til den potentielle opga-veglidning fra regioner til kommuner på sundhedsområdetfundet hensigtsmæssigt, at KL forbliver repræsenteret i an-kenævnet.Det foreslås derfor, at KL og Forbrugerrådet Tænk forbli-ver fast repræsenteret i Ankenævnet for Patienterstatningenpr. 1. januar 2015 på lige fod med Danske Handicaporgani-sationer og Danske Patienter.Medlemmerne til Ankenævnet for Patienterstatningen ud-peges herefter af følgende:1) Domstolsstyrelsen2) Sundhedsstyrelsen3) Regionsrådene i forening4) KL5) Forsikring og Pension6) Advokatrådet7) Forbrugerrådet Tænk8) Danske Handicaporganisationer og9) Danske PatienterAnkenævnet vil i forbindelse med sammenlægning beståaf ni afdelinger.KL og Forbrugerrådet Tænk vil blive fast repræsenteret ialle ni afdelinger. Dvs. at medlemstallet for hver afdelingstiger fra 8 til 10 og være sammensat som følger: Formand/næstformand, to sundhedsfaglige repræsentanter, tre repræ-sentanter fra driftsherresiden (Danske Regioner, KL samtForsikring og Pension), en repræsentant fra Advokatrådet ogtre repræsentanter fra patientsiden (Forbrugerrådet Tænk,Danske Handicaporganisationer samt Danske Patienter).
Merudgifterne som følge af udvidelsen beløber sig til ca.2 mio. kr. årligt og finansieres via honorarnedsættelser hosrepræsentanterne.Da formand/næstformand bruger væsentligt mere tid påforberedelse af sagerne end de øvrige repræsentanter, fore-lægger alle sager på mødet og varetager mødeledelsen, fast-holdes deres honorar på de nuværende ca. 2.500 kr. for enbyretsdommer og ca. 22.500 kr. for en landsdommer for for-beredelse af 25 sager og deltagelse i et 4 timers nævnsmødemed efterfølgende mødeopfølgning. Således fastholdes for-udsætningen for dommernes vedkommende om 1 � timesforberedelse pr. sag.Honoraret nedsættes ligeligt blandt de øvrige ni medlem-mer. Det vil betyde, at timetaksten for de øvrige repræsen-tanter fastholdes til det nuværende niveau, mens forudsæt-ningen om 1 times forberedelse pr. sag ændres til 45 minut-ter pr. sag. Repræsentanterne vil fremover få ca. 8.600 kr.for forberedelse af 25 sager og deltagelse i et 4 timers møde– mod ca. 11.000 kr. i dag.Der ændres som følge af den nye sammensætning ikkepå, hvornår nævnet er beslutningsdygtigt. Der skal såledesfortsat være mindst én sagkyndig og advokat til stede samtmindst én patientrepræsentant og mindst én driftsrepræsen-tant, sådan at alle grupper er repræsenteret.Derudover er ordlyden i § 58 b, stk. 1, ændret således, at»der har den endelige administrative afgørelse« ændres til»der træffer den endelige administrative afgørelse«. Der erikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring, idet der aleneer tale om en tilpasning til normal juridisk terminologi.Endelig er ordlyden af § 58 c, stk. 2, ændret således at»Indbringelse skal ske« ændres til »Afgørelsen skal indbrin-ges for retten«. Der er alene tale om en sproglig forbedring.Til nr. 9Som konsekvens af at de offentlige sygehuse jf. klage- ogerstatningslovens § 29, stk. 1, nr. 1 omfattes af oplysnings-pligten i § 29, stk. 4 udskydes ikrafttrædelsestidspunktet foroplysningspligten til 1. juli 2015. Hermed træder oplys-ningspligten i kraft for regionerne og forsikringsselskabernesamtidig uanset, om der er tale om private behandlingsstedereller offentlige sygehuse.Til nr. 10Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af udsky-delse af ikrafttrædelsestidspunktet for oplysningspligten.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)fmd.Anne Sina (S)Rasmus Horn Langhoff (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Mai Mercado (KF)
6
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 126Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Kopi af SUU alm. del – svar på spm. 344 om ministeren kan bekræfte,at ministeren påtænker at tage forbrugerrådet ud af Patientskadeanke-nævnet, fra ministeren for sundhed og forebyggelse3Henvendelse af 5/2-14 fra Forbrugerrådet Tænk4Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget5Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget6Henvendelse af 3/3-14 fra Forsikring & Pension7Notat om afbrydelse af forældelsesfristerne i patient- og lægemiddel-skadeserstatninger, fra ministeren for sundhed og forebyggelse8Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelseOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 126Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/2-14 fra ForbrugerrådetTænk, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpåSpm. om, hvor de krav til private aktører, der følger af lovforslaget,går ud over, hvad der kræves af det offentlige system, til ministerenfor sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om patienternes persondatasikkerhed, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, at i høringsnotatet oplyser ministeriet, at ».. det på nuværen-de tidspunkt ikke er fundet hensigtsmæssigt at fastsætte regler for re-gionernes oplysning om gentagne erstatningsudbetalinger som følge afskader forvoldt på offentlige sygehuse«, vil ministeren uddybe, hvor-for det ikke er fundet hensigtsmæssigt ift. offentlige sygehuse, menalene ift. private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren med lovforslaget fastsætter ensartede krav til hhv.offentlige og private leverandører for så vidt angår offentliggørelse aftilsynsrapporter, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om uddybende kommentarer til de enkelte elementer i hørings-svaret fra Ret og Råd Sundhuset, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om uddybende kommentarer til de enkelte elementer i hørings-svaret fra Advokatrådet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 3/3-14 fra Forsikring & Pen-sion, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpå
2
34
5
6
7
8
8
9
10
1112
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om, hvor mange kan få indsigt i en patientjournal, uden at bor-geren er spurgt, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor mange oplysninger man kan trække fra en patientjour-nal uden borgerens vidende, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke instanser kan bede om indsigt i en patientjournal, tilministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan en borger kan sikre sig, at vedkommendes journal-oplysninger ikke bliver viderebragt til Statens Serum Institut med hen-blik på medicinforsøg, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil oplyse patienterne om, at de kan fra-sige sig retten til, at læger og studerende og andet sundhedspersonalefår indsigt i deres journaler, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om, at hvis en borger selv ønsker oplysninger fra vedkommen-des patientjournal, hvor langt kan man så gå tilbage i journalen, til mi-nisteren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om bekræfte, at forslaget fra Forsikring & Pension vil sikreSundhedsstyrelsen de oplysninger om erstatningsudbetalinger for ska-der på de private behandlingssteder, som skal bidrage til gennemførel-sen af Sundhedsstyrelsens tilsyn, til ministeren for sundhed og fore-byggelse, og ministerens svar herpåSpm. om hvordan ministeren vil sikre, at borgerne er opmærksommepå, hvilke data der registreres om dem, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om oversendelse af de beregninger, som ministeriet har lagt tilgrund for vurderingen i bemærkningerne om, at lovforslaget ikke fårnogen betydning for private sundhedsaktører, til ministeren for sund-hed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeriet påtænker at udforme opgørelsesmeto-den i relation til forslaget om indberetningspligt ved erstatningsudbe-talinger i patientskadesager, til ministeren for sundhed og forebyggel-se, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil være indstillet på at gennemføre et servicetjekaf »det samlede tilsynsregime for privathospitalerne«, som foreslået afBrancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil være indstillet på at fremsætte et ændringsfor-slag, som sikrer, at der sker en ligestilling mellem de offentlige og pri-vate hospitaler i relation til indberetningspligt ved erstatningsudbeta-linger i patientskader, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor regeringen med lovforslaget alene vil forsøge at sik-re større gennemsigtighed om kvaliteten på de private hospitaler, derkun fylder omkring 1,5 pct. af den samlede sygehusaktivitet, til mini-steren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå