Tak for det.
Lad mig starte med at konstatere, at jeg er glad for, at Venstre er glad for regeringen og støtter det her forslag.
Som Socialdemokrater har vi det mål, at vi skal skabe verdens bedste uddannelser.
Det gælder selvfølgelig også vores universiteter.
Og vi får jo ikke verdens bedste, hvis vi bare burer os inde i lille Danmark.
Det skal være en helt naturlig ting del af det at tage en videregående uddannelse i Danmark, at uddannelsen er en del af et internationalt miljø.
Derfor ønsker Socialdemokraterne at styrke studerendes internationale udsyn, både ved at flere danske studerende i løbet af deres uddannelse rejser ud i verden og bliver inspireret, men også ved at gøre det nemmere og mere attraktivt for studerende rundtomkring i verden at komme hertil for at studere.
Med det her lovforslag, som vi nu behandler, gør vi overordnet to ting.
For det første forbedrer vi rammerne for internationaliseringen af danske uddannelser, og for det andet justerer vi lidt på reformen af studiegennemførsel.
Hvad angår international studentermobilitet, er det i dag sådan, at for at en uddannelsesinstitution kan modtage tilskud, skal der være balance imellem, hvor mange studerende fra udlandet der er på studieophold, og hvor mange egne studerende der er sendt på studieophold i udlandet.
Det er det såkaldte balanceprincip.
Balanceprincippet sørger for, at vi ikke finansierer flere studerende fra udenlandske uddannelsesinstitutioner på studieophold i Danmark, end andre lande finansierer studerende fra danske uddannelsesinstitutioner, som tager på studieophold i udlandet.
Desværre har balanceprincippet ikke været helt let at håndtere i praksis, og det har betydet, at danske uddannelsesinstitutioner i en årrække har modtaget flere studerende fra udenlandske uddannelsesinstitutioner, end de har sendt danske den anden vej.
Derfor opretholder vi med det her lovforslag balanceprincippet, men som noget nyt giver vi institutionerne mulighed for at optage studerende ud over balancen.
Det må de gøre i det omfang, de vurderer at det er hensigtsmæssigt og vigtigt i forhold til deres internationale samarbejde, men det er vigtigt at pointere, at de selv skal finansiere det.
Derudover giver vi universiteterne og de maritime uddannelsesinstitutioner en 3-årig periode til at planlægge deres udviklingsaktiviteter.
Det vil sige, at den økonomiske balance mellem ind- og udgående studerende skal være udgiftsneutral over perioden 2013-2015, men der kan selvfølgelig godt være ubalance i det enkelte år i perioden.
Vi lægger op til, at ordningen evalueres i 2015.
Med forslaget ønsker vi altså at skabe større fleksibilitet i forhold til balanceprincippet, en fleksibilitet, som universiteterne selv har ønsket.
I en lidt anden boldgade vil vi med dette lovforslag også justere reformen af studiegennemførsel, og det gør vi nu ved at åbne for muligheden for, at de institutioner, der ønsker det, får bedre tid til at implementere reglerne om automatisk tilmelding og framelding til uddannelsens fag og prøver for de studerende, der allerede går på uddannelsen.
Oprindelig var planen jo, at de nye regler skulle træde i kraft for alle nye og allerede indskrevne studerende pr.
1.
september 2014, men i høringen har universiteterne givet udtryk for, at det var for kort tid til at kunne informere og inddrage de studerende i rimelig tid.
Derfor var det særlig svært for de studerende, som allerede var startet på en uddannelse, at ændre deres studiemønster fra det ene semester til det andet.
Vi mener sådan set fortsat, at det er rimeligt at forvente, at alle de studerende, som har søgt ind på en heltidsuddannelse, også deltager i uddannelsen på fuld tid, men ved at udskyde den automatiske tilmelding til fag og prøver med 1 år frem til den 1.
juli 2015 giver vi altså uddannelsesinstitutionerne lidt længere tid til at ændre kurs og give vejledning til de studerende, som er kommet ud af takt med deres uddannelsesforløb.
Så alt i alt støtter Socialdemokraterne forslaget.