Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 116 Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAG7. januar 2014
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (ændringaf timefradraget ved arbejdsindtægter)
J.nr. 2013-00151038. kt./jas/ljs
Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mail
Lovforslaget er led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2014, indgået mellemregeringen (S, SF og RV), Venstre og Det Konservative Folkeparti.Ifølge lovforslaget hæves fradraget for arbejdsindkomst og indtægter som led i til-bud mv. fra cirka 15 kr. til 25 kr. pr. udført arbejdstime. Det gælder både ved be-regningen af uddannelseshjælp og kontanthjælp.Lovforslagets formål
Aftalepartierne er enige om, at modtagere af kontanthjælp og uddannelseshjælpskal have en større gevinst ved at tage arbejde, herunder på deltid.Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgruppen er modtagere af uddannelseshjælp og kontanthjælp. Efter forslaget fårmålgruppen forhøjet det beløb, der kan ses bort fra ved beregningen af hjælp, pr.udført arbejdstime.De sekundære målgrupper for lovforslaget
Lovforslaget er i forhold til målgruppen kønsneutralt, idet der gives lige rettighedertil kvinder og mænd, og lovforslaget skønnes ikke at påvirke de strukturer, der idag stiller kvinder og mænd forskelligt.Samlet set har lovforslaget således ikke forskellige konsekvenser for kvinder ogmænd. Kvinders og mænds eksisterende rettigheder påvirkes ikke forskelligt vedlovforslaget, ligesom de ikke får forskellige rettigheder som følge af lovforslaget.Kvinder og mænd tilgodeses i lige høj grad med lovforslaget. Intet peger såledespå, at lovforslaget kan have relevante og væsentlige ligestillingsmæssige konse-kvenser.
Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre en egentlig vur-dering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
2