Tak for det.
Først og fremmest vil jeg som minister for det her område til raden rundt af ordførere sige tak for velkomsten.
Jeg glæder mig rigtig, rigtig meget til vores samarbejde, og jeg håber, at I vil notere jer, at mine refleksioner over de vise bemærkninger, som ordførerne gav ved førstebehandlingen, også giver anledning til refleksioner i det videre forløb.
Det ligger os – og det tror jeg gælder for os alle sammen – jo meget på sinde, at borgerne i landet har tillid til vores sundhedsvæsen, tillid til, hvordan det fungerer, at man kan være tryg, at man kan være tryg ved at komme til lægen på sygehuset, at man kan være tryg ved at få en ordentlig behandling og ikke mindst som patient være tryg ved sikkerheden for, at vores sundhedsvæsen er gennemskueligt.
Nu er der blevet sagt meget om, at det her også er svært gennemskueligt, og hvad det er for en pose blandede bolsjer, der bliver præsenteret osv.
Man kunne også vælge at se det på den måde, at der i virkeligheden i det her forslag er indeholdt to typer ændringer.
Der er en type ændring, som er til fordel for patienten, og lad mig i den sammenhæng bare nævne, at tidsfrister og form for aktindsigt bliver forbedret.
Jeg noterede mig Dansk Folkepartis ordførers interesse for patienternes adgang til at få indsigt i egne oplysninger, og der er det her lovforslag uomtvisteligt et skridt i den rigtige retning.
Jeg noterer mig også, at der overvejende er positive holdninger til det nye ankenævn for Patientforsikringen, som jo gør det lettere for patienterne at gennemskue, hvordan der skal arbejdes, hvordan man arbejder i den situation, når man har en sag, med at komme igennem med sine ønsker.
Så synes jeg, at det, uanset hvordan man vender og drejer det, må anses for positivt, at forældelsesfristernes afbrydelse bliver lettere, for dermed bliver det lettere at opnå den retsstilling, som man som patient måtte ønske sig.
Jeg hører heller ikke nogen af Folketingets partier være imod, at man tager det skridt i retning af at sikre patienterne bedre rettigheder.
Endelig er der offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens tilsynsrapport, som jo også er et skridt i den rigtige retning for den patient, der ønsker at vide, hvad det er for en behandling, vedkommende kan forvente, hvad det er for et sted, vedkommende lader sig behandle.
Alt sammen er det gode og positive initiativer, som vil hjælpe og sikre patienternes retsstilling.
Så er der så en anden gruppe forslag, som man kan sige er forslag, der umiddelbart vil være til fordel for det personale, der færdes i vores sundhedsvæsen, men hvor hele målet jo ikke er, at det er endemålet.
Endemålet er selvfølgelig, at det skal blive bedre at være patient i vores sundhedsvæsen.
Det er blevet nævnt et par gange, altså hvad det her med, at studerende skal have adgang til sundhedsoplysninger, er, og om ikke det er farligt.
Eller det andet element i det:
Hvorfor skal uddannelseslærere have oplysninger, sådan at de kan blive fagligt kvalificerede?
Hvorfor skal der være adgang til elektroniske helbredsoplysninger for læger og tandlæger og jordemødre, bare fordi de skal kompetenceudvikles?
Hvorfor skal der være adgang til indhentning af ikkeelektroniske helbredsoplysninger for læger, tandlæger og jordemødre som led i specialuddannelsen?
Alle de elementer er jo elementer, man lægger ind for at sige, at vores sundhedspersonale skal have mulighed for at blive bedre.
Vores sundhedspersonale, der er studerende, der er i gang med en faglig kvalificering, der er i gang med kompetenceudvikling, der er i gang med en specialuddannelse, skal have mulighed for at følge patientforløbet, sådan at vi er sikre på, at næste patient, der kommer, får den bedst mulige behandling i vores sundhedsvæsen.
Det er rigtigt, at man altid skal tænke sig om, som det også er blevet påpeget af flere af ordførerne, når man siger, at der skal være adgang til oplysninger om borgernes forhold.
Man bliver altid nødt til at veje det forhold, at borgeren skal have sine oplysninger for sig selv, over for hensynet til, at der kan være nogle situationer, hvor det er fornuftigt at give andre adgang til de her oplysninger.
Det, der sker i det her lovforslag, er, at vi for at gøre vores sundhedspersonale dygtigere, for at kvalificere, for at kompetenceudvikle siger:
Skulle det ikke være sådan, at de skal have adgang til at lære af de patientforløb, som de har haft, så den næste patient og den næste patient og den næste igen, der kommer, får den bedst mulige behandling?
Det er den afvejning, man må foretage sig.
Jeg noterede mig Enhedslistens konstatering af, at balancen, der er fundet her, er en fornuftig balance.
Jeg vil gerne snakke om den, jeg vil gerne med ordførerne fra partierne prøve at se, om vi kan finde den balance, som vi alle sammen kan stå inde for.
Men det grundlæggende hensyn, hensynet til patienten, hensynet til, at patienten, næste gang vedkommende kommer i vores sundhedsvæsen, kan få den bedst mulige behandling, tilsiger, at man selvfølgelig skal kunne kompetenceudvikles, når man er personale i det danske sundhedsvæsen.
Der er så af nogle af ordførerne blevet rejst det spørgsmål:
Bør man ikke sikre, at patienterne ved, at sådan nogle oplysninger kan blive brugt i det videre forløb, og at de har mulighed for at sige nej tak?
Hvis ordførerne, partierne ikke føler, at det er tilstrækkeligt sikret i det lovforslag, som lægges frem, så lad os endelig arbejde med det.
I det hele taget er min og regeringens tilgang til det her, at vi ønsker at samle et bredt flertal.
Vi tror på, at det må være muligt at samle et bredt flertal her, fordi det jo er forslag, som er gode for patienterne, som er gode for patienternes mulighed for fremtidig behandling.
Jeg noterede mig, at Dansk Folkepartis ordfører sagde, at det her også er kompliceret stof, og at det ville være fornuftigt at lave en teknisk gennemgang.
Det synes jeg lyder fornuftigt.
Selvfølgelig skal vi have en teknisk gennemgang, hvis der er medlemmer af Tinget, af udvalget, som ønsker, at vi skal have det, for vi skal have det bedst mulige oplysningsgrundlag, sådan at vi ved, at når vi er uenige om de ting, vi diskuterer, er det ikke, fordi vi har misforstået hinanden, men fordi der er noget at være uenige om.
Men jeg tror faktisk – det er min forhåbning – at vi, når vi har haft den tekniske gennemgang, vil kunne finde hinanden i et bredt flertal.
Så fra min side – det gælder det her forslag, det gælder de senere forslag, som jeg måtte fremsætte – ser jeg frem til samarbejdet, jeg ser frem til de debatter, vi skal have, jeg ser frem til de uenigheder, som vi skal kives og strides om, og jeg ser også frem til, at vi sammen kan løfte vores sundhedsvæsen til at blive endnu bedre, end det er i dag.
Så tak for den fremstrakte hånd fra jer alle sammen; min skal også være fremstrakt til det fortsatte samarbejde.