Miljøudvalget 2013-14
L 125 Bilag 1
Offentligt
NOTAT
Vandplaner og havmiljøJ.nr. NST-700-00030Ref. thhvi/masgrDen 6. januar 2014
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse og lov om råstoffer (Opfølgning på evaluering af
kommunalreformen)
1.Indledning
Med lovforslaget følges der op på evaluering af kommunalreformen ogregeringens aftale fra juni 2013 med samtlige af Folketingets partier om justeringaf rammer for kommunalreformen.Lovforslaget indebærer, at myndighedskompetencen i forhold til godkendelse ogtilsyn med større kommunale affaldsdeponeringsanlæg samles hos staten samt atkompetencen til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med indvinding af råstofferflyttes fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet.Naturstyrelsen sendte den 18. november 2013 udkast til ovennævnte lovforslag ihøring. Høringsfristen udløb den 13. december 2013.Der er modtaget høringssvar fra 20 af de hørte myndigheder, organisationer m.v.,hvoraf 12 har haft bemærkninger til udkastet til lovforslag.De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte elementer ilovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.Visse høringssvar har givet anledning til redaktionelle ændringer og præciseringeri lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved substansen i forslaget ogomtales derfor ikke nærmere i dette notat.2. Generelle bemærkninger
Centralorganisationen for Industriansatte i Danmarkstøtter fuldt udlovforslaget.Danske Råstofferstøtter ligeledes, at kommunalbestyrelsenskompetence i henhold råstofloven overdrages til regionsrådet.Dansk Industri (DI)finder principielt, at den foreslåede overførsel af kompetence til regionerne er etgrundlæggende brud i forhold til de opgaver, som regionerne hidtil har varetaget.DI ønsker dog at medvirke til, at der dannes rammer for, at virksomhederne får eneffektiv og kompetent sagsbehandling hos myndighederne.
Naturstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 30 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 33157274 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.nst.dk
Kommunernes Landsforening (KL)anerkender, at lovforslaget er en del af en bredaftale mellem regeringen og folketingets øvrige parter og anfører, at KL vil arbejdefor at overflytningen af opgaver sker på en fornuftig måde.3. Specifikke bemærkninger
3.1. Miljøbeskyttelsesloven (lovforslagets § 1)
DI, KLogDansk Affaldsforeningses at bakke op om forslaget om at samlekompetencen til at godkende og føre tilsyn hos én myndighed.KLanfører dog, at det er vanskeligt at kommentere på lovforslaget, idet forslagetikke er vedlagt udkast til ændring af den bekendtgørelse, hvorigodkendelseskompetencen flyttes. På den baggrund forbeholder KL sig ret tilsenere kommentarer. Herudover bemærker KL, at der fortsat vil være behov for, atkommunerne og staten samarbejder om affaldsdeponeringsanlæg, da kommunenfortsat vil være myndighed for anlæggene inden for en række andre områder. I denforbindelse anfører KL, at det er yderst vigtigt at få afklaret det fremtidigesamarbejde og overgangsregler i forbindelse med kompetenceoverdragelsen,herunder at forholde sig til konsekvenser for sagsbehandlingstider samt service ogfinde en fornuftig løsning.Dansk Affaldsforeninger ligeledes forbeholden og anfører, at deres støtte tillovforslaget forudsætter, at staten fagligt, teknisk og kapacitetsmæssigt kan løfteopgaven. Dansk Affaldsforening fremhæver i den forbindelse, atimplementeringen af deponeringsdirektivet i 2009 har skabt usikkerhed omfortolkning af reglerne og efterlyser i forhold til tilsyn, at myndighedernesamarbejder og koordinerer indsatsen. I øvrigt bemærker Dansk Affaldsforening,at en lang sagsbehandlingstid er en barriere for den daglige drift.TilsvarendeDansk Affaldsforening,bemærkerHCS A/Ssammenfattende, at denfor godkendelse og tilsyn ansvarlige myndighed skal besidde kompetencerne til atbehandle den enkelte sag. På den baggrund anfører HCS A/S, at man erforbeholden over for forslaget.Kommentarer
Miljøstyrelsen er enig i, at det er en vigtig opgave at få afklaret opgavefordelingen iforbindelse med statens overtagelse af godkendelseskompetencen.Af samme hensyn som påpeget afKL,sagsbehandlingstider og service, foreslås det,at samtlige sager, som er igangværende ved lovens ikrafttrædelse, færdigbehandlesaf kommunerne, hvorefter ansøgninger fremsendt efter lovens ikrafttrædenbehandles af staten.Dette er tilføjet lovforslaget underpkt. 3.1.2.Vedrørende spørgsmålet om statens kompetencer til at varetage opgaven,bemærkes det, at den foreslåede ændring af myndighedskompetencen harudgangspunkt i rapport fra marts 2013 fra udvalget om evaluering afkommunalreformen. Her er anført, at fordelen ved at samle godkendelses- ogtilsynskompetencen er, at det vil understøtte en større ensartethed og fagligbæredygtighed i sagsbehandlingen ved, at der opnås større erfaring og rutineinden for området.
2
Samme sted er anført, at der opnås en bedre ressourceudnyttelse ved at samlekompetencen, ligesom det i lovforslagets beskrivelse af de økonomiske ogadministrative konsekvenser er anført, at Miljøstyrelsen vurderer, at der skaloverføres flere ressourcer fra kommunerne til staten, svarende til hvadkommunerne på nuværende tidspunkt anvender på opgaven med atmiljøgodkende de affaldsdeponeringsanlæg, som foreslås overført til staten.Endeligt bemærkes, at staten er opmærksom på opgaven, der skal løftes, og at dervil blive draget omsorg for, at området administreres fuldt ud forsvarligt ioverensstemmelse med god sagsbehandlingsskik.3.2. Råstofloven (lovforslagets § 2)
3.2.1. Tilladelsen herunder efterbehandlingsplanen
DNbemærker, at det er vigtigt at have fokus på, at graveområder har et stortpotentiale i relation til biodiversitet og rekreative muligheder.DIbemærker, at regionerne efter den gældende råstoflov har ansvaret forråstofplanlægningen med udgangspunkt i råstofkortlægningen. I forbindelse medudarbejdelse af råstofplanen tages der hensyn til omfanget og kvaliteten afråstofressourcerne med en sikring af den erhvervsmæssige udnyttelse underhensyntagen til miljø, natur, vandforsyningsinteresser, landskabelige værdier,geologiske og videnskabelige interesser. Regionerne har allerede fagligkompetence inden for råstofområdet, som kan sikre at sagsbehandlingengennemføres effektivt. DI finder det desuden rigtigt, at efterbehandlingsplanerne iforbindelse med indvindingstilladelser også overføres til regionerne, selvom derfortsat vil være kommunale interesser og evt. lokalplaner for området vil skulleinddrages.Danske Regionerudtrykker tilfredshed med, at både kompetencen til godkendelseaf grave- og efterbehandlingsplaner samt tilsynet med gravetilladelserne overgårtil regionerne.Danske Råstofferbemærker, at det, at råstofplanlægningen og administrationen afråstofloven samles, vil give en mere effektiv og fornuftig forvaltning afråstofområdet. Og der opbygges med en samlet enhed et stærkt fagligt miljø.Regionerne vil, med den samlede funktion omkring planlægning og meddelelse afkonkrete tilladelser, kunne administrere dette ud fra et overordnet råstofhensyn ogmed mindre fokus på de lokale interesser. Derudover bemærker Danske Råstoffertil den foreslåede § 10 a, at regionernes høring af kommunerne i forbindelse medudarbejdelse af efterbehandlingsplaner højest bør være 4 uger af hensyn til, atsagerne kan fremmes med den fornødne hurtighed.Friluftsrådetudtrykker i deres høringssvar bekymring for, at overflytningen afkompetencen kan medføre en mangelfuld sagsbehandling uden hensyn tilnaturinteresser og friluftsliv. Friluftsrådet finder flytningen af kompetencenuhensigtsmæssig, idet regionerne ikke har et fagligt miljø inden for natur – oglandskabsforvaltning.KLbemærker, at den foreslåede § 10 a, bør fortolkes således, at høringsfristen somminimum fastsættes til 4 uger. Derudover finder KL det generelt væsentligt, atkommunalbestyrelsen bliver involveret i godkendelsen af efterbehandlingen og enhøring af vilkårene herfor vil ikke være tilstrækkeligt. KL bemærker endvidere, atlovforslaget ikke forholder sig til, at det fortsat er kommunerne der har3
kompetencen til at arealplanlægge for det færdigbehandlede råstofområde efterplanloven.Kommentarer
Som særligtDIbemærker, er råstofområdet på mange måder et kendt fagligtområde for regionerne, idet regionerne efter den gældende råstoflov kortlæggerråstofressourcerne, hvilket danner baggrund for råstofplanen. Derudover erregionerne efter den gældende lovgivning i mange tilfælde involveret i konkreteråstofsager i forbindelse med regionernes kompetence efter jordforureningslovens§ 52 om dispensation til opfyldning af jord i råstofgrave i forbindelse medefterbehandling af afgravede områder. Der vil endvidere ske en overførsel af løn-og driftsmidler fra kommunerne til regionerne, hvorved regionerne vil kunneansætte personale og dermed få tilført de faglige kompetencer, som ikke alleredefindes hos den enkelte region.Det følger endvidere af kommentarerne tilpkt. 3.2.3.om det kommendesamarbejde mellem kommuner og regioner, at den praktiske udmøntning aflovforslaget vil indebære et tæt samarbejde mellem kommuner og regioner. Somkonsekvens af lovforslaget vil der skulle ske en opdatering af såvel cirkulære omkommunalbestyrelsernes behandling af ansøgninger om tilladelse tilerhvervsmæssig råstofindvinding og af anmeldelser om ikke-erhvervsmæssigråstofindvinding (administrationscirkulæret) samt vejledningen til kommuner ogregioner om administration, således at der sker en tilpasning i forhold tillovændringen.Den foreslåede § 10 a forpligter regionerne til at høre kommunerne i forbindelsemed udarbejdelse af vilkår om efterbehandling. Det vil være regionen, somfastsætter fristen, men fristen skal som minimum fastsættes til 4 uger, men det vilvære op til den pågældende region at fastsætte en konkret frist i de enkelte sager.Ændringen af myndighedskompetencen ændrer ikke ved kommunerneseksisterende kompetencer i forhold til udarbejdelse af planer herunder kommune-og lokalplaner. Efter den gældende råstoflov er det således, at de kommunaleplaner skal være i overensstemmelse med råstofplanen, hvilket også vil væregældende fremadrettet.Det tætte samarbejde som i lovændringen forudsættes etableret mellem regionerog kommuner i forbindelse med udstedelse af tilladelser til råstofindvinding, ogden obligatoriske høring af kommunerne i forbindelse medefterbehandlingsplaner skal sikre, at den natur- og landskabsforvaltningsmæssigeekspertise i kommunerne fortsat udnyttes.3.2.2. VVM kompetence
DIforeslår, at VVM-reglerne udformes således, at tillægget i forbindelse med enVVM-redegørelse knyttes til den overordnede råstofplan således, at VVM-kompetencerne samles hos en myndighed.Danske Regioner og Danske Råstofferimødeser, at VVM kompetencen flyttes tilregionerne og at regionerne tilføres de fornødne ressourcer til at udføre opgaven.KLer af den opfattelse, at det er mest hensigtsmæssigt, at VVM kompetencenfortsat varetages af kommunerne, idet kommunerne har et bredt fagligt miljø ogden fornødne helhedskompetence og viden om bl.a. natur, miljøbelastning m.v.Derudover sikres de nationale ambitioner om erhvervsservice, klimatilpasning og4
øget bæredygtighed bedst ved at fastholde VVM-kompetencen hos kommunerne.Endeligt er det for KL afgørende, at kommuneplankompetencen følgerkommuneplanmyndigheden.Kommentarer
Det forekommer mest hensigtsmæssigt, at VVM kompetencen følgertilladelseskompetencen. Som det er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget,foreslås det således, at VVM-kompetencen følger tilladelseskompetencen påsamme måde, som når staten som godkendelsesmyndighed på andre områder skalgennemføre VVM-vurderingen.3.2.3. Samarbejdet mellem kommuner og regioner
Det er et gennemgående tema i høringssvarene fraDI, Danske Regioner, DanskeRåstoffer og KL,at den praktiske udmøntning af lovforslaget i forbindelse medmeddelelse af tilladelse til indvinding af råstoffer forudsætter et tæt samarbejdemellem regionerne og kommunerne, idet der fortsat er flere love, f.eks.vandforsyningsloven, naturbeskyttelsesloven og vejloven, hvor kommunernefortsat har kompetencen, og hvor der kræves en tilladelse i forbindelse med denansøgte råstofindvinding. Det bemærkes endvidere, at det er vigtigt, at regionernetilføjes de fornødne ressourcer til at varetage deres nye opgaver således, atbranchen kan få en effektiv sagsbehandling.KLfinder det betænkeligt, at der sker en faglig opdeling, idet kommunerne kananlægge et helhedssyn i forbindelse med, at kommunerne harmyndighedskompetencen inden for miljø, natur, grundvand m.v. KL anerkenderdog, at flytningen hviler på en bred politisk aftale og ønsker dermed, atoverdragelsen sker på en fornuftig måde.Kommentarer
Det er positivt, at de relevante aktører herunderDI, Danske Regioner, DanskeRåstoffer og KLer indstillet på, at bidrage til et konstruktivt samarbejde iforbindelse den praktiske udmøntning af lovforslaget.Det kommende samarbejde vil i stor udstrækning ske som led i den lovbestemtesamordningspligt, der følger af råstoflovens § 8. Der vil være behov for enopdatering af såvel administrationscirkulæret samt vejledningen til kommuner ogregioner om administration af råstofloven, som adresserer den foreslåede ændringaf råstofloven, herunder samarbejdet mellem kommunerne og regionerne.Endeligt er der allerede mellemDanske Regioner, KLogNaturstyrelsenetableretet samarbejde med henblik på, at nå frem til en kommende samarbejdsmodel forsagernes behandling, som skal bidrage til at fastsætte rammer for et godtsamarbejde mellem regionerne og kommunerne.Råstoflovens samordningspligt har altid været en del af råstofloven og sagernesbehandling har altid involveret flere forskellige myndigheder udover denmyndighed, der træffer afgørelsen, herunder Vejdirektoratet, relevante museer,Naturstyrelsen samt regionerne for så vidt angår tilførsel af jord til råstofgraven.Derudover vil der ofte være behov for at inddrage f.eks. forsyningsselskaber.Behandling af råstofsager har således altid været komplekst og forudsætter, atmange myndigheder og aktører inddrages. Lovforslaget ændrer ikke vedsamordningspligtens omfang eller indhold, men forslaget vil som beskrevetovenfor indebære et tæt samarbejde mellem regionerne og kommunerne, som5
følge af, at en række af de tilladelser, som er indeholdt i samordningspligten, skalbehandles af kommunerne.3.2.4. overgangsbestemmelser
DIbemærker, at overflytningen vil ske uden nogen overgangsperiode.Danske Regionerbemærker, at overflytning af tilladelseskompetencen vil blivegennemført som et ”clean-cut” den 1. juli 2014 og, at regionerne allerede er i gangmed at forberede overdragelsen.Danske Råstofferoplyser, at flere af deres medlemmer, siden offentliggørelsen afregeringens aftale om overflytning af myndighedskompetencen, har oplevet, atkommunernes sagsbehandlingstid er blevet urimelig langsom.Landbrug & Fødevarer (L&F)finder det betænkeligt, at lovforslaget ikkefastsætter overgangsbestemmelser, idet L&F forudser, at myndighedsskiftet kanforlænge og komplicere sagernes behandling. På denne baggrund foreslår L&F, atder fastsættes overgangsbestemmelser, hvorefter sager, som er indgivet tilkommunerne før lovens ikrafttræden, skal færdiggøres i kommunerne.Kommentarer
Behandling af sager om tilladelser til indvinding af råstoffer på land strækker sig igennemsnit over et halvt til et helt år. Som det følger af regeringens aftale, skaloverflytningen ske den 1. juli 2014. På dette tidspunkt vil de igangværende sagerhos kommunerne uvægerligt være på meget forskellige stadier i sagensbehandling. Dette sammenholdt med, at der årligt behandles omkring 70 sager pålandsplan, forekommer det mest enkelt og håndterbart, at samtlige sager overgårtil regionerne den 1. juli 2014. En samlet overflytning forekommer ogsåhensigtsmæssig, såfremt der, som beskrevet af Danske Råstoffer, forekommertilfælde, hvor kommunerne ikke fremmer sagernes behandling med den fornødnehurtighed.Naturstyrelsen er orienteret om, atDanske RegionerogKLvil samarbejde om enmodel for overdragelse af igangværende sager, og Danske Regioner vil igangsætteen digital løsning heraf.3.3. Øvrige bemærkninger til lovforslaget
Ingeniørforeningen (IDA)er kritiske over for gennemførelsen af lovforslaget ogbemærker, at IDA er af den opfattelse, at der er medarbejdere, som skal overflyttestil staten og regionerne. På den baggrund anbefaler IDA, at lov om visseproceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, lov nr. 539 af24. juni 2005 med senere ændringer, skal finde anvendelse, idet der er tale om enudløber af kommunalreformen.Kommentarer
Som udgangspunkt er en ved lov foretaget omorganisering af offentligeadministrative myndigheder eller en overførsel af administrative funktionermellem offentlige administrative myndigheder ikke omfattet afvirksomhedsoverdragelsesloven.Ved kommunalreformen i 2007 skete der en strukturændring, hvor myndighederblev nedlagt samtidig med at nye myndigheder blev grundlagt, og der skete såledesen større overflytning af opgavevaretagelse og ressourcer. Derfor blev det iforbindelse med kommunalreformen besluttet ved lov om visse proceduremæssige6
spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, at strukturændringen skullefølge principperne i virksomhedsoverdragelsesloven.Denne lovændring indebærer udelukkende enkeltstående ændringer afmyndighedskompetence mellem eksisterende myndigheder, hvorfor det ved dennelovændring ikke skønnes påkrævet at fastsætte særlige regler om, at overflytningenaf kompetence skal ske efter principperne i virksomhedsoverdragelsesloven.
7