Miljøudvalget 2013-14
L 125 Bilag 1
Offentligt
Hvidberg-Hansen, ThereseFra:SendtTil:Emne:
Keld Høgh<[email protected]>19. november 2013 10:23NST- Naturstyreisens hovedpostkasseLovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelsesloven og råstofloven(Opfølgning på evaluering af kommunalreformen) NST-700-00030
CO-industri kan fuldt ud støtte såvel intentioner som udformning af lovforslaget om at overflyttekompetencer fra kommuner til regioner og stat.
Med venlig hilsenKeld HøghMiljøkonsulent
Det er os med overenskomster og faglige fællesskaberCO-industriVester Søgade 12.21790 'Kobenhavn VTeleton dir.: +45 33 63 80 27Teleton: +45 33 63 80 00kh@co¶industri.dk
Hvidberg-Hansen, ThereseFra:SendtTil:
Ce:Emne:
Simon Stig-Gylling <[email protected]>2. december 201315:10NST- Naturstyreisens hovedpostkasseBrittRasmussenJ.nr.NST-700-00030
Dansk Byggeri har ingen kommentarer til J.nr.NST-700-00030 -Høring over udkasttilforslag om ændring af lov ommiljøbeskyttelse og lov om råstoffer.Venlig hilsen
SimonStig-GyllingMiljøkonsulentErhvervs- og brancheserviceTlf.direkte: 721602 67 ¶Mobil:3160 99 08
Vi samler byggeri, anlægogindustriNøfr8 Voldgade 106 •1358KøbenhavnKwww.clanskbyggerl.dk ¶ Abonnerptnyheder
l
r
Hvidberg-Hansen, ThereseFra:Sendt:Til:Emne:
Nina Larsen Saarnak <[email protected]>8. januar 2014 18:18Hvidberg-Hansen, ThereseSV: VS: Høring Lovforslag om ændring af lov om miijøbeskyttelsesloven ogråstofloven (Opfølgning på evaluering af kommunalreformen) NST-700-00030
Kære Therese Hvidberg-HansenNaturstyrelsen har tilsyneladende ikke modtaget DNs kommentarer til nedenstående lovforslag omændring af miljøbeskyttelsesloven og råstofloven, og jeg fremsender dem hermed.Idet vi henviser til vores høringssvar i forbindelse med evatuering af kommunalreformen tager vilovforslaget til efterretning.Men graveområder er områder der har et stort potentiale når det gælder udvikling af såvelbiodiversitet som rekreative muligheder. Det er til med områder der midlertidigt er meldt ud af denfremherskende arealkonkurrence i det åbne tand- mellem natur og landbrug.l
Danmarks Naturfredningsforening skal derfor kraftigt opfordre til, at man i det viderelovgivningsarbejde¶ sikrer integrationen mellem den regionale råstofopgave og denkommunale natur og friluftslivsopgave således at råstofområdernes fulde potentiale for dekommende års almennyttige interesser udnyttes. Bedre muligheder for at sikre offentligeformål -isamarbejde med kommunerne er essentielt. Vi indgår gerne i en nærmeredrøftelse om dette.
Endelig har foreningen peget på behovet for lovpligtige regionale råstofdialogfora medrepræsentanter fra både kommune og stat, som kan medvirke til konfliktforebyggelse ogkonfliktløsning.
Venlig hilsenNina Larsen SaarnakLeder for lokale sagerDanmarks Naturfredningsforening
Fra: Hvidberg-Hansen, Therese [mailto:[email protected]] På vegne afNST- NaturstyreisenshovedpostkasseSendt: 18. november 20 13 14: 16Til: 92gæ@92gæ.dk<mailto:92gæ@92gr:p.dk>; Advokatsamfundet;ad@ aff alddanmark.dk <mailto: ad@ affalddanmark.dk>;atvmail@ at v .dk<mailto: atvmail@ atv .dk>;ai@ asfaltindustrien.dk<mailto:ai@ asfaltindustrien.dk>;jesper@ aguacircle.org<mail to: jesper@ aguacircle.org>; åå Beskæftigelsesrninisteriet;[email protected]<mailto:[email protected]>;bat@ batkarteIl et. dk<ma il to: bat@ batkartellet dk>;[email protected]<mailto:[email protected]>;[email protected]<mailto:[email protected]>;[email protected]<mailto:[email protected]>; CO-industri; DAKOFA Hovedpostkasse;Danmarks Landboungdom; DN Email; Foreningen afVandværker i Danmark; DanmarksRederiforening; Danmarks S portsfiskerforbund; da@ da. dk<mai lto: da@ da. dk>; Miljøteknisk1
Med venlig hilsen2
Hvidberg-Hansen, ThereseFra:Sendt:Lars Brinch Thygesen <[email protected]>9. januar 2014 13:45Hvidberg-Hansen, ThereseSV: Høring Lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelsesloven og råstofloven(Opfølgning på evaluering af kommunalreformen) NST-700-00030http://esdh.mim.dk/captia/DOK2976624
Til:Emne:
docld:
SJ:
-1
Naturstyrelse n,Alt Therese Hvidberg-Hansen
Haraldsgade 532100 KøbenhavnDanmarks Sportsfiskerforbund meddeler hermed at vi ingen bemærkninger har til ændring af lov ommiljøbeskyttelse og lov om råstofferj.nr. NSf-700-00030.Med venlig hilsen
Lars Brinch ThygesenMiljøkonsulent
Danmarks SportsfiskerforbundSkyttevej 4, 7182 Bredsten Telefon 7582 0699
Web
www.sportsfiskeren.dk
Vedlagt fremsendes udkast til forslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om råstoffer.Bemærkninger sendes. til [email protected] senest den13. december 2014,anført j. nr. NST-700-00030.Med venlig hilsen
Therese Hvidberg-HansenjuristVandplaneroghavmiljøDirtlf.; (+45) 72 54 48 71[email protected]J.
•
MilJøministerletNaturstyrelsen
Haraldsgade53DK - 2100 KøbenhavnØTlf.: (+45)7254 30 00www.naturstyrelsen.dk
2
DanskAffaldsforening4
t~
Dansk Affaldsforening¶Vodroffsvej 59, 1DK -1900FrederiksbergCTelefon +45 72 31 20 70danskaffaldsforenlng.dk
NaturstyrelsenHaraldsgade532100 KøbenhavnØNST-700-Q0030Dato:11.december ¶2013J.nr.:rmr- 3.3.39-2Lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelsesloven og råstofloven(Opfølgning på evaluering af kommunalreformen)
Dansk Affaldsforening har den 18. november 2013 modtaget ovenstående lovforslagihøring.Med lovforslaget foreslås det, at ansvaret for at godkende og føre tilsyn medaffaldsdeponeringsanlæg, der er omfattet af lE-direktivetogoptaget pågodkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, overføres fra kommunerne til staten.Dansk Affaldsforening ikke negative stillet overfor, at~t~an nu samlermyndighedskompetencen et sted med det formål at opnå større ensartethed og faglighed ibehandlingen af sager. Under forudsætning af at Staten (Miljøstyrelsen), fagligt, teknisk ogkapacitetsmæssigt kan løfte opgaven, så støtter vi op om lovforslaget.Dansk Affaldsforening ser i den anledning en række problemeriden nuværendesagsbehandling på området, som vi gerne ser løst med Statens nye ansvar.Implementeringen af deponeringsdirektivets regleri2009, har medført en stor usikkerhedom fortolkning af reglerne fra myndighedernes side. Dette gælder både internt iMiljøstyrelsen og ude i kommunerne.Vores medlemmers væsentligste problem i dag er, at tilsynsmyndighederne ikke snakkersammen interntogkoordinerer indsatsen overfor deponeringsanlæggene. Derfor er deafgørelser, der kommer fra den statslige tilsynsmyndighed af meget forskellig karakter,oganlæggene bliver behandlet vidt forskelligt. Dette er et meget væsentligt problem set iforhold tillighedsprincippet
Affald er ressourcer
Ligeledes oplever medlemmerne meget lange sagsbehandlingstider, som er en barrierefor en den daglige drift på deponeringsanlæggene, og kanivisse tilfælde betyde at manikke overholder reglerne.Dansk Affaldsforening håber, at der med det nye lovforslag skabes en øget faglig dialog,ogat Miljøstyrelsen fremadrettet vil diskutere væsentligste problemstillinger med branchenfor opnåelse af en bedre konsensus på området de kommende år til gavn for alle.
Med venlig hilsenRene Møller RosendalDansk Affaldsforening
2
Affald er resscSurcer
13.december2013
NaturstyrelsenAtt.: ThereseHvidberg~HansenMarie Sølve GraversenHaraldsgade 532100KøbenhavnØ
Dansk lndustnConfederation o Danish lnclustry
r
Vedr. høring over udkasttilforslag om ændring af lov om råstoffer; somopfølgning pA evalueringafkommunalreformenIndledningsvis skalvitakke for muligheden for at kunne afgive høringssvar vedr.ændringafråstofloven og miljøbeskyttelsesloven.Vedrørende ændring af miljøbeskyttelsesloven findervidet rigtigt, at der medgennemførelseafforslaget sikres, at det ikke vil være samme myndighed der ejer, driverog fører tilsyn. Derudover harviikke bemærkningertildette om rAde.
ÆndringafrAstotlovenVedrørende ændring af rAstotloven harviforstået, at der er enighed blandt et bredtflertal af folketingets partier om at flytte kompetencen til at udstederåstofindvindingstilladelser fra kommunerne til regionerne.Ændringen forventes at trædeikraft1.juli2014uden nogen overgangsperiode.Rent principielt findervi,at forslagetvi1være et grundlæggende brud med de opgaver,som regionerne hidtil har varetaget. Begrundelsen for, at regionerne fremover skal havedenne konkrete opgave, er attlen højere grad af sammenhæng mellem den overordnederåstofplanlægning og udførelsenafdisse konkret.Derfor vil vi opfordre til, at der skabes rammer for, at denne synergieffekt bliver brugtoptimalt.Regionerne har alleredeidag ansvaret for den overordnede råstofplanlægning medudgangspunktien kortlægningafristofforekomster. Disse overordnede råstofplanerlægges over en12års periode, med mulighed for en justering hvert 4. år.I den overordnede planlægning tages der et hensyn til omfanget og kvalitet afråstofressourcerne med en sikring af den erhvervsmæssige udnyttelse, og til miljø, natur,vandforsyningsinteresser, landskabelige værdier, geologiskeogvidenskabelige<•4S):nn3377di. .l.dkdi.dk
H.C.AnderMn• Soul.v&rd 181787 Kebenhilvn VDanmark
CV~:
16 07 75 93
interesser.Regionerne har sAledes i dag en faglig kompetence indenfor rlstofomrAdet, somkansikre, at behandling af konkrete ansøgninger om indvindingstilladelser kan gennemføreseffektivt. Dervilimidlertid fortsat være opgaver i forbindelse med udstedelse af konkreteindvindingstilladelser, der skalløses kommunalt.Det er derfor vigtigt, at der overføresslmegen kompetence til regionerne, at dentilsigtede synergieffekt opnås, men samtidig sikre, at kommunerne fortsat kan løse deresdelafopgaverne indenfor omddet. Det skal sikres, at derkanetableres et konstruktivtsamarbejde mellem regionerne og kommunerne, så de konkrete ansøgninger behandleseffektivt.DI's medlemsvirksomheder indenfor råstoferhvervet kan inddeleshovedgrupper:•følgeode
en gruppe virksomheder, der har aktiviteter i flere kommuner på samme tid. Deterprimært iodvindingafgrusog sten, hvor der skal graves dybt. Indvin-dingsperioderne varierer, men strækker sig oftest mere end10år. Derefterbehandles ofte til naturområder. Disse virksomheder har et meget begrænsetproduktionsapparat.en gruppe virksomheder, der indvinder ler til videreforarbejdoing. Dissevirksomheder graverioverfladen i kortvarige perioder og ofteiskiftendekommuner. Området bliver oftest lagt ud til landsbrugsjord efterfølgende.Virksomhederne har et energitungt produktionsapparat til videreforarbejdning medkrav om miljøgodkendelser m.v..en gruppe virksomheder, der har indvinding af kalk, kridt, ler, moler eller sand.Disse er typisk på en fast geografisk lokalitet i tilknytningtilet omfattende,energitungt produktionsapparat, med krav otn miljøgodkendelse m.v.
•
•
Dader er forskel fra virksombed til virksomhed og sagtilsag, er detikkegivet,atallenedenstående forhold er relevanteialle tilfælde.
Mi)jømdkendelserFor de virksomheder, der har "fast placering", er kommunen den primæremiljøtilsynsmyndighed. En enkel virksomhed har staten som sin tilsynsmyndighed. Endelafdisse virksomheder er omfattetaflE-direktivet og optaget p!godkendelsesbekendtgørelsens bilag1.En anden del er omfattet af sammebekendtgørelses bilag2.For sA vidt angAr de opgaver, der knytter sig til ovennævnte miljøkrav forventer vi, at denuværende tilsynsmyndigheder bevares,ogder ikke sker ændringer.Vi skal dog bemærke, at det er vigtigt, at der bliver en klar afgrænsning mellemmyndighedskompetencen for behandlingenafdisse virksomheders godkendelser knyttet
til deres produktionsanlægpåden ene side og kompetencen til at tildeleindvindingstilladelser p! den anden side.
VVM -red§&øreJserDer er en ubetinget VVM- pligt for• råstofindvinding fra åbne brud, hvor minestedets areal er over25ha, ellertørvegravning på et areal over150ha.•råstofindvinding fra !bne brud med en samlet indvindingsperiode, pl mere end10lr med undtagelse af indvinding af almindeligt forekommende sand, grus- ogstenforekomster, inden for deien endelig vedtaget råstofplan udpegedegraveområderDer er krav om VVM - screening for råstofindvindingfraåbne brud, samt tør-vegravning.
•
Det er primært de faste rlstofindvindere, der blive omfattet af krav om VVM -redegørelser for deres indvindingsområder, men også indenfor sten- og grus bliver detbeslu~et,at der skal udarbejdes WM - redegørelser. Derimod er det, efter en lempelseilovgivningen, kun sjældent, at kalk- og teglværksvirksomhederne bliver p!lagt atudarbejde en VVM -redegørelse.Mlovforslaget fremglr det, at kompetencen på VVM området flyttes med til regionerne,men umiddelbart fastholdes det, at det VVM - tillæg, der skal udarbejdes i forbindelsemed en VVM - redegørelse, udarbejdes som et tillæg til kommunalplanen.Det betyder, at der fremover vil være to myndighederpåWMområdet indenforr!stofområdet, hvilket er uhensigtsmæssigt.For at opnl en synergieffektafden forudgående miljøvurdering og med kun enmyndighed, kan det være hensigtsmæssigt, at tillægget,iforbindelse med en VVM -redegørelse for et indvindingsområde, fremover knyttes til den overordnede nstofplanog dermed til regionerne.Vi vil derfor opfordre til, at der inden1.juli2014søges gennemført en ændring, hvorVVM - tiUægget lmyttes til den aktuelle overordnede rlstofplan.Fortsat kommunale o.pgaver knyttet tildelronkrete ansøplinprDer vil fortsat være en række kommunale opgaver knyttettilbehandling af konkreteindvindingsansøgninger.I forbindelse med indvindingstilladelser skal der tages stillingtilefterbehandlingsplaner.Da disse planer er en delafindvindingstilladelseme, finder vi det rigtigt, som foresl!et,at kompetencen for dette flyttes til regionerne. Men der vil fortsat være en væsentligkommunal interesse og lokalplaner for områderne vil ofte skulle inddrages.I forbindelse med råstofindvinding skal der tages stilling til kørselsforhold, hvilketfortsat primært vil være et kommunalt anliggende.
I henhold til vandforsyningslovens§26,måder ikke ske bortledningafgrundvand elleranden sænkning af grundvandsstanden uden tilladelse. Denne bestemmelse er vigtig,nAr der graves under grundvandspejL Tilladelsen meddeles af kommunalbestyrelsen.Videre forventes det, at kommunerne fortsat skal give nedsivningstilladelser.Videre bestemmer Naturbeskyttelseslovens§3,at der ikke mA foretages ændringeritilstandenafnaturlige søer, hvis arealet er på over100m2 eller af hele eller dele afvandløb, der af Miljøministeriet, efter indstillingfrakommunalbestyrelsen, er udpegetsom beskyttede.Når der i praksis således vil være to selvstændige myndigheder i behandlingen afkonkrete indvindingstilladelser, er det vigtigt,atder skabes et godt og tæt samarbejdemellem disse myndigheder. Det er ligeledes vigtigt,atder er en tæt og konstruktiv dialogmyndigheder, brancher og nærområde imeUem.
Dl's overordnede synspunkt og afsluttende bemærkningerHelt centralt ønsker vi at medvirke til, at der dannes rammer for, at virksomhederne flrså kompetent og effektiv sagsbehandling som muligt hos myndighederne.Som beskrevet ovenfor,vi1der fortsat ligge en række opgaver kommunalt, selv omindvindingstilladelserne flyttes til regionerne sammen med efterbehandlingsplaner ogVVM.Det betyder, at det er vigtigt, at der fortsat er personalernæssige ressourcer påområdet for at sikre, at sagsbehandlingenikkebliver forringet.Region Syd har allerede taget skridt til at etablere et dialogforum mellem kommunerneog regionen, hvor også brancherne er indbudt til at deltage. Vikanopfordre til, at deøvrige regioner tager tilsvarende initiativ.Foratopnå bedst muligevilkårfor virksomhederne, er det vigtigt, at der sættes fokus pldet vigtige samarbejde myndighederne imellem og branchen. Dette bør viderefremhævesivejledningen, som det forventes vil blive revideret.For at forhindre, at sagsbehandJingen bliver trukket unødig ud, kan det overvejes atindføre bindende, subsidiært vejledende, frister for kommunerne.Afslutningsvisskalvibemærke, atDIfortsat gerne deltageridialogen og samarbejdetmed myndighederne, som er vigtig for atsikreen effektivogsmidig behandling afansøgninger indenfor råstofområdet.Med venJig hilsenVibeke Plambeck
Chefkonsulent, advokat
DI\NSKE
REGIONER
NaturstyrelsenHaraldsgade 53
2100 KøbenhavnØDeresj.nr. NST-700-00030
09-12¶2013Sag nr. 13 2334Dokumenl nr.SS18113Moncn SotensenTd. 35 29 81 83E-mail: msoftregioner.dk
DanskeRegioners høringssvartilændringaflovområstofferMedmailaflB.november harNaturstyrelsen sendtforslagtil ændringaf
lov om råstofferihøring.Lovforslaget udmønter regeringens aftale af 26. juni 2013 med Venstre,Dansk folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-keparti om rammer for justeringafkommunalrefonnenpånaturogmiljø-området.w
Lovforslaget indebærer atkommunalbestyrelserneskompetencerihenhold
tilråstofloven overflyttestilregionsrådet
Med lovændringen er det således regionsrlldene, der skal udstede tilladelsertilråstofindvinding på land, og føre tilsyn med meddeltevilkåriforbindelsetilladelse, samt godkende grave- og efterbehandlingsplaner og udarbejde-om nødvendigt-redegørelser efter VVM-bekendtgørelsen.llovforslaget ermedtaget at regionsrådet,forudforfastlæggelseaf vilkAr om efterbehand-ling, foretager en høring hos kommunen med en høringsfrist på minimum 4uger.Bemærkningertilden faglige høring.Danske Regioner vurderer, at der med lovændringen tilføres regionerne dennødvendige kompetencetilat kunne meddeletilladelser tilrbtofindvin-ding. Detregistreres med tilfredshed, at både kompetencen til godkendelseafgraveplanerogefterbehandlingsplaner samt tilsynet med gravetilladeiserovergår til regionerne.
Dampfærgevej 22Postboks 2S9~21.00 KøbenhavnØ
TFE
35?9Bl 0035 29 83 00reg1oner€Jreg•oner clk
1 bemærkninger tillovforslaget angives detpåside 8,atdeterhensigten,atregionsrådet skal overtage kommunalbestyrelsens kompetenceihenhold tilVVM~bekendtgørelsen.
S\~te2
Regionerne kan tilslutte sig hensigten.Som nævntibemærkningerne kræver det en ændring af VVM-bekendtgørelsen, som Danske Regioner finder bør gennemføres senest sam-tidig med ikrafttrædelse af ændringer af lov om råstoffer- dvs. 1. juli 2014.Danske Regioner erkender, at administration af området forudsætter et godtsamarbejde meJlem kommune og region. Danske Regionerogdeenkelteregioner har allerede taget ioitiativertilat skabe rammerne for etforhåbent~lig velfungerende samarbejde omkring råstofonddet til gavn for indvinde-re og borgere, dererberørtafråstofindvinding.Danske Regioner opfordrertil,at Naturstyrelsen hurtigst muligt igangsætteren revisionafvej ledningen "Administration afråstofloven-Envejledningtil regioner og kommuner'' særligt med henblik på yderligere at afklaresamordningspligten.Overgallgen mellem denkommunaleadministrationogden regionale over-tagelse af forvaltningen af tilladelseskompetencen forventes gennemførtsom''et clean cut" den l.juli 2014. Regionerne er alleredeigang med atforberede, på hvilken måde sagerne kan overdrages.
Med venlig hilsen
Leder, Videncenter forIordforurening
¶ Dan)i\e RåstofferNaturstyrelsenHaraldsgade 5321 00 KøbenhavnØ
12. december 2013
Danske Ristoffers høringssvar over udkast til forslag om ændring af lov ommiljøbeskyttelseoglov om råstoffer (Opfølgningpåevaluering af kommunalre¶formen)
Vi takker fra Danske Rætoffer for muligheden for at afgive høringssvar i denne sag,som har stor betydning for vores medlemmers forretningsgrundlagogmuligheder forat drive en effektiv virksomhed.Omkring ændringerne af lov om miljøbeskyttelse har vi intet at bemærke.Ændring af råtolloven
Danske Råstoffer har tidligere tilkendegivetivores høringssvar på rapporten fra ud-valget om evalueringen af kommunalreformen, at vi støtter op om at overdragekommunernes kompetencerihenholdtilråstoflovens§7,tilregionerne.Og vi er gladeforden aftale regeringen indgik den 26. juni 2013 med et bredt flertalifolketinget som har muliggjort at gennemføre dette.Ved at samle planlægningogadministration/myndighedsudøvelseåtsted, vil man fåen langt mere effektiv og fornuftig forvaltning af råstofområdetframyndighedernesside. Og der opbygges med den samlede enhed, et stærkere fagligt miljø med speci¶fikkeogkontinuerlige kompetencer.Regionerne vil med den samlende funktion omkring planlægningogmeddelelse afkonkrete tilladelser, kunne administrere dette ud fra et overordnet råstofhensynogmed langt mindre fokus på lokale interesser.Det er meget vigtigt for os at understrege, at regionerne med overdragelse af detteområde, skal tilføres de nødvendige ressourcer- økonomiskeogkompetencemæs~sige - så de kan fastholde aktivitetenpåområdet,ogøge effektiviteten således atbehandlingstidenpåråstoftilladelserne nedsættes.Det er af stor samfundsmæssig værdi, at denne lovændring bliver gennemført effek¶tivt og smidigt,ogat både regionerneogkommunerne finder ind i et tætogkonstruk~tivt samarbejde- med hinandenogmed hele råstofbranchen.Der har været kritik fra nogle af vores medlemmer omkring en urimelig langbehand~lingstid på deres indvindingstilladelserikommunerne. Dette har været specielt ud-præget i den sidste periode efter rapporten om reformen om kommunalreformenfo--relå i juni 2013.
Nene Voldgade 106
Po.lboX212S1358 Kebenhavn K
Teleion 72 18 00 00Telefaz 72 180010
www.dlnsllhyggetl.dkIRIOO<I&Ukb'yggeri.dk
Vi har derfor et ønske om, at den ændringilovforslaget der lyder:Efter§ 10, indsættes:
§1oa. Regionsrådet skal ved fastsættelse af vilkår om efterbehandling, jf.§ 10, stk.1, høre kommunalbestyrelsen. Høringsfristen skal fastsættes til mindst 4 uger.Ændres til:§10 a. Regionsrådet skal ved fastsættelse af vilkår om efterbehandling, jf§1O,stt<.1, høre kommunalbestyrelsen. Høringsfristen skal fastsættes tilhøJst4 uger.Dette for at behandlingstiden ikke kan forhales unødigtoguden en deadline.Med Regionsrådets overtagelse af kompetenceihenhold til§1;vil de også overtagesamordningspligten i henhold til§8. Dette forhold indebærer stadigvæk et tæt sam-arbejde imellem regionen og kommunenpåen række områder - vandforsyningslo-ven, naturbeskyttelsesloven, miljøbeskyttelsesloven og lov om offentlige veje.Omkring WM- området ønsker vi, at WM bekendtgørelsen ændres, således atkompetencerne omkring dette, overflyttes fra kommunerne til RegionsrådetOgsåher er det vigtigt, at der tilføres de fornødne økonomiske og medarbejdermæssigeressourcer til at administrere opgaven1regionerne.Slutteligt vil vifraDanske Råstoffer rose myndighederne for at medvirke til en god ogkonstruktiv dialog med branchen.DialogmøderneiNaturstyrelsenognedsættelsen af en arbejdsgruppe, med henblikpå faglig sparring omkring de kommende ændringer i Råstofloven, er medvirkende tilet tættere samarbejde, til stor gavn for branchen.Ugeledes har vi haftetmeget udbytterigt samarbejde med Region Syddanmark om-kring udarbejdelsen af et~Kodexfor godt naboskab ved råstofindvinding".Her har en gruppe bestående af Danske Regioner, Danske Råstoffer, Dl, Råstof-sagsbehandlerefrakommunerognaboer til råstofgrave, udarbejdet nogle spillereglerfor sameksistens- fra ansøgningen om gravetilladelse indgives, til efterbehandlingener afsluttetVi ser frem til vedtagelsen af lovændringerne den 1. juli 2014,ogden efterfølgendeimplementering.Og vi ser frem til et fortsat godtogtæt samarbejde med myndighederne, med fokuspå gode vilkårogen effektiv sagsbehandling for hele råstofbranchen.
Med venlig hilsen
&~~(lJ.(.riL!rl:/.t.Lasse Møller VoilesenSekretariatsleder i Danske Råstoffer
li
2
DATATILSYN ET
9. december 2013DataliIsynelBorgergade 28,1300 Ketlenhavn K
Vedrørende høring over udkasttilforslag om ændringarlov om miljøbe-skyttelseoglov om rAstofferVede-mailaf18.november2013har Naturstyrelsen sendt ovenstående ud-kasttil lovforslag i høring og anmodet om Datatilsynels eventuelle bemærk-
s.
CVR-IV'. 11-88-37-29Telefoo 3319 3200Fax 3319 3218
ninger.Lovforslaget giver ikke umiddelbart Datatilsynet anledningtilbemærkninger.
E-mailcl@datatilsynet. dkwww.dalalilsynet.dkJ.nr. 2013-112-0272SagsbehanclerHanne LOUise Høimarl<Direkte 3319 3215
Med venlig hilsenHanne Louise Høimark
2.december2013Ref.:CllHørinassyar vedr. udkasttilændring af loy om mlltøbqkyttelse ogtovom rAstoffer
FriluftsrAdet afgiver hermed høringssvar vedrørende udkast til ændring af lov ommiljøbeskyttelse og lov om rastoffer (Opfølgningp~evaluering af kommunalreformen).Friluftsrådet er meget bekymret over den del af høringsmaterialet, der vedrører ændring af lovom råstoffer. Frlluftsr5det frygter, at lovforslaget kan medfører mangelfuld sagsbehandlinguden hensyn til naturinteresser og friluftsliv.Med lovforslagetforesl~sdet, at l<.ommunalbeswrelsens kompetencer l henhold til rAstotlovenoverflyttes til reglonsrldet, sAledes atregionsr~det f~rkompetencentilat meddele tilladelsertilindvinding af rAstoffer samt fastlægge kriterierne for efterbehandling.Friluftsr~dettinder denne kompetenceoverdragelse særdeles uhensigtsmæssig. Regionerne fArmeget vanskeligt ved at løfte opgaven på grund af manglende ekspertise. Regionerne har Ikkeet fagligt miljø Inden for natur- og landskabsforvaltning. Denne ekspertise har kommunernederimod. Kommunerne har stor erfaring med fysisk planlægning og sagsbehandling inden forrelevante Jovomrider, f.eks. naturbeskyttelsesloven, museumsloven, miljøbeskyttelseslovenog vandforsyningsloven.
Det skal yderligere nævnes, at det er kommunerne, der har den lokale forankring og lokalviden om naturforhold og friluftsliv. Desuden er det en stor fordel, at kommunerne har erfaringmed dtalog med lokale interessenteriforbindelse med den fysiske planlægning ognaturbeskyttelse.Frilurtsr~detfrygter, at regionerne ikke eristand til at Inddrage de lokale forhold Inden fornatur og friluftsliv. Nye råstoftilladelser ændrer ikke kun landskabets karakter, og dennedfriluftsmulighederne.R~stofindvtndingmedfører også en øget tung trafikiomr!deme, og detkan skabe problemer 'tor friluftslivet. Hvis der f.eks. er en spejderhytteiområdet, kan detbetyde, at forældrene ikke tør lade deres børn cykle til og fra spejderhytten på grund af detrafikerede veje. Et kendskabtilde eksisterende rekreative forhold iomr~deter derfor megetvigtigt i forbindelse med nyer~stoftllladelser.Derfor menerFriluftsr~det,at det forsat skalvære en kommunal opgave at meddele tilladelser tilindvinding af råstoffer samt fastlæggekriterierne for efterbehandling.
Med venlig hilsen
Casper UndernannFri luftspolitiskkonsulent
Hvidberg"Hansen, ThereseFra:
SendtTil:
Emne:Vedhæftede filer:
Pemille Weile <[email protected]>11.december201308:12NST- Naturstyreisens hovedpostkasseVS:Høring Lovforslag om ændring af lov om miUøbeskyttelsesloven og råstofloven{Opfølgningpåevalueringafkommunalreformen) NST-700-00030BilaglLovforslag docx.pdf; høringsliste.pdf; Høringsbrev.pdf
Foreningen af vandværkeriDanmark skal hermed oplyse, at man ikke har kommentarer tillovforslageneMed venlig hilsenPernille WeileJurist
FVD
Foreningen afVandværker i Danmark1Solrød Center 20C,,2680 Solrød StrandTlf. 5614 4242,www.Fvd dk, [email protected]
1
Hvidbei'g¶Hansen, Therese
- - ¶ ¶ - - - - ¶ - - - ¶ ¶ - ¶ - - - - - - - - - - - - - - _ _ _ _ _ , _ _ ,..,..,.
.
-
--------------"'"'•-r-••oo
Fra:Sendt:Til:Emne:
Horst Armin Ravn <[email protected]>27. november 2013 12:24NST -Naturstyreisens hovedpostkasseJ.nr.NST -700-00030
MST
A)Vi bifalder overførsel af råstoflovens områd¶e til Regionerne.B)Med hensyn til affaldsdeponeringsanlæg er vi mere forbeholdne. Vi har oplevet at Statens repræsentanterv/degamle miljøcentre har manglet indsigt i virkeligheden. Først med mellemkomst fra den centrale enhediMST kunnesagen løses.
Derfor skal, der hvis kompetencen overførestilStaten,træffesforanstaHnlnger således at der kan træffes fornuftigebeslutninger når eksisterende tilladelser og lovgivningikk~er indretlet tilenspeciel situation.Nedenfor ses et skrækeksempel af statens tilsynsaktivitet fra de decentrale enheder, når tingene absolut ikkefungerer.
Med venlig hilsen
Horst A. RavnHCSA/SHvlsslngevej 100, DK-2600Glostrupbttp://www.hcs.dk/mjUøentrepdse[email protected]Directphone:+45 - 43 29 98 28Directfax:+45 - 43 42 98 26Cell phone:+45 - 28 45 80 28~x:
+45-43429802
Fra: Horst Armin RavnSendt: S.apdl201115:05Til:'Morten Friis'Emne: VS:Høje-TaastrupKommunesklassificeringaf 50 tonDDTforurenet jord fraBørnehusetTaastrupvang,Selsmosestærde 4, 2630T~strup.
Læs hele føjetonen
Med venlig hilsen
1Best
regards
1Mit freund1ichen Grussen
Horst A. Ravnl
HCS A/S Transport8tSpeditionHvissingevej100,Dl<.;26.QO_GJostrup-www.hcs.dkhorst.@[email protected]Direct phone: +45 - 43 29 98 28Directfax:+45- 43 42 98 26+45-284580 28Cell phone:Fax:+45 - 43 4298 02
Fra:Finn Reinholdt Jensen[mallto:[email protected]]Sendt:29. november 2010 09:57TU:HorstArminRavnEmne:SV: Høje-Taastrup Kommunes klassificeringafSO ton DDT forurenetjord fraBørnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde4, 2630nstrup.Hej HorstAV Miljø bekræfter herned, at vi kan modtage det deca.sotonDDTforurenet jord til en pris af 670kr./ton ekskl. moms.Chaufføren der kører skal nævne ved indvejningen, at det erDDTforurenet, idet vi skal deponerejordenp~en egnet plads, som vi har aftalt med Miljøcenter Roskilde.Med venlig hilsen
FinnReinholdt JensenKemiingeniørogITansvarlig
'-vAVMiljøAvedøreholmen972650HvidovreTlf:Fax:Direkte:Mobil:
+45+45+45+45
36 7736 7736 8822 26
15 9918 9908 0336 77
e-niau:Web:
fdi!ilay.dkwww.ay.dk
Fra:HorstArminRavn[mallto:[email protected]]Sendt:24.november 201009:59Til:Finn Reinholdt JensenEmne:VS:Høje-TaastrupKommunes klassificering af 50 ton DDT forurenetjordfraBørnehuset Taastrupvang,Selsrnosestærde4,2630 TAstrup.HejFinn
Kan du bekræfte at du kan modtage dettilenpris på 670kr./tons ifølge prislisten?Medvenlighilsen
2
Horst A. RavriHCS A/STransport&SpeditionHvissingevej 100, DK-2600 Glostrupwww.hcs.dk[email protected]Direct phone: +45- 43 29 98 28Direct fax:+45 - 43 42 98 26Cell phone:+45- 28 45 80 28Fax:+45- 434298 02
Fra:Horst Armin RavnSendt:24. november 2010 08:20Til:'[email protected]'Emne:VS: Høje-Taastrup Kommunes klassificering af 50 ton DDT forurenetjord fra Børnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde 4, 2630 TAstrup.Hej FinnSe nedenfor. Har AV fået samme melding?Med venlig hilsen
Horst A. RavnHCS A/S Transport&SpeditionHvissingevej 100, DK-2600 Glostrupwww.hcs.dk[email protected]Direct phone:+45 - 43 29 98 28Directfax:+45 - 43 42 98 26Cell phone:+45 - 28 45 80 28Fax:+45 - 43 42 98 02
Emne:VS: Høje-Taastrup Kommunes klassificering afsotonDDTforurenetjordfra BørnehusetTaastrupvang,Selsmosestærde 4, 2630 TAstrup.
Fra:Bente Munk [mallto:[email protected]]Sendt:23.november2010 16:08Til:Horst Armin Ravn
Til Horst Ravn.Nyetoner fra Miljøcenter Roskilde.
Har det stadig interesse?Venlig hilsen
Bente MunkAfdelingscher • Deponiogkompostering
3
l
4r_ooNæstved
AffaldPlusVl!dfjorden20
---~--
Fra: Brix, Annemarie [mallto:[email protected]]Sendt:23.november 201015:52Til: Bente MunkCc:"LOtzhøft-Madsen, Morten"Emne:s./:Høje-Ta~strupKommunes klassifæring af50ton DDT forurenet Jord fra Børnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde4,2630 T:lstrup.Hej BenteViharidagvurderetatdet anmeldte jordpart forurenent med DDT, ODD,ogODE samt Simazin som ligger overafskæringskrlteriet men under kriteriet for farligt affald bør deponerespådepotermedperkolatopsamling og afledning
til renesanlæg.Derfor kan l modtage jorden på Fakse losseplads
Venlig hilsen
AnnemarieBrbt
Cancl.lec:tm.soc.PlanogVirksomhedDirUf.:(+45) 72 54 81 30anbr!Oros.mim.dk
MiljøministerietMiljøcenter RoskildeNyØstergade7-11DK - 4000 RoskildeTJf.: (+45) 72 54 65 00www.ros.mim.dkOfficielle maiJs bedes sendt til [email protected]
Fra:Bente Munk [mailto:[email protected]]Sendt 17. november 2010 14:44Til: Brix, AnnemarieEmne:VS: Høje-Taastrup Kommunes klassificering af 50tonDDT forurenetjordfraBørnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde4,2630T~strup.
Fra: Bente MunkSendt:on 17-11-2010 14:41TJI: Bente MunkEmne:Sil:Høje-TaastrupKommunesklassificering af 50 ton DDT forurenet jord fra Børnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde 4, 2630 T3strup.Hej AnnemarieHar MCR indvendingerellerrøgede krav til Faxe Mijøanlæg hvis vi modtager de 50 tons DDF-forurenet jord, som nuer klassificeret som ikke-farligt affald?Hilsen
4
Bente MunkAffaldPlus
Fra:BenteMunkSendt:on 10-11-2010 13:30Til:'Brix, Annemarie'Emne:SV; Høje-Taastrup Kommunes klassificering afsotonDOTforurenetjord fraBømehusetTaastrupvang,Selsmosestærde 4, 2630TAstrup.
TilAnnemarieBrixTakfordet tilsendte.UdfraT~strupkommunens klassificeringogvor viden om effektivt perkolatopsamlingssystemp§FaxeMiljøanlæg kan denDDTforurenede jord modtagesp8Faxe Mtljøanlæg.Venlig hilsen
Bente MunkAfdelingschef - deponi og komposteringTlf.direkte:55 75 08 19Mobil:40 94 04 39Mali:[email protected]AffaldPJusVed Fjorden204700NæstvedTlf.SS75 0800Fax55 75 08 25
Fra: Brix, Annemarie [mal!to:[email protected]]Sendt:10.november201012:38Til:HorstArminRavnCc: BenteMunkEmne:VS: Høje-Taastrup Kommunesklassificering afSOtonDDT forurenetjord fraBørnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde 1,2630T8strup.Til Horst AnninRavnSom du kan se, har jeg videresendt denne mail til Bente Munk fraFaxelosseplads.Jeg vurderer, at da jorden ikke er klassificeret som farligt affald kan jorden deponeres på Faxes losseplads¶celler formineralsk og for blandet affald.Men da Tåstrup kommune påpeger at der kan være øget udvaskning hvis jorden deponeres sammen med polærerolieprodukter, bør Faxe losseplads sende en redegørelsetilmig hvor de forholder sig til denne problematik.Grundlæggende er vi kun interesseretiøget udvaskning, så længe der er effektiv perkolatopsamling.Jeg skal blot helt principielt have en bekræftelse fra Faxe losseplads om, at de ønsker at modtage jorden tildeponering.
Venlig hHsen
AnnemarieSliXCand.techn.soc.PlanogVlrksomheclDirIIf.:(+45}72 54 81 30anbr!Q cos.mim.dk
MiljøministerietMiljøcenter RoskilaeNyØstergade 7 -liDK- 4000 RoskildeTlf.: (+45) 72 54 65 00www.ros.mim.dkOfficielle mails bedes sendttil[email protected]
Til: 'Horst Armin Ravn'; TMCCc:Brlx,AnnemarieEmne: Høje-Taastrup Kommunesklassificering af50tonDDT forurenetjord fra Børnehuset Taastrupvang,Selsmosestærde4, 2630 Tåstrup.
Til Horst Armin RavnHøje-Taastrup kommunen har vurderet den aktuelle jord.=3D20 Vedlagt ses kommunens afgørelse.Hvis der er spørgsmål eller kommentarer til det fremsendte er du velkommentilat kontaktemig.Venlig hilsenPiaBjergaarde
Miljøteknisk medarbejderHøje-Taastrup KommuneTeknik- og MiljøcenterBygaden22630Taastruptlf:43591264
Fra: Horst Armin Ravn [mallto:[email protected]]Sendt: S.november 2010 09:20TII:TMCCc:Pia Winther Bjergaarde; 'Srix, Annemarie'Emne:Klassificeringafjord-Børnehuset Taastrupvang, Selsmosestærde 4,2630 Tåstrup.HTKAtt.:Pia Winther Bjergaarde
HCSAJSskal bede om en klassificering af ca. 50 tons jord indeholdende pesticider.Jorden er beliggende
påen bømeinstitutionpåadressen Salsmosestræde4¶6.
Ingen andre parametere end pesticiderne overskider jordkvalitetskriterietModtageanlægget er ikke afklaret endnu.
HTKeribesiddelse af undersøgelsesrapporten, ogtilyderligere hjælptilklassifikationen fremsendesoriginalanalyserne for den aktuelle jord.6
Med venlig hilsen
Horst A. RavnHCS A/S MiljøHvissingevej 100/ DK-2600 Glostrupwww.hcs.dk[email protected]
Direct phone:Direct fax:Cell phone:
Fax:
+45- 43 29 98 28+45 - 43 42 98 26+45 - 28 45 80 28+45 -434298 02
Til: Horst Armin RavnEmne:VS: JordfrabørnehavemedDDT indhold - data - NilsOlsen
Til Horst RavnSom du kan se af nedenstående korrespondance har jeg forsøgt at~et svar fratilsynsmyndigheden- men desværre forgæves.Som du kan se skal producentenlkommunen laver en klasslfic.erlng - jeg kan derfor Ikkegive dig et positivt svar og må sige at vi ikke under de givne forhold kan modtage jorden.Jeg beklager.
Venlig hilsen
BenteMunkAfdelingschef • Deponi og kompostertogDirekte:55 750819Mobil: 40 94 04 39Mali: bem@affaldo[ys.dk
AffaldPlusVed Fjorden 204700 Næstved
Fra: Brix, Annemarie [mailto:[email protected]]Sendt: 4. november 2010 15:53Til:BenteMunkEmne:SV: Jord fra børnehave med DDT Indhold- data- NilsOlsen
Det er rigtig når der tales om enkeltstoffer.Men nu er jorden forurenent med flere stoffer dvs at man skal udføre en beregning med kummu!erede effekter. Derskal man kigge på samtlige R sætninger på de farlige stoffer(dvsogså tungmetallerne)ogderetter laveklassificeringen.7
Dette er meget vanskeligt i forhold til affald, og beregningsmetoden er da også lavet i forhold til producenter der vednøjagtig hvad de.kommerideresprodukter
Evtaccepterer Miljøstyrelsen en lidt mere pragmalisk beregningsmetode som er foreslået af DAKOFA, men dette erikke sket endnu.Affaldet er antagelig ikke farligt affald, men det er producenten/anvisningskommunen der skalståindefordenklassificering.
Venlig hilsen
Annemalie BrlxCand.techn.soc.PlanogVilksomhedOir Ul.: (+45) 72 54 81 30an!Jri9 ros.mlm,dk
MiljøministerietMiljøcenter RoskildeNy Østergade 7-11DK - 4000 RoskildeTlf.: (+45) 72 546500www.ros.mim.dkOfficielle mails bedes sendttil[email protected]
Til: Brix, AnnernarieHej Annemarie
.
Emne: SV: Jord fra børnehavemedDDTindhold - data~Nils Olsen
Jeg har kigget l affaldsbekendtgørelse og den siger at uanset hvor farligtetstof erklassificeres det ikke som farligt affald med mindre der er tale om vægt% over min.0,1%(kræftfremkaldende, kategorileller2).Jorden er forurenet med pesticider svarendetillmg/kg0,0001 %.
=
Frabilagiaffaldsbekendtgørelsen:
Procentgrænser, der gør affald farligt.Ved vurderingen afomaffald,somIndeholeler en blanding af en ellerflerekemiske stoffer, er farligt, skaldertages hensyn til alleegenskaberne (1tlllS),som ernævntovenfor.Affald er under alle omstændigheder farligt, hvis:- affaldet har et Hammepunkt mindre end ellerligmed55� og/ellerhvis:- summenafdet ellerde~endekemiske storl'er, som udviserdeovenror anførteegei"ISkaber, er tilstede len koncentration,somerligmed eller overst!Qerfølqendeprocent<lrænser(væWJrocert):Tabel2: EQeOSkabo/oMegetgiftig(R26 R27 R28 R39}"OlGiftig(R23 R24, R25)1131Giftig {R48R3~)''Sundhedsskadelkl (R20 R21 R22)n25Sundhedsskadelig (R48)••10lÆtsende (R35}''
Ætsende(R34)1'Lokalirriterende (R36 R37 R38)••LokCifirriterendeCR41l'•Sensibiliserende (R42 R4J)uKræftfremkaldendekategori1 eller 2 (R45 R49)"Kræftfremkaldende kategori 3 (R40)''8
520
1012lolll111
DerhenvisestilE~¶ParlamentetsogRådetsforordning(EF)nr.=303030303020 1272/2008 af 16. december 2008 om klassificering,mærkningogemballering af stofferogblandingerKoncentratiOnsgrænsengælderfor det enkelte kemiskestormeddenpågældendeegenskab
Venlig hllsen
Bente MunkAfdelingschef •Deponiog kompostering
AffaldPlusVed Fjorden 204700 Næstved
sendt: 4.november2010 14:40Til:Bente MunkCC: "LOtzhøft:-Madsen,Morten"Emne: SV: Jordfrabørnehave med DDT Indhold - data - NilsOlsenHej BenteNu ramte du lige ind i et af mine svage punkter.Du må bede om at få en mere præci klassificering af jorden."'3D3D3D20 Det er ikke godt nok at skrive at jorden erklasse 1, medundtag~lseaf pesticidindholdetProducenten skal dokumenterer at jorden ikke er farligt affald (dererflere af stofferne klassificeretsom kræftfremkaldende)Hvis l i første omgang får klassificeret jorden, vil jeg undersøge hvad der bør stilles af krav til deponering af jord hvisindhold af forurenende stoffer åbenbart ikke lader sig udvaske.Tåstrup kommune har oplyst at jorden kommer fra en grund der blev brugt til gartneri fremtilomkring 1960
Venligl\il5anAnnemarieBrl"
cand.techn.soc.PlanogVIrksomhedDlrIIf.:(+45)72 54 81 30anbr!Oros.mlm.dk
MiljøministerietMiljøcenter RoskildeNyØstergade7-11DK- 4000RoskildeTlf.: (+45) 7254 6500www.ros.mim.dkOfficielle mails bedes sendt til [email protected]9
lngcniArforcninJlcn, lDAKaiVIlbodBryO!JO31-33
OK¶1780 Købønl1avn V•45 331a~a
4&
iclaQidadkida.clk
Naturstyrelsen
Høringssvar vdr. Lovforslag om ændring af lov om mil-jøbeskyttelsesloven og riistotloven (Opfølgning pli eva-luerlna af kommunalrefonnen) NST-700..0003011. december 2013
IDA takker for muligheden til at komme med høringssvar. Vi har ingen kommenta-rer tillovgivningens intention om at centralisere ristofforvaHningen.IDAs bekymring vdr. lovforslaget handler om implementeringen.De ansatteikommunerne, som er beskæftiget med opgaver, som i medføraflovændringen overflyttes tilstaten eller regionerne, skal ftytte med opgaven. Da der er tale om en udløber af kommunalreformen, børoverflytningen ske efter samme regler som i "Lov om visse procedurernæssige spørg9måliforbindelse medkommunalreformen•.Med venlig hilsenPernille Hagedom-RasmussenChefkonsulent
1)/\
Fra: Bente Munk [mallto:[email protected]]Sendt:4. november 2010 12:49Til: Brix, AnnemarteEmne: VS:Jordfrabørnehavemed DDTIndhold~data¶Nils Olsen
Hej AnnemarieJeg har fSet nedenstående henvendelse om modtagelse af DDT-forurenet jord.Kan du som tilsynsmyndighed acceptere at vi modtager den DDT-forurenede jordp~FaxeMiljøanlæg - ogigivet fald som mineralsk affald?
PS:Jeg er ved at se p§ lugtproblematikken-vender tilbageimorgen.venlig hilsen
Bente MunkAfdelingschef - DeponiogkomposteringDirekte: SS 75 08 19Mobil: 40 94 04 39Mali: bem@arfaldp!us dk
AffaldPlusVedFjorden 204700 Næstved
Fra: Horst Armin Ravn [mallto:[email protected]]Sendt: 4.november 2010 12:32Til: BenteMunkEmne:Jordfrabørnehavemed DDT indhold -data - NilsOlsenHej Bente Munk
-------- --------¶ - - -------¶------
Jegsender dig nogle data om jorden:Ca. 30 -50tons jord fra en børneinstitutioniHøje Taastrup Kommune.Prøverne er vedlagt.=3D3020 Jorden er klasse 1 jord med undtagelse af pesticidindhold.Til din orientering har jeg også spurgt AV-Miljø, men de skalogsåførst omkring tilsynsmyndigheden.Sjov nok måtte Århus Havn tidliger deponere op til10mg/kgideres genanvendelsesprojekt {havenudvidelsen}.Jeg ville være glad hvis du kunne vende tilbage -idet jeg skal afgiveprispå mandag.
Med verilig hilsen
Horst A. RavnHCS A/S MiljøHvissingevej 100, DK-2600Glostrupwww.hcs.dk
lO
l
'
•'
l< L......"N a turstyrelsenVandplaner og havmiljøSendt pr. mail til:!lS
t(it¶ns1~dk
Vedr. j. nr. NST-700-00030.
D!!n 10. december 2013
KL's høringssvar tillovforslag om ændring af lov ommiljøbeskyttelse og råstoflovenKL har modtaget lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse ogd.stofloven. Hermed fremsender KL's sekretariat høringssvar til udkastet.Der tages forbehold for en politisk behandling af høringssvaret.Lovforslaget er en opfølgning på evaluering af kommunalreformen som enudmøntning af en del aftalen "Rammer for justering afkommunalreformen" indgået mellem regeringen og folketingets øvrigepartier d. 26. juni 2013.
Sags ID: SAG-2013-07229Dok.ID: 1785703
BTTI!rlkl.dkDirekte 33703302
Mobil2913 6610Weidekampsgade 10
Postboks 33702300 København Swww.kt.dkSide(161
HelhedsindtrykSom fremført i forbindelse med evaluering af kommunalreformen er KLgrundlæggende bekymret over, at tilladelsesdelen efter råstofloven oggodkendelse af deponierne flyttes.Det er kommunerne, som kan anlægge et helhedssyn og tænke lokalehensyn til miljø, natur, grundvand osv. sammen med fx gravetilladeiser oggodkendelse af deponier. Da begge områder indeholder mange emner, somogså er kommunernes myndighedsområde fremover, er der i begge tilfældetale om at fravige et grundlæggende princip for kommunalreformen om atborgere og virksomheder skal henvende sig et sted. KL forventer hellerikke, at der vil ske et kvalitetsløft som følge af at Regionerne vil få en størresagsfrekvens, da det bliver i et smalt fagligt miljø og ikkeidet brede fagligemiljø i kommunerne, ligesom overgangsperioden uvægerligt vil medføreforlængede sagsbehandlingstider.KLanerkender dog at flytningen af opgaverne er en del af en bred aftalemellem regeringen og folketingets øvrige partier og vil med dette
høringssvar arbejde for at overflytningen af opgaverne sker på en fornuftigmåde.
Generelle bemærkningerRåstoffer. RåstoflovenI lovforslag til ændring af råstofloven ændres "kommunalbestyrelsen" til"regionsrådet" og "kommunalbestyrelserne" til "regionrådene"."kommunalbestyrelsens" slettes i §36 stk. 2 og der indsættes:))§1O a.Regionsrådet skal ved fastsættelse af vilkår om efterbehandling, jf.§ 10, stk.1, høre kommunalbestyrelsen. Høringsfristen skal fastsættes til mindst 4uger.«Samarbejde og overgang1regler
KL hæfter sig ved at der i bemærkningerne til Lovforslaget skrives omsamarbejde mellem kommuner og regioner. Det kan samtidig konstateres, atdet er ikke med i lovteksten, bortset fra den uændrede §8 og forslaget til§10a. Her vil det være vigtigt at få tydeliggjort rammerne for samarbejdet ivejledning og Administrationscirkulære.Der vil være behov for et tæt samarbejde mellem kommune og region isagerne om råstofindvinding, da kommunerne er myndighed for de flesteandre interesser i det åbne land og en række øvrige myndighedsområder,herunder naturbeskyttelse, vandforsyning, miljøbeskyttelse ogvejlovgivning. Det er helt afgørende for en smidig og effektivopgavevaretagelse fremadrettet, at kommunerne involveres meget tidligt iforløbet.KL tager udgangspunkt i at regionsrådet også overtagerkommunalbestyrelsens opgaver efter Administrationscirkulæret herundersamordningspligt. I lovforslaget er der ikke taget højde for de situationer,hvor Administrationscirkulæret ikke forpligter tilladelsesmyndigheden til athøre kommunerne. ForKLer det derfor vigtigt, at det kommer til atfremgå af lovgivningen, at kommunerne altid skal høres indentilladelsesmyndigheden træffer afgørelse efter råstofloven, dvs. også i desituationer, hvor der ikke umiddelbart synes at være noget atsam~rdne.Dette vil være den bedste måde at sikre, at kommunerne kan varetage egnemyndighedsområder i relation til råstofområdet og samtidig bistå regionernei varetagelse af deres.Efter lovforslaget skal Regionsrådet ved fastsættelse af vilkår omefterbehandling,jf.§10, stk. l, høre kommunalbestyrelsen oghøringsfristen skal fastsættes til mindst 4 uger. KL opfatter "mindst 4 uger"som et udtryk for, at høringsfristen kan forlænges. Der vil uvægerligt blive
2
tilfældet i flere situationer, bl.a. hvor et høringssvar forudsætter politiskbehandling. Dette bør som minimum fremgå af lovbemærkningerne.I kommunerne vil der også fremover være brug for sagsbehandlere, der harkendskab til råstofindvinding og råstofloven, og som både kan koordinerekommunens høringssvar til regionen og være med til at findeløsningsmodeller, når der er konkrete konflikter mellem arealinteresser ogråstofindvinding. Der er forsat brug for ressourcerikommunerne tilbehandling af sager efter råstofloven for at sikre en smidig og effektivmyndigheds behandling.KL ønsker at gøre opmærksom på, at der kan forventes et samletmerforbrug af ressourcer på området som følge af forslaget. Dette skyldes,at kommuneren hidtil har kunnet drage nytte af, at man ikke kun har værettilladelsesmyndighed efter råstofloven, men også myndighed for en langrække andre forhold, jf. ovenfor. Kommunerne har således kunne dragenytte af en udstrakt synergieffekt som godkendelsesmyndighed.
Efterbehandlingsplan og endelig godkendelseafefterbehandlingDet er væsentligt, at kommunalbestyrelsen bliver involveret i godkendelseaf efterbehandlingsplaner og endelig godkendelse af efterbehandlingen. Deter kommunerne der har lokalkendskabet og viden og kompetencer på dehensyn, der skallægge til grund for efterbehandlingsplanerne. En høringkan dermed ikke stå alene og det er vigtigt at få sikret en tidlig og grundiginvolvering af kommunerne. Det er ikke tilstrækkeligt med en høring vedr.vilkår for efterbehandling.Lovforslaget forholder sig ikke til at det er kommunerne, der harkompetencen til at planlægge for efterbehandling jf. NKN 41-00066. Hervil det være vigtigt at tydeliggøre, at det fortsat er kommunerne, der harkompetence til at arealplanlægge for færdiggravede råstofområder efterplanloven.
VVMI bemærkningerne tillovforslaget er det nævnt, at det er hensigten, atregionsrådet skal overtage kommunalbestyrelsens kompetence i henhold tilVVM-bekendtgørelsen og at dette kan ske ved en ændring af VVM-bekendtgørelsen. KL er at den opfattelse, at det vil være mesthensigtsmæssigt at fastholde kommunernes opgaver i forhold til VVM.Kommunerne har et bredt fagligt miljø og den nødvendigehelhedskompetence og viden i forhold til natur, miljøbelastning,kommuneplanlægning, naboforhold osv.. Og kommunerne har det bredefaglige miljø. Og de nationale ambitioner om bedre erhvervsservice,klimatilpasning og øget bæredygtighed sikres bedst ved at fastholde VVM
kompetencenikommunerne. Alternativt vil VVM-opgaven kræve enomfattende høring i kommunerne.
Øvrige bemærkningerKL mener i øvrigt, at det er afgørende for arbejdet med miljøministerietsressourcestrategi om at fremme ressourceeffektiviteten, at Regionenpålægges, at indtænke en styrkelse af ressourceeffektiviteten inden der givestilladelser, herunder en vurdering af om der kan anvendes genanvendeligematerialer i større omfang. Hvis markedet oversvømmes med jomfrueligematerialer er det svært at få genanvendelses fremmet.
Deponier. Lov om miljøbeskyttelse.Forslaget til ændring af lov om miljøbeskyttelse indebærer alene, at§ 66,stk. 5 ophæves da den bliver overflødig, når godkendelseskompetencen foraffaldsdeponeringsanlæg flyttes fra kommunerne til staten. Selveoverflytningen af godkendelseskompetencen for deponeringsanlæg frakommunerne til staten vil ske ved en senere ændring afgodkendelses bekendtgørelsen.Dette betyder at det ikke længere vil fremgå af loven, at miljøministerenfører tilsyn med visse kommunale affaldshåndteringsanlæg somdeponeringsanlæg.Forslaget til ændring af godkendelsesbekendtgørelsen vil blive sendt ihøring senere så kompetenceoverflytningen kan effektueres, når denforeslåede ændring af miljøbeskyttelsesloven træder i kraft denl.juli 2014.
Manglende op!JsningerDa et forslagtilændring af godkendelsesbekendtgørelsen ikke er sendt ihøring samtidig med forslaget til ændring af miljøbeskyttelsesloven, og daforslaget tillovændring ikke indeholder mange oplysninger om hvilkekonsekvenser forslaget vil have, er det vanskeligt at kommentere pålovforslaget. Det forventes at konsekvenserne tydeliggøres i forbindelsemed udarbejdelsen af forslaget til ændring af godkendelses bekendtgørelsen.KL forbeholder sig derfor ret til senere kommentarer.KL har ikke været inddraget i udarbejdelsen af forslaget til lovændring, menstiller sig til rådighed i forbindelse med udarbejdelsen af ændring afgodkendelses bekendtgørelsen:
Samarbejde og overgangJreglerDer vil fortsat være behov for et omfattende samarbejde mellem staten ogkommunerne omkring deponeringsanlæg, da kommunerne fortsatvilværemyndighed for anlæggene indenfor f.eks. byggesagsbehandling,beredskabsforhold, forhold omkring4
vand/ spildevand/grundvand/ recipienter, affaldsforhold og fysiskplanlægning. Det fremtidige samarbejde mellem staten og kommunerneomkring deponeringsanlæggene er derfor yderst vigtigt at få afklaretnærmere, ligesom overgangsregler i forbindelse medkompetenceoverdragelsen bør afklares nærmere for at finde en fornuftigfremadrettet løsning. KL ser derfor frem til et samarbejde om denneafklaring.Det fremgår ikke af forlaget til lovændring, hvilke overgangsregler derforeslås for godkendelse af deponeringsanlæg.lforhold tilovergangsreglerne er det vigtigt at forholde sig til konsekvenser forsagsbehandlingstider og service og finde en fornuftig løsning.KL ønsker at gøre opmærksom på, at der kan forventes et samletmerforbrug af ressourcer i kommuneren og Miljøstyrelsen som følge afforslaget. Dette skyldes, at kommuneren hidtil har kunnet drage nytte af, atman ikke kun har været godkendelsesmyndighed efterMiljøbeskyttelsesloven for deponeringsanlæggene, men også myndighed foren lang række andre forhold, jf. ovenfor. Kommunerne har således kunnedrage nytte af en udstrakt synergieffekt som godkendelsesmyndighed.
Detaljerede bemærkningerAdministrationscirkulæretKL tager udgangspunkt i, at Administrationscirkulæret (Cirkulære omkommunalbestyrelsernes behandling af ansøgninger om tilladelse tilerhvervsmæssig råstofindvinding .og af anmeldelser om ikke-erhvervsmæssigråstofindvinding (administrationscirkulæret) af 20. december 2006,Miljøministeriet l medfør af§ 35 i lov om råstoffer,jf.lovbekendtgørelsenr. 886 af 18. august 2004, som ændret ved lov nr. 566 af 24. juni 2005)består og at der sker en gennemskrivning af administrationscirkulæret, hvor"kommunalbestyrelsen" og derivater bliver erstattet med tilsvarende"regionsråde t".ForKLer det centralt, at Administrationscirkulæret derudovergennemgående revideres, således at råstofmyndighedens opgaver i højeregrad bliver beskrevet. Lovforslaget indebærer f.eks. naturligt nok betydeligtstørre afstande mellem råstofmyndighed, ansøgte projekter og i .gangværende projekter. Det er derfor afgørende, at RAL §31 stk. 4 bliverbliver taget i anvendelse, så der bliver tale om en minimums tilsynsfrekvens.
Efterbehandlingsplan og endelig godkendelse af efterbehandling.Vilkår for efterbehandling er en ting, en anden ting erefterbehandlingsplanen og den godkendte efterbehandling noget helt tredje.Efterbehandling af en råstofgrav kan reelt ændre sig i forhold til en
oprindelig hensigt i vilkårene i tilladelsen pga. en uforventet udvikling f.eks.i råstofforekomsternes beskaffenhed og udbredelse i undergrunden. Detikke usædvanligt, at der løbende sker ændringeri"en godkendtgrav~-ogefterbehandlingsplan". Disse ændringer kan have langtrækkendekonsekvenser for naboer, naturen og den fremtidige anvendelse af et areal.ForKl.er det derfor væsentligt, at lovgivningen sikrer at kommunerneinddrages såvel i godkendelse af efterbehandlingplanen og som i denendelige godkendelse af efterbehandlingen. På denne måde vil de godefremtidssikrede løsninger, der hænger sammen med omgivelserne ogkommunens planlægning i øvrigt, kunne tilvejebringes.
VVMDet fremgår af kommentarerne til lovforslaget, at der er hensigten atkommunalbestyrelsernes \'VM-kompetence skal overgå til regionsrådene.Der står videre at "Flytning af \'VM-kompetencen frakommunalbestyrelsen til regionsrådet vil svare til de tilfælde, hvor staten erVVM-myndighed, jf. \'VM-bekendtgørelsens §§10-11, og der vil medflytning af kompetencen ikke blive ændret på, hvornår der indtræder VVM-pligt i forbindelse med tilladelse til indvinding af råstoffer. Regionrådetsovertagelse af \'VM-kompetence kan ske ved en ændring af \'VM-bekendtgørelsen".ForKl.er det afgørende, at VVM kompetencen følgerkommuneplanmyndigheden. Det gælder såvel for projekter opført på \'VM-bekendtgørelsens bilag l (obligatorisk VVM pligt) som projekter på bilag 2(screening for VVM pligt). Ikke mindst for de projekter, hvor der skalgennemføres \'VM-procedure, er der typisk tale om større projekter ellerprojekter med en principiel karakter, som er væsentlige for udviklingen ikommunen. Det er væsentligt at VVM kompetencerne fastholdes samlet ikommunerne, med udgangspunkt i et bredt fagligt miljø, der samlet set harkompetencerne til at Vurdere Virkningen på Miljøet.
Med venlig hilsen
Bjarke Tveterås TindKonsulentKL, Kontor for Teknik- og Miljø
6
Dalo 13. december 2013Sille 1a1 1
NaturstyrelsenVandplaner og havml•øHaraldsgade 532100Københavnø
Lilnclbru1&FecftM.-.~~~-Axeltorv3
OK 1609~;wnV
T +"S333HOOOF+453339 •l.tolE l,..,.dk
W www.ll.dkt\IR DK2$S2 95 29
Landbrug&Fødevarers bemærkninger til udkast til forslag om ændringaflov om
mijløbeskyttelse og lov om ristoffer (Opfølgningpievaluering afkommunalreformen),jr. nr.NST-700-00030.
Naturstyrelsen har den18.november2013udsendt udkasttilforslagomændringaflovommigøbeskyltelseoglov om råstoffer (Opfølgningpåevaluering af kommunalreformen) medhøringsfrist den13.december2013.IndledningsvistskalLandbrug&Fødevarer takke formulighederne foratkommemedbemærMinger.Landbrug&Fødevarer kan konstatere, at forslaget- der hvilerpåen politisk aftale -vil ændrepåmyndighedskompetenceme, hvor blandt andet kompetencen tilatmeddele råstoftilladelser p! landfrakommunalbestyrelsen samles hos regionsrådene Landbrug&Fødevarer skat l den forbindelseopfordretil,at der sikres de fomødne kvalilikationer og ressource r tit at behandle ansøgningerne iregionerne. som ikke tidligere har håndteret denne type lovgivning.Ifølge forslaget skal allesager,der ikke er afgjortpåtidspunktet for lovens ikrafttræden, overgåtitregionstådet og afgøresafdette. Dette myndighedsskift kan forlængeogkomplicere sagemesbehandling.ogdet foreslås derfor, at alle sager. der er indgivet til kommuneme Inden lovensikrafttræden. færdigbehandlesafkommunerne. Det vil ogsågiveregionsrådeneenoverltommeligstart på en nyopgave.Såfremt der er spørgsmål eller problemslilli111J&r, der ønskes uddybet. stårvinaturligvisIIIrådighed.
Med venlig hilsenHenrikBorg Kristensen
Seniorl<on$!Jifllll
._......._..,..,.....,...lorodbrupt .. -., ...-o.nnor.rt..~... - . . -
... ;
.......l~
Doorl<~-·~-,do!ooiiA~.......... -
_l4ocllonc<_ac_~~--.l........,&~--·o-,..-~
................
rwodISO.OOO~acro<MIIolelospoltpl ..... ond100mla.l<r.lof&l
Hvidberg: Hansen;::hereseTFra:Merete Bøje <[email protected]>17. december 2013 14:32Hvidberg~Hansen,ThereseKim DahlstrømBemærkninger til ændring af "Lov om råstoffer"http://esdh.mim.dk/captia/DOK2930426
SendtTil:
Cc:Emne:
dodd:
SJ:
-1
HejThereseRoskildeKommune sender nedenstående bemærkninger om, hvor vigtigtvisynes det er, at derjloven indgår enformelhøring af ansøgningen i kommunen. Som beskrevetiadministrationscirkulæret vil4 uger, hvor man samtidighørermuseet, lufthavnen osv. være en mulighed. Herefter vil regionen kunnetræffeafgørelsepået oplyst grundlag.Samordningspligtendækker ikke denne oplysningen af sagen, menkunforhold, hvor kommunen som myndighedskal træffe afgørelse.
Venlig hilsen
Merete BøjeMilJøteknikerMlljeol¶ og byggesagRoskilde KommuneltSdhusbuen 1Postboks 1004000Roskilde
Dir.
46 31 3780
www.roskllde.dk
Bemærkninger tillovfors!ag om råstoflovenRoskilde Kommune finder ikke, at det er tilstrækkeligt, at kommunen kun bliver hørtiforbindelse med godkendelseaf efterbehandlingsplaner, og vi bør derfor arbejde på, at loven kommer til at indeholde bestemmelser om, at der erobligatorisk høring af kommunen i alle sager, hvor der træffes afgørelse.Vores bekymring går på, at loven i høj grad skal sikre en indgang for erhvervslivet altså råstofbranchen. Dermed erder fare for at vægtningen i råstoflovens §3, herunder hensynet til byudvikling og landskabelige værdier kan blive etappendix i behandlingen, når kommunen ikke er præciseret som høringspart ved udarbejdelse af gravetilladelse r.Der er brug for et forpligtende samarbejde mellem region og kommune, så der bliver taget højde for de lokaleforhold, som ikke altid står til at læse på Miljøportalen. Et projekt som udvikling af Råstof¶ og festivalområdet kan fx
blive vanskeligt at følge ordentligt til dørs, hvis ikke kommunen hele tiden er orienteret om Indsendtegraveansøgningeriområde-~r- -§3. VedlovensanvendelseskalderpAden enesidelæu9esvægtpAr3stofressourcemes omfangogkvalitetogen sikring afrkofressourærnes udnyttelse samttageserhvervsmæssigehensyn.P3 den andensideskal derlæggesvægtp!miljøbeskyttelse ogvanclforsvnlngslnteresser,beskyttelse af arkæologiskeoggeologiske Interesser, naturbeskyttelse,herunderbevarelsenaf landskabeligeværdlerogvidenskabeligeInteresser,enhensigtsmæssigbyudVikling, lnfrastlukturanlæg,jord-ogskovbrugsmæssige interesser,sandflugtsbekæmpelseogkystslkkerhed,fiskerimæssige Interesser,ulemperfOl'SkibS-ogluftfartensamtændringer l strøm-og
bundforhold.
Derudover kan der f.eks. være§3-om råder, der ikke er registreret indenfor de områder, som regionen givergravetilladeiser på. Derfor er det en uhensigtsmæssighed, at vi ikke bliver hørt. Den hensigtsmæssigesagsbehandling er at stille vilkårene samtidig med gravetilladelsen, som kommunen gør nu. Ellers betyder det, at§3-dispensationen kommer efter gravetilladelsen, og ansøgerne vil opfatte processen mere langsommelig og sikkertogså mere bureaukratisk. l forhold til bilag IV-arter, er regionen lige så forpligtet som kommunen til at tage dissehensyn, men går man Ind og kigger i Miljøportalen, findes der i mange tilfælde ikke nogen registreringer, selvom derer bilag IV-arteriområdet, og afgørelsen træffes derfor på et utilstrækkeligt oplyst grundlag. Kommunerneslokalkendskab bevirker, at der altid bør være et forpligtende samarbejdep~dette punkt.Tilsvarende bemærkninger kan fremføres i forhold til vejloven (vilkår langs veje og mulighed for overkørsel),vandforsyningsloven osv., og det erigravetilladeisen at vilkåriforhold til både gravning/graveplan ogefterbehandling/efterbehandlingsplanen stilles.Regionen vil formenttig indhente de manglende oplysninger, hvor det er åbenlyst, at sagen ikke er tilstrækkeligtbelyst, uanset om det fremgår af loven eller ej. Men det er Roskilde Kommunes vurdering, at der skalf~religgeenpligt til at høre kommunen generelt, og at høring i forbindelse med efterbehandlingsplanen er en postgang for sent.
2