Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 126 Bilag 2
Offentligt
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. januar 2014Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1400112Dok nr.: 1369496
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 2. januar 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 344 (alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra LiselottBlixt (DF).Spørgsmål nr. 344:’’Kan ministeren bekræfte, at ministeren påtænker at tage forbrugerrådet ud afPatientskadeankenævnet, og vil ministeren i bekræftende fald redegøre for år-sagerne hertil?”Svar:Ja, jeg kan bekræfte, at jeg i et kommende forslag til ændring af lov om æn-dring af sundhedsloven, lov om klage- og erstatningsadgang inden for sund-hedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-faglig virksomhed (Modernisering af reglerne om patienters retsstilling m.v.),som forventes fremsat januar II, påtænker at sammenlægge Lægemiddelska-deankenævnet og Patientskadeankenævnet og samtidig ændre i repræsenta-tionen i ankenævnet, blandet andet således, at Forbrugerrådet Tænks repræ-sentant udtræder.Jeg finder det vigtigt, at forbrugernes interesser bliver varetaget bedst muligt. Dettegælder selvfølgelig også på sundhedsområdet. I forhold til sammensætningen afAnkenævnet for Patientforsikring, er jeg dog af den opfattelse, at Danske Patienterog Danske Handicaporganisationer kan varetage de samme interesser, som For-brugerrådet Tænk.Dette bunder i flere følgende forhold:For det første er det i lovforslagets bemærkninger bl.a. anført, at ” Der er ingendirekte forbrugermæssige aspekter i erstatningssagerne og borgernes interes-ser findes derfor bedst varetaget af medlemmer udpeget af Danske Handicap-organisationer og Danske Patienter”.Danske Patienter er en paraplyorganisation og har 17 medlemsforeninger, derrepræsenterer 79 patientforeninger og 862.000 medlemmer. Danske Handi-caporganisationer har 32 medlemsorganisationer med tilsammen over320.000 medlemmer.Forbrugerrådet Tænks repræsentation i nævnet har en historisk begrundelse iden forstand, at de mindre patientorganisationer dengang i 1996/97 var orga-niseret i Forbrugerrådet Tænk, som derfor på daværende tidspunkt sammenmed Handicaporganisationerne var de mest nærliggende til at repræsentere
Side 2
almene patientinteresser. I dag er patientorganisationerne i altovervejendeomfang samlet i Danske Handicaporganisationer eller Danske Patienter.Forbrugerrådet Tænk repræsenterer således i dag primært forbrugerretlige in-teresser, og de har i seneste beskikkelsesperiode været repræsenteret medrepræsentanter fra fx ”Aktive Forbrugere”, der varetager interesser i bl.a. føde-vareforhold samt miljø- og sundhedsskadelige kemikalier, og ”Dansk Landbrugog Fødevarer”, som varetager interesser for landbruget, fødevare- og agroin-dustrien.Forbrugerrådet Tænk har i høringssvaret endvidere anført, at man er eksperteri erstatnings- og klagesager, også på sundhedsområdet. Det skal hertil anfø-res, at den erstatningsretlige ekspertise i Patientskadeankenævnet først ogfremmest er sikret ved, at formanden er dommer, og ved repræsentation af enadvokat udpeget af Advokatrådet. Forbrugerrådet Tænk har således ikke væ-ret repræsenteret som erstatningseksperter, men som repræsentant for alme-ne patientinteresser.For det andet har der siden Danske Patienter pr. 1. juli 2013 blev repræsente-ret i nævnet, fungeret en såkaldt rullende ordning, hvor de tre organisationerhar skiftedes til at udfylde de to patientinteresserepræsentanter. Det betyder,at ca. en tredjedel af afgørelserne i perioden er truffet uden deltagelse af For-brugerrådet Tænk. Både Danske Handicaporganisationer og Danske Patienterhar således god erfaring med behandling af patientforsikringssager, og derfindes derfor ikke at være betænkeligheder ved, at disse to organisationer re-præsenterer almene patientinteresser i alle nævnets afgørelser fremover.For det tredje er det væsentligt, at nævnet har en sammensætning, der delsafspejler de relevante interesser, dels sikrer en ligevægt i repræsentationen frade forskellige ”interessegrupper”. Nævnets sammensætning skal derfor afspej-le de aktuelle og relevante interesser, og det er derfor også vigtigt, at der i taktmed samfundets udvikling og patienternes organisering foretages justeringeraf nævnets sammensætning. Derfor foreslås det også i lovforslaget, at KL´srepræsentant bliver udskiftet med en repræsentant for Forsikring & Pension,hvilket sker som følge af udviklingen på området, hvor KLs rolle ikke længereses at være afgørende i forhold til det omfang af skader, der fremadrettet kanforventes at være dækket af Forsikring & Pensions medlemmer.Endelig vil en fortsat repræsentation af Forbrugerrådet Tænk som en fortsæt-telse af ordningen med rullende repræsentation, hvor tre organisationer delesom to pladser, indebærer nogle utilsigtede problemer.Ankenævnenes formandskab har således i november 2013 givet udtryk for be-tænkeligheder ved denne rullende ordning, idet formandsskabet finder det be-kymrende, at den rullende ordning skaber ubalance mellem de faste og deskiftende medlemmer. Ubalancen betyder, at medlemmerne af nævnet ikke al-le opnår samme rutine og kendskab til praksis. Hertil kommer, at det ved gen-behandling af sager, der udsættes fra et møde til et andet, er uhensigtsmæs-sigt og risikerer at svække retssikkerheden for patienten, når det ikke er sam-me medlemskreds, der hhv. behandler sagen indledningsvist og træffer denendelige afgørelse efter genbehandling. Formandsskabet anbefaler på denbaggrund, at nævnsafdelingerne atter kommer til at bestå af faste medlemmer.
Side 3
Formandsskabet ser ingen betænkeligheder ved, at dette sker ved at ladeForbrugerrådet Tænks medlem udgå, da de finder patientinteresserne fuldt udrepræsenteret ved deltagelse af Danske Handicaporganisationer og DanskePatienter.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye